Fedtknuder???
Fra : Trine Piltoft

Dato : 01-08-03 20:56

<snippet fra en anden tråd>
Bente Jepsen skrev:

> Med hensyn til din seen syner, synes jeg du skal overveje at få
> fjernet den fedtknude Tøsen har på brystet, uanset dyrlægen siger
> fedtknude.

Hvad siger I andre - er der nogen der har nogen erfaringer?
Og hvordan foregår det - skal hun i fuld narkose, eller kan hun evt. nøjes
med en lokalbedøvende/afslappende (eller hvad man nu bruger) indsprøjtning.
Hvis de sidder i huden, må det jo være et forholdsvist lille indgreb.

Jeg ved godt det måske er lidt "pjattet", men det huer mig SLET IKKE at
skulle lægge Tøsen i narkose lige nu - ikke efter det der skete med Flamme.
Det er ligesom stadigvæk lidt for "tæt på".

Hvis det skulle ske at være kræft, og ikke bare en fedtknude, så synes jeg
desværre ofte man hører at det begynder at "galopere" efter en operation.
Nogen der ha nogle erfaringer der ?

> [...]
> monorchid da han skulle kastreres og at dyrlægen aldrig fandt den
> sidste testikel da han blev kastreret, selvom han blev opereret langt
> op i bughulen. Da han var 13 år fik han en "fedtknude" på maven, var
> ved dyrlæge som sagde at hun mente det var en fedtknude, men at vi
> skulle holde øje med om den voksede. Der gik nogle mdr. hvor den ikke
> ændrede sig. Desværre døde min far så, og mit fokus flyttede sig fra
> Fuzzys mave. Da jeg så fik kigget efter igen, var knuden vokset, vi
> fik den fjernet og det var kræft som blev opereret 2 gange, men det

Det var synd Men det kan jo godt have været at det havde kommet igen,
selv om I havde fået den fjernet i første omgang. Det du skriver giver dog
selvfølgelig stof til eftertanke..........hvilket også er grunden til at jeg
har startet denne tråd. At skullle miste Tøsen..........nej - det ville jeg
slet, slet ikke kunne klare

> Derfor råder jeg altid folk med fedtknuder på maven til at få dem
> fjernet først som sidst og er det så kun en fedtknude, jamen, så ved
> man det.

Kan man ikke tage en "vævprøve" fra knuden, som evt. kan sendes til
undersøgelse. Ligesom en biopsi hos mennesker. Så kunne man måske slippe for
operationen??

> Jeg har tænkt på at skrive det til dig siden dit første indlæg, hvor
> du nævnte Tøsen, men var også lidt ked af at gøre dig unødig bekymret,
> men synes nu alligevel jeg vil gøre det

Jeg er da glad for at du har skrevet det, og som sagt har det da givet stof
til eftertanke. Men jeg vil også nødig operere "uden grund" efter det der
lige er sket, så jeg er lidt i 7 sind......

Håber nogle har nogle erfaringer de vil/kan bidrage med.

Mange hilsner
Trine & co.

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-08-03 21:07

Trine Piltoft wrote:
> [...]
> nøjes med en lokalbedøvende/afslappende (eller hvad man nu bruger)
> indsprøjtning. Hvis de sidder i huden, må det jo være et forholdsvist

det afhænger af dyrlægen, men jeg forestiller mig at hun nok kommer i fuld
narkose, da det nok er svært at få en kat til at ligge stille mens man
skærer i hende :(

> Jeg ved godt det måske er lidt "pjattet", men det huer mig SLET IKKE
> at skulle lægge Tøsen i narkose lige nu - ikke efter det der skete
> med Flamme. Det er ligesom stadigvæk lidt for "tæt på".

kan jeg såsandelig godt forstå....

> Hvis det skulle ske at være kræft, og ikke bare en fedtknude, så
> synes jeg desværre ofte man hører at det begynder at "galopere" efter
> en operation. Nogen der ha nogle erfaringer der ?

ikke på katte, men jeg har desværre en erfaring fra en hund.....
hun fik fjernet en stor fedtknude som var løs af det underliggende væv, og 3
uger efter var vi nødt til at aflive hende pga kræft i hele underkroppen og
benene
det er en lidt ubehagelig historie, men hvis du vil kan jeg godt fortælle
det hele??

