Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Holdbarhedstid" for genopladelige batteri~
Fra : Lars Hjortø

Dato : 06-08-03 20:38

Hej med jer.

Jeg har et problem med genopladelige batterier som jeg håber der er nogen
her der kan kaste lys over. Det drejer sig om hvor længe de kan holde på
effekten. Jeg har været ude for at jeg har ladet nogen op, og når jeg så
mindre end en uge efter sætter dem i mit kamera kan jeg ikke tage mere end
2-3 billeder, så er de flade igen.

Den ene type er nogle købt i Netto for nogle måneder siden. De hedder
POWEREX NiMH 2000 mAh.
Den anden type er vistnok købt i Jem og Fix. De hedder HW Nickel Hydride1000
mAh.
Den sidste type er købt i Bilka. Det er UNIROSS NiMH 1300 mAh.

Det er den sidst nævnte type jeg synes jeg har bedst erfaring med. Men hvad
siger i andre. Er de to første noget hø eller hvad? Bør man aflade
batterierne inden man lader dem op, og har det meget at sige hvad lader man
bruger?
Hvis det er fordi det er nogle dårlige batterier, hvad skal jeg så købe? Er
der nogen der har erfaringer med GP batterierne med tilhørende lader? De fås
bl. a. hos T. Hansen.

--
Fjern nospam fra min mailadresse hvis du vil skrive til mig.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-08-03 21:01

"Lars Hjortø" skriver:

> [...]
> der nogen der har erfaringer med GP batterierne med tilhørende lader? De fås

Gå ind på batterier.dk og køb panasonic batterie (eventuelt med en
ordentlig lader til).

De holder _længe_. Har selv lige fået lavet en batteripakke til min
gamle AEG boremaskine hos batterier.dk, jeg klager ikke.....

Klaus
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Søren

Dato : 06-08-03 22:37

Hej Klaus,

> De holder _længe_. Har selv lige fået lavet en batteripakke til min
> gamle AEG boremaskine hos batterier.dk, jeg klager ikke.....

En af de rigtig gamle hvor batteripakken sidder indeni foroven og
håndtaget omtrent midt på en ret tynd krop (sammenlignet med moderne
versioner) ?

Hvad måtte du slippe ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Fra : Moose

Dato : 06-08-03 21:07

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2-3 billeder, så er de flade igen.
>
> Den sidste type er købt i Bilka. Det er UNIROSS NiMH 1300 mAh.

Jeg har haft samme problem med ovenstående batterier. Har ladet dem op, så
har de ligget en uges tid og så er der ikke engang strøm nok til at køre
linsen ud på kameraet. Har 2 sæt unicross NiMH 1700 mAh. De kører
upåklageligt. Har ikke oplevet nogen problemer med dem.

/Moose

Fra : slet ZTLSD

Dato : 06-08-03 21:27

Hej Lars

Jeg har selv bokset med den slags problemer, derfor skrev jeg til
netop www.batterier.dk det er indlæget her under:

Hej

Jeg har et Canon PowerShot A40 som bruger 4 stk. AA batterier. Det
sæt almindelige alkaline batterier der fulgte med holdte i ca. 3
måneder hvor kameraet blev brugt en del, jeg kan dog ikke huske
hvilket fabrikat det var. Jeg har efterfølgende brugt nogle
opladelige batterier jeg havde liggende fra mit forrige kamera,
det er et sæt Uniross Mignon Ni-MH 1,2V 1300mAh som ikke virker
særligt overbevisende og et sæt Philips Energizer ACCU Ni-MH 1,2V
1200 mAh som fungere nogenlunde tilfredsstillende men ikke så godt
som de alkaline der fulgte med kameraet. Uniross batterierne har
også været brugt til ungernes diskman, gameboy og andre ting mens
Philips batterierne kun har været brugt til mit gamle og nye
digitalkamera (de fulgte med den lader jeg bruger som er en
Philips PNM600). For en sikkerheds skyld købte jeg den 15/5 12
stk. Panasonic ULTRA POWER batterier som back-up da jeg den 17/5
skulle bruge kameraet til en begivenhed hvor det bare skulle
fungere, jeg fik dog ikke selv brug for dem men en med et Olympus
C-700 Ultra Zoom løb tør. Han sagde at der var noget galt med
batterierne, jeg ved dog ikke hvad problemet var. I dag den 18/5
da jeg skulle se resultatet løb mine opladelige Philips tør så jeg
satte et helt friskt sæt Panasonic i, men det holdte ikke ret
længe (ved ikke præcist hvor længe men få minutter). Så monterede
jeg sæt nummer 3 af de 12 indkøbte batterier for at tage tid på
det, jeg nåede at tage 1 billede og tiden var under 1 minut. De
Panasonic batterier er købt i Metro og der står 2005 og 11 i
bunden af dem så de er nok ikke særligt gamle, de er i øvrigt
lavet i Polen. Jeg overvejer at købe et eller to sæt opladelige
Panasonic PRO batterier men er ikke sikker på om jeg tør, nu her
efter jeg har haft den oplevelse. Panasonic anbefaler selv et Ni-
CD batteri som hedder P-3GAVE/B3, hvad vil i anbafale?

