Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Tip til rensning
Fra : Jesper Juul

Dato : 09-08-03 08:50

På mit nye (brugte) Canon D30, var der åbenbart lidt støv på cmos chippen,
hvilket medførte nogle små sorte plamacher rundt om på billedet. Manualen
beskriver hvornår det kan renses med trykluft, men det synes jeg umiddelbart
lød lidt voldsomt, og så havde jeg heller ikke noget trykluft i huset. Men
hvis man vipper kameraet bagover og har en effektiv støvsuger så kan det
snildt bruges, det har ihvertfald taget alt støvet i mit kamera, og så tror
jeg det er lidt mere blidt overfor cmos end komprimeret luft.

Bare et lille tip hvis andre har det samme "problem", og hold kæft hvor
tager det nogle gode billeder, rent test:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=37567

Jesper Juul

Fra : Carsten Holck

Dato : 09-08-03 10:13

Jesper Juul wrote:
> [...]
> billedet. Manualen beskriver hvornår det kan renses med trykluft, men
> det synes jeg umiddelbart lød lidt voldsomt,
Nu er trykluft jo andet end luft fra den 3hk kompressor fra Silvan der
findes små dåser med _helt ren_ luft beregnet til den slags.

/carsten

Fra : Jesper Juul

Dato : 09-08-03 10:31

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
> Nu er trykluft jo andet end luft fra den 3hk kompressor fra Silvan der
> findes små dåser med _helt ren_ luft beregnet til den slags.

Hehe, ja jeg ved godt man kan få det i dåser, og har også brugt det til min
computer før i tiden, men der er stadigvæk godt med tryk på sådan en lille
dåse

Jesper Juul

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-03 12:54

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse

> Nu er trykluft jo andet end luft fra den 3hk kompressor fra Silvan der
> findes små dåser med _helt ren_ luft beregnet til den slags.

right, men hold k. hvor er det dyrt..

jeg har lige investeret 139,- Kr i sådan en
dåse 4-44

139,- for 400 gram luft [ryster på hovedet .avi]

hvad med en Silvan / Harald Nyborg kompressor
og et filter samt vandudskiller ?
det må kunne gøres for ca 1K Kr.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-08-03 13:56

Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> jeg har lige investeret 139,- Kr i sådan en
> dåse 4-44
>
> 139,- for 400 gram luft [ryster på hovedet .avi]

Hvis det er nogenlunde svarende til den dåse trykluft jeg købte (for
80kr, godt nok) er det i princippet bare lightergas - under lidt lavere
tryk. Det må da kunne lade sig gøre at skaffe billigere? (Hvor jeg
arbejder sælger vi vist lightergas for 12,95/flaske)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-03 15:37

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tryk. Det må da kunne lade sig gøre at skaffe billigere? (Hvor jeg
> arbejder sælger vi vist lightergas for 12,95/flaske)

du må ikke sammenligne med lejdergas..

1. 4-44 er en ikke brændbar luftart
2. den er efter sigende renset for partikler ned til
størelse meget lille mikron, så man ikke blæser nyt
skit ind i de dyre dele..
3. virkningen ved at sniffe det kan jeg ikke udtale mig om

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 09-08-03 15:41

> [...]
> skit ind i de dyre dele..
> 3. virkningen ved at sniffe det kan jeg ikke udtale mig om

Okay, som ikke-kemiker vil jeg trække mig, og sige "hovsa" ;) Findes der
alternativer til de små, ret dyre flasker? (f.eks. store flasker eller
genopfyldning)

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-03 16:52

> Okay, som ikke-kemiker vil jeg trække mig, og sige "hovsa" ;) Findes der
> alternativer til de små, ret dyre flasker? (f.eks. store flasker eller
> genopfyldning)

jeg er i altfald ved at overveje en filtrering på min Silvan kompressor
det er startet med indkøb af en vandudskiller, der ud over vil jeg
nok kører luften genem aktivt kul (filtre fra åndedrætsværn)

hvis luften er ren nok, til at jeg må sniffe den, satser jeg på
at den ej heller vil slå mit kamera ihjæl

Fra : Kim Skovsby

Dato : 09-08-03 11:50

Hej Jesper og til alle andre DSLR ejer

I skal passe meget på når i renser et DSLR kamera, og i må ikke bruge de små
luftdåser. Grunden til det er at de ikke har et olie og et vand filter. Så
er i uheldige. Så kan i komme til at forvolde så stor skade at kameraet skal
på værksted.

