"Besøgskat"
Fra : Helle Frederiksen

Dato : 07-08-03 08:23

Hej alle.

Vi har nu de sidste to aftener haft besøg af en lille mis. Vi bor midt i
Næstved centrum, men lidt tilbagetrukket i en gård, hvor der - i hvert fald
om aftenen - er forholdsvis stille og roligt. Grunden til at vi opdagede
missen var, at vores to egne madglade bulderbasser ikke var til at hive væk
fra den åbne altandør (fransk altan). Hverken med "kom og se hvad jeg har"
eller rysten med godbidderne! Da vi så skulle se, hvad der var så spændende,
opdagede vi missen, der lå ca. 1 meter væk, lige foran vores hoveddør, og
praktiserede stirrekonkurrence med drengene .

Umiddelbart så den lidt forpjusket og forkommen ud (ikke meget), og den
havde et sår lige ved øret, hvor den også manglede noget af pelsen. Det
kunne godt ligne men efter et slagsmål. Den første aften da vi prøvede at gå
ud til den, løb den med det samme og kom ikke igen (tror jeg). I går da vi
forsøgte igen løb den også, men kun ned og gemte sig under vores bil, og
lige så snart jeg var oppe igen, sad den ude i gården og kiggede op til os.
Jeg prøvede at stille mig ud på trappen og ryste lidt med en skål med mad,
men den hoppede den godt nok ikke på . Jeg stillede så skålen uden for
døren. Ikke så meget for at begynde at fodre på den, men mere for at se, om
den kom igen. Og her til morgen var skålen fuldstændig støvsuget!

Jeg kunne godt mistænke den for ikke at have et hjem, eller måske er den
blevet væk? Jeg ville i hvert fald gerne have fat i den, så jeg kunne
tjekke, om den er øremærket. Men det er jo som sagt lidt svært, når den er
så sky . Jeg synes i hvert fald, at det er synd for den, for jeg tror
bestemt ikke, at byen er en sjovt sted at være om dagen. Der sidder den
formentlig bare og gemmer sig et sted. Det er da ikke et katteliv!

Så hvad skal jeg gøre? Skal jeg være hård og kynisk og jage den væk når den
kommer, for vores egne katte bliver jo helt balstyriske, når den er der?
Eller skal jeg stille mad ud til den i håb om at vinde dens tillid? Reelt
kan jeg jo ikke vide, om den har et hjem.

Som I kan se, er jeg temmelig i vildrede, så alle råd og kommentarer er
velkomne .

Med venlig hilsen

Helle Frederiksen.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-08-03 08:42

Hej Helle

Jeg ville nok prøve at "lokke" så jeg kunne få fat
i den, checke om den er øremærket, og hvis ikke
så aflevere den til dyrlæge eller internat, enten til
formidling eller aflivning, for det er bestemt ikke nemt at være på egne
poter.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Louise Hansen

Dato : 07-08-03 14:07

> [...]
> så aflevere den til dyrlæge eller internat, enten til
> formidling eller aflivning, for det er bestemt ikke nemt at være på egne

Hej Helle!

Jeg må sige mig enig med Marianne! Jeg synes også helt klart, at du
skal prøve at lokke katten til dig, og hvis den så viser sig ikke at
være øremærket, så tage den en tur til dyrlægen. Den kunne jo evt. også
være chippet, og det skal der, så vidt jeg ved, en dyrlæge til at tjekke?
Det er da i hvert fald synd, hvis den er helt uden hjem og familie og
skal klare sig helt på egen pote!

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 07-08-03 15:26

"Louise Hansen" <lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være chippet, og det skal der, så vidt jeg ved, en dyrlæge til at tjekke?
> Det er da i hvert fald synd, hvis den er helt uden hjem og familie og

Hej begge to.

Mange tak for svarene.

Det er nok også det jeg selv hælder mest til. Men hvordan dælen gør jeg det?
Den er jo ikke rigtig til at komme i nærheden af. Skal jeg fortsætte med at
sætte mad ud eller hvad, og så håbe på den bliver lidt mindre sky? Har I
nogen gode forslag?

M.v.h.

Helle Frederiksen.

Fra : Steffler@home

Dato : 07-08-03 18:17

Helle Frederiksen wrote:

> [...]
> fortsætte med at sætte mad ud eller hvad, og så håbe på den bliver
> lidt mindre sky? Har I nogen gode forslag?

Tålmodighed Vent evt. til missetatten kommer. Og gå så ud og
sæt maden. Selvf. uden at komme for tæt på... Sæt dig med en bog
nogen få meter fra maden og se om ikke hun begynder at spise af den
selvom du sidder der...

Men som sagt.. Tålmodighed

/S

Fra : Louise Hansen

Dato : 07-08-03 18:36

> [...]
> sætte mad ud eller hvad, og så håbe på den bliver lidt mindre sky? Har I

Hej Helle!

Måske var det en ide fortsat at sætte mad ud til missen og så måske selv
sætte dig i nærheden? Det vil nok komme til at tage lidt tid, hvis
katten er så sky, men ifølge min erfaring, så virker det altså!

Hjemme på min "fødegård", hvis man kan kalde den sådan, fik vi to små
killinger, der begge var ufatteligt sky - de gemte sig så snart, de
hørte skridt eller stemmer og kom ikke frem igen, før de var helt sikre
på, at kysten var klar. Men jeg (som var "fodermester") tog mig god tid,
når jeg havde givet mad og satte mig tit og kælede for de andre katte,
mens de to skræmte killinger så på. Og ganske langsomt begyndte de to
små sultne misser at liste frem til madskålene og spise, mens jeg sad
der. Jeg ignorerede dem fortsat, men fortsatte med at snakke, kæle og
kramme med de andre katte og efter ca. tre uger, begyndte de to
killinger også at komme helt hen til mig. I starten veg de tilbage, når
jeg rakte ud for at røre ved dem, men så ignorerede jeg dem bare igen,
indtil efter kort tid også begyndte at stryge sig op ad mine ben og
hænder, og så var vi gode venner!

Så jo, det kræver stor tålmodighed, men det KAN lade sig gøre!

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 08-08-03 11:18

Hej igen.

Lige en lille update på "besøgskatten" .

Ganske som forventet dukkede den lille mis op igen i går aftes, da
der var faldet ro over kvarteret. Den lå igen lige foran døren.
Jeg fyldte lidt mad i den skål den havde fået mad i aftenen i
forvejen, og så stillede jeg mig i altandøren og raslede med den.
Den var helt bestemt interesseret . Jeg gik så ud mod
hoveddøren, mens jeg raslede med skålen hele vejen. Den lettede
sig først, da jeg tog i dørhåndtaget, og denne gang løb den kun
ned for foden af trappen, hvor den satte sig og kiggede på mig.
Den nægtede dog at komme nærmere så længe jeg stod der, men den
gik heller ikke længere væk. Ca. 5 min. efter jeg var gået ind,
havde den åbenbart samlet mod til sig igen, for der kom den op og
nærmest kastede sig over maden. Den var spist i løbet af nul-komma-
dut, dog afbrudt af skulende blikke til os. Den skulle jo nødig
blive overrasket i et uopmærksomt øjeblik . Efter en kort
rengøring, måtte den åbenbart videre. Og om den var der i løbet af
natten, ved jeg så ikke.

Men alt i alt, så synes jeg allerede, der er små fremskridt. Så
mon ikke planen virker?!?! Nu håber jeg så bare på at vinde dens
(har endnu ikke været tæt nok på til at bestemme kønnet ;-D)
tillid inden den bliver kørt over eller lignende .

M.v.h.

Helle Frederiksen.