Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spejltele?
Fra : Bjorn Nexo

Dato : 04-04-01 19:23

Hej

Er der nogen her, der har erfaring med spejlteler, feks Tamron eller Sigma
500/8? Den lille formfaktor og den lave vægt virker jo tiltalende, men ved
en hurtig søgning på nettet får jeg indtryk af at nogle er utilfredse med
billedkvaliteten. Gælder dette for spejlteler generelt?
Jeg vil meget gerne kunne lave store forstørrelser som 30*45 cm.

Bjørn

Fra : Langgaard

Dato : 04-04-01 19:55

Hej

En spejltele tegner lige så skarpt som en traditionel tele, det der ofte er
galt er manglende stativ.

Den lille størrelse indbyder til frihånds optagelser, og det kan man ikke
!!!

Der er dog forskel på hvordan en sp.tele tegner i det uskarpe i baggrunden,
alle små højlys vil fremstå som små cirkler, men da de er udenfor fokus er
dette ikke nogen ulempe.

Hvor bor du, da jeg har en 500mm f 8 du kan låne (Nikonfatning), så du kan
prøve sådan en !!

Jeg bor ved Aalborg.

--
Venlig hilsen

Leif Langgaard

mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-04-01 20:56

Langgaard wrote:

> Hej
>
> En spejltele tegner lige så skarpt som en traditionel tele, det der ofte er
> galt er manglende stativ.

Alle teleobjektiver kræver at man bruger stativ, bemærk
sportsfotograferne, de bruger allesammen et stativ, de fleste bruger et
etbenet stativ, det er hurtigere at arbejde med, men det giver også
flere rystede billeder.

> Den lille størrelse indbyder til frihånds optagelser, og det kan man ikke
> !!!

Den minste rystelse giver uskarpe billeder, og teleobjektiver æder også
lys, så det er sjældent muligt med hurtige lukketider.

> Der er dog forskel på hvordan en sp.tele tegner i det uskarpe i baggrunden,
> alle små højlys vil fremstå som små cirkler, men da de er udenfor fokus er
> dette ikke nogen ulempe.

Du glemmer nok at oplyse, at spejlteler ikke har dybdeskarphed, og den
kan ikke forøges ved nedblænding, spejlteler har slet ikke en blænde, og
dem der alligevel har det, reducerer lysmængden med nogle desitifiltre.

Alm. teleobjektiver, som er meget lysstærke, har ved de største
blændeåbninger, den samme tendens med cirklerne i den uskarpe baggrund,
og det er bestemt ikke uskønt, prøv at lave et portræt med noget grønt
med lyshuller i baggrunden, det ser skide godt ud.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels J Larsen

Dato : 05-04-01 07:42

Niels Ebbesen wrote:

snip

> [...]
> og det er bestemt ikke uskønt, prøv at lave et portræt med noget grønt
> med lyshuller i baggrunden, det ser skide godt ud.

Om man synes at de ringformede højlys ser godt ud må vel være en
smagssag. Jeg har endnu ikke set et billede hvor jeg syntes det var et
plus. Men for at komme tilbage til det oprindelige spørgsmål, så er det
disse ringformede højlys der får mange af os til at holde os fra
spejlteler.

mvh
Niels Jørgen

Niels Joergen Larsen, PhD
IMBG, Medical Genetics (24.4)
The Panum Institute, Copenhagen University
Blegdamsvej 3b
2200 Copenhagen N
DENMARK

Phone   3532 7827
Fax   3532 7845
E-mail   njl@biobase.dk

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 05-04-01 16:31

Hej Leif
Tak for svaret og tilbudet. Jeg bor ved Aarhus, hvilket for en københavner
er lige ved siden af. Jeg fotograferer også Nikon. Hvilket mærke er
spejltelen?
Bjørn

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 04-04-01 23:03

> [...]
> billedkvaliteten. Gælder dette for spejlteler generelt?
> Jeg vil meget gerne kunne lave store forstørrelser som 30*45 cm.

Hej Bjørn

Jeg har en Sigma 600/8, som jeg er godt tilfreds med. Jeg har en
blanding af Zeiss objektiver, enkelte Yashica, et enkelt Tamron (den
evindelige 80-210/3,8-4,0 - ikke særlig god) og så Sigma spejltelen.

Jeg har haft den et par år, og jeg har endnu til gode at få rigtig fine
fjernoptagelser med den. Udover det, som andre har nævnt om stativ og
lukkertider, kræver en 600 mm klar luft. Der skal ikke megen dis eller
forurening til at ødelægge en optagelse.

Jeg vil gerne understrege, at det ikke er objektivets skyld. Jeg tog et
par prøveskud hjemme i haven op over huset mod et 8 etagers højhus på
den anden side af gaden. Jeg har aldrig været god til at bedømme
afstande, men det er betydeligt over 100 meter. Profiler og nitter i
tagpladerne er pivskarpe. Vinduesrammerne på 8. etage ligeså. Blomsterne
i vindueskarmen er tydelige og identificerbare - indenfor vinduet,
stadig på 8. etage. Klart vejr, god kontrast (solskin) og stativ. Som
billede aldeles ubrugeligt, men teknisk fint. Objektivet fejler ikke
noget.

