Strammere lov om musikkopiering
Fra : Lars Bernau

Dato : 08-08-03 21:48

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-03 22:14

> http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=113099

"Kopiering af musik-cd'erne lånt på biblioteket eller af vennerne bliver nu
igen ulovligt."

Syntes jeg faktisk er helt ok, det har sku' da aldrig været meningen at man
skal kopiere de cd'er man kan LÅNE på biblioteket. Hvor er vi så henne? Nææ:
Låne, man kan lide den: Køb

"Samtidig med det nye forbud øges den maksimale straframme for ulovlig
kopiering fra ét til fire års fængsel i særligt grove tilfælde."

Hmm.. De lære aldrig.. Straf er ikke løsningen.. Folk køber deres musik hvis
pladeselskaberne udgiver noget ordentligt noget. At man så downloader en
mp3'er eller ti kan jeg ikke se skader. Tvært imod så tror jeg det får folk
til at udforsker en genere (med udgivelser som ikke kommer ud fordi
pladeselskaberne kun tør satse på det der er penge i)

Fra : Lars Bernau

Dato : 08-08-03 22:45

In article <3f341293$0$32473$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "peet_dk"
<peet at peet dot denmark> says...
> "Samtidig med det nye forbud øges den maksimale straframme for ulovlig
> kopiering fra ét til fire års fængsel i særligt grove tilfælde."
>
> Hmm.. De lære aldrig.. Straf er ikke løsningen..

Stod det til pladeselskaberne kunne vi straffes med op til 4 års
fængsel, hvis vi ikke købte x antal CD'er om året.

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Michael Castensen

Dato : 08-08-03 23:30

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse

> "Kopiering af musik-cd'erne lånt på biblioteket eller af vennerne bliver
nu
> igen ulovligt."

Udemærket.

> [...]
man
> skal kopiere de cd'er man kan LÅNE på biblioteket. Hvor er vi så henne?

Enig.

Jeg håber så også, at prisen bliver sat ned på blanke medier.
Nu er der jo ingen grund til, at afgiften stadig skal være der.

---

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-08-03 00:12

In article <3f342453$0$32504$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Michael
Castensen" <@> says...

> Jeg håber så også, at prisen bliver sat ned på blanke medier.
> Nu er der jo ingen grund til, at afgiften stadig skal være der.

Det tror jeg ikke du skal regne med. Ligesom prisen på CD'er sikkert
heller ikke falder.
--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Michael Castensen

Dato : 09-08-03 00:44

"Lars Bernau" <bernau@invalid.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3f342453$0$32504$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Michael
> Castensen" <@> says...

> Det tror jeg ikke du skal regne med. Ligesom prisen på CD'er sikkert
> heller ikke falder.

Vi kan altså så konkludere, at pladeselskaberne både får i pose og i sæk!
En nyere musik cd koster omkring de 150 kr og den er samtidig kopibeskyttet.
Den kan derfor ikke afspilles i alle drev. For at få en fungerende cd er man
nødsaget til at omgå beskyttelsen og lave en kopi på et blank medie, som
koster omkring de 12 kr. Det bliver godt nok en dyr cd samtidig med, at man
vist også overtræder loven.

---

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-08-03 09:22

In article <3f3435c1$0$32441$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, "Michael
Castensen" <@> says...
> [...]
> koster omkring de 12 kr. Det bliver godt nok en dyr cd samtidig med, at man

Det virker desværre som om det er sådan at pladebranchen vil have det.

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 09-08-03 13:16

Lars Bernau wrote:

> [...]

Nej da, kun hvis det er en "effektiv" kopibeskyttelse, hvilket den jo
ikke kan være, hvis du kan bryde den

I øvrigt er den del af lovgivningen lige til at tørre røv i.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Thomas Hillebrandt

Dato : 09-08-03 19:19

"Michael Castensen" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
kopibeskyttet.
> Den kan derfor ikke afspilles i alle drev. For at få en fungerende cd er

Og det er også noget snavs men måske man ikke havde set sig nødsaget til at
LAVE kopibeskyttelse, hvis ikke så mange CD'er blev kopieret!!!

> nødsaget til at omgå beskyttelsen og lave en kopi på et blank medie, som
> koster omkring de 12 kr. Det bliver godt nok en dyr cd samtidig med, at
man
> vist også overtræder loven.

Læste du nyhedsindlægget??? Åbenbart ikke...Det var jo også en laaang
artikel med mange ord på over 2 stavelser...Det er satdig lovligt at kopiere
din EGNE originale CD'er til egen brug...

At du kun har villet bruge en spytklat på dit anlæg, således at du sidder
med en CD-afspiller som ikke kan spille kopibeskyttede CD'er er jo så ris
til egen røv. Selvom du kunne spille den ville det jo så lyde ad helvede til
alligevel!

/Thomas

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 09-08-03 19:32

Thomas Hillebrandt wrote:

> Læste du nyhedsindlægget??? Åbenbart ikke...Det var jo også en
> laaang artikel med mange ord på over 2 stavelser...Det er satdig
> lovligt at kopiere din EGNE originale CD'er til egen brug...

Jeg tror at Michael tænkte på implementationen af Infosoc-direktivet,
som jo forbyder omgåelse af "effektive" foranstaltninger, hvor
paradoksal den definition så end må siges at være.

> [...]
> CD'er er jo så ris til egen røv. Selvom du kunne spille den ville
> det jo så lyde ad helvede til alligevel!

Prisen og kvaliteten af ens CD-afspiller er for så vidt irrelevant,
når der er tale om bastard-CD'er ("kopisikrede" "CD"'er). Der er
rigeligt med eksempler på B&O-anlæg, som nægter at afspille skidtet.

I øvrigt bedes du moderere dit sprog.

Fra : Michael Castensen

Dato : 10-08-03 11:24

"Thomas Hillebrandt" <news@thomashillebrandt.com> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> LAVE kopibeskyttelse, hvis ikke så mange CD'er blev kopieret!!!

Jeg køber normalt mine cd'er og forventer at de kan afspilles i alle drev.

> man
>
> Læste du nyhedsindlægget??? Åbenbart ikke...Det var jo også en laaang
> artikel med mange ord på over 2 stavelser...

Hvorfor nu den tone?

> Det er satdig lovligt at kopiere
> din EGNE originale CD'er til egen brug...

Du må vist ikke omgå en kopisikring, men loven er lidt uklar på det område.

> [...]
> til egen røv. Selvom du kunne spille den ville det jo så lyde ad helvede

Gider du at give en foklaring på din nedladende opførsel?

---

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-03 22:55

> [...]
> til egen røv. Selvom du kunne spille den ville det jo så lyde ad helvede

Hej Thomas

Du er dog godt nok noget for dig selv. Du forlanger vi skal købe vores
musik.....Øhhh gør du selv det ????....
Bagefter skal vi så spørge om lov til at spille det... Er det rimeligt....
Så vil musikbranchen også bestemme, hvor vi må spille det.....Er det
rimeligt...????.... Hvis det er prisen jeg skal betale for at købe musik, så
går jeg helt klart over til Pirat kopien, som jeg kan spille hvor jeg vil..

