Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
beskære billeder til 10x15
Fra : Benjamin G. Nielsen

Dato : 06-08-03 23:12

Hej Gruppe

Jeg skal have printet nogle billeder fra en fest, og de skal gerne blive
10x15 cm og ikke 10x13,6 cm, som de bliver i mange fotoforretninger. Jeg ved
godt hvad jeg kan gøre for at løse dette problem: Jeg kan åbne hvert enkelt
billede i Irfanview og vælge "crop" og så sidde og nørkle med beskærerammen
og en lommeregner indtil det passer med forholdet 2x3.
Men er der ikke en næmmere metode? Hvad gør I?

Jeg håber, at der findes et program, der kan vise en "crop-ramme" på skærmen
i størelsen 2x3, man så bare kan trække i hjørnet og flytte rundt med indtil
det passer. Kender I sådan et program?

VH. Benjamin

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 06-08-03 23:31

"Benjamin G. Nielsen" <andet1@gmx.net> wrote in message
> [...]
skærmen
> i størelsen 2x3, man så bare kan trække i hjørnet og flytte rundt med

"cPicture" kan beskære enten i formaterne 1:1, 3:2, 4:3, 13:9 eller valgfrit
forhold mellem højde og bredde. Og det er gratis.
Jeg bruger det selv til rotering og beskæring, og synes vældig godt om det.
http://www.cpicture.de/en/

Mvh. Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-08-03 00:16

Lars H. Pedersen wrote:

> "cPicture" kan beskære enten i formaterne 1:1, 3:2, 4:3, 13:9
> eller valgfrit forhold mellem højde og bredde. Og det er gratis.

Hmm... Den melder "Unregistered Version", når jeg kører det og på
hjemmesiden står der at man får tilsendt en key hvis man registrerer.
Det er ret uklart om det er frivilligt eller ej...

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 07-08-03 06:04

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message

> Hmm... Den melder "Unregistered Version", når jeg kører det og på
> hjemmesiden står der at man får tilsendt en key hvis man registrerer.
> Det er ret uklart om det er frivilligt eller ej...

Underligt. Min starter op uden nogen meddelelse. Jeg hentede den for en uges
tid siden og da var det den nyeste version, beta 1.5.1.6.

Mvh. Lars

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 07-08-03 06:58

Lars H. Pedersen wrote:

[Snip "Unregistered Version"]

> Underligt. Min starter op uden nogen meddelelse. Jeg hentede den
> for en uges tid siden og da var det den nyeste version, beta
> 1.5.1.6.

1.5.1.7 beta her. Det står nede i bunden med rød skrift.

Fra : Janne Vestergaard

Dato : 07-08-03 03:17

Hvis du havde kigget en uges tid tilbage havde du fundet dette:

http://groups.google.com/groups?dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=DMtVa.41089%24Kb2.1748537%40news010.worldonline.dk&prev=/groups%3Fdq%3D%26num%3D25%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.fritid.foto%26start%3D175

Janne

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 07-08-03 06:41

"Janne Vestergaard" <jsv@edb.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]

>http://groups.google.com/groups?dq=&hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=DMtVa.41089%24Kb2.1748537%40news010.worldonline.dk&prev=/groups%3Fdq%3D%26num%3D25%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.fritid.foto%26start%3D175

Men det 'flow', der er i denne gruppe, så kan jeg egentlig godt
forstå, at folk ikke gør det.

Hvis man ikke har abonneret på gruppen tidligere, så er det sin sag at
overskue de mange indlæg. Desuden er mange newsprogrammer indstillet
til som standard at hente 300 eller 500 indlæg, hvis man beder den om
at hente gamle indlæg, og i en gruppe som news:dk.fritid.foto er det
kun indlæg, der er mellem 3 og 5 dage gamle.

Ikke at jeg principielt er enig i, at man som ny bruger BØR kigge
tilbage i gruppen inden man selv sender indlæg, men jeg forstå faktisk
godt, hvorfor folk i nogle tilfælde ikke gør det.

En løsning på problemet - eller rettere en minimering af problemet -
kunne være at opdele gruppen i undergrupper, hvilket har været
debatteret heftigt sommeren over og hvor et forslag nu ligger på
Styregruppens bord.

En anden mulighed kunne være at få nedfældet de ti hyppigste spørgsmål
(og svarene herpå) i en såkaldt OSS (en FAQ), som så kunne placeres på
http://www.usenet.dk/oss.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Gerner

Dato : 07-08-03 10:19

On Thu, 07 Aug 2003 07:40:55 +0200, Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid>
wrote in dk.fritid.foto:

>En anden mulighed kunne være at få nedfældet de ti hyppigste spørgsmål
>(og svarene herpå) i en såkaldt OSS (en FAQ), som så kunne placeres på
>http://www.usenet.dk/oss.

Ingen læser usenet.dk. Og så skal der henvises til siden 100-200 gange om ugen,
og så er der dem der besvarer spørgsmål i gruppen aligevel fordi de ikke aner
der er en oss eller glemmer den er der. Spild af tid.