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 01-08-03 21:12

Hej Sabina

> det afhænger af dyrlægen, men jeg forestiller mig at hun nok kommer i fuld
> narkose, da det nok er svært at få en kat til at ligge stille mens man
> skærer i hende :(

Ja - det er også det jeg frygter Men jeg må jo ringe og spørge min
dyrlæge - i sidste ende er det jo ham der "bestemmer".

> [...]
> benene
> det er en lidt ubehagelig historie, men hvis du vil kan jeg godt fortælle

Det vil jeg gerne - både de positive og de negative ting, er jo med til at
afgøre hvilken beslutning jeg skal tage......

Hilsen Trine & co.

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-08-03 21:39

Trine Piltoft wrote:
> Hej Sabina

Hej Trine.....

> Det vil jeg gerne - både de positive og de negative ting, er jo med
> til at afgøre hvilken beslutning jeg skal tage......

Smutti var 10 år da hun døde...... hun havde haft den lille fedtknude i
brystvævet faktisk hele sit liv ( havde aldrig fået hvalpe)....
en dejlig lille rundkørsel mellem en puddelhund og et eller andet
ubestemmeligt grovpelset terrier ;)
da hun når sit 10 år, er fedtknuden vokset, og den sidste tid voksede den
voldsomt..... min mor besluttede at nu var det tid til at få hende
opereret..... hun havde jo mange gode år i sig endnu.....
hun bestilte tiden ved dyrlægen, og operationen forløb helt efter
planen..... et par dage efter var smutti i fuld vigør... hun oksede rundt
som om hun havde fået sin anden ungdom, og var i det hele taget bare rigtig
dejligt ;)
denne skønne hvalpelignende tilstand varede i knapt 3 uger..... pludselig
blev hun mere afdæmpet og og kunne ikke løbe så vildt rundt som hun havde
kunne bare dagen før, hun rendte og småtissede hele tiden, og kom der en
dråbe på gulvet var der blod i urinen.....
jeg undersøgte hende for min mor ( minmor havde meget svært ved at hun
skulle være syg) og måtte konstatere MANGE knuder hele vejen ned langs det
ar hun havde fået hos dyrlægen, og som var helet flot op...... der sad en
stor knude ovenfor arret som var på størrelse med et æg...... og så sad det
ellers bare hele vejen ned til låret... da jeg undersøgte hendes ben kunne
jeg mærke at hele hendes lår også var en kæmpe knude :((((

vi tog naturligvis afsted til dyrlægen med det samme, og han sagde som jeg
at der ikke var lang tid igen, og at det ganske simpelt var kræft der havde
bredt sig med voldsom hast..... og at hendes tisseri skyldtes at hun havde
fået kræft knuder ind omkring blæren og ind i musklerne også......

dyrlægens forslag var at enten aflivede vi hende med det samme, ellers fik
vi hende hjem en dags tid, og fik sagt farvel og forkælede hende i hendes
sidste timer, og så kom med hende dagen efter og gjorde en ende på hendes
lidelser.... min mor var meget klar på at hun ikke skulle lide mere, så vi
besluttede at aflive hende med det samme og tog hende med hjem så hun kunne
blive begravet hjemme i haven, og min mor kunne sige farvel.......
hun sov stille ind mens jeg nussede hende, som hun elskede det ved ørerne og
på halsen..... :õ( puha, får stadig tårer i øjnene ved tanken :(
damn jeg savner den lille "grimme køter" ;)

i bakspejlet vil jeg nok have fået fjernet fedtknuden tidligere, da der så
måske havde været større sansynelighed for at hun ikke havde udviklet kræft
på det tidspunkt...... men eftersom kræft var det hendes mor også blev
aflivet af, lå det altså i kroppen på hende, og ville sansyneligvis have
ramt hende alligevel på et tidspunkt.....