Med venlig hilsen Kim

Svaret:

Hej Kim.
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan tage ret mange billeder med
Ultra Power batterierne.
De batterier, som du har købt i Metro af typen Panasonic Ultra
Power (sølvfarvet), er af den billige brunstens-type, som IKKE
egner sig til høje strømtræk.

Du vil med stor fordel kunne anvende vores opladelige P6P, som er
super gode i digitalkameraer.

Med venlig hilsen
www.batterier.dk

Som du kan se drejer det sig åbenbart om batteriernes evne til at
leverer strøm nok eller strøm hurtigt nok, og ikke kapaciteten.
Jeg må efter indkøb af det sæt batterier de anbefaler hos
www.batterier.dk at de havde ret. De nye batterier blav ladet op
fra den 27-28/05, siden da har jeg taget 57 billeder (ca. 25% med
blitz) og hele iden med skærmen tændt. Jeg har set alle billederne
gennem 3-4 gange på kameraets skærm, en enkelt gang på fjernsynet
og der er i dag stadig strøm på. Det er jeg sgu' ret imponeret
over, så de batterier kan jeg varmt anbefale, det gælder også
www.batterier.dk.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Bo Bjerre

Dato : 06-08-03 21:31

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospam.tele.dk> wrote in message

> [...]
Er
> der nogen der har erfaringer med GP batterierne med tilhørende lader? De

Jeg har brugt GP batterier i mere end 7 år, og de første er ved at udrangere
nu. Jeg bruger normalt 1800 og 2000 mAh typerne. Jeg køber dem hos Århus
Radiolager, der også har en mageløs GP lader, der kan bruges både på 230V og
i bilen.

Bo //

Fra : max

Dato : 06-08-03 21:33

"Bo Bjerre" <post@sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Radiolager, der også har en mageløs GP lader, der kan bruges både på 230V og

Hvad snakker du om 1800-2000 mAH for mere end 7 år siden,
har vi nu været i mor og far's barskab igen, jamen så skål da..)-max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-08-03 19:37

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message news:aCdYa.46593

> Hvad snakker du om 1800-2000 mAH for mere end 7 år siden,
> har vi nu været i mor og far's barskab igen, jamen så skål da..)-max-

Jeg må vist præcisere: Jeg har rundet de 50år, og har eget DrukkenSkab.

Jeg skrev, at jeg har brugt GP batterier i mere end 7 år. Jeg skrev intet om
kapaciteten dengang. De ældste NiMH celler jeg har i aktiv tjeneste er på
1000 og 1200mAh. Ved nyanskaffelser køber jeg normalt den højeste kapacitet.

Bo //
-Alt udvider sig i varmen. Det er derfor dagene er længere om sommeren -;)

Fra : max

Dato : 07-08-03 20:17

"Bo Bjerre"

> [...]
>
> Bo //
> -Alt udvider sig i varmen. Det er derfor dagene er længere om sommeren -;)

Jeg kunne ikke modstå fristelsen, sorry.) GP får gode ord med på vejen
mange steder, hvor kan jeg købe dem, måske de er bedre end mine Ansmann
og Panasonic, om ikke andet er det rart med forskellige batterier, det gør det
lidt lettere for mig at holde rede i hvad der skal oplades når de ikke allesammen
er ens.. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-08-03 20:34

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote

> ,om ikke andet er det rart med forskellige batterier, det gør det
> lidt lettere for mig at holde rede i hvad der skal oplades når de ikke
allesammen
> er ens.. -max-

Jeg anskaffer altid i grupper med 4 i hver, fordi mit kamera's motor bruger
4, mit digicam bruger 4 og min blixt bruger 4. Så mærker jeg dem med dato,
og holder dem i samlede grupper. Når de begynder at ældes, nedgraderes de
til lommelygter og Discman og andet "legetøj".