Nærgrænsen er under to meter, hvilket betyder fine nærbilleder på bekvem
afstand. Jeg har en lille udstilling kørende for tiden, hvor et af
billederne er to åkander. De fylder næsten hele diaformatet, og er
forstørret til 30 x 40. Det er et meget flot billede, objektivet tegner
skarpt også ved korte afstande.

For et par måneder (januar 2001) siden havde det tyske FotoMagazin en
test af spejlteler.

Minolta (eneste AF, men kun til Minolta) og Carl Zeiss (den "billige"
8/500) klarede sig bedst med en optisk score på 9,2. Nikon og Sigma fik
8,8 - Nikon scorede lidt bedre end Sigma på det mekaniske, men Sigma'en
forekommer mig at være solid nok. Ellers er forskellen i testresultatet
mest, at Nikon har lidt bedre brillans, men lidt ringere vignettering og
farvestik i forhold til Sigma.

Tamron kommer ud med 8,6. Nu kan man ikke se, hvordan pointresultatet
sammenvejes, men brillanskurven falder fra 70% ved billedemidten til 50%
ved kanten, og det synes jeg ikke ser specielt godt ud. Om det er så
galt, at det kan ses på de færdige billeder tør jeg ikke sige, og under
alle omstændigheder: Tamron kan tilpasses alle kamerahuse - stort set.

Soligor og Danubia spejlteler kommer skidt fra det, så enkelt kan det
siges.

Derimod tester de et Danubia 8/500 almindeligt teleobjektiv. I forhold
til prisen - 320 DEM - klarer det sig fornemt. Nærgrænsen er sølle 10
meter, og det er hele 33 cm langt. De viser et par billeder taget med
objektivet, og selv om de ikke er forstørret til 30 x 40, ser de fine
ud. Men det er selvfølgelig nok mest legetøj for folk, der gerne vil
prøve en 500 mm, men kun sjældent vil bruge den. Sådan har jeg vurderet
den, når jeg har set den i udstillingsvinduer i Tyskland. Efter at have
læst testen, vil jeg betragte den med noget større respekt. Når man
tænker på kvaliteten af 500 mm enden af en lang, prisoverkommelig zoom,
kan det hurtigt blive lige så godt - og så til 1200 kr.

Nikon og Zeiss er stjernedyre, men prisforskellen mellem Minolta og
Sigma er kun 300 DEM (efter bladets opgivelse af vejledende priser, hhv
1500 og 1200 DEM) Og da deres test viser, at AF'en fungerer udmærket,
kan Minoltaejere næppe anbefales at købe andet end Minolta spejltele.

Alle andre vil efter min mening være fint tjent med Sigma eller evt.
Tamron. Jeg ville aldrig i livet give næsten 4 gange så meget for en
Zeiss - så meget bedre er den ikke, og så meget bruger jeg den ikke.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 05-04-01 16:57

Tak for de mange udmærkede forklaringer. Jeg er meget tilbøjelig til at gøre
forsøget med en spejltele og et enbenet stativ.

Bjørn

Fra : Langgaard

Dato : 06-04-01 18:17

Hej

Hvis du vil prøve min Tokina 500mm, så må du møde op på min adr, så jeg lige
kan se dig !

Du/vi kan jo lave en fototur ud af det, jeg trenger også til at komme ud med
kameraet.

Manfrotto laver nogle fede etbenstativer, sådan et kan du også se hvis du
kommer.

Fra : Martin Bay Hebsgaard

Dato : 06-04-01 19:49

Hvad med alle os andre.

Martin

Fra : Langgaard

Dato : 06-04-01 21:23

Hej

Vi kan da tage af sted alle sammen !

Jeg bor 10 km øst for Aalborg, Vejret skal være godt. Jeg er mest til natur
/ landskab / miljø.

Det kunne være sjovt at mødes, og senere se på resultatet sammen !

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 08-04-01 17:34

Hej Leif
Den er jeg helt med på. Jeg kender ikke meget til Nordjyllands natur og
spenderer gerne en dag deroppe. Hvad med påsken?
Iøvrigt har jeg budt på en Sigma spejltele på en auktion på internettet, men
hvis det går igennem kan vi jo prøve hinandens.

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 08-04-01 17:36

Hej Leif

Den er jeg helt med på. Jeg kender ikke meget til Nordjyllands natur og
spenderer gerne en dag deroppe. Hvad med påsken?
Iøvrigt har jeg budt på en Sigma spejltele på en auktion på internettet, men
hvis det går igennem kan vi jo prøve hinandens. Nå nej, jeg har den næppe
allerede i påsken.