M.V.H.....Benny..

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 09-08-03 10:08

> Det tror jeg ikke du skal regne med. Ligesom prisen på CD'er sikkert
> heller ikke falder.
> --

Men hvis tilstrækkeligt mange finder ud af, at man fx kan bestille en
splinterny CD hos www.cdwow.com til 8,99 pund (inklusiv gratis forsendelse),
så bliver pladeselskaberne vel for fanden nødt til at sænke prisen fra de
140-50 kroner, det koster herhjemme.

Men sandsynligheden taler desværre for, at pladebranchen nok bare bitcher
endnu mere over det faldende danske pladesalg, jo flere der importerer
pladerne selv.

Mvh Mikkel

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-08-03 10:20

In article <3f34b9e8$0$24625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
MS_Knudsen@yahoo.com says...

> [...]
>
> Men sandsynligheden taler desværre for, at pladebranchen nok bare bitcher
> endnu mere over det faldende danske pladesalg, jo flere der importerer

Hehe.... og så vil de sikkert prøve at forbyde at købe CD'er fra andre
lande. De sku' ha' no'en dask sku' de !

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-03 13:23

> [...]
> MS_Knudsen@yahoo.com says...

> Hehe.... og så vil de sikkert prøve at forbyde at købe CD'er fra andre

Hej Lars

Ja lige som de prøvede at få afgifter på harddiske og ram til digitale
kameraer, fordi de også bruges i MP3 afspillere.

M.V.H.....Benny..

Fra : PerX ...

Dato : 11-08-03 17:57

In article <3f378b2a$0$32497$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bfm@tdcadsl.dk says...

> bitcher

> Ja lige som de prøvede at få afgifter på harddiske og ram til digitale
> kameraer, fordi de også bruges i MP3 afspillere.

Copyright går amok.. se fx i Finland hvor Taxi chauføre skal til at
betale afgifter hvis de har tændt radio når der er kunder i bilen, eller
i tyskland hvor de vil lægge en generel afgift på computere ("for de
bruges jo sikkert til ulovlig kopiering") - føj.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-03 23:08

"PerX ..." <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> i tyskland hvor de vil lægge en generel afgift på computere ("for de
> bruges jo sikkert til ulovlig kopiering") - føj.

Tja men bliver kopieringen så lovlig ???

M.V.H.....Benny..

Fra : PerX ...

Dato : 12-08-03 15:07

In article <3f381442$0$32443$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bfm@tdcadsl.dk says...

> Tja men bliver kopieringen så lovlig ???

Jeg tvivler stærkt....

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-03 12:39

> [...]
forsendelse),
> så bliver pladeselskaberne vel for fanden nødt til at sænke prisen fra de

Tror nu mere at de ekstra penge cd'en koster lægger i de <ironi> kærlige
</ironi> danske afgifter.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-08-03 10:08

peet_dk wrote:

> Tror nu mere at de ekstra penge cd'en koster lægger i de <ironi> kærlige
> </ironi> danske afgifter.

De afgifter som er afskaffet? Mig bekendt er der kun momsen tilbage, og
den tæller vist ikke med her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : PerX ...

Dato : 10-08-03 19:38

In article <3F360B68.7848@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
says...

> De afgifter som er afskaffet? Mig bekendt er der kun momsen tilbage, og
> den tæller vist ikke med her.

Hvilke afgifter er afskaffet?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 10-08-03 19:55

In <MPG.19a0af77b7b2c768989d8e@news.usenetserver.com> PerX ... <hyp1999@hotmail_remove_this_.com> writes:

>In article <3F360B68.7848@kimludvigsen.dk>, usenet@kimludvigsen.dk
>says...

>Hvilke afgifter er afskaffet?

Der var en statsafgift paa musik ligesom der p.t. er en statsafgift paa
spiritus.

/Martin

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-08-03 00:12

> [...]
>
> Jeg håber så også, at prisen bliver sat ned på blanke medier.
> Nu er der jo ingen grund til, at afgiften stadig skal være der.

Jeg kunne så godt lide at vide, bliver der så lagt sag an mod
pladeselskaberne, for deres kopibeskyttelse af cd'er som man lovligt både
kunne, og fortsat må kopiere. Eller gælder loven kun for pladebranchens
kunder, og ikke for pladebranchen selv ???.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-08-03 00:26

In article <3f342ecb$0$32472$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bfm@tdcadsl.dk says...

> [...]
> kunne, og fortsat må kopiere. Eller gælder loven kun for pladebranchens
> kunder, og ikke for pladebranchen selv ???.

Står der i loven at du _skal_ kunne kopiere dem?

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-08-03 00:53

> In article <3f342ecb$0$32472$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> bfm@tdcadsl.dk says...

> Står der i loven at du _skal_ kunne kopiere dem?

> [...]

Står der noget om i straffeloven, at det er tilladt at undlade at stjæle
???......

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-08-03 09:22

In article <3f343871$0$32512$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
bfm@tdcadsl.dk says...

> "Lars Bernau" <bernau@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> både

> Står der noget om i straffeloven, at det er tilladt at undlade at stjæle
> ???......

Nope.

Nej jeg tvivler på at man kan forbyde pladebranchen at kopisikre deres
cd'er. Det er jo heller ikke forbudt for en bilfabrikant at lave en bil
der kun kan køre 90 km/t, selvom det er tilladt at køre 110 kmt/t på
motorvej her i landet.

Desuden kan de jo heller ikke lave cd'er som er forskellige hvad angår
hvad de kan fra land til land (når vi snakker om udgivelser som udkommer
i mange lande, fx Madonna) Så bliver cd'erne jo bare endnu dyrere.
--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-03 13:20

> [...]
> hvad de kan fra land til land (når vi snakker om udgivelser som udkommer
> i mange lande, fx Madonna) Så bliver cd'erne jo bare endnu dyrere.

Hej Lars

Den bliver jo kun dyrere, når de er dumme nok til at beskytte den. Derfor
benytter jeg mig af min ret, til ikke at købe den. Jeg ved ikke lige hvad
planen skulle være. Jeg kan se på snakken herinde i NG, at dem der vil
kopiere cd'en gør det alligevel, så det er sådan set kun dem, som normalt
køber deres plader, der bliver, skal vi sige straffet. Hvis min cdafspiller
ikke kan spille den, så tvinges jeg jo ud til en Pirat, for at få en cd jeg
kan spille, hvorfor skulle jeg så gå ud og købe den først.

M.V.H.....Benny..

Fra : PerX ...

Dato : 10-08-03 19:40

> [...]
> både

> Står der noget om i straffeloven, at det er tilladt at undlade at stjæle

Irrelevant. Der står reelt at du må kopiere den hvis du kan uden at omgå
kopibeskyttelse.

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 10-08-03 22:29

Lars Bernau <bernau@invalid.dk> wrote in
news:MPG.199e4fe6194ceef2989719@news.sunsite.dk in dk.kultur.musik:

> In article <3f342ecb$0$32472$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> bfm@tdcadsl.dk says...