Dog sider der et lille stykke glas forend CMOS'en så i kan ikke ødelægge
chippen, men den skal på værksted og renses.

Har i en trykluft med filter er det meget mere sikkert. Brug det gerne i
forbindelse med en støvsuger. Man kan også få nogle små støvsuger som
øgerlæger bruger til hans patienter. De skulle være gode til formålet.

Hvordan i kan tjekke om hvor og hvor meget støv i har på CMOS'en skal i
indstille jeres kamera på højeste blænde eks.F22 indstil så skarpheden til
uendeligt og tag så et billede op i himlen.

Nu burde i kunne se støvet i Photoshop. Men skal i se det tydligerere så
lave en Autolevel på billedet. Så kan i se alt støvet tydeligt.

Mvh.
Kim Skovsby
www.kamerahuset.dk

Fra : Jesper Juul

Dato : 09-08-03 12:03

"Kim Skovsby" <kamerahuset@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu burde i kunne se støvet i Photoshop. Men skal i se det tydligerere så
> lave en Autolevel på billedet. Så kan i se alt støvet tydeligt.

Jep, det var også sådan jeg opdagede det på, men nu er der kun en meget
lille bitte smule tilbage. Glæder mig forresten til at hente mit objektiv på
mandag.

Jesper Juul

Fra : Kim Skovsby

Dato : 09-08-03 18:46

Hej Jesper og alle andre DSLR ejer

I skal passe meget på når i renser COMS'en. Og brug for guds skyld ikke en
af de små lufttryks dåser. Grunden til det er at de ikke er forsynet med en
olie og vandfilter.

Forend CMOS'en sider en lille tynd glasplade. Kommer der olie eller
vandskjolder på den, sker der ikke noget med chippen, men kameraet skal så
på værksted for at blive renset og det koster $$$ Samtidig kan glasset
springe hvis glasset bliver for hurtigt nedkølet på grund af isninger fra
luften.

Skal man rense CMOS'en eller CCD'en alt efter hvilket kamera man har, så kan
man bruge sin støvsuger og køre den ind over objektivfatningen. Har man
filter til sin lufttryk, så brug det meget gerne.

Skal det være rigtig godt. Så findes der en lille støvsuger som ørelæger
bruger til at rense patienternes øre med. De skulle være virkelige gode at
bruge.

Hvis i vil tjekke præcist hvor meget støv der sider i jeres kamera så stil
kameraet på program "AV" sæt blænden på den højeste indstilling. Ca. F22 -
F27 - F32 eller hvad jeres obj. tillader. Indstil så fokusen på uendeligt,
og tag så et billede lige op i den blå luft. Sørg dog lige for at der ikke
er flyvemaskiner eller skyer osv. Det der er det vigtige er i for en hel
jævn flade i billedet.

Åben så billedet i Photoshop og du/i vil kunne se støvprikkerne. Prøv så et
klikke på "Autolevel" og alt støvet vil blive vist tydeligt.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 09-08-03 20:50

"Kim Skovsby" <kim@kamerahuset.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af de små lufttryks dåser. Grunden til det er at de ikke er forsynet med

tag nu en slapper, og hold gud udenfor

den luft du kan købe i fx. elektronik forretninger
i dyre domme, er _ren_ og tør, i modsætning til
den luft der kommer ud af Silvan kompressoren,
som står i garagen..

http://www.ibs-elec.com/ibs/cmpnts/prf/prf01.htm

på dåsen "Air duster 4-44" står der også at den skal holdes
lodret under brug

hvad tror du de blæser dit kamera rent med, hvis du indleverer
det til rep. ?