kastrering af hankat
Fra : Camilla

Dato : 04-08-03 09:44

Hejsa,
Jeg har en hankat der er født den 31. marts 2003.
Hvornår skal han kastreres?
Jeg vil gerne undgå at han begynder på unoderne med at strinte nemlig :)

--
Venligst,
Camilla

Fra : Pia J

Dato : 04-08-03 09:46

"Camilla" <camilla@beenfeldt.dk> wrote in message
> Hejsa,
> Jeg har en hankat der er født den 31. marts 2003.
> Hvornår skal han kastreres?

En gang i september tror jeg vil være fint, ligenu er det så varmt at der
vistnok er større risiko for infektion i såret - og så alle de fluer, bvadr.

Mine 2 var 7 mdr. og da havde den ene gået en måneds tid og vist små tegn på
kønsmodning, dog ikke strintet. Men hvis din kat er udekat, er der også
risikoen for, han kan løbe rigtig langt væk på damejagt, så 6 mdr. er
sikkert passende.

:Pia

Fra : maz

Dato : 04-08-03 09:49

"Camilla" > wrote in message
> Jeg har en hankat der er født den 31. marts 2003.
> Hvornår skal han kastreres?
> Jeg vil gerne undgå at han begynder på unoderne med at strinte nemlig :)

Nu, eller inden for de næste 2-3 måneder. Bare bestil tid hos dyrlægen...

Fra : Camilla

Dato : 04-08-03 09:55

Hejsa,
Han (Bølle) er indekat, men tak for de gode råd. :)
Jeg tror jeg vil lade ham kastrere i september.
Bliver katten anderledes når den er kastereret?
Han bor sammen med en ca. 1 årig hunkat, som er steriliseret, og de kommer
fint ud af det sammen.
Men kan han, når han bliver kastreret alligevel finde på at prøve at parre
hende?

--
Venligst,
Camilla

Fra : Pia J

Dato : 04-08-03 10:00

> Hejsa,
> Han (Bølle) er indekat, men tak for de gode råd. :)
> Jeg tror jeg vil lade ham kastrere i september.
> Bliver katten anderledes når den er kastereret?

Hvis den er begyndt at blive køndsmoden, kan den godt gå hen og blive
rastløs og ikke gide kæle fx. - så når man kastrerer, får man sin kælne
killing "tilbage". Ellers har mine i hvert fald ikke ændret sig overhovedet.
Den ene er en anelse doven, men det er hans bror bestemt ikke.

Hvis ikke han er begyndt at parre hunkatten, vil han sikkert heller ikke
begynde på det bagefter.

:Pia

Fra : Louise Viborg

Dato : 04-08-03 10:09

Hej Camilla!
Det tror jeg kun han kan finde på hvis han har prøvet at parre før.
Vores hankastrat, som kun har været brugt til til et kuld, opføre sig
som om han stadig er fertil når der er en hunkat i løbetid herhjemme.
Han hyler og vil parre hende osv

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Christina Kausmally

Dato : 04-08-03 13:00

"Camilla" <camilla@beenfeldt.dk> skrev i en meddelelse
> Men kan han, når han bliver kastreret alligevel finde på at prøve at parre
> hende?

Hej Camilla,
min gamle kastrat var lidt over 1 år før han blev afmonteret.(Det var
dengang man troede tidspunktet var afgørende for størrelsen af katten.) Han
nåede aldrig at prøve at parre, men nu(10 år gammel)hopper han behjælpelig
op på ryggen af hunkatte i løb. Efter ½ minut, begynder han at se sådan
lidt: "hvad var det egentligt liiigggeee jeg havde gang i???" Hvorefter han
hopper af med et temmelig forvirret udtryk i hovedet.
Jeg tror egentlig mest han reagerer på deres kalden og gøren sig lækker for
ham. Det er tydeligt et irritationsmoment for ham og det lader til at han
har fundet ud af at de stopper, hvis han er lidt medgørelig Jeg bekymrer
mig ikke meget over denne seance. Han er glad, hun er glad og jeg får fred i
et par minutter

Mht til alder for kastration, vil jeg give "Maz" ret. Nu eller hurtigst
muligt.
Det er altid svært at sætte tidspunkt på, for hvornår de er kønsmodne(har
bekendte med 5-6 mdr gamle ungdyr, der havde fanget pointen.)
Så hvis du vil undgå at den når at prøve at strinte osv, så vil jeg gøre det
nu.