> Står der i loven at du _skal_ kunne kopiere dem?

Nej, men ifølge købeloven skal en genstand kunne benyttes på den måde som
den er tiltænkt, og som sælgeren har stillet køberen i udsigt. Hvilket så
ikke kan lade sig gøre i alle tilfælde.

/Søren Hjelholt

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-08-03 13:56

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev:

> Ja lige som de prøvede at få afgifter på harddiske og ram til
> digitale kameraer, fordi de også bruges i MP3 afspillere.

Der er skam afgift på hukommelseskort til digitale kameraer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : benjamin

Dato : 09-08-03 01:12

Jeg er så ked af, at der bliver fokuseret så meget på, at musik
handler om at tjene penge. Jeg ser det som et nederlag for både
musikkerne og forbrugerne...at musik kan spredes uden rigtige
omkostninger er en gave synes jeg. Jeg er selv medlem af KODA, men
vil hellere have, at folk lytter til min musik end jeg vil tjene
penge.

Benjamin

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 09-08-03 14:35

benjamin <no_spam--bgst@bgst.dk> wrote:
> [...]
> omkostninger er en gave synes jeg. Jeg er selv medlem af KODA, men
> vil hellere have, at folk lytter til min musik end jeg vil tjene

Kan du betale din husleje, dine regninger og kassedamen i Netto med den
smukke holdning ?

Det ville da være dejligt hvis man kunne - men professionelle
musikere/komponister/tekstforfattere er jo også en slags mennesker, der skal
betale det der skal til for at få et liv til at fungere. Det ENESTE arbejde
de har, de eneste indtægter de har er fra deres musik.
Ellers skal vi jo tilbage til de gamle dage, på Mozarts tid, hvor musikere
var afhængig af en mæcén der ville sponsere kunstnerens liv og kunst. Det er
vist kun de allerstørste stjerner, der har mulighed for at få sponsor i dag.

Vi tror på at kunstnere hellere vil tjene deres penge selv.En indtægt der er
delt op i flere kilder: CDsalg,koncerter og kodapenge. Svipser een af de
indtægter er det svært at få resten af "verden" til at hænge sammen kun på
to af dem.

Den smukke holdning om at ville dele sin musik og sine tanker med resten af
verden, gælder kun til den musik og de tanker skal betale for et liv - og/
eller en families liv. Det må være temmeligt nedslående at se sin gæld i
banken vokse, samtidig med at fans stille op ved koncerterne og vil have
autografer på piratkopier af den CD man ikke kan få solgt nok af.

/Flying Hotdogs

Fra : benjamin

Dato : 09-08-03 15:16

> [...]
>banken vokse, samtidig med at fans stille op ved koncerterne og vil have
>autografer på piratkopier af den CD man ikke kan få solgt nok af.

Jeg det er jo det klassiske argument. Det er bare fejlagtigt fordi
man ikke får specielt meget mere tid til musik af at blive
proffessionel. Meget af tiden som proffessionel musiker går med
markedsføringsopgaver (koncerter, interviews osv) og med at skabe
vigtige kontakter gennem socialisering.

Benjamin

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 09-08-03 15:27

> [...]
> proffessionel. Meget af tiden som proffessionel musiker går med
> markedsføringsopgaver (koncerter, interviews osv) og med at skabe

Præcis - og det argument holder stadig, for alt det promotionarbejde har man
ikke tid til hvis samtidig man skal passe et fuldtidsarbejde ved siden af,
for at have råd til at leve.
Det er ikke alle der synes det er fedt at skulle være tvunget på supplerende
understøttelse, for at skabe den nødvendige tid til at holde kunsten og
karrieren i gang.

/ Flying hotdogs

Fra : benjamin

Dato : 09-08-03 15:53

>Præcis - og det argument holder stadig, for alt det promotionarbejde har man
>ikke tid til hvis samtidig man skal passe et fuldtidsarbejde ved siden af,
>for at have råd til at leve.

Nej netop, men hvorfor er det engenligt, at det er vigtigt med
promotionarbejde? Det er fordi, at man skal kunne følge med de andre
som også laver promotionarbejde ik? Hvis man gjorde mulighederne for
at lave promotionarbejde dårligere for alle ville det ikke gå ud over
nogen, da det jo er det relative promotionarbejde som er afgørende.

Benjamin

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-08-03 15:21

In article <bh2t8h$751$1@sunsite.dk>, info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk
says...
> [...]
> vist kun de allerstørste stjerner, der har mulighed for at få sponsor i dag.

Sådsan en har I jo allerede, da Hr. Mikkelsen vil smide 100 mill efter
musikerne frem til 2007. Samt de kunstnerne, som af en eller anden grund
er havnet på finansloven.

> [...]
> indtægter er det svært at få resten af "verden" til at hænge sammen kun på

Hmmm... vi andre må klare os med een indtægt. Så faktisk har musikere
bedre odds for at overleve økonomisk i form af flere indtægtskilder.

> [...]
> eller en families liv. Det må være temmeligt nedslående at se sin gæld i

Hmmm... I den virkelige verden lærer man ikke at bruge mere end man
tjener. Måske det var en idé musikere også kunne bruge.

> samtidig med at fans stille op ved koncerterne og vil have
> autografer på piratkopier af den CD man ikke kan få solgt nok af.

Arrhhh.... er det ikke at overdrive lidt ? Tvivler på at der er særligt
mange der kan finde på det.

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 09-08-03 20:48

Lars Bernau <larsbernau@yahoo.dk> wrote:
> Sådsan en har I jo allerede, da Hr. Mikkelsen vil smide 100 mill efter
> musikerne frem til 2007. Samt de kunstnerne, som af en eller anden
> grund
> er havnet på finansloven.

Det er jo kun de kunstnere der allerede er "inde i varmen" , dem som har
fået lov at bevise at de kan noget, og som har (haft) et pladesalg. Et
nystartet band har ikke en isternings chance i Helvede for at få en
kulturministerkrone. Og der skal mere end held til at fremtrylle et job på
de få "statsstøttede" spillesteder.

> Hmmm... vi andre må klare os med een indtægt. Så faktisk har musikere
> bedre odds for at overleve økonomisk i form af flere indtægtskilder.

Nu er det jo også kun een ( og - med få undtagelser- ikke særlig
overvældende) indtægt selv den kommer 3 steder fra.
En cykelhandler der får sine indtægter fra reperation af cykler, salg af
cykler og salg af tilbehør, finder sig nok heller ikke i at folk stjæler
hans cykler fra udstillingen, bare fordi " han kan vel klare sig med en
indtægt", vel?

> Hmmm... I den virkelige verden lærer man ikke at bruge mere end man
> tjener. Måske det var en idé musikere også kunne bruge.

Tro os - alle fuldtidsmusikere KAN den kunst. Også så grundigt at mange
tager job ved siden af musikken.
Selv du som åbenbart kan kunsten at sætte tæing efter næring ville nok også
slå dig i tøjret hvis din løn blev reduceret med ca 30-35% på bare 3 år,
fordi andre folk stjæler resten.

