Fremstilling af magneter?
Fra : Thomas D

Dato : 13-06-03 13:46

Hej,

Hvordan fremstiller man magneter i praksis?
Jeg tænker på magneter som køleskabsmagneter. - Ikke elektromagneter som
skal forsynes med strøm for at virke.

Kan det lade sig gøre at fremstille sine egne magneter til brug som fx
køleskabsmagneter.

De fleste køleskabsmagneter jeg har set er mørke, næsten helt sorte.

Efter at have skilt et par gamle harddiske af har jeg set at der er nogle
_meget_ stærke magneter deri.
Disse magneter er lyse. Ligner lidt noget lyst messing.

Hvad metal/legering er de forskellige magneter lavet af?

Er det muligt at fremstille magneter så kraftige som dem i harddiske selv?

Mvh
Thomas

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 13-06-03 14:10

>Hvordan fremstiller man magneter i praksis?
>Jeg tænker på magneter som køleskabsmagneter. - Ikke elektromagneter som
>skal forsynes med strøm for at virke.
[...]

Køleskabsmagneter ved jeg ikke - men det må være noget a la det samme.

Jeg ved ikke om du vil have en abstrakt eller en detaljeret
forklaring. Så du får en abstrakt. :)

Du kan gøre f.eks. en jernstang magnetisk, blot ved at stryge den med
en anden magnet, nogle gange, i den samme retning.
Grunden til at stangen bliver magnetisk er, at jernet består af mange
mindre magneter. Disse vender sig, når man udsætter jernet for et
magnetfelt.
Hvis man varmer jernet op vil de små magneter have lettere ved at
dreje sig - og man udsætter så jernet for et kraftigt magnetfelt,
hvorved jernet polariserer (alle de små magneter vender sig den samme
vej). Så køler man det ned igen og jernet er stadig polariseret, da de
mindre magneter har svært ved at flytte sig tilbage igen.

Henrik