Mht varmen vil jeg ikke være bekymret, da det er en indekat, desuden er det
så minimalt et sår, at jeg tror man skal være meget uheldig hvis fluerne
begynder at interessere sig for det. I det tilfælde ville jeg tro at der
kunne være en begyndende infektion i såret, der tiltrak dem. Og det er
heldigvis meget sjældent.

En god dyrlæge, sørger desuden for at dyr i narkose får ekstra væske i denne
varme.

Mvh
Christina

Fra : Kate

Dato : 04-08-03 13:42

"Camilla" <camilla@beenfeldt.dk> wrote in

> Jeg har en hankat der er født den 31. marts 2003.
> Hvornår skal han kastreres?

Min Mowgli begyndte at vise upassende interesse for min kastrerede
fritløbende kanin, da han var ca 5 mdr. Mowgli er udelukkende indekat,
men for ikke at tage livet af den stakkels kanin fik jeg Mowgli
kastreret da han var 5½ måned gammel og han har ikke ændret sig andet
end at han altså ikke synes at kaninen er så interessant mere

Han forsøgte ikke at bestige de to andre hankatte af en eller anden
grund.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 04-08-03 14:11

Nu i snakker kastering... er der ingen som han en han kat som ikke er
kastereret? Jeg har en lille hun mis overvejer at få en han og så få
killinger et par gange. Kan en han kat ikke lade være med at strinte hvis
han ikke er kastereret?

Fra : Louise Viborg

Dato : 04-08-03 15:06

Hej Jakob!
Der er nogle fertile hankatte som først begynder at strinte i en sen
alder og andre begynder aldrig på det. Vi har indtil videre ikke haft
nogen hankatte der har strintet. Vores første fertile hankat, som var
fertil indtil han var 1½ år, strintede ikke og vores forrige hankat,
som kun blev 1 år og 2 mdr strintede heller ikke. Så det kan godt lade
sig gøre. Men man kan jo aldrig vide det fra starten af.

Mvh. Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : Ragna

Dato : 04-08-03 15:18

Jacob Nordestgaard skrev:
>Nu i snakker kastrering... er der ingen som han en han kat som ikke er
>kastreret? Jeg har en lille hun mis overvejer at få en han og så få
>killinger et par gange. Kan en han kat ikke lade være med at strinte hvis
>han ikke er kastreret?

Hej!
Som svar på det spørgsmål vil jeg anbefale dig at læse tråden om "Kat i
knibe", specielt indlæggene fra Christina Kausmally, der har en del
erfaringer med hvor mange killinger, der hvert år aflives, fordi der er for
mange af dem.
Hvis man kastrerer sin hankat og steriliserer sin hunkat, bidrager man ikke
til "overfloden" af killinger, hvoraf mange får en kummerlig skæbne.
De fleste ukastrerede hankatte vil strinte; de vil desuden være rastløse og
ikke have andet end damer i hovedet.
Hvis de er fritløbende, kan de komme i livstruende slagsmål eller blive kørt
over i jagten på det modsatte køn.
Hvis I ønsker en ny kammerat til jeres mis(ser), er der masser af søde
killinger, der mangler et hjem.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 04-08-03 16:37

Hej Ragna
I snakker hele tiden om hvor dårligt det er at få killinger!! Det er da
noget spjat for heldigvis er der mange ansvarlige mennesker, og uanset hvad
er der desværre også nogen der ikke er, men det kan der jo nok ikke laves om
på!! Hvis du læser mit brev igen skrev jeg et kuld eller to og så ikke mere.
Det vi har og vil ha er perser katte, så vores løber ikke frit og kan derfor
ikke føde uønsket killinger!

Vibeke

Fra : Ragna

Dato : 04-08-03 20:07

>Det vi har og vil ha er perser katte, så vores løber ikke frit og kan
derfor
>ikke føde uønsket killinger!

Hej Vibeke!
Det må du undskylde! Jeg kunne ikke lige huske de nærmere omstændigheder
vedrørende jeres kat, og da jeg så læste den anden tråd, syntes jeg, det
ville være synd hvis flere killinger kom i den situation.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 04-08-03 21:35

Undskyldningen er accepteret, og vil gi dig fuldstændig ret i at det er
meget synd for alle de killinger som har det dårligt eller intet hjem har.
Gid man kunne hjælpe dem allesammen. Man kan kun håbe folk tænker inden de
får kat.... men alle som går op i det og som er herinde tror jeg har
fuldstændig styr på det.
Knus Vibeke

Fra : Ann K

Dato : 04-08-03 20:17

Hej Vibeke.

>Det vi har og vil ha er perser katte, så vores løber ikke frit og kan
derfor
ikke føde uønsket killinger!

