Maine-Coon/Skovkat
Fra : Danielle Nielsen

Dato : 11-08-03 17:39

Hej NG!

Jeg har et spørgsmål til dem som har, eller har haft både Maine-Coon og
Norsk Skovkat.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan Coon´ens temperament er, kontra
Skovkattens. Min mor har haft en Coon-dreng som havde noget af det mildeste
væsen - han blev aldrig sur, lige meget hvad man gjorde ved ham (her mener
jeg nødvendige ting såsom øredrypning) og har aldrig hvæset (undt. en enkelt
gang hvor han blev forskrækket).
Jeg har en Norsk Skovkat (tror jeg nok - hittemis som ingen vil kendes ved),
og hun har da ihvertfald temperament. Bedst som man hyggenusser og hun
spinder, så sidder der 2 forpoter med dertilhørende klør og et gebis i
hånden på een. Hvis man er heldig får man også lige et hvæs med på vejen.
Jeg har dog efterhånden vænnet mig til dette og ser det ikke rigtigt som
noget problem - men jeg er da nysgerrig om dette er generelt for de to
racer. Desuden slår hun næsten altid med halen - også når hun spinder eller
ligger for sig selv og holder øje med hvad jeg laver.

Venter spændt på jeres erfaringer.

Danielle

Fra : Louise Viborg

Dato : 11-08-03 17:51

Hej Danielle!
En af mine skovkatte (hun er 9 mdr gammel) sætter også klør og gebis i
hånden når man nusser hende, men det er bare leg. Jeg har aldrig set
hende hvæse eller være sur.
Derimod har jeg en blanding (huskat/skovkat) og hun kan godt være
noget af en sur mokke overfor de andre katte, og hvis det ikke lige
går efter hende hovede, så bliver hun smækfornærmet. Men hun har
heller ike det rigtige skovkatte temperament.
En norsks kovkat er en glad, tillidsfuld og kælen kat, dog vil den
gerne selv bestemme hvor og hvordan nusseri osv skal foregå. Det er
ihvert fald mine erfaringer

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Venter killinger i uge 33

Fra : Kong Kent

Dato : 11-08-03 21:32

> Jeg har et spørgsmål til dem som har, eller har haft både Maine-Coon og
> Norsk Skovkat.

> Venter spændt på jeres erfaringer.

Min kæreste og jeg har tre katte, hvoraf de to er Maine-Coon katte. De er
begge ni mdr. gamle nu, og er begge hankatte der er kastreret.

Kan kun sige positivt om den slags katte. De er store, rigtig store (den ene
vejer 5 kg, den anden lidt mere end 5,5 kg allerede som killinger!!), men
deres positive væsen er mindst lige så stort. Ikke én gang har de hvæsset af
os, eller sat kløerne i os. Den ene er endda så venlig, at når den
ligger/sidder og pumper poterne ned i sig, så gør den det uden kløer ude.
Den står bare og ælter sig i maven, og spinder så dejligt.

De snakker endda *helt* vildt. Om morgenen når vi lukker dem op i stuen (de
har hele kælderen for dem selv om natten), så spæner de op til os, og går
rundt omkring os, så vi næsten falder mens vi børster tænder. De snakker
(mjaver!) ustandseligt, og hvis man snakker igen med lidt mjav-lyde, så
eskalerer det bare, så det er en køn koncert vi har hver morgen. SKØNT! :)

De vil kæles for uafbrudt, og de har begge en mani med at stikke hovedet op
i hovederne på os. Den ene dukker sig frem, og hvis man selv bukker hovedet
fremad, så nikker man den lige en lille skalle, og så er den glad. Hvis man
så bukker panden ned igen, så sker det én gang til. På den måde kan man stå
og nikke sin kat skaller i op til to - tre minutter førend den ikke gider
det mere, og så vil den bare kæles for.

Jeg gik oprindeligt med til købet af kattene pga. deres størrelse. Jeg
skulle bare have den største huskat der findes. Sidenhen er jeg blevet
meget, meget positivt overrasket over hvor skønne og nemme de er. De er
meget omgængelige, og utrolig tillidsfulde overfor dem vi har på besøg. De
hopper uanfægtet op i skødet på dem, og vil kæles.

Så hvis du vil have en kat, som ikke sliber deres kløer i dine lår, så køb
en Maine-Coon. Vi er i hvert fald meget godt tilfredse. Vi har dog to store
kradsetræer som de bruger flittigt. Det er en rigtig god investering, især
hvis man har dyre sofaer

Her er vores Dixie (den mindste på 5 kg.)
http://www.sitecenter.dk/fjembeboen/galleri/view.nhtml?profile=galleri&UID=1
0046

Her er vores Capone (den store på 5,5 kg. som vil "nikke skaller" *hehe*)
http://www.sitecenter.dk/fjembeboen/galleri/view.nhtml?profile=galleri&UID=1
0043

På de billeder er de dog ikek ret gamle. Kan se, at Capone velsagtens er
omkring dobbelt så stor som på det første billede i det galleri. Han er godt
nok vokset meget, og det endda selvom vi doserer deres foder, og ikke bare
har en skål med mad stående hele tiden. (Men han supplerer vist også
rigeligt med fugle og sommerfugle :))

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com

Fra : Kim Kristensen

Dato : 13-08-03 07:07

Hej,

- nedenstående beretning ligner præcis det jeg også har oplevet med min
MainCoon - Merlin - som også er 9 mdr nu.
Lækker kat !

