Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Måske et tåbeligt spørgsmål
Fra : Niels

Dato : 05-08-03 23:18

Hej, jeg har investeret i et Canon G5 og solgt mit gode gamle A1, og
indtil videre er jeg vældig tilfreds.

På sådan en G5, kan man jo selv bestemme lukkelyden, man kan også
fravælge den, dvs. det kan man ikke helt alligevel, der kommer et par
små klik.

Og nu er jeg nysgerrig og teknikintereseret, og undrer mig, hvad er det
der laver denne lyd, jeg kan kigge ind i linsen og se noget der ligner
en lukker, men hva hulen skal den i et digitalkamera?

Jeg troede at det fungerede nogenlunde sådan at der hele tiden er hul
igennem linsen og ind til ccd'en, (man kan jo se billedet på skærmen) og
når man så besindede sig til at trykke på knappen, så blev billedet inde
på ccd'en bare lageret.

Nogen her der kan oplyse en uvidende om noget man ikke kan bruge til noget?

Mvh Niels

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 06-08-03 07:28

Niels skrev

--
------------------ citat ------------------
[...]

---------------- citat slut ----------------
I instruktionsbogen (i hvert fald til G3) står side 167:
"Lukker lyd (som kan indstilles i én af de tre menuer)
Indstiller den lukkerlyd, der afspilles, når du trykker på udløserknappen.
Lukkerlyden afspilles ikke, når der optages film"

Alene ordet "afspilles" viser, at der ikke er tale om en reel mekanisk lyd,
men en "indspillet" lyd.
Om man ønsker at bruge en "rigtig" kameralyd eller et "bip" er jo en
smagssag. Lyden kan også afbrydes helt.

-
Hvad den slags gør i et digitalkamera, kan jeg ikke svare på, men såvel
bruger som "modeller" får dog igennem et lydsignal et tip om, at
billedet nu er taget.

Hans-Jørgen

Fra : .J.S...

Dato : 06-08-03 08:11

"Niels" <niels.jensen@cool.dk> wrote in message
> [...]
> på ccd'en bare lageret.
>
> Nogen her der kan oplyse en uvidende om noget man ikke kan bruge til

http://www.dpreview.com/learn/Glossary/Camera_System/Sensor_01.htm

Nu gætter jeg, men måske det ikke er muligt at hente data ud af chippen med
tilstrækkelig præcision, f.eks til action på 1/1000 eller mindre, uden en
mekanisk lukker.
Det vil jo kræve at data kan læses parallelt ud af chippen i et hug og ikke
kun serielt række for række, som det gør ved visning på display og til
video.
Mit gæt er at når man tager billedet, så lukker lukkeren, ccd'en resettes,
lukkeren åbnes i den tid som nu er nødvendig for exponeringen, lukkeren
lukkes igen og data læses ud. Det kunne også forklare hvorfor displayet går
i sort noget tid når man tager billedet.

mvh/JS

Fra : Michael Holm

Dato : 06-08-03 08:37

Det er et meget fornuftigt spørgsmål, og her er forklaringen.

Dit kamera har en blænde, som et hvilketsomhelst andet kamera. Som et SLR
kamera, kører det kamera altid på den laveste blænde, når du indstiller og
justere. Når så billedet skal tages, sætter den blænden til det ønskede
eller automatisk valgte, og det er den lyd du kan høre, og det du kan se
hvis du kigger ind i linsen og tager et kamera.

Et CCD element kan kun læses "dekstruktivt" - Altså sletter man billedet fra
CCD elementet mens man udlæser det. Man kan altså ikke bruge det billede der
allerede er i DDCen, for man ved ikke hvad det er før man har læst det, og
så er det væk.

Det er anderledes med et CMOS element, som virker mere som man forestiller
sig - en ramklods som bliver ladt op med et billedet. (sådan cirka)

--Michael

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 06-08-03 14:10

Michael Holm skrev

--
------------------ citat ------------------
[...]

Hvis det virkelig er blænden kan man vistnok ikke høre - der er tale om en
lukker - og mekanisk lyder kan man høre en "lukkerlyd" i et ganske
almindeligt kamera. Den kan man altså heller ikke afbryde - så kameraet
bliver lydløst.

Canon Powershot G3 - og altså formentlig da også G5 - kan man faktisk
afbryde "lukkerlyden" - ja, den kan erstatte med to andre lyde
Ydermere kan man dæmpe - eller hæve - lydstyrken på "lukkerlyden", hvilket
jo mere end tydeligt indikerer, at lyden er elektronisk fremstillet.
-

Hans-Jørgen

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 06-08-03 14:31

Michael Holm skrev

--
[...]

Lige korrektion til mit tidligere indlæg -- det er søreme rigtigt, at der
er en lille "kliklyd", når man trykker udløserknappen halvt ned - i hvert
fald på G 3
Det er sikkert nok blænden, som er mekanisk i det apparat -
-
Men jeg opfattede det oprindelige spørgsmål som noget om "lukkerlyden" ----

so sorry !!

Hans-Jørgen