>
>Det er dog utroligt at du får lov til det..
>Der er "hundredvis" af fotografer
>her i ng der har købt deres
>kamera i feks. Tyskland, tror du
>ikke lige der ville være rigtig
>mange indlæg med advarsler, hvis
>det forholdt sig som du påstår.
Som du jo ved Max, så er jeg ny i det her forum. Hvis
der "hundredvis" af fotografer her der har købt deres kamera i
Tyskland og kun har godt at fortælle om oplevelsen, så er det jo
fint.
Du skal jo regne med at jeg sider i den ende hvor jeg ser dem som
har haft nogle andre oplevelser end dig og de "hundredvis" af
andre fotografer. Jeg ved hvor mange der dagligt ringer til Canon
Danmark og Olympus Danmark osv. og brokker sig over Reparationer..
Ja og manglende manualer osv. Og folk finder som regel desværre
først ud der, at de Danske leverandør ikke kan hjælpe dem.
>Forstår jeg dig rigtigt at hvis jeg
>sender mit feks. Olympus kamera
>til rep. hos Olympus sender de det
>videre til et ikke Olympus godkendt
>værksted, den vil være elegant på
>forsiden af Ekstrabladet, det er det
>du skriver.
Min oplevelse af hvordan sandheden omgås vedr. reparationer osv.
ved køb af kamera fra udlandet har overraskede mig en del. Jeg har
for sjovt prøvet at finde ud af hvor parallelimporterne for
repareret deres kamera. Nu vil jeg af gode grunde ikke nævne
hvilken "web-butikker" jeg har tjekket. Men her fik jeg bla. den
besked at alle kamera fra Europa blev repareret samme sted. Og det
er simpelthen ikke korrekt.
Som jeg siger er der politik i det. Rund om i Europa sider nogle
meget store opkøber som har specialligeret sig i at købe og sælge
kamera til web-butikker og parallelimporterne. Noget leverandøren
ikke er særlig begejstret for. Alle kamera er forsynet med et
serienummer, hvis eks. en portion Olympus kamera som skulle sælges
i Tyskland dukker op i Danmark, så vanker der internt i Olympus en
røvfuld til Olympus Tyskland.
Du kan jo se, at det besværliggør det meget for Olympus Int. at
der kommer støj på deres salgskanaler fordi de ikke regne med
fordelingen af kamerande på verdensplan, og det koster penge.
Mange penge. Så selvfølgelige forsøger leverandøren at dæmme op
for den trafik.
Hvis du ser godt efter, så prøv at se hvor få web-butikker på
EDBpriser som sælger med DK manuel og igennem de Danske
leverandør. EDBpriser vil jo ikke lave en funktion på deres
hjemmeside hvor man kan lave en søgning hvor man kan søgr i de web-
butikker der kun sælger med dansk manuel. Fordi der er virkelige
mange der ikke tænker over det før de har fået kameraet. (Og så er
det de ringer og brokker sig over manglende manuel) Og hvorfor er
EDBpriser ikke interesseret i at give deres bruger den service?
Fordi langt de fleste af deres kunder er parallelimportør
De danske leverandør sælger kun kamera til butikker som har en
fysisk butik. Nogle butikker har så en fysisk butik med et navn og
en web butik med et anden navn, for at de kan holde priserne oppe
i deres fysiske butik. Og det er vel også kun meget rimeligt at
service koster lidt mere, selv om vores net priser er de samme som
vores webpriser.
>Endnu bedre er det når du skriver
>at værkstedet er forbeholdt kameraer
>der går den oficielle vej,
>underforstået varer købt i Tuskland er den
>uoficielle vej, kan man tolke det
>som nogle EU regler eller aftaler blir
>bevidst brudt. Du sidder jo som
>insider med viden om noget der måske
>kan politi anmeldes.
Der er mange ting som jeg heller ikke for oplysninger om. Så det
jeg skriver her, er de ting som står i mellem linjerne. Og for
egen regning. Men ja... Der handles med mange milliarder kroner,
så selvfølgelige forgår der suspekte ting. Det kan ikke undgås.
Jeg kan fortælle dig at salget af digitalkamera er steget med 150%
i forhold til samme periode sidste år. Men indtjeningen er
faldene. I øjeblikket er der et udskilningsløbe i gang. Og du vil
se mange forhandler som brækker halsen.
>Og så slutter du af med det bare er
>toppen af isbjerget, jeg vil meget
>gerne tro dig, puha det må være en
>rådden branche.
Jeg ved ikke om denne branche er mere rådden end andre. Men
problemet ligger meget i at man ikke rigtig har fundet ud af
hvordan man skal håndtere måden folk kan handle over Internettet
på. Får det er jo super fedt at man kan side hjemme på sin flade
og tjekke hvor man kan købe et kamera billigst i hele verden. Også
købe det der. Men det kan så ikke undgås at det åbner op for nogle
som kan se nogle hurtige penge. Desværre!!
>Men jeg har "et" spørgsmål, hvad
>gør du for de folk der dagligt
>henvender sig til dig, og hvad er
>det feks. for nogle problemer de
>kommer ud for og hvorfor kommer de til dig.?
Det er et lidt åbent spørgsmål du kommer med. Men jeg har i snit 3-
4 personer der kommer til mig med problemer med deres kamera. Har
de købt det hos os, så hjælper jeg dem gerne. Og hvis det er
nødvendigt, så bruger jeg gerne en hel dag på det. Til stor
irritation for min chef *GG*
Men har de købt kameraet et andet sted, så må de gå der hen og få
hjælp. Hvis de har købt kameraet et sted hvor de ikke ved noget om
det de sælger, ja.. så kan det jo blive svært.
Vores kunder er meget prisbeviste, men samtidig er det vigtigt for
dem, at de har et fysisk sted at komme hvis der skulle blive
problemer. "Det er de beviste kunder" De ubeviste er dem som kun
er gået efter prisen, og da vi tilfældigvis er den billigste den
dag. Er det os der får handlen.
>Jens Tønnesen er min helt og han
>bryder sig ikke om at jeg
>overfuser dig, så jeg har prøvet at
>være saglig her, selv om det
>nok er tydeligt at jeg er lidt
>skeptisk over for nogle af dine indlæg.
Det er kun positivt at du er skeptisk
og det glæder mig at du
holder denne "diskussion" i et sprog som er behageligt for os
alle. Det er jo sundt at vende synspunkter og erfaring. Det er jo
vel meningen med denne nyhedsgruppe.
>Jeg snuser også rundt på
>dk.edb.internet.udbydere.webhotel og det
>ville være synd hvis denne gruppe
>udviklede sig i den retning, bla.
>derfor er jeg så emsig, det plejer
>jeg vidst ikke ellers at være. -max-
Kender ikke den gruppe, men kan man ikke skrive pænt til hinanden,
så gider man vel ikke at bruge sin tid på at side der hjemme og
blive sur over noget, hvor man bare kan slukke for skærmen. Så let
er det vel.
Mvh.
Kim Skovsby
Fotograf
www.Kamerahuset.dk