En kat mere??
Fra : Jacob Nordestgaard

Dato : 01-08-03 15:34

Hej gruppe.

For en lille måneds tid siden fik vi en perser killing og hende er vi
utrolig glad for. Faktisk så glade at vi overvejer at få en lege kammerat
til hende.

Er det mon så bedst med en hun mere eller en han? Passer det at en han er
meget mere"vild" end en hun? Jeg er meget glad for perserens rolige sind,
selvfølgelig skal den lege og sådan men det vi søger er en rolig kælekat.
Vi bor to personer i et lille rækkehus og vi har en lille hund også så er er
ikke total meget plads. Meen to katte fylder jo stort set ikke mere end en.?

Derudover er der så nogen der kender steder hvor man kan købe sølv persere i
nærheden af Holstebro?

Knus Vibeke

Fra : Kate

Dato : 01-08-03 22:49

"Jacob Nordestgaard" <jnordestgaard@tdcadsl.dk> wrote in

> Er det mon så bedst med en hun mere eller en han?

Hej Vibeke

Nu kender jeg ikke til perserens temperament, andet tredjehånds som
siger at det er en stille kat . Jeg har tre hankatte og en hunkat, 2
huskat-hanner, hhv 13 og 1 år, en Somali-han, knapt 4 år og en
nytilflyttet Aby-hun på godt 3 år. Selvom min hunkat nu,efter 2½ måned,
begynder at udfolde sig, så kan jeg sig at for mine kattes vedkommende
er drengene de mest "vilde" specielt den 1 årige, hvilket vel er meget
naturligt pga ungdom.
Generelt er det mit indtryk at samme køn-konstellationer er de bedste,
men intet er jo helt sikkert når vi taler om katte Derudover er det
mit klare indtryk at man skal sammensætte katte med så ens temperament
som muligt, så en huskat er nok ikke lige sagen for din perser.

Vi har perserfolk her i gruppen så jeg håber de kommer frem med gode
råd.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Louise Hansen

Dato : 02-08-03 12:46

Hej Vibeke!

Jeg har selv Hellig Birmaer, men har en bekendt, som opdrætter persere
og exotic, og jeg vil sige det samme til dig, som jeg har hørt overalt,
hvor jeg har spurgt: En kastreret hankat er den roligste og kærligste
kælekat, du kan få, uanset race!

Selvfølgelig kan unge hanner være nogle bøller såvel som hos andre
dyreracer, men som hovedregel er hunkattene de mest "sippede" og hidsige
- i hvert fald udfra de oplysninger, jeg har fået hos de forskellige
opdrættere, jeg har diskuteret emnet med!

Men ellers tror jeg også, at det i høj grad drejer sig om den enkelte
kats temperament - selv om der er nogle generelle træk, der går igen hos
de forskellige racer, så er hver kat jo unik!

Selv har jeg tre katte; to kastrerede hanner og en hun! Min ældste
hankastrat, Oscar, på lidt over et år er noget af det roligste og
blideste, du kan forestille dig, men han kommer også fra en kombination
af to rolige og blide forældre.
Rokki, min anden hankastrat, derimod har samme rolige far, men et
rigtigt "dampbarn" til mor, og her er det altså moderens gener, der har
slået hårdest igennem, så han er familiens bølle og den, der finder på
alle ulykkerne!
Hunkatten, Niqui, som stadig kun er en killing, er rolig og blid, men
hun er så afgjort også en bestemt dame, der ikke sådan liige lader sig
opdrage på! Så altså; det er i høj grad også et spørgsmål om
temperamentet hos den enkelte kat!

Mange hilsner fra Louise!

Fra : Reinholt

Dato : 02-08-03 20:57

Hejsa!

Har I prøvet at kigge killingelisterne igennem inde på de forskellige
katteklubers hjemmeside? Der er ofte hjælp at hente når man skal finde en
bestemt kat.

Du kan finde alle klubberne inde på

www.felisdanica.dk

Hilsen Maria