Fra : Trine Piltoft

Dato : 06-08-03 00:21

Hej Sabina!

Sikke en trist historie med jeres hund

Tøsen har ikke haft den fedtknude før - det ved jeg med sikkerhed, og det er
slevfølgelig også det der er med til at gøre mig bekymret...........at jeg
så nu synes det føles som om at der er en mere på vej, gør bestemt ikke
bekymringen mindre.

Alle svarene tyder på at hvis det først er begyndt at brede sig, så er det
typisk for sent at få dem fjernet, men det er jo svært at vide hvor meget
det har bredt sig medmindre man får dem opereret væk.......jeg vil derfor
imorgen snakke nøje med min dyrlæge, og høre hans vurdering af det, og så
tager jeg den endelige beslutning..........han kan nok også bedre end mig
sige om det sidste jeg har mærket også er en knude, eller om det måske er
noget andet. Jeg har jo efterhånden følt efter så mange gange, at jeg er
usikker på hvad det egenligt er jeg kan mærke.

Jeg giver en up-date når jeg har talt med min dyrlæge.¨

Mvh. Trine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 07-08-03 15:55

Trine Piltoft wrote:
> Hej Sabina!
>
> Sikke en trist historie med jeres hund

det var bestemt heller ikke sjovt.... nu er det dog ved at være 7 år siden
det skete... det har dog ikke mindsket sorgen ret meget (altså i de
situationer hvor jeg selv opsøger minderne) eller minderne for den sags
skyld....

> [...]
> bekymret...........at jeg så nu synes det føles som om at der er en
> mere på vej, gør bestemt ikke bekymringen mindre.

uha.... det lyder bestemt ikke rart..... jeg krydser fingre og tæer på
mandag....

jeg håber på det bedste for både dig og Tøsen..... ;)

Fra : Pia J

Dato : 01-08-03 21:09

> Kan man ikke tage en "vævprøve" fra knuden, som evt. kan sendes til
> undersøgelse. Ligesom en biopsi hos mennesker. Så kunne man måske slippe
for
> operationen??

Det mener jeg bestemt man kan.

:Pia

Fra : Trine Piltoft

Dato : 01-08-03 21:13

Hej Pia

> Det mener jeg bestemt man kan.

Det er da værd at undersøge - men det kan jo være der er andre herinde der
ved noget om det.

Hilsen fra
Trine & co.

Fra : Battlefield´s

Dato : 01-08-03 22:10

"Trine Piltoft" <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Pia

> Det er da værd at undersøge - men det kan jo være der er andre herinde der
> [...]
Hej
Vores gamle Orientaler Rolle på 11 år fik fjernet en fedtknude sidste år.
Det var en lidt større operation end vi havde regnet med, fordi dyrlægen
havde kigget godt og grundigt efter tegn på flere knuder. Tilsyneladende har
vi været heldige, Rolle har ingen tegn på flere knuder. Men en helbedøvelse
er i hvert fald nødvendig.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Christina Kausmally

Dato : 02-08-03 12:27

"Trine Piltoft" skrev i en meddelelse
> Det er da værd at undersøge - men det kan jo være der er andre herinde der
> ved noget om det.

Hej Trine,
jeg har prøvet noget lignende.
Sidste år fandt jeg en lille "ting" på maven af min hunkat. Den sad lige
under huden, som var så tynd, at jeg kunne se en farve-ændring lige dér. Den
var lidt gullig. Dyrlægen min, mente at det var lidt fedtvæv(jeg vil nok
ikke kalde det en knude) gankse uskadeligt, men hun kunne godt fjerne den.
Det blev gjort på et lille kvarter, vil jeg tro. Lidt lokalbedøvende og så
støttede jeg katten, som sad/lå på ryggen og vupti, var den fjernet. En
lille sutur(som hun missen selv pillede ud dagen efter) og dét var dét. Der
har intet været siden.
Har du en god dyrlæge, syntes jeg du skal høre om det kan lade sig gøre i
lokalbedøvelse. Både rent teknisk, og så er nogle dyrlæger er altså mere
ferme til dét m. katte end andre