/ KimK

Fra : Allan

Dato : 11-08-03 22:02

"Danielle Nielsen" <suzie@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Jeg har et spørgsmål til dem som har, eller har haft både Maine-Coon og
> Norsk Skovkat.

Hej jeg har ikke nogen erfaring med norske skovkatte, Men jeg har 2 kastrede
han maine coon.

Når de er til deres dyrelægetjeck bliver der altid renset tænder. Det sker
uden bedøvelse.

Det er ikke rart for kattene men det tar 5 minutter. Og de finder sig i det.
Og 5 min er bedre end bedøvelse.

Så der er ikke noget ondt i en main coon, Det skulle da lige være hvis de
ser noget der kan flyve,
Så skal det tromles ned og slås ihjel, Desværre.

Allan

Fra : Helle

Dato : 11-08-03 22:11

"Danielle Nielsen" <suzie@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
eller
> ligger for sig selv og holder øje med hvad jeg laver.

Jamen jeg har også en maine coon på 11 mdr. Han er utrolig mild - bortset
fra når han ser eksempelvis en flue - tro mig - lejligheden bliver
lynhurtigt raseret for fluen skal fanges!! - og så er alt andet i øvrigt
helt lige meget *g*
Min maine coon er ikke så kælen - men han er med i ALT og er konstant hos
mig - går jeg i bad er han med, ligesom hvis jeg skal på toilettet. Skal jeg
have noget i et skab så er han straks inde i skabet - og dette gælder
selvfølgelig også overskabene! En kat der kræver lidt plads og som er meget
aktiv og nysgerrig. En rigtig rar kat. Den har dog bedst af at have en
lejekammerat - fx en huskat.
Min coon har aldrig hvæset af mig, bidt mig eller blevet gal på mig. Eller
jo, han finder sig ikke i at jeg børster ham så han fnyser og bliver
anspændt men bider ikke i mig - dog må køkkenrulle, lampe, taske (eller hvad
der nu ellers er i nærheden) lade livet. Han bider i de ting omkring ham i
stedet for mig - som jo gør ham "ondt" ved at børste ham. Dejlig mis.
Han knævrer for vildt- i sær om morgenen hvor jeg lige får hele fortællingen
om hvad der er sket i løbet af natten, samt hvad han forventer der sker i
løbet af dagen, næste dag og næste dag og næste dag jo jo - som ejer som
kat! *g*
Snakker man til ham, ja så kan han blive ved med at snakke. Når han sådan
bliver rigtig kælen og vi sætter hånden ned til ham, så rejser han sig op på
bagbenene og stanger mod hånden - sjovt

Mvh Helle

Fra : Birgitte

Dato : 11-08-03 23:13

> [...]
eller
> ligger for sig selv og holder øje med hvad jeg laver.

Hej Danielle
Jeg kan ikke nikke kendkendende til din beskrivelse af Norsk Skovkat...
Jeg har opdrætter både Norsk Skovkat og Maine Coon i 6 år, men har aldrig
oplevet mine nfo'er sådan.
Hverken dem vi har importeret eller dem vi selv har opdrættet.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 12-08-03 00:05

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> oplevet mine nfo'er sådan.
> Hverken dem vi har importeret eller dem vi selv har opdrættet.

Årh Birgitte, giver du ikke lige din supergode beskrivelse af forskellen på
racerne? (den med glassene på bordet osv.).

Mvh. Else.

Fra : Ann K

Dato : 11-08-03 23:46

Hej Danielle.
Tja... du har jo fået nogle beskrivelser af Coon'en som en temmelig hyggelig
fætter
Og da jeg ikke selv har Coon, så må jeg nok hellere lade være med at skrive
noget om den race!
Men skovkatte - det har jeg! endda to plus en blanding
Og jeg kan da se af beskrivelserne af Coon'en at der _er_ forskel i de to
racers temperament! Endda en del!

