Katte og bier :-(
Fra : Kirstine

Dato : 11-08-03 10:11

Hej NG

Har nu fået rettet dato og klokkeslet på computeren *grr* Og sender så
lige denne en gang til...

Så skete det - vores Julius blev stukket af en bi...i munden
Heldigvis har vi ferie lige nu, og vi så derfor hans jagt. Vi forsøgte
at tage bien for næsen af ham...med det resultat, at han nappede den ind
i munden og løb med den. (Intet menneske skal forsøge at nuppe Julius'
bytte!)

Der gik et par sekunder, så spyttede han bien ud, og der kom hvidt skum
ud af munden på ham. Vi var ikke i tvivl om, at der var noget galt, så
vi snuppede katten, masede ham under store protester ind i
transportkassen og ræsede afsted til dyrlægen.

Heldigvis har vi jordens dejligste dyrlæge. Hun tog Julius, lige så
snart vi kom løbende ind ad døren, mens vi usammenhængende og i munden
på hinanden forklarede om bier, skum og panik. Og ganske rigtigt - bare
på det kvarter, som det havde taget os at komme til dyrlægen, var
Julius' lille tunge begyndt at hæve.

Nu er vi så vel hjemme igen. Julius er blevet en indsprøjtning med
binyrebarkhormon og en antihistamintablet rigere - og så har han fået
kold tun at spise Så nu ligger han mæt og veltilfreds og sover
ovenpå dagens strabadser.

Hans menneskemor er til gengæld ikke helt kommet sig. Tænk hvis vi nu
ikke havde været hjemme...så kunne vores Julius være død nu. *gys* Vi
har snakket lidt om, hvad vi kan gøre, men vi kan ikke rigtig komme på
noget, der sikrer, at der ikke kan komme bier ind. Ifølge dyrlægen har
Julius formentlig ikke lært en hujende bønne af det her og vil også
forsøge at æde den næste bi, han får øje på. Ud over hermetisk at
forsegle lejligheden - hvilket hverken mennesker eller katte ville kunne
leve med i længeden - hvad kan vi så gøre for at forbygge? Vi har
snakket lidt om at sætte fluenet på kattesikringerne, men gad vide, om
det holder, når 2*6 kilos katte kravler op i det?

Nårh - havde bare lige brug for at fortælle...og advare om, at hvis
katten bliver stukket i munden, så skal det altså gå stærkt!

Kirstine
---
http://www.minipip.dk
*Trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 11-08-03 10:24

Hej Kirstine

Godt at I var hjemme og kunne reagere hurtigt.

Nu ved jeg ikke hvordan jeres kattesikringer
ser ud, men kan I ikke sætte fluenet på den yderste
side af rammen så der er lidt "luft" mellem "kattenet" og fluenet.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Kirstine

Dato : 11-08-03 19:12

Tusind tak for svar Julius har været sådan lidt ekstra opmærksom og
på overfor os, men heldigvis har han både spist, vasket sig, spundet,
sovet og lavet sit sædvanelig fræs med sin kattebror Tabasco, så vi
føler os sikre på, at alt nu er okay.

Jeg håber da, at I har ret i, at han vil lære lidt om, at de der
stribede dimser, der nogle gange summer rundt, ikke er gode byttedyr. Så
ville hans mor i hvert fald føle sig lidt mere tryg

Vi går i Silvan i morgen og kigger på fluenet, og så må vi se, om
handymanden kan finde på en god løsning til kattesikringerne. Selvom vi
jo aldrig kan være helt sikre på, at der ikke smutter en bi eller hveps
indenfor.

Kirstine
---

Fra : Louise Hansen

Dato : 11-08-03 12:11

> [...]
>
> Nårh - havde bare lige brug for at fortælle...og advare om, at hvis
> katten bliver stukket i munden, så skal det altså gå stærkt!

Hej Kirstine!

Hvor var det da godt, at I var hjemme, så Julius kunne komme hurtigt til
dyrlægen og dermed blive reddet fra sit bistik!

Og så lige en kommentar til jeres dyrlæges udsagn om, at den lille fyr
formentlig ikke har lært en bønne af sin uheldige oplevelse...tjah, den
kunne jeg godt finde på at anfægte lidt!
Sidste sommer, da Keld og jeg havde vores dengang store killing, Oscar,
med på skovtur, fandt han en humlebi i græsset, som selvfølgelig skulle
undersøges. Humlebien var dog tilsyneladende ikke i videre godt humør
den dag, for den bed stakkels Oscar i poten, så han udstødte et hyl,
humpede lidt væk og slikkede sin pote MEGET længe og grundigt. Nu er
humlebi-bid jo ikke ligefrem farlige, og da slet ikke hvis det blot er i
en pote, katten er blevet bidt, men Oscar har i hvert fald taget ved
lære af sin fejltagelse og går stadig den dag i dag LANGT udenom gnavne
humlebier! Så det KAN altså lade sig gøre, at katten husker sin
fejltagelse og undgår det dyr/den ting, der har forvoldt den smerte -
måske gør lille Julius det også!