De venligste hilsner

--
Christina Kausmally
Thami's Hellige Birmaer

http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : Trine Piltoft

Dato : 06-08-03 00:24

Hej Christina

> Har du en god dyrlæge, syntes jeg du skal høre om det kan lade sig gøre i
> lokalbedøvelse. Både rent teknisk, og så er nogle dyrlæger er altså mere
> ferme til dét m. katte end andre

Min dyrlæge er ellers ret ferm til katte, men da jeg talte med ham idag,
sagde han at han helt bestemt mente hun skulle i narkose hvis den skulle
opereres væk - jeg vil tro det er fordi han for en sikkerheds skyld "graver
dybt" for at være sikker på at få det hele med, i tilfælde af at det skulle
være kræft..........

Mvh. Trine & co.

Fra : Christina Kausmally

Dato : 06-08-03 09:14

> [...]
"graver
> dybt" for at være sikker på at få det hele med, i tilfælde af at det

Hej Trine,

det lyder temmelig fornuftig, når der kan være mistanke om kræft.
Det er jo heldigvis bare fedtknuder i de fleste tilfælde. Det er det også
her Bare vent og se. Vi krydser ihvertfald fingre herfra.

Mvh
Christina

Fra : Camilla Scharff

Dato : 02-08-03 10:21

> [...]
indsprøjtning.
> Hvis de sidder i huden, må det jo være et forholdsvist lille indgreb.

På mennesker fjernes fedtknuder i lokalbedøvelse, men vi kan jo også ligge
stille under en operation - det tvivler jeg på en kat kan, især når knuden
sidder på maven (det mener jeg den gjorde..), hvor katten skal strækkes ud
under operationen.
Fuld narkose bliver det til - men til gengæld tager det ikke specielt lang
tid at fjerne knuden, så det er en kort operation.

> Hvis det skulle ske at være kræft, og ikke bare en fedtknude, så synes jeg
> desværre ofte man hører at det begynder at "galopere" efter en operation.
> Nogen der ha nogle erfaringer der ?

Nej ingen erfaringer dér - kun hvis det *er* kræft, og det vil jo så
"galopere" uanset om det bliver fjernet eller ej. Brystkræft er en af de
mest aggressive kræftformer der findes, og det er også den, der oftest
kommer tilbage og meget hurtigt.

> Kan man ikke tage en "vævprøve" fra knuden, som evt. kan sendes til
> undersøgelse. Ligesom en biopsi hos mennesker. Så kunne man måske slippe
for
> operationen??

Jo, man kan godt få lavet en biopsi - den foregår også i bedøvelse, men det
går hurtigt, så det er kun en let omgang.

> [...]
> til eftertanke. Men jeg vil også nødig operere "uden grund" efter det der
> lige er sket, så jeg er lidt i 7 sind......

Forstår dig udmærket! Ville måske nok selv afvente og holde skarpt øje med
knuden for at se, om den vokser. Hvis den gør, så ville jeg omgående få den
fjernet, vel vidende, at det måske var for sent, hvis det viste sig at det
var kræft. Brystkræft har det med at lave metastaser, så der ofte er mange
små knuder i brystkirtelvævet - og de kommer lynhurtigt...

Mvh. Camilla

Fra : Denise

Dato : 02-08-03 10:31

> [...]
> Hvis de sidder i huden, så det jo være et forholdsvist lille indgreb.
> Håber nogle har nogle erfaringer de vil/kan bidrage med.

