Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Solbrille-billeder
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 07-08-03 23:06

Hej NG,

Jeg var en tur i Århus med kæresten i dag og fandt egentlig ud af, at mange
motiver bliver meget varmere i billedet, når man ser på dem igennem sine
solbriller.

Er det muligt, at tage billeder på den måde - så man altså for et billede
som det ser ud igennm en gennemsnitlig solbrille med brunlig glas?

Jeg ejer i øvrigt en Canon Digital IXUS 400/PowerShoot 400

Tak.

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Fra : Kim Skovsby

Dato : 07-08-03 23:44

Glenn Rasmussen <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev:
> [...]
>den måde - så man altså for et billede
>som det ser ud igennm en
>gennemsnitlig solbrille med brunlig glas?

Hej Glenn

Ja de kan du godt, men dit kamera er ikke designet til det, men er
du heldig, så kan du hos din lokale fotophusher, få en prøve vifte
med filtere. Dem kan du klippe af viften (Liner en farve vifte som
fåes hos farvehandleren bare med filterprøver)og klistere forand
dit objektiv.

Men mange af eftkterne kan du lave i photoshop.
God fornøjelse

Mvh.
Kim Skovsby
Fotograf
www.Kamerahuset.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 08-08-03 22:03

"Glenn Rasmussen" skrev
> [...]
> som det ser ud igennm en gennemsnitlig solbrille med brunlig glas?
> Jeg ejer i øvrigt en Canon Digital IXUS 400/PowerShoot 400

Du kan få filtre i forskellige grader af brunt, startende
med skylight-filter, der kun er ubetydeligt farvet.
Men spørgsmålet er, om du ikke var bedre tjent med at
frembringe effekten hjemme på computeren?
Hvis dit kamera er indstillet til automatisk
hvidbalance, vil det antagelig bare korrigere for evt.
filtre.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 08-08-03 22:50

Hej Peter,

> Du kan få filtre i forskellige grader af brunt, startende
> med skylight-filter, der kun er ubetydeligt farvet.

Hvordan fungere det? Hvordan skal sådan et filter monsteres på mit kamera?

> Men spørgsmålet er, om du ikke var bedre tjent med at
> frembringe effekten hjemme på computeren?

Jeg benytter selv PSP7, men hvad ville den effekt så hede? Jeg skal måske
korrigere på farverne?

> Hvis dit kamera er indstillet til automatisk
> hvidbalance, vil det antagelig bare korrigere for evt. filtre.

Ved ikke helt, hvordan det fungere. Kan manuelt sætte hvidbalancen, men har
sku' ærlig talt ikke meget forstand på det. Selvom jeg har læst om det i
manuallen og har fået hjælp herinde fra finder jeg det stadigvæk svært :(.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-08-03 20:00

"Glenn Rasmussen" skrev
> Hvordan fungere det? Hvordan skal sådan et filter monsteres på mit
kamera?

UV-filtre med farve starter med 1A, 2A osv. 2A kaldtes også
et Playbow-filter, fordi det fik selv de blegeste høns til at
ligne beach-babes.
Tilsyneladende har dit kamera ikke gevind til filtre

> Jeg benytter selv PSP7, men hvad ville den effekt så hede? Jeg skal
måske
> korrigere på farverne?

Antagelig Hue & Saturation, hvor du kan ændre på farverne
i et billede. Det er ikke sikkert at effekten synes på samme måde
som når du selv tager solbriller på. Dine øjne opfatter verden
langt mere subjektivt end et kamera.

> [...]
> sku' ærlig talt ikke meget forstand på det. Selvom jeg har læst om det
> manuallen og har fået hjælp herinde fra finder jeg det stadigvæk svært
:(.

Hvidbalance er ikke så svært når først man har gennemskuet begrebet.
Forestil dig en køkkenvægt. Du skal veje 100 gr sukker af.
du sætter en skål på vægten, men for at skålens vægt ikke skal
blive en del af de 100 gr er du nødt til at nulstille vægten først.
Det er det samme med farverne: du er nødt til "nulstille" så kameraet
ved hvad hvid er. En hvid væg vil i alm el-pære-lys fremstå gullig-
orange. Og i lystofrør-lys vil den fremstå grønlig.
Hvidbalance indstilling "Tungsten" korrigerer for det gullig, mens
"Fluorescent" korrigerer for det grønlige, ved simpelthen at skyde
en slags filter ind foran fotocellen (dog 100% softwaremæssigt)
Du kan også lave en "custom" hvis du er i tvivl om lysets farve.
Hvis du tager et solnedgangsbillede, vil det normalt blive
varmt og orange. Laver du en custom hvidbalance i solnedgangens lys
vil billedet fremstå med farver, som var det taget midt på
eftermiddagen.
Men prøv. Eksperimentér. Bare lad være at trykke på Save, hvis
du er utilfreds med resultatet.