> Arrhhh.... er det ikke at overdrive lidt ? Tvivler på at der er
> særligt mange der kan finde på det.

Nej, der er heldigvis ikke så mange der er ubegavede nok til det, men det ER
sket.

/ Flying Hotdogs

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-08-03 22:27

In article <bh3j4q$30u$1@sunsite.dk>, info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk
says...

> [...]
> nystartet band har ikke en isternings chance i Helvede for at få en
> kulturministerkrone. Og der skal mere end held til at fremtrylle et job på

Det er da fint at det er svært at komme i nærheden af de penge som
kulturministeren uddeler. Hvorfor skal man forsørges af staten, bare
forbi man har lavet nogle plader ?

> Nu er det jo også kun een ( og - med få undtagelser- ikke særlig
> overvældende) indtægt selv den kommer 3 steder fra.

Stadigvæk er det 3 (og nogle tilfælde flere) indtægter,

> [...]
> cykler og salg af tilbehør, finder sig nok heller ikke i at folk stjæler
> hans cykler fra udstillingen, bare fordi " han kan vel klare sig med en

Der er jo heller ikke nogen der stjæler fra musikerne... CD salget er
faldet med X antal % over en årrække, og straks hyles der op om tyveri.
Den plade er efterhånden ret slidt.

Bilsalget i juni måned er faldet 26 % i forhold til juni måned sidste
år. Hører vi nogle fra bilbranchen pibe over at folk piratkopierer
biler? Eller mere seriøst prøver at forhindre at folk køber brugte
biler?

> Tro os - alle fuldtidsmusikere KAN den kunst. Også så grundigt at mange
> tager job ved siden af musikken.

Jamen hvad er så problemet ?

> Selv du som åbenbart kan kunsten at sætte tæing efter næring ville nok også
> slå dig i tøjret hvis din løn blev reduceret med ca 30-35% på bare 3 år,
> fordi andre folk stjæler resten.

Samme plade igen. Er I ikke selv trætte af at komme med de samme
beskyldninger igen og igen ?

> Nej, der er heldigvis ikke så mange der er ubegavede nok til det, men det ER
> sket.

Og det undrer man sog så over

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 10-08-03 03:51

Lars Bernau <larsbernau@yahoo.dk> wrote:

> Det er da fint at det er svært at komme i nærheden af de penge som
> kulturministeren uddeler. Hvorfor skal man forsørges af staten, bare
> forbi man har lavet nogle plader ?

Det skal man heller ikke. Der er ikke ret mange kunstnere - uanset
kunstart - der ikke hellere ville leve af deres kunst. For musikeres
vedkommende hedder det tjene penge på cdsalg, koncerter og musik spillet i
radio/tv ( Koda penge)
Dansk Film har fået støtte i begge ender de sidste år, med flotte resultater
internationalt til følge. Det er det samme regeringen nu vil forsøge at give
dansk musik. Det skal være hjælp til forvejen dygtige musikere til at komme
ud over landegrænserne. Det er der vel ingen der kan få ondt i røven af...og
dog?

> Stadigvæk er det 3 (og nogle tilfælde flere) indtægter,

Ja, men hver for sig er de 3 indtægter ikke engang så højt som en 15 timers
pædagog.
så for at det kommer til at ligne en løn man kan leve af SKAL alle 3 dele
være med.

> [...]
> år. Hører vi nogle fra bilbranchen pibe over at folk piratkopierer
> biler? Eller mere seriøst prøver at forhindre at folk køber brugte

Der er beviseligt kopieret tonsvis af musik - tjek de få Antipiratgruppen
har haft ude og hænge til offentlig beskuelse. Sammenhængen mellem den øgede
brug af Internet, øget salg af blanke CD'er og et overvældende besøgstal hos
Napster og senere Kazaa taler for sig selv.
Måske har du ret i at den voldsomme verdensdækkende nedgang i CDsalget ikke
kun skyldes piratkopiering
men det er da liiiiidt besynderligt at det netop hænger sammen med øgede
besøgtal hos P2Pstederne.
( PS - kan du ikke lige lære os at piratkopiere en Porsche?

> Jamen hvad er så problemet ?

Problemet er at piratkopisterne er med til at udsulte en hel branche, ved at
stjæle deres idolers musik, istedetfor at betale for den - og dermed være
med til at deres idoler får nogle vilkår hvor de faktisk kan komme til at
producere mere musik. Det kræver tid - mere tid end en almindelig arbejdsuge
at skabe god musik. Når Musikere skal passe job ved siden af bliver
kreativiteten mindre. Ergo mindre musik.Men det fatter piraterne ikke.
De fatter ikke at fordi der er færre penge i omløb hos de etablerede
pladeselskaber, så er der ikke så megen risikovillig kapital at der er plads
til at ret mange nye bands får chancen.
Det er synd at der kun er råd til at smide promotionpenge efter diverse
compilationalbums og fagre navne som Helmuth Lotti og lignende uhyrligheder.

> Samme plade igen. Er I ikke selv trætte af at komme med de samme
> beskyldninger igen og igen ?

Nix - alle ville brokke sig over så voldsom en lønnedgang. Det er bare svært
at lave om på, fordi piraterne ikke kan se at de ER MED TIL at deres idoler
ikke har tid/råd til at skabe al den musik de gerne vil, fordi de er nødt
til at tjene penge, ligesom alle andre.
Piraterne er med til at gøre vores kultur fattigere, og vores musikalske arv
til vores børn meget mindre.

> Og det undrer man sog så over

Og det er vi så flere der gør

/ Flying Hotdogs

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-08-03 10:13

Flying Hotdogs wrote:

> Problemet er at piratkopisterne er med til at udsulte en hel branche, ved at
> stjæle deres idolers musik, istedetfor at betale for den

Det var igen noget af en påstand. Kan du bevise den?

Alle jeg kender der nogensinde har benyttet sig af piratkopier, er også
folk der køber mange cd'er. Efter at de har fået muligheden for at
undersøge produktet inden køb via piratkopier, køber de bare endnu mere.

Der er store undersøgelser der har konkluderet det samme. Hvad bygger du
din påstand på?

/David

Fra : Robert Eriksen

Dato : 10-08-03 11:56

David Rasmussen wrote:

> [...]
> folk der køber mange cd'er. Efter at de har fået muligheden for at
> undersøge produktet inden køb via piratkopier, køber de bare endnu mere.

Eller endnu mindre, hvis det viser sig at resten af produktet ikke kan
leve op til det forventede.

F.eks. kender jeg en pige der var helt vild med den der I'm Gonna Get
You Good (mener jeg det var) med Shania Twain. Hun fiser ud og køber
albummet blot for at opdage at resten af CD'en, IHHO, stinker... og så
er CD versionen af Get You Good ikke engang den samme som
radioversionen. Altså 150 skønne spildte inflationsramte skatteplagede
kroner.

I sin tid impulskøbte jeg Nada Surf's High/Low pga nummeret Popular.
Havde jeg dog bare haft Napster den gang.

