En dejlig dag sunget af Tonny Landy
Fra : Per

Dato : 05-08-03 20:51

Hej alle,

Er der mon nogen som kan oplyse, hvem der har skrevet tekst og musik til
subj. ?

Per

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 06-08-03 10:52

Per <Jensenp@hotmail.com> wrote:
> Er der mon nogen som kan oplyse, hvem der har skrevet tekst og musik
> til subj. ?

Komponist: Åge Stentoft
Tekst: Børge Müller

Flying Hotdogs

Fra : Per

Dato : 06-08-03 19:27

In article <bgqj3n$feo$1@sunsite.dk>, info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk
says...

> Komponist: Åge Stentoft
> Tekst: Børge Müller
>
> Flying Hotdogs

Hej F.H.'er,

Tak for svaret !

PS! En anden person har været på biblioteket og fået oplyst, at teksten
er af Otto Leisner, og melodien rettelig hedder "_Tak_ for en dejlig
dag".

Mon det har noget på sig ?

Per

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 06-08-03 21:57

> [...]
> PS! En anden person har været på biblioteket og fået oplyst, at
> teksten er af Otto Leisner, og melodien rettelig hedder "_Tak_ for en

Muligvis, - det er vist den samme.
KODA's database opgiver "En dejlig dag" og "Tak for en dejlig dag" som
Komponist: Åge Stentoft, Tekst: Børge Müller
MEN men der er 6-7 stykker med titelen " En dejlig dag" i databasen.

Flying Hotdogs

Fra : Per

Dato : 06-08-03 23:15

In article <bgrq1v$qtl$1@sunsite.dk>, info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk
says...

> [...]
> Komponist: Åge Stentoft, Tekst: Børge Müller
> MEN men der er 6-7 stykker med titelen " En dejlig dag" i databasen.

Tak for svaret.

Den der KODA-database - har I et link til denne ?
Jeg synes umiddelbart ikke, at jeg kan se noget på www.koda.dk

Et lille tillægsspørgsmål - nogle gange, når jeg hører en tekst på dansk
synes jeg, at jeg har hørt melodien før - bare på f.eks. engelsk.

Er der nogen steder en database, hvor man kan søge på danske
melodititler for at få at vide, hvad den originale titel er, og hvem der
har oversat til dansk ?

Jeg har tidligere brugt Det Kongelige Biblioteks databaser - men de er
ærlig talt lidt tunge at danse med

Per

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 07-08-03 10:50

Per <Jensenp@hotmail.com> wrote:
> Den der KODA-database - har I et link til denne ?

Nej, man skal være medlem af KODA
og være tilknyttet "Mit KODA" onlinerapportering for at have adgang til
databasen.

> Er der nogen steder en database, hvor man kan søge på danske
> melodititler for at få at vide, hvad den originale titel er, og hvem
> der har oversat til dansk ?

KODA kan, men der er vist ikke andre steder - såvidt vi er orienteret.
Men ofte kan man få et brugbart svar her i gruppen.

> Jeg har tidligere brugt Det Kongelige Biblioteks databaser - men de er
> ærlig talt lidt tunge at danse med

Ja. Af og til kan man ved at søge på den danske titel på google, være heldig
at nummeret er beskrevet ordentligt på en eller anden fan-hjemmeside, med
både komponist og originaltitel.
Men ellers spørg løs - så hitter NG'en ud af det sammen med dig

Flying Hotdogs.

Fra : Per

Dato : 07-08-03 19:51

In article <bgt7bi$s8h$1@sunsite.dk>, info@[NOSPAM]flyinghotdogs.dk
says...

<snip>

> [...]
> både komponist og originaltitel.
> Men ellers spørg løs - så hitter NG'en ud af det sammen med dig

Hej Flying Hotdogs (Anette og Søren iflg. Google)

Tak for jeres altid meget informative svar her i NG'en.

> Men ellers spørg løs - så hitter NG'en ud af det sammen med dig

Jamen så kan vi jo lade det komme an på en prøve

Dorthe Kollo sang for mange år siden en sang, som hedder: "Flyv op og
be' om dejlig vejr."

Musik og tekst er af en vistnok H. Munte og Thøger Olesen.

Så kommer spørgsmålet til en million: Hvem er H. Munte og er den
oprindelige tekst dansk - og hvis ikke - hvad hedder den oprindelig og
hvem har oprindelig sunget den ?

Per

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 07-08-03 23:35

Eller ifølge www.flyinghotdogs.dk

> Tak for jeres altid meget informative svar her i NG'en.

Du er velkommen

> Jamen så kan vi jo lade det komme an på en prøve
>
> Dorthe Kollo sang for mange år siden en sang, som hedder: "Flyv op og
> be' om dejlig vejr."

KODA vil kendes ved den titel ..men den er du vel sikker på?
Den eneste der kommer tæt på er Sven Gyldmarks "Flyv op imod himlen"
Iføgle Google hedder den "Flyv op og bed om BEDRE vejr" - men det hjalp
heller ikke, for den er heller ikke i KODA sdatabase.

> Musik og tekst er af en vistnok H. Munte og Thøger Olesen.

Ærgerligt at den database kan man ikke søge på kunstner eller komponist
Kun titel

> Så kommer spørgsmålet til en million: Hvem er H. Munte og er den
> oprindelige tekst dansk - og hvis ikke - hvad hedder den oprindelig og
> hvem har oprindelig sunget den ?

Ifølge bibliotek.dk :
Dorthe Kollo
singelplade Phillips 6019 003 1970
"Flyv op og bed om bedre vejr,/ En sti imellem grønne træer".
Dansk tekst Thøger Olesen, og Peter Mynthe.
orkester under ledelse af Hans Blum.

Så - nej, den oprindelige tekst er ikke dansk - der ledes videre

Flying Hotdogs

Fra : Johnny Bonde

Dato : 07-08-03 00:08

Du tænker nok på En dejlig dag sunget af Birthe Kjær
men se det er en hel anden melodi, men også køn
denne melodi er en Russisk folkesang.

mvh Johnny Bonde

Fra : Ole Damgaard

Dato : 07-08-03 01:33

> Hej F.H.'er,
>
> Tak for svaret !
>
> PS! En anden person har v ret p biblioteket og f et oplyst, at tekst
> en
> er af Otto Leisner, og melodien rettelig hedder " Tak for en dejlig
> dag".
>
> Mon det har noget p sig ?

Selv om man knapt tør modsige det omvandrende musikleksikon, Flying
Hotdogs, så har det altså noget på sig. Det er en ældgammel amerikansk
sang, der er skrevet for snart hundrede år siden af Carrie
Jacobs-Bond, A Perfect Day. Den danske tekst er ganske rigtigt skrevet
af Otto Leisner og titlen er "En dejlig dag".
mvh ole

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 07-08-03 10:44

Ole Damgaard <odg@dr.dk> wrote:
> Selv om man knapt tør modsige det omvandrende musikleksikon, Flying
> Hotdogs, så har det altså noget på sig.

HA ha - jo, da- fyr du bare løs

>Det er en ældgammel amerikansk
> sang, der er skrevet for snart hundrede år siden af Carrie
> Jacobs-Bond, A Perfect Day. Den danske tekst er ganske rigtigt skrevet
> af Otto Leisner og titlen er "En dejlig dag".

Okay - som tidligere skrevet er der en 6-7 sange med den titel.
I KODAdatabase - så der må være lige så mange svar

/ Flying hotdogs