Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
forvanskede billeder hvis der ikke bruges ~
Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 06-08-03 21:30

Hej

Er det virkelig normalt at et billede er forvansket så meget som jeg synes
det er, når man tager billeder uden zoom (35 mm)?
På nogle billeder bliver jeg nødt til at bruge både rotering (hvilket dog
skyldes at jeg sikkert ikke holdt kameraet vandret), perspektiv korrektion
og skew.

Et grelt eksempel er her:

--
Mvh. Lars
Fjern "FJERNDETTE" fra min mail adresse ved svar pr. mail.

Fra : Alex W

Dato : 06-08-03 22:33

Hej Lars

Det er dit perspektiv der driller...
Du skal bruge et SHIFT objektiv hvis du vil rette linierne op .. eller et
storformat med svingbart for og bagstykke )

Du har helt ret .. det forsvinder når du holder kamera og objektiv vandret

/Alex W

"Lars H. Pedersen" <justfornewsgroups@fjerndettehotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f316558$0$5183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-08-03 23:33

"Alex W" <alex@skriverstuen.dk> wrote in message
> [...]
> storformat med svingbart for og bagstykke )
>
> Du har helt ret .. det forsvinder når du holder kamera og objektiv vandret

Øhh - blir' den buede flagstang lige af at rette perspektivet op ?
Jeg tror du i farten overser at der er tale om 2 probs her: perspektiv
(vandret skal være vandret) og tøndefortegning (lige linier buer væk fra
midten af billedet).
Perspektivet kan klares af fotografen: husk at holde horisonten lige i
søgeren. Det kan man let glemme i farten.
Fortegninger (tønde ved vidvinkel og
øh-hvad-er-det-nu-det-modsatte-hedder-på-dansk ved tele) kommer næsten i
alle zoom-objektiver. Og skyldes at der forlanges meget af et objektiv, der
helst samtidigt skal være billigt ! Selv blandt professionelle
zoom-objektver er det svært at finde nogle, der er 100% fri for
fortegninger. Måsker derfor de prof hellere bruger faste objektiver ?
Kan rettes vha manipulation, men er vist noget besværligt.

Men mht styrtende linier (paralelle vægge i et hus løber mod hinanden i
toppen) har du fiuldstændig ret, Alex. Shift-objektiver er den eneste vej
med SLR-kameraer. Ellers er vi ovre i bænk-kameraer for at klare dette
problem. Altså et "gammeldags" kasse-kamera med et forstykke, en bælg og et
bagstykke monteret på en skinne. Forstykket bærer objetikvet med lukker +
blænde indbygget og bagstykket holder filmen. Beggen ender kan drejes både
lodret og vandret på skinnen - sommetider også hæves. På denne måde kan man
flytte på både objektivets plan og filmplanet og få f.eks. en bygnings
lodrette linier til at forblive paralelle. Lidt knudret forklaring - har set
tegninger der forklarer det bedre end (mine) ord.
Nåh jo - husk forresten det store banklån hvis du går i byen efter sådan et
kamera

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Lars H. Pedersen

Dato : 07-08-03 00:00

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> wrote in message

> Perspektivet kan klares af fotografen: husk at holde horisonten lige i
> søgeren. Det kan man let glemme i farten.

Den første fejl jeg begik var ikke at holde kameraet vandret. Anden fejl var
at pege kameraet opad for at få så meget af himlen med som muligt. Det var
sikkert det som gav de skæve bygninger.
Desuden har jeg vist fået rettet den hvid bygning lidt for meget op. Det ser
lidt underligt ud. Jeg har prøvet at hælde den lidt tilbage igen, så der
kommer en smule mere perspektiv igen. Men slet ikke som før. Nu ser det
bedre ud.

> [...]
> fortegninger. Måsker derfor de prof hellere bruger faste objektiver ?
> Kan rettes vha manipulation, men er vist noget besværligt.

Den buede flagstang har jeg ikke gidet gøre noget ved (og som du skriver
tror jeg også det er ret svært).

> Nåh jo - husk forresten det store banklån hvis du går i byen efter sådan
et
> kamera

Nu er det kun et Canon G3 jeg har, så jeg tror jeg nøjes med noget
billedbehandling, og omtanke under fotograferingen

Mvh. Lars