Så en anden måde at se P2P problematikken på, kan jo også være at
forbrugerne bliver mere kritiske, når de nu kan vurdere om en CD er
pengene værd før de overhovedet bevæger sig ned i den nærmeste Fona.
For at holde bilanalogien igang, er der vel heller ikke mange der køber
en bil uden at have undersøgt benzinøkonomi/komfort/driftsomkostninger,
haft en prøvetur osv osv... altså om bilen er værd at købe (og ja, jeg
ved godt der er meget få driftsomkostninger ved en CD).

/Robert

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-08-03 12:08

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> haft en prøvetur osv osv... altså om bilen er værd at købe (og ja, jeg
> ved godt der er meget få driftsomkostninger ved en CD).

Yep, det er også en meget relevant del af forklaringen.

/David

Fra : PerX ...

Dato : 10-08-03 20:09

In article <bh58cv$2lef$1@news.cybercity.dk>, roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk
says...

> [...]
> er CD versionen af Get You Good ikke engang den samme som
> radioversionen. Altså 150 skønne spildte inflationsramte skatteplagede

Det er jo sådan den amoralske brance har tjent penge i årevis, ved at
'fuppe' folk til at købe noget som de ikke var så begejsterede for. Det
er klart de ikke er så glade for at sige farvel til del. Fx da Apple
startede deres ITunes musik salg, var der flere selskaber som ikke ville
have at man skulle kunne købe enkelt numre, men insisterede på at det
skulle være hele album.

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 10-08-03 12:04

> [...]
> undersøge produktet inden køb via piratkopier, køber de bare endnu mere.
>
> Der er store undersøgelser der har konkluderet det samme. Hvad bygger du

De fleste i min omgangskreds (inkl. mig selv) har det på nøjagtigt samme
måde som dig. Vi køber (forholdsmæssigt) mange cd'er, også med mindre kendte
kunstnere, går til koncerter og tager på Roskilde.

Men alligevel kan jeg ikke afvise, at der findes en hel del, for hvem
piratkopiering er et reelt alternativ til køb af Cd'er. Faktisk er jeg ret
sikker på, at denne gruppe eksisterer (og vokser).

Mvh Mikkel

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-08-03 12:09

Mikkel Knudsen wrote:

> [...]
>
> Men alligevel kan jeg ikke afvise, at der findes en hel del, for hvem
> piratkopiering er et reelt alternativ til køb af Cd'er.

Det vil jeg heller ikke. Jeg vil bare heller ikke være med til at
konkludere det på baggrund af ingenting.

> Faktisk er jeg ret
> sikker på, at denne gruppe eksisterer (og vokser).

OK? Hvorfor?

/David

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 10-08-03 14:37

> OK? Hvorfor?

Jeg møder af og til mennesker, der giver dette indtryk. Og efterhånden som
de teknologiske muligheder gør det nemmere - kombineret med at kopiering og
P2P-programmernes efterhånden har eksisteret så længe, at nogle nærmest er
vokset op med det (det er måske ikke så galt i dag, men tiden arbejder ikke
for pladeselskaberne) - så tror jeg, at der bliver flere og flere af dem.
Desværre.

Men det udelukker naturligvis ikke, at man ikke kan udnytte internettet til
alles fordel (inklusiv musikernes). Og denne gruppe (som vi begge tilhører)
gør pladeselskaberne desværre sit bedste for at skræmme væk - i stedet for
at acceptere og udnytte den.

Mvh Mikkel

Fra : PerX ...

Dato : 10-08-03 20:33

In article <bh4bu7$qs3$1@sunsite.dk>, info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk
says...
> [...]
> ud over landegrænserne. Det er der vel ingen der kan få ondt i røven af...og

Jeg kan altid få ondt af at staten stjæler (og her er det stjæler) mine
penge og smider dem ud på andre - Det er ok med hospital og uddannelse,
men sgu ikke folk som håber på at blive kendte og siden stenrige på grund
af mærkelige love (og uden at jeg få nogle af pengene igen!)

> Der er beviseligt kopieret tonsvis af musik - tjek de få Antipiratgruppen
> har haft ude og hænge til offentlig beskuelse.

Jep, det er noget som giver flere indtægter til musikeren. De fleste
bruger det bare somr radio - og lige som ingen køber alt de høre i
radioen ligeledes har de ikke tænkt sig at købe en 100000 melodier.

> Sammenhængen mellem den øgede
> brug af Internet, øget salg af blanke CD'er og et overvældende besøgstal hos
> Napster og senere Kazaa taler for sig selv.

Og hvis en mand bøvser samtidig med lyset går ud, så konkludere du at det
var derfor lyset gik ud? Det er fejlagtig logik.

> Måske har du ret i at den voldsomme verdensdækkende nedgang i CDsalget ikke
> kun skyldes piratkopiering

Historisk har kurven ikke bare gået op op op, den har svinget. Vi har
været og er ude i en økonomisk nedtur, firmaer er gået konkurs eller
fyret folk. Det har været småt med pengene, alle brancher har noteret
nedtur. Desuden nævnes andre faktorer, som fx der i 80erne, 90erne var et
infladeret vinyl/cd boom - hvor en masser mennesker var i gang med at
erstatte deres Vinly samling med CD versioner. Det boom er forbi. Desuden
er der meget mere som slås om unges penge idag end for fx 20 år sinde,
mobil tlf, computer, konsollere etc.

> men det er da liiiiidt besynderligt at det netop hænger sammen med øgede
> besøgtal hos P2Pstederne.
> ( PS - kan du ikke lige lære os at piratkopiere en Porsche?

Det er der nogen der gør, det er bare heller ikke helt billigt.

> Problemet er at piratkopisterne er med til at udsulte en hel branche, ved at
> stjæle deres idolers musik,

Nej, stæle forudsætter at nogen aktivt berøves noget (check
straffeloven), fx hvis nogen tager en flaske cola i brugsen - så mangler
de flasken og kan ikke få de penge som de har betalt for den. Ingen
mister beviseligt noget ved at nogen kopiere en melodi derfor er det en
overtrædelse af hophavsretsloven(copyright). Her er det så nogen siger
"jammen de mister de penge du *ville* have brugt *hvis* du havde købt
den." (Lidt som at ikke få et job, og så hævde de stjæler den løn man
ville have fået

> ... istedetfor at betale for den - og dermed være
> med til at deres idoler får nogle vilkår hvor de faktisk kan komme til at
> producere mere musik.

De fleste vil gerne støtte kvalitet(men ikke bras).

Det kræver tid - mere tid end en almindelig arbejdsuge
> at skabe god musik. Når Musikere skal passe job ved siden af bliver
> kreativiteten mindre. Ergo mindre musik.

Lad mig gætte, du spiller violin?

> De fatter ikke at fordi der er færre penge i omløb hos de etablerede
> pladeselskaber, så er der ikke så megen risikovillig kapital at der er plads
> til at ret mange nye bands får chancen.

Læs=Fordi pladeselskaberne alene er i brancen for at tjene penge ikke at
udbrede kultur.

> [...]
> ikke har tid/råd til at skabe al den musik de gerne vil, fordi de er nødt

Det er sgu osse synd de er nød til at arbejde for deres penge.