Jeg har set at batterier.dk har nogle små plast-æsker, der passer til 4 AA
celler. Dem skal jeg have fat i. Det er lidt smartere end små plastposer med
lynlås, der går i stykker på det forkerte tidspunkt.

Bo //

Fra : max

Dato : 07-08-03 20:42

"Bo Bjerre"

> [...]
> celler. Dem skal jeg have fat i. Det er lidt smartere end små plastposer med
> lynlås, der går i stykker på det forkerte tidspunkt.

Irreterende du redigerer så kraftigt. - Plastæskerne til 4 stk ser ok ud,
men de æsker til 8 stk skal man holde sig fra, de er lavet af sprød plast og
går let i stykker, jeg har påpeget det overfor batterier.dk. -max-

Fra : Søren

Dato : 12-08-03 18:36

Hej Bo,

> Jeg har set at batterier.dk har nogle små plast-æsker, der passer til
> 4 AA celler. Dem skal jeg have fat i. Det er lidt smartere end små
> plastposer med lynlås, der går i stykker på det forkerte tidspunkt.

Jeg bruger nogle små skindpunge med lynlåslukke. De passer lige til 4 stk.
AA og de kan findes i mange lavprisbutikker a' la' Tiger. De er sorte og
har et ekstra rum der lige passer til et kreditkort og en "nøglering" der
kan bruges til at tøjre dem sammen med.

Jeg ville ikke bytte dem med plastæsker, for de har tjent deres formål med
stor succes :)

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-08-03 21:44

> Det er den sidst nævnte type jeg synes jeg har bedst erfaring med.
> Men hvad siger i andre.

Der er en kvalitetsforskel på batterier. Der er både flere måder at
opgive kpaciteten på (hvilken afladestrøm der bruges - større strøm lig
lavere kapacitet) men også selvafladningen varierer meget. Ingen af
specs er til at få for alm. forbrugere.....

Men til at starte med så køb en ordenlig lader - en der måler på
batterierne under opladning. Hvis der er i vejledningen står at
batterierne SKAL være helt afladede inden opladning har du ikke fat i en
intelligent lader... Jeg har købt en lader hos www.conrad.com hvor de
har et ret stort udvalg - men de fleste af dem fåes også herhjemme. Bare
ikke samme sted.

/A

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-03 22:28

Lars Hjortø <lars.hjortoe@nospam.tele.dk> wrote:

> Den ene type er nogle købt i Netto for nogle måneder siden. De hedder
> POWEREX NiMH 2000 mAh.

Sådan nogle har jeg også købt. Mærket er meget rost på diverse
amerikanske testsider med digitale kameraer. Mine er kun blevet brugt i
sønnens Gameboy. Der har de virket fint, men det er vist ikke den mest
barske test.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Søren

Dato : 06-08-03 22:35

Hej Lars,

> Den ene type er nogle købt i Netto for nogle måneder siden. De hedder
> POWEREX NiMH 2000 mAh.
> [...] Er de to første noget hø eller hvad?

Jeg har et sæt Powerex 2000mAh (også fra Netto for nogle måneder siden).
De fungerer fint. De har ligget _urørt_ siden jeg ladede dem sidst (for en
god måneds tid siden) og jeg har lige testet dem af i mit kamera (zoom
fungerer fint, lige som den meget strømkrævende LCD der er på et Oly1400.

Så du har enten været uheldig med cellerne, eller også bør din lader
(eller brugsmetoden af den) udskiftes.

> Bør man aflade batterierne inden man lader dem op,

Ikke hver gang, hvis du sjatlader meget, så aflad fx. hver 5. gang (eller
endda sjældnere).

> og har det meget at sige hvad lader man bruger?

Ja.

