Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
For lille filter til objektivets diameter?
Fra : ZyliaX

Dato : 09-08-03 12:30

Jeg har to objektiver. Det ene er med 55mm filtermontering - det andet med
58mm. Nu vil jeg jo gerne undgå at skulle købe 2 af hver enkelte filtre i
hhv. 55mm og 58mm. Kan man montere et 55mm på min 58mm 70-300mm objektiv?
Eller er det mest optimale at købe 58mm og montere på min 55mm 28-80mm
objektiv?

Og fås der i øvrigt sådan en converter?

Fra : jo

Dato : 09-08-03 12:47

"ZyliaX" <no_spam@its.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> hhv. 55mm og 58mm. Kan man montere et 55mm på min 58mm 70-300mm objektiv?
> Eller er det mest optimale at købe 58mm og montere på min 55mm 28-80mm

Hej
jeg har f.eks en 39mm til 49 mm konverter fra Hama. Så det må kunne lade sig
gøre.
jesper

Fra : den glade dreng

Dato : 09-08-03 13:03

> [...]
> hhv. 55mm og 58mm. Kan man montere et 55mm på min 58mm 70-300mm objektiv?
> Eller er det mest optimale at købe 58mm og montere på min 55mm 28-80mm

Ja undskyld, men hvad tror du selv? om ikke andet er det jo
anbefalelsesværdigt
at ha et UV filter på dine objektiver, så du ikke ridser objektivet.

Men ellers kunne den bedste løsning for dig være at anskaffe et Cokin
system. på
den måde kan du bruge de forskellige filtre på begge objektiver.

Vh

Per

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-08-03 14:00

ZyliaX <no_spam@its.invalid> wrote:
> [...]
> hhv. 55mm og 58mm. Kan man montere et 55mm på min 58mm 70-300mm objektiv?
> Eller er det mest optimale at købe 58mm og montere på min 55mm 28-80mm

Du bør bruge 58mm-filtre og en step-up-ring - de fås nemt hos en
fotohandler - så du undgår at skære (for meget) af kanterne af dine
billeder. Hvis du har mulighed for det, så prøv det lige af inden du
køber noget, og check om du får sorte hjørner på billedet ved 28mm - det
kan være et problem.

> Og fås der i øvrigt sådan en converter?

Ja. En lille plastik- eller metal-ring, med et gevind i 55mm og et
gevind i 58mm ..

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-03 15:39

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
> Ja. En lille plastik- eller metal-ring, med et gevind i 55mm og et
> gevind i 58mm ..

plastik ?
hvem laver det ?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-08-03 15:42

Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:
> "Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
>
> plastik ?
> hvem laver det ?

Ingen anelse, jeg fandt det i en rodekasse hos min fotohandler, og der
stod kun de to filterstørrelser på...