> Piraterne er med til at gøre vores kultur fattigere, og vores musikalske arv
> til vores børn meget mindre.

Klynk klynk. De fleste kunstere er sgu ikke med til at gøre kulture
rigere (kun dem selv)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-03 12:32

"Flying Hotdogs" <info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at tjene penge, ligesom alle andre.
> Piraterne er med til at gøre vores kultur fattigere, og vores musikalske

Ja nu undrer jeg mig da også en smule..... Helmuth Lotti og andre
uhyrligheder. Den er da vist lidt svær at forstå. Helmuth Lotti, som
sørger for, at en masse mennesker får udbetalt Koda penge, for det er da
vist ret begrænset, hvad han har skrevet selv. For at pladesalget skal
øges, så skal den musik folk vil have, være i forretningen. Det er Helmuth
Lotti's, uanset om du syntes han er uhyrlig, og de bliver solgt. Det gør, at
Helmuth Lotti kan leve som en greve. Så hvis du syntes, at Danske musikere
har svært ved at tjene penge, skulle man måske se på, hvem er det, som køber
plader, og hvem er det selskaberne satser på. Satser de forkert, så ryger
din løn. Det er dem der sidder på magten over din økonomi, ikke dem der
laver piratkopier. Så vil du tjene flere penge, så skriv et nummer, som
Helmuth Lotti vil tage op.... Spørg Walkers hvordan det føles på
pengepungen, når et stort navn, låner ens sang. Var det ikke 17 Mill i
royalties de fik ??...

M.V.H.....Benny..

Fra : Lars Bernau

Dato : 12-08-03 12:17

> [...]
> kunstart - der ikke hellere ville leve af deres kunst. For musikeres
> vedkommende hedder det tjene penge på cdsalg, koncerter og musik spillet i

Men alligevel taget de imod pengene (undtagen Kim Larsen, som jo absolut
ikke har brug for dem)

> Dansk Film har fået støtte i begge ender de sidste år, med flotte resultater
> internationalt til følge.

Man har jo ligesom også skiftet genre, for at opnå de store resultater.
Det er ikke mere kedsomlige socialrealistiske dramaer man laver, men
derimod film som Blinkende, I Kina spiser de hunde og så videre. Film
der også sagtens kunne klare sig uden støtte.

> [...]
> ud over landegrænserne. Det er der vel ingen der kan få ondt i røven af...og

Har man overvejet at ens måske ikke er godt nok ?? næ, lad os bare suge
nogle flere penge ud af statskassen... tsk tsk tsk.

> [...]
> pædagog.
> så for at det kommer til at ligne en løn man kan leve af SKAL alle 3 dele

Er ens indtægt ikke stor nok, er man måske ikke god nok til sit arbejde.

> Der er beviseligt kopieret tonsvis af musik - tjek de få Antipiratgruppen
> har haft ude og hænge til offentlig beskuelse.

At APG har busted et par teenage drenge til et LAN party beviser at
intet om udbredelsen.

> Sammenhængen mellem den øgede
> brug af Internet, øget salg af blanke CD'er og et overvældende besøgstal hos
> Napster og senere Kazaa taler for sig selv.

Næ.. De beviser intet. Nettet kan bruges til maaaaange andre ting end at
downloade musik. Informationssøgning, spil, mail, usenet, chat.. you
name it. Der finder over 550 milliarder dokumenter på internettet. du
tror da vel ikke at alle er musik ???

At salget af blanke medier er øget, kan også skyldes at folk bruger dem
til andet end piratkopiering eller at priserne er meget lave
sammenlignet med fx. bånd.

> [...]
> kun skyldes piratkopiering
> men det er da liiiiidt besynderligt at det netop hænger sammen med øgede

Næ. Lidt grunde til nedgang i CD salget:
pris (for høj)

Genkøb (folk er endelig blevet færdige med at genindkøbe hele deres
vinyl samling på CD)

Andre fristelser (folk skal jo også finde penge til at købe DVD'er,
Playstation 2, X-box, Gamecube og hvad de ellers hedder, samt spil til
samme)

Nedgangtider (Har du slet ikke opdaget at det er hårde tider økonomisk
fortiden, og jo har været det de sidste år. Det gælder hele samfundet -
folk har færre penge at bruge.)

Compilations (hvor købe 17 forskellige albums med 17 forskellige
kunstnere, når jeg kan nøjes med at købe eet opsamlingsalbum)

Dalende kvalitet (Kvaliteten af det musik der udgives er faldende, og
har været det siden engang sidst i 90'erne)

Modstand (jeg gætter på at flere / mange mennesker er holdt op med at
købe CD'er netop på grund af den måde som pladebranchen fører sig frem
over for deres indtægtskilde. Jeg er selv en af dem. Så jeg klarer mig
med det musik jeg allerede har)

Kopibeskyttelse (Hvem gider købe musik, som man alligevel ikke kan
afspille på sit udstyr?)

Ovenstående er bare "from the top of my head". Der er sikkert flere
grunde.)

> ( PS - kan du ikke lige lære os at piratkopiere en Porsche?

Sorry. Piratkopiering er ulovligt og tager brødet ud af munden de
sultende bilproducenter.

> [...]
> med til at deres idoler får nogle vilkår hvor de faktisk kan komme til at

Kan du dokumentere at det er _piratkopiering_ der er ved at udsulte en
hel branche. Jeg vil påstå at det mere er pladeselskaberne.

> Det kræver tid - mere tid end en almindelig arbejdsuge
> at skabe god musik. Når Musikere skal passe job ved siden af bliver
> kreativiteten mindre. Ergo mindre musik.

Måske burde pladeselskaberne prøve at satse på kvalitet i stedet for
kvantitet. Det har faktisk virket for flere andre brancer.

> [...]
> til at ret mange nye bands får chancen.
> Det er synd at der kun er råd til at smide promotionpenge efter diverse

Og ved netop at udgive compilations skyder de jo sig selv i foden,
økonomisk set. Se ovenfor.

> og fagre navne som Helmuth Lotti og lignende uhyrligheder.

At udgive CD'er med Helmut Lotti er da netop risikovillig kapital.

> Nix - alle ville brokke sig over så voldsom en lønnedgang. Det er bare svært
> at lave om på, fordi piraterne ikke kan se at de ER MED TIL at deres idoler
> ikke har tid/råd til at skabe al den musik de gerne vil,

Åh ja, Madonna, Metallica, Jennifer Lopez, Britney Spears, Robbie
Williams og så videre hiver sig i håret af sult. Det er jo ikke de nye
ukendte bands der kopieres. Men derimod de store populære kunstnere. Tag
selv et check på hvilket som helst P2P.

> fordi de er nødt
> til at tjene penge, ligesom alle andre.
> Piraterne er med til at gøre vores kultur fattigere, og vores musikalske arv
> til vores børn meget mindre.

Nej det er pladeselskaberne der gør det. Desuden er musikbranchen anno
2003 ikke kultur, men derimod forretning.

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : PerX ...

