Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Havbilleder - Nødvendigt Med Rotation?
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 06-08-03 17:05

Hej NG,

Jeg søger et svar. I går var jeg ude ved Vesterhavet, Søndervig og fik
selvfølgelig taget en del billeder. Jeg vil sikkert poste nogle af de
flottere billeder derude fra senere.

Men p.t. står jeg og mangler et svar. Burde der foretages rotation af de
billeder, hvor havet ikke er vandret?

Eksempel:
http://tyranno.dk/digitalphotos/IMG_1428.JPG

Hvad burde jeg gøre?

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-08-03 17:15

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad burde jeg gøre?
>
> /Glenn
> (Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Hej Glenn

For mig at se, ville det være synd at gøre noget. Billedet er jo taget lidt
skråt, så afstanden til horisonten i venstre side, er jo ikke nær så lang,
som afstanden i højre side. Det er ikke alt der skal være snorlige, og da
slet ikke, når det som her, ville gøre billedet helt unaturligt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-03 21:46

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> wrote:

> For mig at se, ville det være synd at gøre noget. Billedet er jo taget lidt
> skråt, så afstanden til horisonten i venstre side, er jo ikke nær så lang,
> som afstanden i højre side.

Den lader vi lige stå lidt
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-08-03 18:06

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse

> Men p.t. står jeg og mangler et svar. Burde der foretages rotation af de
> billeder, hvor havet ikke er vandret?

Plejer det ikke at være dét? :), det giver næsten svaret. M.mindre at det
gøres med vilje, og indgår i etellerandet udtryk. Det giver de bedst
landskabs-billeder hvis horisonten er vandret og resten retter ind efter
det, der er naturligvis undtagelse, men generelt.

Fra : Villum Sejersen

Dato : 06-08-03 18:36

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> landskabs-billeder hvis horisonten er vandret og resten retter ind efter
> det, der er naturligvis undtagelse, men generelt.

Jeg er enig! Det er vist en af vores basale forestillinger, at
horisonten er „vandret“ (jeg ser bort fra at den ret beset er et
cirkelslag med meget stor radius). Der skal en meget letopfattelig
begrundelse til, før vi kan frigøre os fra den idé.

Så jo: rotér!

--
mvh. Villum Sejersen

Fra : Thassman

Dato : 06-08-03 18:21

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> wrote in message
> Men p.t. står jeg og mangler et svar. Burde der foretages rotation af de
> billeder, hvor havet ikke er vandret?
Nu er det jo helt op til dig. Men jeg forsøgte at hive dit billede ind i PS
og rette horisonten op samt beskære en smule i toppen og venstre side. Det
gjorde, imho billedet væsentligt bedere.

Men det afhænger jo helt af øjenene der ser

Mvh
Tommy

--
Visit:
www.FotoFoto.dk -> stedet hvor du kan uploade din billeder til kritik

Fra : Andersen

Dato : 06-08-03 21:17

> [...]
>
> Hvad burde jeg gøre?
>
> /Glenn
> (Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Jeg ville vente med at rette billedet op indtil vandet var
løbet til i højre side. Det er da indlysende at billedet har
været hængt til venstre for længe idet der er meget mere
vand i den side. *GGG*

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-08-03 21:30

Wed, 6 Aug 2003 18:04:32 +0200, skrev Glenn Rasmussen:

> [...]
>flottere billeder derude fra senere.
>
>Men p.t. står jeg og mangler et svar. Burde der foretages rotation af de

Efter min mening ja. Jeg flipper helt ud når jeg hører en tone der
ikke er helt ren, eller ser et billede der ikke er helt vandret. Sådan
er vi jo så forskellige, men hvis du jævnligt kigger billeder på
www.fotokritik.dk, er netop påpegning af skævheder typiske, så jeg er
bestemt ikke alene om at have det sådan.

>Eksempel:
>http://tyranno.dk/digitalphotos/IMG_1428.JPG
>
>Hvad burde jeg gøre?

Tillad mig at være lidt sarkastisk: Væn dig til at lave det ordentligt
allerede i optagelsen. Det ER faktisk en vanesag lige at checke rundt
i søgeren om alt nu er som det skal være, før man trykker på knappen.
Især når motivet ikke løber nogen steder, så man har godt tid.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 06-08-03 22:24

Hej NG,

Det virker jo til, at I fleste fortrækker at rotere billedet. Der skal dog
beskæres efter en rotation og så går man jo glip af noget af billede :(.

Findes der et værktøj der kan hjælpe mig eller er det hele på Gefühle?

Fra : Karl Olsen

Dato : 07-08-03 06:30

> [...]

> billede :(.
>
> Findes der et værktøj der kan hjælpe mig eller er det hele på Gefühle?

I ThumbsPlus vælger du "Rotate to Line...", tegner en streg langs med
horisonten (eller noget der skal være lodret), og programmet roterer
billedet så stregen bliver vandret (eller lodret). Nemmere end at prøve sig
frem med forskellige antal grader.

Karl

Fra : Bobbleboy Hansen

Dato : 07-08-03 01:29