Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DPI betyder..:
Fra : Olesen

Dato : 11-08-03 15:40

DPI = Dot Per Inch.

Hvad kan dette tal bruges til, når en blækdråbe
kan variere ganske meget i størrelse ?

Fra : .J.S...

Dato : 11-08-03 15:56

> DPI = Dot Per Inch.
>
> Hvad kan dette tal bruges til, når en blækdråbe
> kan variere ganske meget i størrelse ?

Som jeg ser det er det netop et udtryk for blækdråbernes størrelse, altså en
kvalitetsfaktor for en printer.
Eller tilsvarende for en skærm hvor det er phosfor prikkernes
størrelse/afstand det handler om.

Så hvad kan man bruge det til, tja hvis man selv printer skal man blot vælge
den højeste dpi printeren kan køre i.
Får man printet ude i byen skal man ikke rode med dpi, men blot sørge for at
vælge en udskriftstørrelse som giver en acceptabel kvalitet målt i ppi.

mvh/JS

Fra : rAnders

Dato : 11-08-03 20:04

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Så hvad kan man bruge det til, tja hvis man selv printer skal man blot
vælge
> den højeste dpi printeren kan køre i.

Det er slet ikke nødvendigt. Mange printerer kan skrive ud i 2400*1200 dpi,
og for det meste kan man klare sig med 600*600 elller 1200*600 selv ved
udskrivning af billeder. Derved kan man spar en del blæk. Hvis en pixel har
en udbredelse på en prik, er der jo ingen grund til at skrive to prikker.

rAnders.

Fra : rAnders

Dato : 11-08-03 20:29

KORREKTION
Jeg <rand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udskrivning af billeder. Derved kan man spar en del blæk.

> Hvis en pixel har en udbredelse på en prik, er der jo ingen grund til at

Ikke rigtig, der skal flere dots til en pixel da en dot eller prik kun er
en farve. for at få flere farver eller nuancer skal der bruges flere dots
per pixel. En 2400 dpi printer udskriver derfor ikke i 2400 ppi.

kig evt. på disse links for at få forklaring på dpi / ppi:

http://www.eneate.freeserve.co.uk/dots2.PDF

http://www.imaging-resource.com/TIPS/PRINT1/PRINT1A.HTM

rAnders.

Fra : rAnders

Dato : 11-08-03 19:54

> DPI = Dot Per Inch.

Dots Per Inch, prikker per tomme.

> Hvad kan dette tal bruges til, når en blækdråbe
> kan variere ganske meget i størrelse ?

Når størrelsen af blækdråben variere i størrelse influerer det derfor på
DPI, man kan også sige at de er omvendt proportionale med hinanden.

Hvis en blækdråbe altid havde samme størrelse, ville man også altid have
samme DPI.

rAnders.

Fra : Kim Skovsby

Dato : 12-08-03 09:22

Hej Olesen

Ja DPI og PPI kan godt forvir en del. Men for at du skal kunne forstå for du
lige hvordan du regner det ud.

Først betyder PPI. = Pixel Per Inch.

Hvis du skal regne de to ting ud i forhold til hinanden så skal du divider
din printers opløsning med 3

Det vil sige at har du en printer på 1200 PPI divider du det med 3 og så for
du 400 Det er din DPI værdig Grunde skal findes i at du arbejder med tre
grundfarver Rød, Grøn og Blå. og derfor divider du med 3

Når du trykker en brochurer eller et blad er det typisk i 300 DPI. Så en
printer der printer i 400 er altså en god printer set ud fra dens opløsning.

Blækstørrelserne har selvfølgelige også betydning for printet. Men det er i
forhold til præcisionen og skarpheden af printet. Men det er stadig ikke en
granti for et flot print. Husk det

Mvh.
Kim Skovsby
Kamerahuset

Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-08-03 15:21

Kim Skovsby skrev:

> Hvis du skal regne de to ting ud i forhold til hinanden så skal du
> divider din printers opløsning med 3

Det er vist det man kalder for en meget grov tommelfingerregel, men
ok. Tommelfingerregler er jo til for at blive brudt. :)

> [...]
> og så for du 400 Det er din DPI værdig Grunde skal findes i at du
> arbejder med tre grundfarver Rød, Grøn og Blå. og derfor divider

Det vil sige at jeg skal sende billeder på 960 ppi afsted til min
printer når jeg printer i dennes højeste opløsning som er 2880 dpi?
Med andre ord så betyder det at jeg skal bruge et billede på omkring
3780 x 5669 pixels (ca. 21 megapixels) for at printe et 10 x 15 cm
foto ud. Det er vist lige i overkanten vil jeg mene.

> Når du trykker en brochurer eller et blad er det typisk i 300 DPI.
> Så en printer der printer i 400 er altså en god printer set ud fra
> dens opløsning.

Du blander billedopløsning (ppi) og printeropløsning (dpi) sammen.
De fleste trykkerier vil ofte helst have billedmateriale tilsendt
i 300 ppi(*), men det betyder ikke at bladet eller brochuren bliver
printet eller trykt i 300 dpi. Trykkeriets fotosættere kører typisk
med en opløsning på imellem 1200 og 2400 dpi. Nogle endda højere.

(*) mange trykkerier kalder det 300 dpi selvom det i virkeligheden
er ppi'en de hentyder til, hvilket sikkert er en af årsagerne til
at så mange blander begreberne sammen.

Madsen.