Dato : 12-08-03 15:13

In article <MPG.19a2eb17c0c23e6b989722@news.sunsite.dk>,
larsbernau@yahoo.dk says...
> [...]
> Williams og så videre hiver sig i håret af sult. Det er jo ikke de nye
> ukendte bands der kopieres. Men derimod de store populære kunstnere. Tag

Jeg læst forøvrigt en pudsig ting forleden. Mindre en 1% af amerikanske
musikere tjener mere end 600 dollar om året på plade salg etc - de andre
må tjene penge ved at rejse rundt og optræde hvor de nu kan få en gig.

Fra : PerX ...

Dato : 10-08-03 19:49

> [...]
> cykler og salg af tilbehør, finder sig nok heller ikke i at folk stjæler
> hans cykler fra udstillingen, bare fordi " han kan vel klare sig med en

At kopiere musik er ikke at stjæle, det er en overtrædelse af copyright
loven.

Fra : PerX ...

Dato : 10-08-03 19:56

In article <MPG.199f21ad54cc33da98971e@news.sunsite.dk>,
larsbernau@yahoo.dk says...
> [...]
>
> Sådsan en har I jo allerede, da Hr. Mikkelsen vil smide 100 mill efter
> musikerne frem til 2007. Samt de kunstnerne, som af en eller anden grund

Ja det er sjovt ikke - hvis folk kopiere en CD får de straks at vide at
de skal betale før de kan nyde, samtidig er der en kultur elite som har
stjålet millioner fra befolkningen for at forære pengene til en lille
minoritet som åbenbart mener de har en gudgivet ret til beskæftige sig
med noget der ikke kan løbe rundt (fordi folk ikke er interesseret).

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-08-03 16:14

Flying Hotdogs wrote:

> Kan du betale din husleje, dine regninger og kassedamen i Netto med den
> smukke holdning ?

Og siger du hermed at piratkopiering er skyld i at kunsterne mister
penge? Det var noget af en påstand.

/David

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 09-08-03 20:30

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote:
> Og siger du hermed at piratkopiering er skyld i at kunsterne mister
> penge? Det var noget af en påstand.

Det er ikke en påstand. Det er en faktum bekræftet af flere danske musikere
og af ifpi.
Tjek selv tallene for salget www.ifpi.dk under statestik. Tjek www.koda.dk
under ophavsret, Ivan Petersen artikel om netop ophavsret. Læs på
www.dansermeddrenge.dk udtalelser fra danske og udenlandske kunstneres
udtalelser om piratkopiering.
Det er da kun folk der ikke læser hverken dagspresse, elelr følger med i
musikbranchen der hænger fast i den forældede " det er de store stygge
møgrige pladeselskaber vi snyder ved at piratkopiere".
Musikerne tjener også penge på pladesalget, efter breakeven - dvs når
udgifterne til produktion og markedsføring er betalt ( hvor meget de tjener
er alt efter hvilken aftale de har med pladeselskabet)

Flere og flere danske musikere ejer selv deres pladeselskab - tror du på at
de tjener penge på at folk pirakopierer? Næppe.

/ Flying Hotdogs

Fra : Lars Bernau

Dato : 09-08-03 22:36

In article <bh3i3f$ru5$1@sunsite.dk>, info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk
says...

> Det er ikke en påstand. Det er en faktum bekræftet af flere danske musikere
> og af ifpi.
> Tjek selv tallene for salget www.ifpi.dk under statestik. Tjek www.koda.dk

Nej! Det er et faktum at pladesalget er faldet. Ikke at det skyldes
kopiering. (ja. kopiering står for en del af faldet, men ingen ved hvor
meget)

> Det er da kun folk der ikke læser hverken dagspresse, elelr følger med i
> musikbranchen der hænger fast i den forældede " det er de store stygge
> møgrige pladeselskaber vi snyder ved at piratkopiere".

Tænk jeg troede faktisk at det kun var de verdensfjerne pladeselskaber
der hænger fast i den opfattelse at kopiering er den eneste grund til
faldet i pladesalget. Men det gælder åbenbart også nogle musikere.

--
/Lars
http://www.bernau.dk

Fra : Dallemusen

Dato : 10-08-03 07:17

Jeg er ikke sikker, men jeg tror nok at jeg fik hørt noget af flying hotdogs
musik på et musikertræf for et par år siden..... Lige et par spørgsmål...
Er det ikke lidt et paradox at du går kold over at folk kopiere Cd'er og
derved får musikernes chance for at have noget at "leve" af til at falde
betydeligt. Og samtidig udgive en cd fyldt med alle mulige andres
kompositioner? Når i er ude og spille foregår det sikkert, med en harddisk
recorder. Jeg er selv professionel musiker, men ser et ligeså stort problem
i at i som duo kan gå ud og "spille" som et 7mands orkester og derved gøre 5
mand arbejdsløse .

Personligt skal jeg da ikke sige mig fri fra at benytte internettet til
f.eks. hente et nummer ned som jeg skal lære at spille, men lige netop det
har da fået mig til at købe over dobbelt så mange cd'er som før.... Og jeg
tror ikke jeg er den eneste. Der har fået øjnene op for musik man tidligere
ikke kunne drømme om at købe.

Jeg synes diskussionen er gået helt af sporet. Jeg ser ned på folk der
downloader til videresalg eller folk der ikke kunne finde på at købe en cd i
ny og næ. Men jeg syns lige vi skal huske på at de musikere som skal kæmpe
med at overleve (som måske flying hotdogs) jo ikke lige er dem der blever
flået (jeg forsøgte som et eksperiment at hente et nummer ned fra P2P med FH
og det kunne ikke lade sig gøre) Derimod er det kunstnere som Michael
Jackson, Britney Spears, Jennifer Lopez etc. Og i skal ikke komme og sige at
de sidder og spiser tørt rugbrød på grund af Kazaa, Grokster og hvad de nu
ellers hedder. Hvis man som nyt band vil høres og ud at spille tror jeg at
P2P tjenesterne istedet skulle ses som et sted man kunne "optræde". Jeg
spiller en slags musik som er udpræget "live" musik dvs musik som nu engang
er bedst når der er en kunstner der udøver det. Hvis Flying Hotdogs ikke
havde så travlt med at gøre sig selv unødvendige ved at bruge (og enda
reklamere) med udstyr der får en til at glide langsomt væk fra at være
musiker og tættere på at være maskinmester ville i nok ikke være så angst
for at folk skulle vælge at købe en cd med de "rigtige" kunstnere istedet
for jeres produkt.

Jeg vil lige til sidst undskylde mit lidt hårde indlæg, men jeg har
efterhånden blevet led og ked af at musikere og kunstnere brokker sig over
for lidt støtte fra dem de sælger deres kunst til.... Hvis de var inden for
et hvilket som helst andet erhverv ville de jo heller ikke tjene noget hvis
de gik og bekyldte deres kunder for at stjæle. Hvis produktet er iorden, kan
man leve af det og hvis ikke så må man jo enten forbedre sig eller hoppe med
på vognen og brokke sig over for lidt statsstøtte og forbandede tyvagtige
"fans"

Just my two cents !

