Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
CCD størrelse
Fra : Weasel

Dato : 11-08-03 18:24

Jeg har lige haft en snak med en kollega om CCD'ens fysiske størrelse. Er
der et klogt hovede der kan fortælle lidt om betydningen af størrelsen?

Weasel

Fra : .J.S...

Dato : 11-08-03 19:08

"Weasel" <sclyngnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige haft en snak med en kollega om CCD'ens fysiske størrelse. Er
> der et klogt hovede der kan fortælle lidt om betydningen af størrelsen?

Jo større en ccd er des større bliver de enkelt pixels jo også, og dermed
lysfølsomheden.
Ofte forsøger man at kompensere for dårlig lysfølsomhed ved at forstærke
signalet fra ccd'en, men det har den ulempe at man også forstærker elektrisk
støj som giver grumsede billeder. Hvis ccd'en er stor kan man nøjes med
mindre forstærkning og får så derved renere billeder med mindre støj.

Et andet problem ved de små ccd's er at de stiller meget høje krav til
optikken. Det skyldes at man forstørrer billedet meget mere og derved bliver
manglende skarphed, farvebrydningsfejl og andre optiske problemer
tydeligere.

Eneste fordel ved de små ccd's er at optikken er tilsvarende lille så man
kan bygge en 10-12x zoom uden at den bliver kæmpe stor.

Her er noget om de forskellige størrelser som findes :
http://www.dpreview.com/news/0210/02100402sensorsizes.asp

De kamera's som fåes med 10-12X zoom bruger typisk en 1/2.7" sensor.

mvh/JS

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-08-03 19:21

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message

Hmmm, du har svare det samme, som jeg lige sad og formulerede, men jeg kan
se at du postede først..

Bo //

Fra : .J.S...

Dato : 11-08-03 19:31

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> wrote in message
>
> Hmmm, du har svare det samme, som jeg lige sad og formulerede, men jeg kan
> se at du postede først..

Ja, ofte tager det jo noget tid fra man har postet til det dukker op...

I det mindste er vi da enige .-)

mvh/JS

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-08-03 19:20

"Weasel" <sclyngnospam@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg har lige haft en snak med en kollega om CCD'ens fysiske størrelse. Er
> der et klogt hovede der kan fortælle lidt om betydningen af størrelsen?

Klogt hode ? OK, jeg skal prøve at stykke nogle brokker sammen.

Den enkelte pixel (billedpunkt) omsætter fotoner til elektroner. Des større
areal en pixel har, des større følsomhed og mindre støj kan man opnå. Tager
man en CCD på ca 8.6Mpix og en fysisk størrelse på 24x36mm, er der 10x10my
til hver pixel. Det eneste problem, der er med store CCD'er er at de bliver
meget dyre, idet der ikke må være fejl på ret mange pixels, før de bliver
kasseret.

Øger man antallet af pixels uden at øge arealet af CCD'en falder følsomheden
altså. Det kompenserer man for med forstærkning i elektronikken. Desværre
forstærker man også støjen fra CCD'en.

En lille CCD med mange pixels stiller meget store krav til kvaliteten af
optikken. Visse moderne små CCD'er med mange pixels har pixelstørrelser, der
er mindre end kornene i en 200ASA film. Desværre er der mange der
undervurderer kvaliteten af optikken, og kun vælger kamera ud fra at det
skal have mange pixels.

Bo //