<> Jeg vil da helt klart anbefale dig at melde dig ind i "din" races
specialklub (som jeg ikke aner, hvad hedder ;)... Men i specialklubben vil
du møde erfarne opdrættere - du vil høre om egnede hankatte - og du vil
kunne få hjælp til at tilrettelægge dit opdræt, sådan at det vil være til
gavn for _racen_
Du vil også få tips om udstillinger... ikke at jeg vil sige at du _skal_
udstille din mis - men alt andet lige vil det måske være en god ide at have
hende med på et par udstillinger, hvor en/nogle dommer bedømmer hendes gode
og mindre gode kvaliteter... ved at du ved noget om dette, kan du også bedre
finde en egnet hankat. Udstilling er også en god måde at teste hendes
psyke/temperament på... går hun fuldkommen i panik gentagne gange (flere
udstillinger), så burde du nok overveje om sådan et temperament er noget, du
bør give videre i racen!?

Opdræt er ikke bare noget med at finde en sød lille hanmis.. det er at
forsøge at videregive og forbedre en given races samlede genpulje

Mvh Ann - der var 2 år (!!!) om at finde en egnet hanhund til min sheltie
Vi når det lige, inden hun er for gammel til at få første kuld....

Fra : Camilla

Dato : 04-08-03 20:42

Hej Ann,
Har du Sheltie opdræt?

--
Venligst,
Camilla

Fra : Ann K

Dato : 04-08-03 21:26

Hej Camilla.
>Har du Sheltie opdræt?

<> Tja, tjo, hmm - jo på et eller andet tidspunkt får jeg et
sheltieopdræt...
Der er lige nogle "småting", der skal falde på plads inden... som fx
kennelmærke, fornyet øjenlysning osv... og at min vaps går i løbetid!
Så sheltieopdrætter er jeg vel først i november/december måned *sss* Indtil
da nøjes jeg med at være sheltie-ejer

Mvh Ann

Fra : Louise Hansen

Dato : 04-08-03 23:00

> [...]
> kennelmærke, fornyet øjenlysning osv... og at min vaps går i løbetid!
> Så sheltieopdrætter er jeg vel først i november/december måned *sss* Indtil

Hej Ann!

Nu bliver jeg jo altså lige lidt nysgerrig...jeg ved godt, at dette er
en kattegruppe, men jeg har bare aldrig før hørt om hunderacen Sheltie,
så jeg MÅ bare lige spørge: Hvordan ser sådan en ud?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann K

Dato : 04-08-03 23:21

Hej Louise

>jeg har bare aldrig før hørt om hunderacen Sheltie,
så jeg MÅ bare lige spørge: Hvordan ser sådan en ud?

Hi - måske ikke så mærkeligt at du ikke kender racen... jeg bruger nemlig
"racekælenavnet", når jeg kalder Dise for en sheltie

Racenavnet er egentlig Shetland Sheepdog... nogle utroligt smukke, lynende
intelligente, adrætte og vimse små hyrdehunde - der gøer som bare pokker!

Her er nogle billeder af Dise... hun er tricolor - mens hendes kæreste er
hvad man kalder (heterozygot) zobel...

Og her kan du nogenlunde få en ide om hendes størrelse i forhold til aby'en
Namacoola

Og så en venlig "advarsel"... kald _aldrig_ en sheltie for "Mini-collie"
eller "Dværg-collie"... det eneste de to racer har til fælles er
udseendet... og dét er endda _meget_ forskelligt, hvis man ved, hvad man ser
efter! (lidt lige som at skære MCO og NFO over en kam)... En "rigtig"
sheltie-ejer eller collie-ejer vil give dig et laaaaangt foredrag om
forskelle i temperament, udseende, indlæringsevne, hurtighed, og hyrdeteknik
*GGG*

Sheltien er sgut'te en collie!!! Den er meget bedre! Og helt sin
egen....

Mvh Ann

Fra : Louise Hansen

Dato : 05-08-03 09:29

> [...]
> intelligente, adrætte og vimse små hyrdehunde - der gøer som bare pokker!

Ja, det havde jeg jo altså ikke lige gættet, men så kender jeg jo godt
racen - en smuk og dejlig lille hund, må jeg medgive dig! Og din Dise
ser ud til at være en rigtig fin pige, så jeg kan kun ønske dig al mulig
held og lykke med hende fremover!

Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 04-08-03 21:38

Hej Ann.

jeg har kontaktet flere opdrættere og undersøgt forhold og så videre. Har to
steder jeg ved er rigtig gode, der hvor vi købte vores hun og så et sted
mere. Gir dig ret man skal søge lidt og det gør vi også