Mht. sikring af hjemmet, kan jeg kun liige komme i tanke om et fluenet
for vinduer og andre åbninger som en mulig løsning, men nu ved jeg jo
heller ikke lige, hvordan jeres hjem ser ud!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-08-03 12:45

In article <3f3779ce06b7a@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Louise Hansen
<lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote:

> Nu er
> humlebi-bid jo ikke ligefrem farlige, og da slet ikke hvis det blot er i
> en pote, katten er blevet bidt,

Er humlebiers stik mindre farlige end andre bistik?
De gør lige så ondt som alm. bistik sagde min far i sin tid, da han
ville jage en humlebi ud.. jeg sagde at han skulle passe på, de kunne
stikke, han mente det var noget vrøvl... indtil han lige pludselig gav
mig ret
Og godt Julius slap med skrækken... det er derfor jeg _hader_ når der
er en hveps herinde ved sengetid...

Fra : Danielle Nielsen

Dato : 11-08-03 18:13

Hej!

Min mor havde en abysinnier som engang blev stukket ved øjet, så det hævede
og hun ikke kunne åbne det.
Hun lærte ihvertfald af det - hun jagtede aldrig bier igen og hver gang hun
så een, så kneb hun øjet sammen.

Så vi var faktisk "glade" for at hun var blevet stukket, for så blev hun det
jo aldrig i munden.

Danielle

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-08-03 20:45

"Ann Rudbeck" <webmaster@FJERNESsiamis.com> skrev ...
> Er humlebiers stik mindre farlige end andre bistik?

Næh, faktisk er bistik meget værre end hvepsestik, fordi biens brod har
modhager der gør, at brodden bliver siddende og pumper gift ind - hvepsens
brod har ingen modhager, så den tager hvepsen med sig igen...

Og katte kan godt lære at bier/hvepse er farlige, hvorimod fluer er
ufarlige - ihvertfald har min Dizzy en *meget sund* respekt for stribede
flyvende tingester efter han blev stukket i poten - faktisk løb han ind
under spisebordet når der kom en ind ad vinduet, og heldigvis var Bissen så
klog, at han løb med ) Det virkede dog ikke når Dizzy gemte sig for
duerne på altanen, for dem kunne Bissen godt lide at sidde og kigge ud på...

Mvh. Camilla
www.burmese.dk
- to dejlige hankillinger er salgsklare nu!

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-08-03 21:17

In article <RmSZa.3821$3J4.226@news.get2net.dk>, Camilla Scharff
<camilla@FJERNDETTEburmese.dk> wrote:

> Næh, faktisk er bistik meget værre end hvepsestik, fordi biens brod har
> modhager der gør, at brodden bliver siddende og pumper gift ind - hvepsens
> brod har ingen modhager, så den tager hvepsen med sig igen...

Ja, det er jo rigtigt. Men det er hvepse vi har herinde, bierne er
åbenbart kloge nok til at holde sig ude i lavendelplanterne Desuden
synes jeg hvepse er meget mere aggressive - det er som om de ved, at de
kan bruge våbnet og overleve
Når jeg ikke har kunnet få fanget djævelskabet inden sengetid, finder
jeg den ofte død på køkkengulvet næste morgen, og den har jo nok ikke
begået selvmord.. Hidtil har misserne dog været i fin form, men jeg kan
ikke rigtig lide det..

Hvordan gik det med alle dine minimisser på udstilling? Snoede de
dommeren om deres små poter ligesom de garanteret gør med alle andre?
*gg*

Fra : Kate

Dato : 12-08-03 22:14

Kirstine <minipip@minipip.dk> wrote in

> Nårh - havde bare lige brug for at fortælle...og advare om, at hvis
> katten bliver stukket i munden, så skal det altså gå stærkt!

Puha, for en grim oplevelse. Godt du var hjemme så du kunne reagere så
hurtigt.
Jeg har oplevet Lante blive stukket i poten. Han jagtede en hveps opad
vinduet og til sidst stak den ham. Ligesom du, var jeg også på vej for
at blande mig da det skete.
Det gjorde tydeligvis ondt på Lante, han rystede poten kraftigt og
længe og slikkede den så den var gennemblødt. Jeg holdt øje med ham og
poten og spurgte også herinde, men da der ikke skete mere var jeg så
rolig igen, men jeg frygter da også at de skal blive stukket i munden
af en arrig satan som kommer forkert.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar