Tændstik i munden ved lugt af løg?
Fra : Thomas D

Dato : 13-06-03 19:52

Hej,

Hvis ens øjne begynder at løbe i vand når man piller løg, så kan man bare
tage en tændstik og munden og bide lidt i den så går det over.

Sådan lyder et gammelt råd jeg hørte som lille.

Har lige afprøvet det i dag og det virker rent faktisk.
Endda meget mere effektivt end jeg kunne forestille mig.

Er der nogen af jer der kan forklare dette?

Mvh
Thomas

Fra : Martin Larsen

Dato : 13-06-03 20:24

"Thomas D" <dinadur@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3eea1c90$0$76063$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Er der nogen af jer der kan forklare dette?

Nej, men hvis du bruger en meget skarp kniv, så undgår
du helt problemet.

Mvh
Martin

Fra : Jon Larsen

Dato : 13-06-03 20:31

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> "Thomas D" <dinadur@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, men hvis du bruger en meget skarp kniv, så undgår
> du helt problemet.
>
> Mvh
> Martin
xxxxxxxxxxxx

Man skal så bare huske at lade være med at gnide øjne bagefter Det er
det samme problem når man skære chili.. ikke gnide øjne...

Men grunden til at løget får en til at "græde" er vel af en sløv kniv får
løgsaften til at sprøjte op i øjnene eller ??

--
MVH.
Jon Larsen ( venter spændt på reservedele til sin lille bebs )

Fra : Gismo

Dato : 13-06-03 20:40

"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men grunden til at løget får en til at "græde" er vel af en sløv kniv får
> løgsaften til at sprøjte op i øjnene eller ??

Dykkerbriller virker også

Gismo

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-06-03 20:49

"Gismo" <stivnisse@(XXXX)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Dykkerbriller virker også
>
> Gismo

Med eller uden snorkel?

Jesper

Fra : Gismo

Dato : 13-06-03 20:59

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> "Gismo" <stivnisse@(XXXX)hotmail.com> skrev i en meddelelse

Det
> er

> får

> Med eller uden snorkel?

tjaa.. har aldrig prøvet med snorkel - dels har jeg ingen og så hjælper den
ikke ved øjene :P

Gismo

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 13-06-03 21:33

> [...]
> Det

> tjaa.. har aldrig prøvet med snorkel - dels har jeg ingen og så hjælper

Andre goder løsninger:
http://www.tybeeisland.com/tourinfo/museum/diver.jpg
http://www.stmkaktiv.at/freizeit/raumfahrt/austronaut1.jpg
http://www.cocoon1.com/mh1.JPG

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-03 22:18

Jesper Nielsen skrev:

.... og citerede troligt alt det han svarede på ligesom hans
forgængere. Resultatet er at dette:

nu er blevet citeret 8 gange når jeg inkluderer mit eget citat.

Klip venligst citater ned til nogle få linjer.

--
Bertel

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-06-03 09:00

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev
> nu er blevet citeret 8 gange når jeg inkluderer mit eget citat.
>

> Klip venligst citater ned til nogle få linjer.
>
> --
> Bertel

Eller lær at gøre som os andre - kun læs det vigtigste. Det er en nem kunst
at behærske.

Jesper

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-03 09:20

Jesper Nielsen skrev:

>Eller lær at gøre som os andre - kun læs det vigtigste. Det er en nem kunst
>at behærske.

Kan du læse det vigtigste uden at skulle rulle ned forbi alt det
overflødige?

Og hvorfor sender du citaterne med overhovedet? Det forstår jeg
ikke.

Xfut dk.admin.netikette
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 14-06-03 09:21

Jesper Nielsen skrev:

> Eller lær at gøre som os andre - kun læs det vigtigste. Det er en nem
kunst
> at behærske.

Det ville sammenlagt spare dem der læser dine indlæg, for meget mere tid
end du bruger på at klippe det uvæsentlige ud af dit indlæg.

Det er væsenltlig nemmere at én person skal beherske kunsten at klippe i
et indlæg end at mange skal beherske kunsten at finde rundt i et indlæg
med 8 citatniveauer.

TT

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 13-06-03 21:06

>Men grunden til at løget får en til at "græde" er vel af en sløv kniv får
>løgsaften til at sprøjte op i øjnene eller ??
[...]

Jeg synes, at, hvis man skærer med årerne, så er det ikke lige så
slemt.
Det kan også bare være mig, der er tosset, men jeg synes at det
hjælper at skylle det i vand. Faktisk ville det måske være godt at
skære løg i et vandbad? Og måske ville det også være at skyde
gråspurve med kanoner... :)

Jeg fandt lidt om emnet her, og det lader til at den med vandbadet
holder... :)
url:http://science.howstuffworks.com/question539.htm.

Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-03 22:20

Henrik Koksby Hansen skrev:

>Det kan også bare være mig, der er tosset, men jeg synes at det
>hjælper at skylle det i vand.

Det hjælper også lidt at lade vandhanen løbe og endnu mere at
plaske lidt vand op i luften. Det binder løgsaften. Hvis det
rigtig svider, skyller jeg lige kniven under strålen.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 14-06-03 06:06

Tosset og overtroisk er ikke helt det samme

> Det hjælper også lidt at lade vandhanen løbe og endnu mere at
> plaske lidt vand op i luften. Det binder løgsaften. Hvis det
> rigtig svider, skyller jeg lige kniven under strålen.

Jeg har prøvet alle foreslåede råd og ingen virker, hvis der er tale om løg
med saft og kraft og mange.
Dykkerbriller skal slutte meget tæt.

Hvor stor % af duftmolekyler med kurs fra løgsnitflade mod øjet forvilder
sig hen i nærheden af den løbende vandhane? Troen kan flytte bjerge.

Efter jeg fik mikrobølgeovn - og har udlevet masochist-nydelse ved at græde
"så jeg føler jeg lever" - så smider jeg kiloposen med løgn ind i ovnen og
varmer maximalt indtil jeg hører et løg sprænges af kogning indefra
Så slukkes og ved lejlighed spredes løgnene på træplade i haven, og saks
eller kniv halverer dem om ækvator, og når min mad behøver løg-supplement
(eller som frugtagtig snack),
så bider jeg indholdet ud af det halverede løg med fortænderne - jeg får
ikke klistret saft på fingrene for jeg holder om den brune knitrende
yderskræl.

Det hvide der ikke bliver bidt ud, rådner ikke ved henligning, men tørrer og
kan let adskilles fra næringsfattig yderskræl og bruges som tørret løg i
diverse madlavning

Fra : Thomas D

Dato : 13-06-03 22:10

> Man skal så bare huske at lade være med at gnide øjne bagefter Det er
> det samme problem når man skære chili.. ikke gnide øjne...

Det passer i hvert fald ikke!
Hvis jeg sidder i den ene ende af huset og en laver mad i køkkenet i den
anden ende af huset.
Kan jeg mærke det i øjnene hvis der bliver skåret løg.
Hvis jeg går ned i køkkenet begynder mine øjne at løbe i vand.

Mvh
Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-03 22:18

Thomas D wrote:

> Hvis ens øjne begynder at løbe i vand når man piller løg, så kan man bare
> tage en tændstik og munden og bide lidt i den så går det over.
>
> Er der nogen af jer der kan forklare dette?

En tv-udsendelse for mange år siden forklarede det med, at man ved at
bide tænderne sammen lukkede for tårekanalerne.

Ud over de mere eksotiske forslag i tråden, kan man undgå problemet ved
at pille hele det yderste lag af selve løget af. Hvis man forsøger at
kun fjerne "skralden", vil man ofte beskadige det yderste løglag med
ekstra saft til følge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-03 22:38

Kim Ludvigsen skrev:

> [...]
>at pille hele det yderste lag af selve løget af. Hvis man forsøger at
>kun fjerne "skralden", vil man ofte beskadige det yderste løglag med

Og hvordan piller man det yderste lag af uden at beskadige det
med ekstra saft til følge?

Jeg lader lagets kvalitet afgøre om det skal blive siddende eller
fjernes.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-03 23:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> Og hvordan piller man det yderste lag af uden at beskadige det
> med ekstra saft til følge?

Man skærer et lige snit lodret ind i løget og fjerner det yderste lag
med fingrene.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 14-06-03 20:21

> En tv-udsendelse for mange år siden forklarede det med, at man ved at
> bide tænderne sammen lukkede for tårekanalerne.

Det lyder som en fornuftig forklaring.
Piller man løg under en vandhane, hvor der løber en
smule vand sker der ikke noget, da det stof, der irriterer
øjnene blive optaget af vandet.
Det er en sikker metode.

Per A. Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-06-03 22:19

Thomas D skrev:

>Hvis ens øjne begynder at løbe i vand når man piller løg, så kan man bare
>tage en tændstik og munden og bide lidt i den så går det over.

Prøv lige det samme uden tændstik.

>Er der nogen af jer der kan forklare dette?

Måske påvirker musklerne tårekanalerne? Der er jo faktisk mange
muskler i sving når man bider sammen.

--
Bertel

Fra : Thomas D

Dato : 14-06-03 10:57

> Prøv lige det samme uden tændstik.

Har jeg prøvet.
Det svider utroligt meget og mine øjne løber i vand.
Så snart jeg tager en tændstik i munden går det over.

Mvh
Thomas

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 14-06-03 00:14

Det ER det med tårekanalerne, der forklarer fænomenet. Et solidt bid i
fx. en tændstik lukker af for de kanaler, der bliver generet af
løgsaften. Alternativt kan man gumle tyggegummi.

Hvis man lægger løget i vand, holder det naturligvis på dampene fra
saften. Intet forunderligt i det.

Det med den skarpe kniv er en skrøne. Det har absolut intet på sig. (Nu
kommer der naturligvis 15 svar fra folk, som helt sikkert har kunnet
mærke forskel).

Om man skærer på kryds eller tværs af "årerne" gør ingen forskel.
Dampene er der stadig.

Min kone plejer at overtage, når jeg skal til at skære løg. Hun hævder,
at det ikke generer hende, da hun bruger kontaktlinser. Noget forbandet
vrøvl, men hvorfor protestere? Nu skal jeg blot have hende overbevist
om, at det ligeledes generer mine øjne at slå græs og male udhus.

Fra : Torben Simonsen

Dato : 14-06-03 00:29

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> writes:

> Min kone plejer at overtage, når jeg skal til at skære løg. Hun hævder,
> at det ikke generer hende, da hun bruger kontaktlinser. Noget forbandet
> vrøvl, men hvorfor protestere?

Det er nu ikke noget vrøvl. Jeg bruger selv kontaktlinser, og når jeg
har linserne i, så kan jeg skære alle de løg, det skal være, uden at
komme til at tude af det. Hvis jeg derimod ikke har linserne i, men
i stedet bare har briller på, så løber øjnene i vand ved første snit
i løget. Jeg har også bemærket, at linserne til en vis grad virker
som en beskyttelsesbarriere overfor andre irriterende dampe i
forholdsvis små koncentrationer (f.eks. ammoniak).

Jeg tror, at dampene fra løget irriterer hornhinden direkte, hvilket
så sætter gang i tåreproduktionen. Hvis hornhinden er dækket af en
kontaktlinse, så udebliver denne irritation (i hvert fald indtil
koncentrationen af løgdampene er så stor, at de begynder at kunne
diffundere gennem linsen).

> Nu skal jeg blot have hende overbevist
> om, at det ligeledes generer mine øjne at slå græs og male udhus.

Hehe.

--
-- Torben.

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-06-03 10:04

"Jørn Ibsen" <ji@iteration.dk> skrev i en meddelelse news:993125571dbc1429aada35bfea96143a.82435@mygate.mailgate.org...

> Det med den skarpe kniv er en skrøne. Det har absolut intet på sig.

Nu er det jo heldigvis et experiment enhver nemt kan foretage hjemme
på køkkenbordet. Jeg håber mange vil foretage experimentet, og danne
sig et indtryk af hvilke tåbelige postulater man udsættes for her på nettet.

Mvh
Martin

Fra : Kurt Lund

Dato : 14-06-03 12:35

Jørn Ibsen skrev:

> Min kone plejer at overtage, når jeg skal til at skære løg. Hun
> hævder, at det ikke generer hende, da hun bruger kontaktlinser. Noget
> forbandet vrøvl, men hvorfor protestere?

Næh. Det er fuldstændig rigtigt. Siden jeg fik kontaktlinser i 1976 har
jeg kunnet skære alle de løg det skal være uden gener.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Jakob M

Dato : 14-06-03 14:04

> Min kone plejer at overtage, når jeg skal til at skære løg. Hun
> hævder, at det ikke generer hende, da hun bruger kontaktlinser. Noget
> forbandet vrøvl, men hvorfor protestere?

Nej, den er god nok. Med linser på kan jeg snitte 10 løg uden em tåre, mens
med briller skal der ikke mere end 1-2 stykker til før jeg "tuder".

Mvh
Jakob

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 16-06-03 11:15

On Sat, 14 Jun 2003 15:03:52 +0200, Jakob M wrote:

> Nej, den er god nok. Med linser på kan jeg snitte 10 løg uden em tåre, mens
> med briller skal der ikke mere end 1-2 stykker til før jeg "tuder".

Jepper! Den holder også her hjemme - og har faktisk førsøgt at lægge mærke
til om der er forskel når jeg har linser i og har briller på. Det er der,
*meget*!

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Per

Dato : 02-09-03 00:49

> Er der nogen af jer der kan forklare dette?
Næh det kan jeg ikke - men jeg kan da lige tilføje, at det er noget man kan
vænne sig til.
Havde for år tilbage et feriejob på en løgfabrik (ristede løg) - Den første
uge forsvandt i tårer, men derefter var der ikke noget at mærke.
Så åbenbart er det noget man kan vænne sige til, hvis man dagligt udsættes
for det.

/Per