Fra : David Rasmussen

Dato : 10-08-03 10:17

Flying Hotdogs wrote:

> Det er ikke en påstand. Det er en faktum bekræftet af flere danske musikere
> og af ifpi.

Hvordan kan de bekræfte det? Det kræver jo et bevis for at det er det
der er sammenhængen.

> Tjek selv tallene for salget www.ifpi.dk under statestik. Tjek www.koda.dk
> under ophavsret, Ivan Petersen artikel om netop ophavsret. Læs på
> [...]

Det beviser jo ingenting? Det er jo gætterier.

> Det er da kun folk der ikke læser hverken dagspresse, elelr følger med i
> musikbranchen der hænger fast i den forældede " det er de store stygge
> møgrige pladeselskaber vi snyder ved at piratkopiere".

Det var nu ikke det der var min pointe. Du har heller ikke bevist at
piratkopiering rammer pladeselskaberne. Før var det kun kunsterne du
snakkede om.

Du antager en hel masse ting, som folk er uenige med dig i, af gode
grunde: du har ikke bevist noget, du påstår bare. Og du påstår tilmed
noget der ikke passer særligt godt ind i folks eget billede.

> Flere og flere danske musikere ejer selv deres pladeselskab - tror du på at
> de tjener penge på at folk pirakopierer? Næppe.

Ja, det tror jeg. Men det er dig der er kommet med uhyrlige påstande,
som du lige må starte med at argumentere for først.

/david

Fra : PerX ...

Dato : 10-08-03 20:16

In article <bh3i3f$ru5$1@sunsite.dk>, info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk
says...

> Det er ikke en påstand. Det er en faktum bekræftet af flere danske musikere
> og af ifpi.

Jo det er en påstand, der er endnu ikke nogle troværdige undersøgelser
der bekræftiger at internettet skulle være medvirkende til det. Faktisk
kopiering af CD'er (I østen) er noget andet, tal antyder hvert 3.CD som
sælges på verdensplan er en kopi CD - i kina er det åbenbart omkring 80%

> Tjek selv tallene for salget www.ifpi.dk under statestik.

Som bare viser en fald. Intet om hvorfor.

> Tjek www.koda.dk
> under ophavsret, Ivan Petersen artikel om netop ophavsret. Læs på
> www.dansermeddrenge.dk udtalelser fra danske og udenlandske kunstneres
> udtalelser om piratkopiering.

Som er udtryk for deres holdning, ikke fakta.

> Det er da kun folk der ikke læser hverken dagspresse, elelr følger med i
> musikbranchen der hænger fast i den forældede " det er de store stygge
> møgrige pladeselskaber vi snyder ved at piratkopiere".

Hvad man ser i dagspressen er en forkælet brance, som har været støttet
af halvamoralske love, der hyler op om det er trist for dem.

> Flere og flere danske musikere ejer selv deres pladeselskab - tror du på at
> de tjener penge på at folk pirakopierer? Næppe.

Måske ikke, men det er ikke det sammes om at de taber penge.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-08-03 13:07

> [...]
at
> de tjener penge på at folk pirakopierer? Næppe.

Ja det er en temmelig ensidig udlægning. At de så laver deres egne
selskaber, skyldes vel først og fremmest, at de har opdaget, at deres
pladeselskab spiser alle deres penge, på nogle tåbelige reklamer, som de end
ikke engang selv har nogen indflydelse på. Tænk bare på Gnags
genudsendelser. Alle solgte til guld, men ingen penge til Gnags.
Pladeselskabet havde reklameret alle pengene væk. Jeg mener det var 7
albums der blev genudsendt, og der blev solgt til 7 guldplader, men ikke en
krone til Gnags. Gad vide hvor mange der blev til pladeselskabet. Det har
vi desværre ikke fået noget oplyst om.

M.V.H.....Benny..

Fra : PerX ...

Dato : 10-08-03 19:46

> [...]
> musikere/komponister/tekstforfattere er jo også en slags mennesker, der skal
> betale det der skal til for at få et liv til at fungere.

Så må de jo få sig et arbejde.

> Det ENESTE arbejde de har, de eneste indtægter de har er fra deres musik.

Hvis ikke de kan leve ved at give koncerter er det bare ærgerligt, der er
ingen som har lovet dem guld og grønne skove.

> Ellers skal vi jo tilbage til de gamle dage, på Mozarts tid, hvor musikere
> var afhængig af en mæcén der ville sponsere kunstnerens liv og kunst.

Det er mere fair end at politikkerne stjæler millioner fra befolkningen
til at sponsere nogle de godt kan lide.

> [...]
> banken vokse, samtidig med at fans stille op ved koncerterne og vil have
> autografer på piratkopier af den CD man ikke kan få solgt nok af.

Rigtig fans støtter hvis de kan være sikker på det er kunsterne som får
pengene og ikke et stort firma.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 11-08-03 10:55

> Det er ikke en påstand. Det er en faktum bekræftet af flere danske
> musikere og af ifpi.

Det var dog nogle troværdige kilder du der har fundet dig.

Det kan også skrives på en anden måde: Musikbranchen har aldrig så
meget som bare kommet med en antydning af dokumentation for deres
påstande, hvad angår piratkopiering.

> Tjek selv tallene for salget www.ifpi.dk under statestik.

Det siger intet om piratkopiering det siger derimod noget om
musikbrabchens evne til at sælge deres produkter. Eksempelvis er det
ret dumt at sætte prisen op når salget er vigende. Du kan jo også
overveje om folk gider købe opsamlingsalbum i det uendelige og
genudgivelser af gamle albums (ofte med en elendig lydkvalitet pga.
komprimering).

> Tjek
> www.koda.dk under ophavsret, Ivan Petersen artikel om netop
> ophavsret. Læs på www.dansermeddrenge.dk udtalelser fra danske og
> udenlandske kunstneres udtalelser om piratkopiering.

Find nogle *uafhængige* kilder.

> Flere og flere danske musikere ejer selv deres pladeselskab - tror
> du på at de tjener penge på at folk pirakopierer? Næppe.

Jo. Musikbranchen tjener penge på ulovlig kopiering af software.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : N/A

Dato : 13-08-03 01:22

Fra : benjamin

Dato : 13-08-03 01:22

>Det er fedt med
>en branche hvor man kun behøver at lavet jobbet en gang og så kan blive
>ved på at spinde guld på det (hvis man trænger igennem)

Ja, og hvem gør det? Ikke ret mange.

>Godt gået Benjamin, men du er vist en minoritet.

Ja det er jeg....men man kan undre sig over hvorfor? Langt
størstedelen af musikerne tjener jo alligevel ikke en skid. Måske har
det noget at gøre med, at de musikere som udtaler sig offenligt som
regel er dem, som er slået igennem og tjener en masse penge, og derfor
ikke ønsker at tingene udvikler sig. Når deres holdning er den eneste
man hører, er det klart, at den bliver den mest udbredte - også blandt
dem, som ville have mere glæde af at tingene var anderledes. Der
mangler nogen som taler den almindelige musikers sag.

Benjamin