Katte og korsedderkopper
Fra : Louise Hansen

Dato : 05-08-03 23:16

Hej Gruppe!

Min kæreste og jeg bor i en stueetagelejlighed med have og er lige nu
ved at lukke vores terasse af og lave udestue i stedet for. Vores tre
katte elsker at være ude i denne halvfærdige udstue, hvor de endnu ikke
færdige områder er lukket af med gummi for at undgå, at der kommer vand
ind og katte ud, især her om aftenen, hvor der jo er dejlig køligt,
derude!

Nu er sagen bare den, at vi har opdaget indtil flere fede
korsedderkopper derude, som kattene også godt kan lide at jage (selv om
de er indekatte, fejler instinkterne ingenting), men jeg er umiddelbart
lidt utryg ved dette. Jeg ved jo, at korsedderkoppens bid siges at kunne
være giftig for mennesker, og hvad så med kattene? Er der mon nogen her,
der ved, om et korsedderkoppebid kan være farligt for misserne? Eller
kan jeg trygt lade dem jage videre?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : dena

Dato : 05-08-03 23:28

> [...]
> være giftig for mennesker, og hvad så med kattene? Er der mon nogen her,
> der ved, om et korsedderkoppebid kan være farligt for misserne? Eller

Øh, jeg har aldrig hørt at danske korsedderkopper skulle være
giftige (læs: farlige) for mennesker, og jeg tror slet ikke at
du skal være bekymret for dine katte - de skal såmænd nok klare
sådan en fætter ;)

Bedste hilsener
Mette

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 10-08-03 22:09

On Wed, 6 Aug 2003 00:27:40 +0200, dena <dena@monkeyspecies.dk> wrote:

> [...]
> giftige (læs: farlige) for mennesker, og jeg tror slet ikke at
> du skal være bekymret for dine katte - de skal såmænd nok klare

   Giftige er de nu - men det skulle kun give et grimt udslet og
en lokalhævelse at blive bidt af sådan en fætter ... (*brrrrrr*)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-08-03 23:39

In article <3f302c88f2c8e@dk-fritid-dyr-kat.dk>, Louise Hansen
<lady_of_atlantisKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote:

> Jeg ved jo, at korsedderkoppens bid siges at kunne
> være giftig for mennesker, og hvad så med kattene?

Det har jeg da aldrig hørt - jeg tror helt ærligt ikke de er farlige
for noget ret meget større end fluer. Ulækre, ja, men ikke farlige..

Har lige søgt lidt på nettet og fundet ud af at "Af de ca. 38.000
registrerede edderkoppearter, der findes på verdensplan, er der under
15 arter, der kan være farlige for mennesker og ingen af disse findes i
Danmark. "
http://www.rigelsen.dk/spiderweb/Giftigheden.asp
Under min søgning fandt jeg osse en side der fortæller at
korsedderkopper er spiselige - konsistensen er som torskerogn...
velbekomme! *yak!*
Men måske noget for misserne

Næh, min bekymring hvad kravl angår for tiden er de pokkers hvepse. De
er ubehagelige nok for os mennesker og hvad så med en kat, der fanger
og bider sådan en fætter? Jeg tror ikke et stik i munden er til at
spøge med

Fra : Ann K

Dato : 05-08-03 23:51

Hej Louise.
Ingen af min Bande kunne finde på at gnaske i en korsedderkop! Jage dem,
daske til dem (de laver sådan nogle sjove "kugler", når de falder), træde på
dem osv - jamen det er skam kun skægt... men edderkopperne er åbenbart
totalt uspiselige!
Derimod er jagtedderkopper i høj kurs som ekstre kosttilskud! *yrk*

Og så skrev min kære Navnesøster:
>Under min søgning fandt jeg osse en side der fortæller at
korsedderkopper er spiselige - konsistensen er som torskerogn...
velbekomme! *yak!*

<> Ihh - tak... den oplysning er lige så værdifuld for mig, som denne her,
der blev postet af Eifelvuf i hundegruppen:

Citat:
- I løbet af et liv på 70 år vil man, mens man sover, spise 50
forskellige insekter og 10 edderkopper.
Citat slut

Jeg overvejer seriøst at sove med gaffatape over munden i resten af livet!!!

Mvh Ann - araknofobiker

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-08-03 00:10

In article <bgpcae$st8$1@sunsite.dk>, Ann K <tsarsSLET@DETTEos.dk>
wrote:

> [...]
> der blev postet af Eifelvuf i hundegruppen:
>
> Citat:
> - I løbet af et liv på 70 år vil man, mens man sover, spise 50

Adr!
Jeg skrev det nu også mere som kuriosum og fordi Louise var bekymret
for sine katte - ikke fordi jeg forventer nogen havde tænkt at
efterprøve - ja det skulle da lige være kattene
Det forbløffer mig bare dybt at ham, der har lavet den side, åbenbart
har prøvet....
Om din statistik... hm, mon dog Jeg tror nu jeg ville vågne hvis
jeg var ved at indtage sådan et kravl! *Ufff!* Det nærmeste jeg har
været var ørentvistene i min barndoms campingvogn - _de_ var nærgående!