Hej Trine
Nu ved jeg ikke hvor stor knuden er, om man kan flytte på den, om den
vokser, hvor på maven det er, eller om der har været p-piller involveret
over et længere tidsrum. (Jeg går ud fra at du ved, at knuder i
brystvorterne og omegn _kan_ være kræft fra p-pilleforbrug hos hunkatte).
Jeg har haft 2 hankatte med fedtknuder.
Hos Coriander fik jeg fjernet den samtidig med en tandoperation. Den sad på
baglåret og var vokset lidt over 2 år, så den kunne lige så godt komme væk
synes jeg. Den var på størrelse med en stor ært.
På den anden kat sad den under forbenet (armhulen) og den blev fjernet ved
at dyrlægen klippede den af med en saks, efter en lokalbedøvelse omkring
knuden. Den var også på størrelse med en stor ært. Jeg kunne ikke lide den
var vokset og den var blevet så stor, men det gik meget nemt og hurtigt. Men
jeg tror måske nok, en anden dyrlæge havde bedøvet den mere, for
helbedøvelse er jo nemmere for dyrlæger, så behøver de ikke slås med dyrene
(samme med tandrensning iøvrigt). Men min dyrlæge synes ikke det var
nødvendigt at udsætte dyret for en helbedøvelse med alle de ulemper det jo
har. Og Dino som det var tog det meget pænt, selv om han sloges noget og
faktisk gav en vræl idet han klippede, selvom dyrlægen påstod det ikke var
fordi den kunne mærke det. Bagefter var der heller ikke nogle problemer med
Dino, han opførte sig helt normalt og var ikke bange eller noget.
Så vidt jeg husker fik jeg at vide, at man bare skal holde øje med at de
ikke vokser,så behøves de ikke blive fjernet. Om fedtknuder kan udvikle sig
til kræft, hvis de vokser helt vildt ved jeg intet om, men det ved dyrlægen.
Og selv om Corianders var vokset, dog meget langsomt over 2 år, tror jeg
ikke jeg havde fået fjernet den, hvis han ikke skulle i bedøvelse i
forvejen. Han var allerede en gammel kat på det tidspunkt. Man siger, at
hvis man kan løfte på knuderne, uden de hænger fast i underhuden så er det
fedtknuder.
Så hvis dyrlægen mener det er en fedtknude, så er det nok en fedtknude,
dyrlægerne har jo set en del til sådanne knuder, og mit indtryk er, at
fedtknuder er ret hyppige hos katte.
Håber du kan bruge det til noget.
Hilsen Denise

Fra : Trine Piltoft

Dato : 05-08-03 22:18

Hej alle der har svaret i denne tråd.

Desværre tror jeg altså at der er optræk til en knude mere

Den første knude er på størrelse med en ært, og sidder ca. 1½-2 cm. fra en
af de øverste brystvorter. Derudover synes jeg altså nu at jeg kan mærke en
lidt tættere på brystvorten, men den er noget mindre, så jeg er usikker på
om det bare er mig der "ser syner".

Imorgen tager vi ud til dyrlægen igen, og så må vi se hvad han siger - jeg
tror dog ikke rigtigt på at jeg kommer til at undgå at få hende opereret.
Jeg snakkede med dyrlægen idag, og han siger at han ikke vil lave
operationen uden narkose, men lad os nu se hvad han siger imorgen når han
har kigget på hende igen.

Kryds lige fingre allesammen..............

Mvh. Trine

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-08-03 22:28

In article <3f302064$1$19370$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Trine
Piltoft <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> wrote:

> Desværre tror jeg altså at der er optræk til en knude mere

Årh Trine *dybt suk*
Jeg skal krydse alt hvad jeg kan. Og sender håb og gode ønsker til dig
og Tøsen...

Fra : Trine Piltoft

Dato : 06-08-03 00:26

Hej Ann

> Årh Trine *dybt suk*

ja - også herfra..............

> Jeg skal krydse alt hvad jeg kan. Og sender håb og gode ønsker til dig
> og Tøsen...

Tusind tak skal du have

Knus fra Trine - og et spin fra Tøsen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-08-03 05:33

Hej Trine

Her krydser vi alt hvad krydses kan.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Pia J

Dato : 06-08-03 07:54

"Trine Piltoft" <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> wrote in message
> Hej alle der har svaret i denne tråd.
>
> Desværre tror jeg altså at der er optræk til en knude mere

Det er som om uheldene vælter ind fra højre og venstre i øjeblikket! Det er
dælme hårdt, når det ene dyr efter det andet fejler noget. Krydser fingre
for snarlig helbredelse af Tøsen.

:Pia & Muddi som lige har fået ½ pose whiskas specielt indkøbt som
sygesnacks - ummeum!