--
Gerner aka Gerner
http://www.vatsim.net/ Get a CID/PID

Fra : Thomas Corell

Dato : 07-08-03 10:28

Gerner wrote:

> Ingen læser usenet.dk. Og så skal der henvises til siden 100-200 gange om ugen,
> og så er der dem der besvarer spørgsmål i gruppen aligevel fordi de ikke aner
> der er en oss eller glemmer den er der. Spild af tid.

Eller man kunne poste FAQ/OSS'en en gang om ugen/måneden her i gruppen.

Hvis nogen forfatter en FAQ/OSS, skal jeg nok sætte noget autmoagi op
der poster den med passende intervaller.

Dog kræver det nok en fundatsændring.

--
Don't waste space

Fra : Gerner

Dato : 07-08-03 12:11

On Thu, 7 Aug 2003 09:27:56 +0000 (UTC), Thomas Corell
<intheNOSPAMnews@corell.dk> wrote in dk.fritid.foto:

>Eller man kunne poste FAQ/OSS'en en gang om ugen/måneden her i gruppen.

Hjælper nok ikke, da der er en 1000 indlæg(overdrevet?) om ugen, så nye som
kunne have gavn af den vil nok ikke kunne se den uder visse omstændigheder som
skitseret andetsted.

>Dog kræver det nok en fundatsændring.

hmm.

Fra : Steen Lindved Nielse~

Dato : 07-08-03 07:01

> [...]

> skærmen i størelsen 2x3, man så bare kan trække i hjørnet og flytte
> rundt med indtil det passer. Kender I sådan et program?

Google er din ven

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/index.da.html

Steen

Fra : Dorthe

Dato : 07-08-03 09:08

> [...]
skærmen
> i størelsen 2x3, man så bare kan trække i hjørnet og flytte rundt med

Som Janne skrev, så skulle man måske lige kigge lidt tilbage. Men ellers er
det SÅ godt/nemt at søge på google - blot vælg grupper (faneblad) foroven i
google.
Jeg synes dog også lige jeg igen vil anbefale det program, som jeg netop er
begyndt at bruge (efter 1 års lommeregner-brug). JPEGCrops er din ven. Det
er bare for godt, hvis man udelukkende har brug for at beskære sine jpeg'er!
Og så er det oven i købet på dansk.
Min bedste anbefaling.
Mvh Dorthe

Fra : Jens Skaarup

Dato : 07-08-03 10:32

"Dorthe" <dorthe@bommelibom.com> wrote in message
> [...]
> begyndt at bruge (efter 1 års lommeregner-brug). JPEGCrops er din ven. Det
> er bare for godt, hvis man udelukkende har brug for at beskære sine

Kan man dette i Photoshop Elements??

Fra : Dorthe

Dato : 07-08-03 11:48

JPEGCrops er din ven. Det
> jpeg'er!
> >

> Kan man dette i Photoshop Elements??

Det ved jeg ikke, jeg bruger ikke Photoshop Elements. Jeg skrev om
JPEGCrops.
/Dorthe

Fra : Jostein Åshammer

Dato : 07-08-03 16:05

"Jens Skaarup" <jsk@phaseone.dk> skrev i melding

> "Dorthe" <dorthe@bommelibom.com> wrote in message
> > >

> Kan man dette i Photoshop Elements??

Kjenner ikke om Photoshop Elements har samme funksjon som PhotoShop 7.0
men i PhotoShop 7.0 kan du velge crop verktøyet og stille inn egenskapene
for crop verktøyet.
Da kan du enkelt sette bredde til 15,2 cm og høyde til 10,2 cm som er eksakt
størrelse på et "10x15" foto. Sett også resulotions til 300 som er vanlig
for utskrifter.
Da er det bare å dra en rammet/utsnitt over bildet og bildet får rett
dimmensjon.
Tror dette fungerer i Photoshop Elements også.

Mvh
Jostein
http://www.kongsberg-photos.com

Fra : Gerner

Dato : 07-08-03 12:43

On Thu, 7 Aug 2003 00:11:52 +0200, "Benjamin G. Nielsen" <andet1@gmx.net> wrote
in dk.fritid.foto:

> [...]
>og en lommeregner indtil det passer med forholdet 2x3.
>Men er der ikke en næmmere metode? Hvad gør I?

Jeg forstørre eller formindsker billeder så billedet forbliver som det er taget.
Beskæring er at klippe i billedet så du fjerner dele af billedet. Det kan man
gøre hvis der er elementer i billedet der skal fjernes.
Men hvis du vil bibeholder billedet som det er, så skal du bruge "resize".
Billedets størelse er vel angivet i pixel i dit program ?

Hvis du skal have printet ude i byen, er det vel blot at fortælle
fotoforretningen at billedet skal printes i størelsen 10x15 cm.

Når jeg printer hjemme, så fortæller jeg printeren at printe i den størelse jeg
vil have, f.eks. til cdbox indlæg i 120 mm x 120 mm. Jeg rører ikke ved billedet
i mit grafikprogram. Desværre(?) kan printeren kun tage 120 g glossy papir, hvor
der nok skal bruges 190-210 g for fotopapir.