Og kan vi _så_ skifte emne! *ggg*

Fra : Louise Hansen

Dato : 06-08-03 00:16

> [...]
> totalt uspiselige!
> Derimod er jagtedderkopper i høj kurs som ekstre kosttilskud! *yrk*

Hm...jeg har egentlig heller ikke noget bevis for, at de faktisk spiser
dem, men noget kunne tyde på det - de jager i hvert fald utrætteligt, og
jeg ser da også af og til, at de sidder og gnasker bagefter!

> [...]
> Citat slut
>
> Jeg overvejer seriøst at sove med gaffatape over munden i resten af livet!!!

Puha, det er vist også en overvejelse, som jeg stakkels araknofobiker
bør gøre mig - jeg bliver helt dårlig bare ved tanken, BVADR!!! Jeg
hader stort set alt, hvad der kribler og krabler, selv om edderkopper og
stankelben (dem med vinger) er de værste!

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-08-03 12:59

"Ann K" <tsarsSLET@DETTEos.dk> writes:

> [...]
> Citat slut
>
> Jeg overvejer seriøst at sove med gaffatape over munden i resten af livet!!!

Den kunne man jo også bruge hvis kæresten snorker, se her skat hvis du
sover med tape for munden slipper du for de her...(og så selvfølgelig
ikke nævne noget om snorken...*GGG* )

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Prinz Ali

Dato : 07-08-03 03:19

Hejsa Louise
Det er sådan her hjemme os at Alex (min kat) jager og spiser alt der bevæger
sig på gulvet. Jeg har tit åben dør og derfor kommer der mange underlige
kryb ind. Da jeg ikke gidder fange dem kalder jeg på Alex og hun ordner
resten

Ang. giftighed så kan jeg huske at have set et program om katte og "Den
sorte Enke" som er en lille sort edderkop der er den giftigste i verden, og
den er faktisk ikke giftig for katte.
Alle edderkopper er jo giftige, så når man bruger giftig om edderkopper er
det mest om dem det er farlige. Man skal dog ret højt op på listen før det
er rigitg farligt. Der er faktisk nogle edderkopper i Danmark der betraktes
som giftige, men da de ikke kan bide gennem menneskehud er de ikke
"farlige". Og korsedderkoppen kan godt bide, men det er slet ikke noget man
skal tænkte på, da det er meget mindre end et hvepsestik. Jeg holder selv
fugleedderkop og den er ca. på støresle med en håndflade. Dens gifttappe
(tænder) er på støreske med katteklør, dog ville jeg ikke satse på at den
har en chance over for en kat. Dens stik er som et hvepsestik så selvom den
stak katten ville den nok ikke forvolde skade. .. (Måske lidt for meget
ubrugeligt info)

Så tilslut tror jeg ikke at du skal være bange for noget. Jeg synes det er
en god service ,-)
-Ali

Fra : Louise Hansen

Dato : 07-08-03 14:30

> [...]
> ubrugeligt info)
>
> Så tilslut tror jeg ikke at du skal være bange for noget. Jeg synes det er

Hej Ali!

Tak for dit svar - og så finde der iøvrigt efter min mening ikke noget,
der hedder "ubrugeligt" info!
Jeg synes, at al info har en værdi, da det trods alt giver en viden om
pågældende emne. Selv har jeg altid været uhyre interesseret i alt, hvad
der hedder dyr - selv edderkopperne er fascinerende at læse om og se på
tv, selv om jeg mildt sagt er rædselsslagen for dem i det virkelige liv
- og jeg sluger begærligt al den information, jeg kan få fingrene i om
ALT hvad der har med dyr at gøre! Animal Planet og National Geographics
er blevet absolut uundværlige i min hverdag og stort set de eneste
tv-kanaler, jeg overhovedet gider tænde for!

Fra : Prinz Ali

Dato : 07-08-03 21:43

Hey igen

Hvis du vil af med din skræk for edderkopper så køb en stor en som den jeg
har.
Var var også ret bange for slanger men så besluttede jeg mig for at købe en
og nu er rolig

Fra : dena

Dato : 10-08-03 21:04

Hej =)

> Ang. giftighed så kan jeg huske at have set et program om katte og 'Den
> sorte Enke' som er en lille sort edderkop der er den giftigste i verden, og
> den er faktisk ikke giftig for katte.

Well, faktisk er det ikke Den Sorte Enke, der kan få æren af at være den med
den stærkeste gift, men en braziliansk edderkop (Phoneutria)..
Under 0.1mg er nok til at dræbe et menneske
..men Den Sorte Enke er nok den mest kendte ;)

> har en chance over for en kat. Dens stik er som et hvepsestik så selvom den
> stak katten ville den nok ikke forvolde skade. .. (Måske lidt for meget

hehe, nej der er større chance for at den stakkels edderkop ville komme til
skade..

Mvh Mette