Overtryk i vinflaske
Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 20-06-03 13:47

En veninde jeg har har lige fortalt mig en sjov historie.

I går var hun hjemme ved sine forældre der havde fået en af disse fine
nye proptrækkere med gaspatron, som skubber proppen op ved hjælp af en
kanyle gennem proppen.

Hun benytter proptrækkeren og får nok puttet lige lovlig meget gas
i. Derfor lægger hun et viskestykke om, og holder lidt mod proppen
mens den kommer op, så der ikke står alt for meget vin ud over det
hele.

Det lykkes også fint, hun får proppen op og spilder ingenting.
Derefter sætter hun flasken fra sig på bordet, lægger håndklædet og
vender sig om for at tage nogle vinglas.

Pludselig står der en søjle vin op af flasken og rammer loftet. med
stor hast.

Mit spørgsmål er så, hvad er der sket? Jeg regner med at det generelle
overtryk i flasken har fordelt sig i væsken, og så har samlet sig da
trykket blev udlignet, og det har taget noget tid. Har det noget at
gøre med vinens viskositet hvor lang tid det tager? Kunne man for
eksempel gentage forsøget med vand?

På forhånd tak for svar.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 20-06-03 15:57

Kaare Fiedler Christiansen wrote:
> Mit spørgsmål er så, hvad er der sket? Jeg regner med at det generelle
> overtryk i flasken har fordelt sig i væsken

Måske er det CO2 som er blevet absorberet i væsken?, og så pludseligt
er blevet frigivet, ligesom hvis man f.eks. tilsætter sukker til en
flaske cola.

Flasken ville eksplodere længe før væsken er trykket
nævneværdigt sammen.

> Kunne man for eksempel gentage forsøget med vand?
Det burde man.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-06-03 17:28

Kaare Fiedler Christiansen (fiedler@daimi.au.dk) skrev følgende:
> [...]
> vender sig om for at tage nogle vinglas.
>
> Pludselig står der en søjle vin op af flasken og rammer loftet. med

Er du sikker på at hele proppen kom op i første omgang? Hvis nu et
stykke af bunden har siddet tilbage, kunne den blive trykket op når
trykket var tilpas højt.

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 20-06-03 17:42

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> writes:

<snip>

> Er du sikker på at hele proppen kom op i første omgang? Hvis nu et
> stykke af bunden har siddet tilbage, kunne den blive trykket op når
> trykket var tilpas højt.

Det giver ingen mening, eftersom proppen jo blev trykket op af
overtrykket i flasken. Der var intet der hev i proppen for at få den
op. Desuden var proppen hel efter behandlingen (ifølge Louise, og jeg
har ingen grund til at tvivle på historien).

Hilsen
Kåre

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-06-03 19:49

> [...]
>
> Det giver ingen mening, eftersom proppen jo blev trykket op af
> overtrykket i flasken. Der var intet der hev i proppen for at få den

Det har du egentlig ret i. :)

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 20-06-03 17:51

"Kaare" == Kaare Fiedler Christiansen <fiedler@daimi.au.dk> writes:

> [...]
> trykket blev udlignet, og det har taget noget tid. Har det noget at
> gøre med vinens viskositet hvor lang tid det tager? Kunne man for

Mon ikke det er den samme mekanisme som gør sig gældende for
underafkølet vand? Altså en mekanisk påvirkning, der har udløst en
reaktion. En åbnet danskvand begynder også at bruse voldsomt, hvis man
sætter den hårdt fra sig.

Men der må godtnok har været meget CO2 (Eller hvad det nu var) i
flasken, hvis vinen ligefrem har ramt loftet.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Ole Geisler

Dato : 21-06-03 09:29

On 20 Jun 2003 18:50:49 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

> Men der må godtnok har været meget CO2 (Eller hvad det nu var) i
>flasken, hvis vinen ligefrem har ramt loftet.

Jeg har ingen forklaring på fænomænet, men har oplevet noget lignende
med en øl for en del år siden. Det var en sommerdag hvor vi sad i
kantinen efter arbejde og der var ingen kølige i skabet. For sjov sad
jeg og pustede med en flaske kølespray (komprimeret gas af en art,
måske CO2, ved det ikke) - dette havde naturligvis ingen effekt, men
da jeg så i kådhed stak sprøjterøret ned i flasken og gav et _lille_
pift blev flasken fuldstændig tom. Der hang en hel øl i loftet.Pokker
til svineri, jeg har ikke forsøgt siden!

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!