>Jeg håber, at der findes et program, der kan vise en "crop-ramme" på skærmen
>i størelsen 2x3, man så bare kan trække i hjørnet og flytte rundt med indtil
>det passer. Kender I sådan et program?

Resize i stedet for crop, men fortæl printeren (fotoforretningen) hvilken
størrelse du vil have.

Fra : Steen Petersen

Dato : 07-08-03 16:28

PixPhotoLab kan også klare opgaven og gør det med bravour. Kan bl.a. klare
flere billeder med individuel tilpasning på en gang.
Findes på dette link http://www.mapril.net/pplab/

Venlig hilsen
Steen

Fra : Kande

Dato : 31-08-03 01:17

> [...]
> i størelsen 2x3, man så bare kan trække i hjørnet og flytte rundt med indtil

Se evt. http://www.digicropper.com
Det er super let at bruge... tager et par sekunder pr. billede.

Kande

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-08-03 11:50

Kande wrote:

> Se evt. http://www.digicropper.com
> Det er super let at bruge... tager et par sekunder pr. billede.

Det kunne ikke åbne nogen billeder på min computer (Windows XP SP1).
Jeg prøvede med billeder i 2048x1576, 320x240 og 240x320. Hver gang
sagde det at billederne skulle være i forholdet 3:4.

Under alle omstændigheder er programmet begrænset til at konvertere til
formatet 3:2 og genpakker billederne ved beskæring. Det virker ikke
færdigt nok til at være et købeprogram.

Fra : Kande

Dato : 01-09-03 09:24

Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message news:<Xns93E88294C6B49tokeeskildsen@130.133.1.4>...

> Det kunne ikke åbne nogen billeder på min computer (Windows XP SP1).
> Jeg prøvede med billeder i 2048x1576, 320x240 og 240x320. Hver gang
> sagde det at billederne skulle være i forholdet 3:4.

Den nuværende udgave virker også på XP SP1 UK. Er nu afprøvet på XP,
2000, 98 og ME. Samtidig er kravene til billederne blevet mindre, så
2048x1576 også virker - selvom dette format ikke er 3:4, som
programmet er lavet til.

> Under alle omstændigheder er programmet begrænset til at konvertere til
> formatet 3:2 og genpakker billederne ved beskæring. Det virker ikke
> færdigt nok til at være et købeprogram.

Det kan kun konvertere til 2:3... og det kommer ikke til andet.
Programmet er lavet for at kunne beskære billeder så de passer i dit
vanlige fotoalbum - og INTET andet. Alså 10x15 eller 20x30.
Simplicitet og tidsforbrug fremfor funktionalitet - derfor ingen
avancerede funktioner.

Det genpakker billederne - men med en jpeg-kvalitet på 100% - altså
mere eller mindre uden tab af billedinformation. Den eneste pris er,
at de beskårne billeder kan være større end originalerne. Dette kan i
øvrigt justeres.

Og tilsidst - jeg er blevet orienteret om, at jeg skal gøre opmærksom
på, at vi selv står for udviklingen... hermed gjort.

Tak for feedback.
Kande

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-09-03 10:42

Kande wrote:
> [...]
> 2000, 98 og ME. Samtidig er kravene til billederne blevet mindre, så
> 2048x1576 også virker - selvom dette format ikke er 3:4, som

Jeg skal gerne indrømme at programmet er meget overskueligt. Jeg forstår
dog ikke begrænsningen i inputformat. Det bliver jo ikke mere
kompliceret for brugeren at det kan tage andre formater?

Hvis nu brugeren har et kamera hvor billederne automatisk roteres,
såfremt han holdt kameraet på højkant da det blev taget, er det lidt
kedeligt ikke at kunne beskære det.

> Det kan kun konvertere til 2:3... og det kommer ikke til andet.

Begrænsning pr. design. Det er ok, det kan jeg godt respektere.
Hvis det også kan håndtere højformat.

> Det genpakker billederne - men med en jpeg-kvalitet på 100% - altså
> mere eller mindre uden tab af billedinformation. Den eneste pris er,
> at de beskårne billeder kan være større end originalerne.

JPEGTran er et gratisprogram der gør det muligt at beskære tabsfrit.
Det må gerne bruges i kommerciel sammenhæng og sourcekoden er frit
tilgængelig (c, så vidt jeg husker). Det er blot at gribe fat i det og
anvende det i egne programmer.

Bliver det ikke endnu mere simpelt for brugeren, hvis der ikke skal
overvejes noget med kompressionsfaktor? Så fylder billederne også lidt
mindre, hvilket da er værd at tage med hvis de skal sendes over nettet
til udskrift.

> Og tilsidst - jeg er blevet orienteret om, at jeg skal gøre opmærksom
> på, at vi selv står for udviklingen... hermed gjort.

Ikke "skal", men det er en måde at undgå misforståelser. Det sker at der
er plattenslagere, der lader som om de blot er tilfredse brugere, og det
er ikke rart at blive opfattet som sådan.

Jeg tror denne del af tråden er på vej væk fra foto og over i
programmering, så jeg sætter FUT til dk.edb.programmering. Du skal være
velkommen til at ignorere FUT, hvis du bedømmer anderledes.