Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik ønskes.
Fra : Brian B. Christensen

Dato : 10-08-03 09:42

Hej.

Kritik ønskes til denne flyvefisk:

<http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=37692>

Ekstra 1 er imo. det bedste, men hovedbilledet er det originale.

Mvh. Brian

Fra : MiBO

Dato : 10-08-03 10:16

Brian B. Christensen wrote:
> Kritik ønskes til denne flyvefisk:
> <http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=37692>

Hej Brian.

Jeg vil give dig kritik på det kompositoriske og det tekniske. Det
indholdsmæssige vil jeg ikke sige noget om, men jeg får ikke nogen stor
"oplevelse" ud af billedet, men derfor kan det sagtens betyde en hel
masse for dig og andre.

Kompositorisk:

Du har centreret hovedmotivet, de to fiskere, hvilket giver et meget
statisk billede i dette tilfælde. Med flyvefisken og hele dramatikken
omkring det at hive den op bør du beskære det så der opstår en dynamisk
spænding mellem vandet, fiskerne og fisken. Kan evt. opnås ved at skære
meget af i toppen og højresiden.

De to fiskere kigger væk fra fisken som de har hevet op og lagt bag ved
sig (gætter jeg på), men man kan ikke se hvor de fisker henne, da linen
forsvinder ud af billedet, så hvas der havde været mere med i
venstresiden ville det have hjulpet. Et panorama format ville sikkert
have været ideel, og ville have skabt modvægt til den hoppende fisk.

Fiskestangen er havnet lige foran fars (bedstefars?) ansigtem hvilket er
skidt.

Nederst tilhøjre i vandet er der nogle bobler/reflekser, som forstyrre
(tager for meget opmærksomhed).

Teknisk:
Eftersom du har taget billedet i direkte sollys, og der er så meget
skygge med, har lysmåleren ikke formået at sikre at højlysene (hår,
isse og knæene) ikke er "brændt ud", dvs. helt hvide uden nogen
detaljer. Hvis dit kamera har et histogram vil det være en ret god ide
at tjekke at histogrammet ikke viser at både skygger og højlys bliver
klippet. Hvis man ikke kan opnå at får hele dynamik området indenfor
histogrammet, ja så er det bedre at lade skyggerne blive helt sorte, og
beholde detaljerne i højlysene, for et billede som dette.

Enten trænger min skærm til nye briller, eller også er billedet uskarpt.

Det er for hård komprimeret ift. størrelsen.

Farvebalancen er helt skæv. Du har forsøgt at gøre den bedre, men det
blev for blåt og magenta i hudfarverne. Originalen har en lidt bedre
farvebalance. En god bog ang. digital redifering er Ole LInd's Photoshop
My Way, som behandler bl.a. disse emner. Hvis du ikke anvender PhotoShop
ved jeg ikke om du kan "oversætte" hans metoder til den billedeeditor du
anvender. Jeg prøvede autocolor på originalen, og hudtonerne blev så
rigtige, men alt andet fik et lidt for grønt skær. På dette billede skal
man arbejde ganske meget for at få farvebalancen for hhv. fiskerne,
vandet, skoven og græsset balanceres for sig.

mvh
/michael

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 10-08-03 11:08

> [...]
>indholdsmæssige vil jeg ikke sige noget om, men jeg får ikke nogen stor
>"oplevelse" ud af billedet, men derfor kan det sagtens betyde en hel

Tak for kritikken. Det er sådan noget der skal til for at blive bedre.
Billedet blev ikke skarpt, da jeg jo skulle være hurtig for at fange
fisken. Jeg trykkede faktisk da den var på vej ud af vandet og så går
der jo lige lidt inden kameraet tager billedet.

At billedet ikke siger noget kan du have ret i. Jeg er bare stolt af
at ha' fanget et billede af en fisk som er ude af vandet.

Men igen, tak for responsen.

Mvh. Brian

Fra : lars bo

Dato : 10-08-03 11:51

Hej Brian
Tillykke med fangsten af den frit i luften svævende fisk.
Som du selv skriver er det gået stærkt, og så ryger noget af
koncentrationen, og det går jo ud over billedet, specielt skarpheden, så det
vil jeg ikke komme nærmere ind på.
Med hensyn til kompositionen ville jeg have taget det på højkant, så der
ikke var kommet så meget søbred med, men derimod hele spejlingen af far og
søn.
Jeg ville også have bibeholdt opspringsboblerne nederst i højre hjørne for
at fastholde liv og kunne der komme en anelse himmel ind øverst var det jo
ikke at foragte. Det sidste ved jeg jo ikke om er muligt uden at have været
på stedet.
Håber at se flere billeder fra dig.
--
hilsen