Katte og højt musik
Fra : Njet

Dato : 03-08-03 08:59

Hejsa

Jeg har haft katte de sidste 15 år. Som stort set alle ved, så hører de jo
utrolig godt. Jeg hører en del musik - som regel noget ret vildt brølende og
larmende musik. Det der undrer mig er, at uanset hvor højt jeg spiller, så
er kattene ligeglade, den ene af mine katte nyder faktisk at ligge foran den
ene højtaler og sove og jo højere musikken er, jo bedre syntes katten det
er. Noget andet der undrer mig er, at mine katte trods alt aldrig har kunnet
lide Tekno-musik, men for ca. et halvt år siden fik jeg en ny kat, som
åbentbart intet har imod Tekno og nu syntes mine to andre katte pludselig at
Tekno er helt ok. I de sidste mange år har jeg så at sige kunnet "jage"
kattene væk med Tekno hvis de blev for "terrorist-agtige", men nu er de
fuldstændig ligeglade med hvilken slags musik jeg sætter på - øh, har min
nye kat fortalt de to andre at Tekno-musik er helt ok eller va' ?? De er
godt nok nogle sjove nogen de kære små kræ

Mvh.:
Mikael Gitt

Fra : Jan Holm

Dato : 03-08-03 10:53

Njet wrote:
> Jeg har haft katte de sidste 15 år. Som stort set alle ved, så hører
> de jo utrolig godt. Jeg hører en del musik - som regel noget ret
> vildt brølende og larmende musik.

Nu er vi ved at bygge om så den høje musik har været
ret spredt. Men hvis jeg spiller virkelig højt bliver kattene
mystiske. Det ser lidt ud som om de er på jagt og de står
helt tæt på højtaleren og kigger mystifiseret på den. Måske
fordi det er mystiks og andeledes. Jeg tror de ville vende
sig til det. Alm høj musik er de ligeglade med.

Det med ting der er andeledes. Vi er som sagt i gang med at
bygge om og ofte skal kattene lige tjecke hvad vi nu har lavet.
Deres ansigt siger tit "sig mig lige engang, hvad skal det der gøre
godt for" og "der er mad i køleskabet, jeg fatter ikke i gider"

Mvh
Jan Holm

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-08-03 14:10

In article <3f2cc224$0$32504$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Njet
<slotgitt@post.tele.dk> wrote:

> Jeg har haft katte de sidste 15 år. Som stort set alle ved, så hører de jo
> utrolig godt. Jeg hører en del musik - som regel noget ret vildt brølende og
> larmende musik

Hej

Jeg har læst - et eller andet sted - at kattenes bedre hørelse
ligger i det meget "høje" område - der oppe, hvor vi faktisk ikke kan
høre noget. I det frekvensområde hvor vores hørelse kan følge med, er
deres hørelse stort set på linie med vores.
De hører altså ikke lydene som "stærkere" end os, men de kan høre
"mere" - flere lyde.
De meget høje lyde - altså ikke i styrke men i frekvens - kan der jo
glimrende være nogel af i den musik vi hører, de maskiner vi omgiver os
med, måske hyler tv'et højfrekvent, osv - uden at vi ved det, for vi
hører det ikke. Det skulle være forklaringen på, at katte af og til
reagerer "uforklarligt" på ting - som vi så undrer os over

Fra : Jacob Saaby Nielsen

Dato : 03-08-03 18:33

On Sun, 3 Aug 2003 09:59:00 +0200, "Njet" <slotgitt@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>ene højtaler og sove og jo højere musikken er, jo bedre syntes katten det

Jeg mener at have set i et program på Animal Channel, at katte har en
slags filtre hvad angår frekvensområder.

Mine er også lidt ligeglade. Hvis ikke, så fortrækker de bare til
soveværelset.

--
Jacob

Fra : Njet

Dato : 03-08-03 19:55

Hej igen

Tak for jeres svar. Det med at kattene ikke hører lydene højere men hører
flere lyde end os, altså at de har et "større" frekvensområde lyder ret
logisk og det med at de skulle have et slags filter, har jeg selv tænkt en
del på. Endnu en gang tak for jeres svar.

Mvh.:
Mikael Gitt