Fra : Preben

Dato : 07-08-03 10:34

> [...]
> siger i andre. Er de to første noget hø eller hvad? Bør man aflade
> batterierne inden man lader dem op, og har det meget at sige hvad lader man

Tja, altså jeg har problemer med et par UNIROSS 550 mAh (R03 - AAA) fra
bilka (de grimme grøn-agtige der). Jeg købte 4 stk i bilka dengang. Jeg
ville bruge dem til min Logitech mus, da jeg syntes det blev for dyrt at
skifte ugenopladelige batterier et par gange om året, for at musen
virkede optimalt.
Nu er det bare sådan, at hvis jeg oplader alle fire batterier samtidig,
og sætter to af dem i musen og lader det andet par ligge. Ja, så når
musen løber tør - typisk ret hurtigt (efter 1½-2 måneder) - så er de
batterier jeg har ladet ligge næsten mere tømte end dem jeg brugte i
musen. Er det normalt for et par genopladelige batterier?

Mvh / Preben

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Thomas G

Dato : 07-08-03 11:16

> [...]
> batterier jeg har ladet ligge næsten mere tømte end dem jeg brugte i
> musen. Er det normalt for et par genopladelige batterier?

Ja det er helt normalt for opladelige (NiMH) batterier at de mister strømmen
når de ikke bliver brugt.

Der kan gå alt fra 30 til 60 dage (læst på
http://www.thomas-distributing.com tryk på det link der hedder "Educate Me"
http://faq.alltekpower.com/faq/index.asp)

mvh Thomas G

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-03 18:49

Thomas G <thgo@vip.cybercity.dk> wrote:

> Ja det er helt normalt for opladelige (NiMH) batterier at de mister
> strømmen når de ikke bliver brugt.

Hvad så, når det bliver brugt? Mister de så ikke også strømmen?

> Der kan gå alt fra 30 til 60 dage (læst på
> http://www.thomas-distributing.com tryk på det link der hedder "Educate
> Me" http://faq.alltekpower.com/faq/index.asp)

Hvad så, hvis man sætter batteriet i f.eks. et vækkeur, der ikke bruger
meget strøm og kan gå mindst et år på et alkaline batteri? Går det så
også i stå efter en måned eller to?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas G

Dato : 08-08-03 08:27

> Hvad så, når det bliver brugt? Mister de så ikke også strømmen?

he he nej nej når be bliver brugt mister de ingen strøm overhoved

> Hvad så, hvis man sætter batteriet i f.eks. et vækkeur, der ikke bruger
> meget strøm og kan gå mindst et år på et alkaline batteri? Går det så
> også i stå efter en måned eller to?

Det ved jeg ikke og jeg syntes faktisk at det er et ganske fornuftigt
spørgsmål, så jeg tror jeg vil afprøve det. Jeg har et par opladelige
1300mAH battierier liggende som jeg ikke har brugt i meget lang tid, og
netop nu er det ved at blive ladet op. Når de er færdige sætter jeg dem i et
vækkeur jeg har som jeg ved holder strøm i meget meget lang tid. Så hvis du
skriver til mig om et par måneder skal jeg fortælle dig om der stadig er
strøm på batteriet i forhold til dem der ikke er blevet brugt til noget

mvh Thomas G

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-08-03 08:54

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skriver til mig om et par måneder skal jeg fortælle dig om der stadig er
> strøm på batteriet i forhold til dem der ikke er blevet brugt til noget

Hej Thomas

Alle genopladelige mister strømmen når de ligger stille. Derfor er den
bedste måde, hvis de skal pakkes væk for længere tid, at aflade dem. Det
kan så være de skal vækkes, når de tages i brug igen. Ure er som regel ikke
særligt glade for genopladelige batterier, da urene som regel skal bruge 1,5
volt, og da der jo kun er 1,2 - 1,25 volt på genopladelige, så vil mange ure
slet ikke gå med dem.

For lige som at svare på andre indlæg i samme tråd.
Så har jeg også haft problemer med Uniross 1300 Mah, med at de meget hurtigt
mister strømmen, samt at der var meget store individuelle forskelle på de
enkelte batterier. Jeg tror jeg fik byttet 20 stk på ca 1 år, og det er
mange, når man tager i betragtning, at af andre mærker har jeg ikke fået
byttet nogle.
Jeg har brugt AAA - AA - R14 - R20 af Uniross, og ingen af dem virker
tilfredsstillende. Så generelt, kan jeg kun råde folk til at købe, alt
andet end Uniross. Det er lidt træls, for de vejer faktisk ikke ret meget,
sammenlignet med F.eks Camelion, som jo er det mærke Harald Nyborg skiftede
Uniross ud med, men Camelion holder langt bedre på strømmen, og kan da tåle
at ligge et godt stykke tid. Netto's Hobby har også virket
tilfredsstillende, samt Varta Photo. Hahnel kan jeg ikke rigtigt blive klog
på, selvom de efter prisen, burde være meget overbevisende.