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-08-03 12:54

"Trine Piltoft" <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> writes:

> Hej alle der har svaret i denne tråd.

Hej dig som har startet den *S*

> Desværre tror jeg altså at der er optræk til en knude mere

Argg

> [...]
> lidt tættere på brystvorten, men den er noget mindre, så jeg er usikker på

Lad os håbe det, var ellers sikker på at bunden var nået med
ulyksagligheder til dig...

> Kryds lige fingre allesammen..............

Vi krydser poter/fingre/knurhår og sender mange positive tanker

> Mvh. Trine
>
> Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
> e-mail: piltofts@post.tele.dk
> Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

--
Med venlig hilsen & mIauu samt miauu fra landet ved regnbuen
Henrik & Anastacia samt Melissa

Fra : Trine Piltoft

Dato : 06-08-03 16:11

Tak for de krydsede fingre og poter - min dyrlæge har aftenkonsultation
om onsdagen, så jeg skal derud ved 19-tiden. Up-date følger når vi kommer
hjem igen.

Mvh. Trine & Tøsen

Fra : Trine Piltoft

Dato : 06-08-03 19:24

Så er vi hjemvendt fra dyrlægen - Tøsen skal opereres på mandag
.......... Min dyrlæge kunne selvfølgelig ikke med sikkerhed sige at det var
kræft, men jeg fornemmede på ham (hvad jeg også selv mener), at det ikke er
vildt positivt at hun har fået en knude mere på så kort tid - og der var
ingen tvivl om at det var en ny knude jeg havde mærket

Som sagt kan han ikke sige noget med sikkerhed, før knuderne er blevet
undersøgt (glemte at spørge ham om det er noget han selv gør, eller om det
er noget der skal sendes ind. Er der nogen der ved om dyrlægerne selv kan se
i mikroskop om det er kræft??).

Æv, æv, æv..........her går det fa.... ikke ret godt for tiden
Jeg må indrømme at jeg har det forfærdeligt dårligt med at Tøsen skal i
narkose, men på den anden side, så tør jeg altså heller ikke risikere at
lade være - hvis der skal være en chance for at fange det i tide, så skal
det jo være inden det får spredt sig alt for meget, og så må jeg bare krydse
fingre og tæer.

Heldigvis er Tøsen fulstændigt upåvirket af det hele - hun ser super sund og
rask ud - og er som sædvanligt en smule for tyk
Fornærmet var hun dog over at være blevet slæbt til dyrlæge........lå
demonstrativt med ryggen til inde i kassen, for *bvadr....* - der var jo
hunde derude også *g*.

Kryds fingre for os på mandag..........

Hilsner fra Trine, Tøsen og co.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 06-08-03 20:36

> [...]

> vildt positivt at hun har fået en knude mere på så kort tid - og der var
> ingen tvivl om at det var en ny knude jeg havde mærket

Pokkers også da...:-:(:::

> Kryds fingre for os på mandag..........

Krydser fingre/poter/knurhår og sender mange positive tanker resten af
ugen og mandag med......

Fra : Bente Jepsen

Dato : 06-08-03 22:38

> [...]
> er noget der skal sendes ind. Er der nogen der ved om dyrlægerne selv kan

Hej Trine.

Det var rigtig træls med en til
Dyrlægen kan ikke selv se om det er kræft, der bliver sendt ind. Det gjorde
det i hvert fald da vi fik vores opereret.

Krydser alt, hvad krydses kan for at det alligevel kun er noget harmløst.

Trøsteknus
Bente

Fra : Denise

Dato : 07-08-03 07:51

Hej Trine
Øv, øv. Skal nok krydse alt for, at det er harmløse fedtknuder.

Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 06-08-03 21:21

In <3f314911$0$6813$ba624c82@nntp02.dk.telia.net> Trine Piltoft wrote:
> Æv, æv, æv..........her går det fa.... ikke ret godt for tiden

Sikke noget møg - øv!
Vi håber og krydser for, at det ikke er noget alvorligt med Tøsen... det
må det bare ikke være...