De 7 vidundere
Fra : Søren - 8200 -

Dato : 15-06-03 11:04

Hej

Hvad er de syv vidundere og er der egentlig enighed om hvilke 7 det er (da
nogle af dem vist ikke længere eksisterer)?

Vh Søren

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-06-03 11:17

"Søren - 8200 -" wrote:

> Hej
>
> Hvad er de syv vidundere og er der egentlig enighed om hvilke 7 det er (da
> nogle af dem vist ikke længere eksisterer)?

Der er kun pyramiderne igen. Resten har tidens tand og borg byggerig taget.

Fra : Søren - 8200 -

Dato : 15-06-03 11:15

Ok, men er der generel enighed om hvad de 7 vidundere er/var? Du må meget
gerne skrive dem her, for jeg er selv lidt i tvivl. Man hører jo bla. ofte
fejlagtigt at den kinesiske mur er eet af vidunderne!

Vh Søren

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 15-06-03 11:25

"Søren - 8200 -" <No@email.com> skrev i en meddelelse
> Ok, men er der generel enighed om hvad de 7 vidundere er/var? Du må
> meget gerne skrive dem her, for jeg er selv lidt i tvivl. Man hører
> jo bla. ofte fejlagtigt at den kinesiske mur er eet af vidunderne!

Se her http://www.unmuseum.org/wonders.htm

PEJ
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : ml

Dato : 15-06-03 13:07

"Søren - 8200 -" <No@email.com> wrote in message
> Hej
>
> Hvad er de syv vidundere og er der egentlig enighed om hvilke 7 det er (da
> nogle af dem vist ikke længere eksisterer)?

Var det ikke en oldtidshistoriker (Heraklit?) der kaldte dem for de 7
vidundere?
--
ml

Fra : Lene

Dato : 15-06-03 15:46

> Var det ikke en oldtidshistoriker (Heraklit?) der kaldte dem for de 7
> vidundere?
> --
> ml

Hej ml
Du mener nok Herodot (og ikke filosoffen Heraklit).
Mvh
Casper

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-06-03 16:20

Lene wrote:

> [...]

Og ingen vil starte, her er mine (få):

Kolossen på Rodos
Libanons hængende haver
Ægyptens pyramider

og så videre ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Hanne Christensen

Dato : 15-06-03 16:38

Erik G. Christensen wrote:

> Og ingen vil starte, her er mine (få):
>
> Kolossen på Rodos
> Libanons hængende haver
> Ægyptens pyramider
>
> og så videre ?

Her er mine bud:

De ægyptiske pyramider
De hængende haver i Babylon
Artemistemplet i Efesos
Fidias Zeusstatue på Olympia
Mausolæet i Halikarnassos
Kolossen på Rhodos
Fyrtårnet i Alexandria

vh
Hanne

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-06-03 19:21

Hanne Christensen skrev:
> De ægyptiske pyramider
> De hængende haver i Babylon
> Artemistemplet i Efesos
> Fidias Zeusstatue på Olympia
> Mausolæet i Halikarnassos
> Kolossen på Rhodos
> Fyrtårnet i Alexandria

Tak fordi du gad skrive de 7 navne. Vi er stadig nogle
som kun har råd til et telefon-modem. Det koster
penge at koble sig på nettet hver gang der er en
som slynger et link ud. Det er også værdiløst at
gemme en tråd, som ikke indeholder svaret. Og så
fyldte svaret jo heller ikke ret meget.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
(Svarene står faktisk også sammen med mange andre i

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 15-06-03 22:08

Hanne Christensen wrote:

> Her er mine bud:
>
> De ægyptiske pyramider
> De hængende haver i Babylon
> Artemistemplet i Efesos
> Fidias Zeusstatue på Olympia
> Mausolæet i Halikarnassos
> Kolossen på Rhodos
> Fyrtårnet i Alexandria

rigtig du har vundet

Fra : sune vuorela

Dato : 15-06-03 16:47

En der kalder sig "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk>
skrev:

>Og ingen vil starte, her er mine (få):

Jamen de var jo alle i linket i PEJs indlæg!

