Fluefanger
Fra : Søren Wøhlk

Dato : 19-06-03 21:43

Jeg fandt den her sjove fluefanger på nettet og kom til at spekulere lidt på
hvordan den egentligt fungerede.
http://www.iwantoneofthose.com/CGIBIN/PRIAMLNK.CGI?CNO=1&MP=GINT02&STNO=ST00
543
Der er som der står på siden et stof i tingen som tiltrækker fluer. Hvad for
noget stof er det?

Når fluen så kommer ind imellem tingens "næb" klapper de sammen. Hvordan kan
tingen se at der er en flue imellem næbene.
Mit umiddelbare bud ville være noget med at der en lille højttaler i hver
side. 1 højttaler spiller en frekvens som ikke kan høres og den anden
modtager så dette signal. Hvis signalet ændrer sig ved tingen at der er
noget imellem næbene.
Er der nogen der har et bedre bud på hvordan det foregår?

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-03 08:22

Søren Wøhlk skrev:

>Når fluen så kommer ind imellem tingens "næb" klapper de sammen. Hvordan kan
>tingen se at der er en flue imellem næbene.

Mit gæt er at man bruger lys som ved et pissoir.

--
Bertel

Fra : Søren Wøhlk

Dato : 20-06-03 10:04

From: "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk>

> Mit gæt er at man bruger lys som ved et pissoir.

Det er nok egentligt mere sandsynligt. Men vil noget lyset ikke altid blive
reflekteret selv hvis en flue afbryder, for fluen vil jo højst sandsynligt
ikke afbryde hele lyset men blot en brøkdel af dette. Ved en pissoir mener
jeg da man skal afbryde hele lyset for at vandet begynder at løbe.

Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-06-03 10:11

Søren Wøhlk skrev:

>Det er nok egentligt mere sandsynligt. Men vil noget lyset ikke altid blive
>reflekteret selv hvis en flue afbryder, for fluen vil jo højst sandsynligt
>ikke afbryde hele lyset men blot en brøkdel af dette.

Det er vel blot et spørgsmål om justering.

>Ved en pissoir mener jeg da man skal afbryde hele lyset for at vandet begynder at løbe.

Prøv at eksperimentere næste gang ved at dække for lampen med
hånden. Du vil opdage at der åbnes for vandet før hele lampen er
dækket.

--
Bertel

Fra : Brian Lund

Dato : 22-06-03 13:59

> Prøv at eksperimentere næste gang ved at dække for lampen med
> hånden. Du vil opdage at der åbnes for vandet før hele lampen er
> dækket.

Nemlig, sensorene registrerer en ændring, ikke om der er afbrudt eller ej...

Brian

Fra : zigge

Dato : 20-06-03 07:26

"Søren Wøhlk" <sn1009@ofir.dk> wrote in message
> Jeg fandt den her sjove fluefanger på nettet og kom til at spekulere lidt

> hvordan den egentligt fungerede.

Linket virker ikke :-/
Fluer er helt vilde med figenolie

Mvh
//zigge

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-06-03 09:26

Zigge skrev:

> Linket virker ikke :-/

På den korte udgave:

   <http://xrl.us/jxj>
   <http://www.iwantoneofthose.com/CGIBIN/PRIAMLNK.CGI?CNO=1&MP=GINT02&STNO=ST00543>

// Klaus

Fra : zigge

Dato : 20-06-03 13:14

"Søren Wøhlk" <sn1009@ofir.dk> wrote in message

Takker, nu virker linket

> Der er som der står på siden et stof i tingen som tiltrækker fluer. Hvad
for
> noget stof er det?

Som sagt tiltrækkes fluer af fignolie, det har jeg haft en fluefanger der
"kørte" på. Fluer og andre insekter kan se ultraviolette farver, måske er
der malet med et spændende mønster inden i næbbet. Den gule farve tiltrækker
også insekter. Fluer elsker varme og kan fornemme infarød med den lille knop
der er mellem deres øjne foroven på hovedet, der kan også sidde en lille
infarød diode inden i næbbet.

> Når fluen så kommer ind imellem tingens "næb" klapper de sammen. Hvordan
kan
> tingen se at der er en flue imellem næbene.

Der er flere forskellige muligheder. Feks. kan tænderne være et lille
trådnet, når fluen sætter sig på det kan man måle på den ohmske modstand,
kapasiteten eller det kan være en rystesencor.
Skulle jeg selv lave en, ville jeg nok gå efter måling af kapasitans, da det
er super følsomt og en enkel kreds at lave.

Mvh
//zigge

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-06-03 20:52

zigge wrote:

> Skulle jeg selv lave en, ville jeg nok gå efter måling af kapasitans, da det
> er super følsomt og en enkel kreds at lave.

Øe hvad er kapasitans?

Fra : zigge

Dato : 22-06-03 07:59

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Øe hvad er kapasitans?

Æh det er det som en kondensator har
Hvis du har to elektriske ledere tæt op ad hinanden, så vil de have en
kapasitans lige som en kondensator. Værdien af kapasitansen ændres af
afstanden mellem og arealet af de to ledere, det er så denne ændring man
måler på. En flue vil ændre værdien nok til at man nemt kan måle det.

Mvh
//zigge