M.V.H.....Benny..

Fra : Thomas G

Dato : 08-08-03 12:46

> Alle genopladelige mister strømmen når de ligger stille. Derfor er den
> bedste måde, hvis de skal pakkes væk for længere tid, at aflade dem. Det
> kan så være de skal vækkes, når de tages i brug igen.

Det var jeg klar over

> [...]
1,5
> volt, og da der jo kun er 1,2 - 1,25 volt på genopladelige, så vil mange

Det vidste jeg ikke, men det er et digital ur jeg vil afprøve batteriet på,
så der er ingen motor der skal drives for at få viseren til at gå (hvis det
skulle have nogen indflydelse). Spørgsmålet gik mere på at et batteri der
normalt mister strøm på en ~ 60 dage ... vil det også mister strømmen på ~
60 dage hvis det bliver brugt ... uanset at man bruger meget meget lidt
strøm af gangen (= vil et aktivt forbrug mindste tabet eller vil den slags
batterier aldrig ... uanset hvad kunne holde i mere end ~ 60 dage (+/- x
dage afhængig af batteritypen)

> [...]
> enkelte batterier. Jeg tror jeg fik byttet 20 stk på ca 1 år, og det er
> mange, når man tager i betragtning, at af andre mærker har jeg ikke fået

Så er det ikke kun mine der er dårlige ... tak for rådet jeg tror jeg holder
mig fra det mærke i fremtiden.

mvh Thomas G

Fra : .J.S...

Dato : 08-08-03 13:18

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> batterier aldrig ... uanset hvad kunne holde i mere end ~ 60 dage (+/- x

Alle batterier har et eget tab som betyder at batteriet aflader sig selv i
løbet af noget tid.
Hvis du også bruger strøm fra batteriet bliver det jo så blot afladet endnu
hurtigere.

De opladelige duer generelt ikke til ure og andre ting som bruger lidt
strøm og hvor batteriet gerne skulle holde mange måneder.
Der er alkalines bedre og allerbedst er Lithium batterier.

mvh/JS

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-08-03 19:05

On Fri, 8 Aug 2003 14:18:16 +0200, ".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com>
wrote:

>De opladelige duer generelt ikke til ure og andre ting som bruger lidt
>strøm og hvor batteriet gerne skulle holde mange måneder.
>Der er alkalines bedre og allerbedst er Lithium batterier.

Jeg skulle forleden bruge en lommeregner ude i haven og fandt derfor
en gammel udslidt en frem.

Der skete ikke rigtig noget i displayet men efter at have skubbet til
batterierne så der blev lidt bedre forbindelse virkede den da.

Nåmen jeg fandt et par nye batterier i skuffen og så var alting i
orden.

Inden jeg smed de gamle ud checkede jeg lige udløbsdatoen: 0492

Alkaline rules!!!

--
Jens

It's people like you, who make people like me above average.

Fra : Thomas Corell

Dato : 09-08-03 08:34

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> volt, og da der jo kun er 1,2 - 1,25 volt på genopladelige, så vil mange ure

På det glimragende link, som Thomas henviste til tidligere, kan du læse:

"Some confusion is caused by the 1.2V rating of NiMH batteries compared
with the 1.5V rating of alkaline batteries. In fact alkaline batteries
only supply 1.5V during the early stages of their discharge and this
drops to below 1.2V for most of their life. NiMH batteries actually
sustain a higher voltage than alkalines during the bulk of their
discharge."

P.S. har fjernet x-post, så vi holder tråden til én gruppe.

--
Don't waste space

Fra : Ole Geisler

Dato : 07-08-03 17:20

On Thu, 07 Aug 2003 11:33:52 +0200, Preben <64bit@mailme.dk> wrote:

> Er det normalt for et par genopladelige batterier?

For NIMh batterier,ja.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Mit motto: Let`s fix it!