>Libanons hængende haver

Mener du ikke babylon?

--
Sune

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-06-03 17:02

sune vuorela wrote:

> En der kalder sig "Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk>
> skrev:
Næ, der er mit rigtige navn, og dit ?

> Jamen de var jo alle i linket i PEJs indlæg!

> Mener du ikke babylon?

Jow da, men vi er nok enkelte, der gerne vil have opfrisket hukommeren,
uden at gå på links,

og du har selv suppleret..

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-06-03 23:08

"Erik G. Christensen" skrev i en meddelelse
> Lene wrote:
> Og ingen vil starte, her er mine (få):
>
> Kolossen på Rodos
> Libanons hængende haver
> Ægyptens pyramider

Øh - det var vist Babylons hængende haver?

Ruth

Fra : ml

Dato : 15-06-03 21:47

"Lene" <lsh@oncable.dk> wrote in message

"Casper" skrev:
> Du mener nok Herodot (og ikke filosoffen Heraklit).

Herodot selvfølgelig. Tak.

Kan nogen bekræfte min påstand? Eller det noget jeg har fundet på selv.
--
ml

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-06-03 07:13

ml skrev:
> Herodot selvfølgelig. Tak.
> Kan nogen bekræfte min påstand? Eller det noget jeg har
> fundet på selv.

Nu har jeg læst om Herodot i diverse gode opslagsværker
for amatører som jeg. Ingen af dem giver Herodot æren for
at have navngivet de syv underværker. Men efter SDE's
Herodot-artikel at dømme, kunne det godt have været ham.

Den gode Hakon Mielche er vist lidt "ude at svømme" i sin
bog. Han skriver: "Så vidt man ved, blev den første fortegnelse
over antikkens syv største attraktioner nedskrevet af den
græske forfatter Antipatros engang i perioden 152-120 år
før Kristi fødsel. Sandt at sige synes denne liste på syv
geografiske steder at være hr. Antipatros' eneste indslag i
litteraturen som endnu huskes."

Det er ikke lykkedes mig at finde andre henvisninger til
*forfatteren* Antipatros nogen steder. Der er en makedonsk
feltherre ved navn Antipatros/Antipater, men han hører til et
helt andet århundrede (397-319 f.Kr.).

Herodot eller forfatteren Antipatros? Vi må vist afvente et
mere sagkyndigt svar.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 16-06-03 09:34

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at have navngivet de syv underværker. Men efter SDE's
> Herodot-artikel at dømme, kunne det godt have været ham.

Alle de steder jeg har kunnet finde, refererer til Antipatros af Sidon, også
kaldet Antipater.
Ud over ham har også andre, vistnok nogenlunde samtidige - altså 2. årh. før
Kr. - beskrevet disse vidundere, fx Philon af Byzanz.
Der er stort set enighed blandt disse forfattere om hvilke værker der er
vidundere. Der skal være enkelte småvariationer.
Ingen nævner Herodot.

Poul Erik Jørgensen

Fra : ml

Dato : 16-06-03 12:38

"Poul Erik Jørgensen" <poul.erik@NNNweb.de> wrote in message

> [...]
> Der er stort set enighed blandt disse forfattere om hvilke værker der er
> vidundere. Der skal være enkelte småvariationer.

Okay.
--
ml

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-06-03 15:13

"Poul Erik Jørgensen" wrote:

> Alle de steder jeg har kunnet finde, refererer til Antipatros af Sidon, også
> kaldet Antipater.

Jep, en søgning på hans navn giver dig ret. Fra Googles cache:

http://www.google.com/search?q=cache:www.wikipedia.org/wiki/Seven_Wonders_of_the_World
http://www.google.com/search?q=cache:www.wikipedia.org/wiki/Antipater_of_Sidon

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)