Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DV in eller Firewire ??
Fra : Jesper Laursen

Dato : 06-08-03 11:01

Hej

Jeg skal bruge et hurtigt råd. Jeg har anskaffet mig et digitalt
videokamera, som jeg gerne vil sætte til min computer.
Til mit bundkort (MSI-845PE max2 fisr) medfølger et kort med 2 firewire
porte og et dv in stik.
Spørgsmålet er så....hvilket skal jeg bruge til at connecte mit
videokamera.??

Jeg var ude at købe et kabel, der har dv i den ene ende og firewire i den
anden ende. Dette kunne jeg ikke få til at virke og fik kablet byttet til et
med dv i begge ender. Jeg fandt så senere ud af, ved at læse min manual til
kameraet, at dv out herpå først virker, når kameraet får strøm direkte fra
en adaptor og IKKE mens det kører på batteri.
Problemet er så nu, at hvis jeg vil capture video med f.eks. Windows
Moviemaker, så nærmest "låser" computeren, hvis jeg vil overføre digitalt.

Desuden er det som om, at PowerVCR ikke kan "finde ud af det", da programmet
siger, at der ikke er connected noget til min IEEE1394 port (firewire??)

Skal jeg få byttet mit kabel tilbage til det oprindelige DV til Firewire
istedet for DV til DV, og vil det gøre nogen forskel ??

Venlig hilsen
Jesper Laursen

Fra : Michael Holm

Dato : 06-08-03 11:26

Kablet er fint.

Du skal sikkert hente Texas driveren for at få det til at virke. Check
forums på nettet, som handler om dit motherboard. Jeg er ret sikker på at
det er et driver problem.

--M

Fra : Jesper Laursen

Dato : 06-08-03 11:38

"Michael Holm" <email@email.dk> wrote in message
> [...]
>
> Du skal sikkert hente Texas driveren for at få det til at virke. Check
> forums på nettet, som handler om dit motherboard. Jeg er ret sikker på at

Texas driveren.?? Jeg kan jo godt få det til at virke med f.eks. Windows
Moviemaker, blot ikke hvis det skal være digitalt (DV altså en avi fil)

skal jeg bare finde en texas driver.....umiddelbart kan jeg ikke finde noget
på MSI's hjemmeside

Det næste problem er, at det kabel med det lille DV stik i begge ender kun
er 1 meter og sidder bagi computeren. Det andet kabel DV i den ene ende og
det store firewire i den anden er 4 meter langt og derfor mere praktisk. Er
det ligemeget hvilket kabel, jeg bruger ??

På forhånd tak

Jesper Laursen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 06-08-03 22:00

"Jesper Laursen" <jespernotgoodemail@space.dk> wrote:

>Texas driveren.?? Jeg kan jo godt få det til at virke med f.eks. Windows
>Moviemaker, blot ikke hvis det skal være digitalt (DV altså en avi fil)
Det må du gerne forklare lidt nærmere: Hvad er det der virker og ikke
virker?

>Det andet kabel DV i den ene ende og
>det store firewire i den anden er 4 meter langt og derfor mere praktisk. Er
>det ligemeget hvilket kabel, jeg bruger ??
Teoretisk ja. Men et længere kabel kan fange mere støj, som kan
forstyrre forbindelsen.

Forresten er vi vist off-topic i d.f.foto. Derfor: X-FUT til
dk.edb.videoredigering

--
Kåre

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 06-08-03 21:54

"Jesper Laursen" <jespernotgoodemail@space.dk> wrote:

>Til mit bundkort (MSI-845PE max2 fisr) medfølger et kort med 2 firewire
>porte og et dv in stik.
Det er ikke helt korrekt. Du har tre firewire-stik!

Firewire - også kendt som IEEE1394 og i.Link - findes nemlig med to
forskellige stik: Et lille fire-polet og et lidt større seks-polet. De
to ekstra poler kan bruges til størmforsyning, men det er det samme,
der kommer gennem de fire andre poler.
De to typer kan ses nederst på
http://www.mackzone.com/video/cables.htm

De små stik ses ofte på camcordere, mens de store er de mest
almindelige på computere - men det omvendte kan altså også ses.

>Spørgsmålet er så....hvilket skal jeg bruge til at connecte mit
>videokamera.??
Det burde være ligegyldigt.

>Problemet er så nu, at hvis jeg vil capture video med f.eks. Windows
>Moviemaker, så nærmest "låser" computeren, hvis jeg vil overføre digitalt.
Det lyder som et driver-problem. Du kan også prøve med nogen
forskellige kombinationer i den rækkefølge du tænder og/eller
tilslutter kamera og computer.

>Skal jeg få byttet mit kabel tilbage til det oprindelige DV til Firewire
>istedet for DV til DV, og vil det gøre nogen forskel ??
Det tror jeg ikke, men jeg ville foretrække de store firewire-stik
hvor muligheden er der. De er nemlig mekanisk mere robuste.

--
Kåre

Fra : Jesper Laursen

Dato : 06-08-03 22:37

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> wrote in message

> Det tror jeg ikke, men jeg ville foretrække de store firewire-stik
> hvor muligheden er der. De er nemlig mekanisk mere robuste.
>
> --
> Kåre

Tak for hjælpen. Jeg må jo bare igang med eksperimentere lidt.