Men husk nu at jeg kun taler generelt om skovkatte... de er ligesom alle
katte også individualister!
Skovkatte er mere "uafhængige"...de er med dig, men ikke nødvendigvis hos
dig... du kan dog være sikker på at skovkatten altid ved, hvor du er i
forhold til den...
De er glade for deres ejere - og har vist en tendens til at blive
"en-mands-katte", forstået sådan at skovkatten vældig godt kan lide hele sin
familie - men æææælsker kun et af familiens medlemmer!...
Skovserne er eftertænksomme - og legesyge, når de altså lige har vurderet,
hvordan legen skal være
De er meget "ligefremme", dvs at de tydeligt viser dig, hvad de mener om
hvad som helst - dog kun yderst sjældent ved at bruge sømposen eller
gebisset! Faktisk ser jeg kun at de bruger kløerne, når jeg virkelig har
overskredet deres grænser - efter at de behørigt _har_ advaret mig flere
gange (men kræene skal jo børstes!!! *s*).
Flere skovkatteejere siger at racen ikke er særligt snakkesalig... det er
_ikke_ min erfaring! Tværtimod ævler mine konstant og hele tiden - alt
kommenteres... hyggeligt
Psykisk er de "solide"... der skal _meget_ til for at ryste en skovkat!!! Og
de tager forandringer med ophøjet ro... igen efter nøje at have vurderet
forandringens betydning for dem selv og deres fremtidige liv
Normalt venlige overfor fremmede - der ofte lige skal tjekkes - men helt
uden at være klæbende! Mine kan skam godt lide gæster - men de foretrækker
ikke at blive "overgramset"! Kan gæster ikke overholde dette, går kattene!
De er fænomenale klatrere og fuglefængere! Har du et klatretræ _skal_ det
efterses og efterspændes meget ofte - der er grænser for hvordan sådan et
klatretræ kan klare 6+ kilo tung skovmis ræsende for fulde hammer og med
vilde flyvespring !

At din (formodede) skovkat kan finde på at lange ud efter dig, når I kæler,
mener jeg ikke skyldes hendes (evt) race!
Der er snarere tale om en overspringshandling, som du kan opleve hos _alle_
katte... Kæleriet bliver lige pludselig _for_ meget - og selv om hun sender
dig signaler om dette, overser du dem, og hun bliver derfor nødt til at
reagere! OBS! Signalet kan være noget så subtilt som en drejning af _et_
knurhår - hvordan skulle du stakkels "kattesprogshandikappede" menneske dog
kunne se det!?

Mvh Ann - inkarneret og overbevist skovkattetilhænger

Fra : Birgitte

Dato : 12-08-03 08:12

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dog
> kunne se det!?
> Mvh Ann - inkarneret og overbevist skovkattetilhænger

Hej Ann
En virkelig god fortælling om hvordan Skovkatte er mest... men ingen regel
uden undtagelser Mine nfo'er er klæbende uanset om det er fremmede eller
ej *S*
Jeg vil dog indskyde, at Skovkatten også er en meget elegant kat i sine
bevægelser, *altså hvis de ikke er opdraget af Maine Coon* *G*
Som jeg plejer at sige,- forskellen i mco og nfo's bevægelses er;- sæt et
vinglas på et bord... sæt 10 skovkatte derop og glasset er stadig intakt med
indhold, men sæt så 1 mco derop og glasset er væltet *G*.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Louise Hansen

Dato : 12-08-03 12:19

> [...]
> vinglas på et bord... sæt 10 skovkatte derop og glasset er stadig intakt med
> indhold, men sæt så 1 mco derop og glasset er væltet *G*.

Hej Danielle og alle I andre!

Ja, nu har der jo været rigtig mange gode indlæg om forskellen mellem
MCO og NFO, så det vil jeg ikke kommentere yderligere - da slet ikke
eftersom jeg faktisk ikke selv kender så meget til disse to racer og
deres temperament!

Men din kats opførsel fik mig til at tænke på noget helt andet...Når du
har fået din NFO som hittemis, så ved du jo heller ikke, hvordan hendes
tidligere liv har været. Selv om der er mange generelle ting, der går
igen i temperamentet hos de forskellige racekatte, så bestemmes deres
samlede fremtoning jo også af deres individuelle temperament og
"erfaringer"! Dvs. at hvis din kat tidligere i sit liv har haft nogle
dårlige oplevelser, så vil dette også præge den nu, hvor du har givet
den et godt og trygt hjem, og dette kunne også være en forklaring på
dens adfærd!

Desuden er der også mange katte, der f.eks. ikke kan lide at blive
nusset på maven. Om dette så skyldes it urgammelt instinkt om, at bugen
er det mest sårbare sted på kattens krop i forbindelse med
angreb/slagsmål eller blot, at katten er "kilden" på mavsen, ja det ved
jeg ikke!

Til sidst er der jo også den mulighed, som andre også har været inde på,
at din kat måske bare vil lege?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kong Kent

Dato : 12-08-03 15:32

> [...]
med
> indhold, men sæt så 1 mco derop og glasset er væltet *G*.

Selvom jeg aldrig har haft en norsk skovkat, kan jeg ganske godt nikke
genkendende til Maine-Coon delen af denne sammenligning, for de er nogle
værre klodsmajorer! Lige så adrætte de er til at fange sommerfugle og
almindelige fulge i haven, lige så kluntede er de mht. vaser etc. i
vindueskarme, hvor de absolut *skal* kile sig ind og ligge sig.

Min kæreste er ved at gå i opløsning når hun ser kattene hoppe op i
vindueskarmene, og den store buskede hale lige dasker til hendes
glasvaser... :)

Kent Kirkegaard Jensen
www.f1journal.com