Tandkødsbetændelse :-(
Fra : Nina Søgaard

Dato : 30-07-03 11:54

Hej alle sammen.

Charlie min dejlige Coon dreng, lider af tandkødsbetændelse
Det har han faktisk gjort siden jeg fik ham hjem som killing.
Han har været på en antibiotika kur (for lidt forkølelse også), og jeg
fodrer med Oral Care. Jeg synes bare ikke at det hjælper, og jeg kan
levende forestille mig at det må gøre ret ondt!
Er der nogen af jer der har nogle fif til hvordan jeg kan hjælpe ham?

Han vil heller ikke spise andet end tørfoder; jeg har prøvet med laks,
tun, torskerogn, dåsemad, vådfoder i poser o.s.v. men der er intet der
"virker".
Kan det også have noget at gøre med tandkødsbetændelsen, eller er han
bare kræsen???
Jeg ville jo mene at det gør mere ondt at spise tørfoder i forhold til
alt det andet.......?

Gode råd og idéer modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen
Nina Søgaard
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia J

Dato : 30-07-03 12:25

"Nina Søgaard" <nina2KATTE@BAKKEa.cirque.tv> wrote in message

> Jeg ville jo mene at det gør mere ondt at spise tørfoder i forhold til
> alt det andet.......?

Til gengæld er tørfoderet med til at holde det nede - masserer gummerne som
en tandbørste.

Prøv at købe noget klorhexidin mundskyld, og med en vædet vatpind kører du
lige tandkanterne over en gang om dagen en uges tid eller to - hvis det
hjælper, kan du evt. gå over til 2 gange om ugen.

Ellers findes der en speciel type antibiotika, som skulle være specielt god
til den slags.

Vær forberedt på, at du måske skal have en hjælper til at holde ham - om
ryggen med den ene hånd og et blidt tag i nakken med den anden, mens du
åbner gabet på løven. De synes IKKE det er sjovt, og det smager rigtig
hæsligt.

:Pia

Fra : Denise

Dato : 30-07-03 12:35

> [...]
> bare kræsen???
> Jeg ville jo mene at det gør mere ondt at spise tørfoder i forhold til

Hej Nina
Har desværre ingen godt råd og ideer Har selv haft en kat der led meget
af tandkødsbetændelse. Han måtte på kur et par gange om året, med Antirope
Vet (hvid/gule kapsler), for at holde det nogenlunde nede.
Men tørmad skulle da være det bedste for tænderne. Hvis det gjorde ondt at
spise tørfoder, så gjorde han det ikke
Hilsen Denise

Fra : Pia J

Dato : 30-07-03 12:41

"Denise" <Denise.Reindel@*NOSPAM*sas.dk> wrote in message

> Men tørmad skulle da være det bedste for tænderne. Hvis det gjorde ondt at
> spise tørfoder, så gjorde han det ikke

Nej, da jeg opdagede det på mine og gik over til Oral care istedet for de
sædvanlige små piller som de kan inhalere, så blev de godt nok mopsede - det
var vist ikke sjovt at skulle tygge.

:Pia

Fra : Ida

Dato : 30-07-03 12:41

--
"Nina Søgaard" <nina2KATTE@BAKKEa.cirque.tv> skrev i en meddelelse
> [...]
> levende forestille mig at det må gøre ret ondt!
> Er der nogen af jer der har nogle fif til hvordan jeg kan hjælpe ham?

Jeg har selv en coonpige der lider af dårligt tandkød, så jeg har været
gennem hele møllen nu
Antirobe er specielt mod betændelse i tandkødet og en kur på 14 dage vil i
mange tilfælde kunne afhjælpe problemet og ellers kan binyrebarkhormon være
en mulighed. Vi har været gennem en skæring af tandkødet også og det har
fjernet en hel del af problemet - desværre ser det ud til at det ikke er
helt nok i dette tilfælde, som er et af de helt slemme :-/
Der findes også L-lysin, som kattefolk i USA har brugt med held gennem mange
år, men det findes ikke mange steder i handelen i Danmark, så det skal købes
over internettet *s*

> [...]
> bare kræsen???
> Jeg ville jo mene at det gør mere ondt at spise tørfoder i forhold til

Tørfoder er kun godt for ham, det hjælper med at massere tandkødet og
gummerne. RCs MCO foder og Oral Care fra Hills er en oplagt mulighed og
ellers må du se hvad du kan få ham til at gnave i af daggamle kyllinger, råt
oksekød i større bider, kalveknogler, hundetyggeben osv *s*

> Gode råd og idéer modtages med kyshånd.
>

> Med venlig hilsen
> Nina Søgaard

Held og lykke

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk - killinger til salg

Fra : Nina Søgaard

Dato : 30-07-03 13:55

> [...]
> bare kræsen???
> Jeg ville jo mene at det gør mere ondt at spise tørfoder i forhold til

Hej igen.

Tak for jeres svar og gode råd, som jeg fluks vil prøve af.
Jeg ved godt at det bedste for tænderne er tørfoderet , det undrer
mig bare at han ikke vil spise andet......

Fra : Britt Johannesen

Dato : 30-07-03 17:37

Hejsa Nina

Jeg har også været hele møllen igennem med min MCO pige, fra pencilinkur
uden ende, specialfoder til tandbørstning. Hun startede med dårligt tandkød
fra lille killing og det blev ikke bedre med alderen. Hun tabte sig og stank
af død ud af munden. Til sidst i samråd med dyrlægen fik hun fjernet hele 26
tænder - har stadig hjørne - og fortænder.

Hun fik dem fjernet sidste sommer og der har ingen problemer været siden -
er løbende til dyrlægetjek -hun spiser gladeligt og har taget på i vægt. Hun
har helt forandret personlighed dvs. en dejlig kælen og glad mis. Hun får
tørfoder ligesom min anden MCO og virker på ingen måde hæmmet af sine
manglende bisser.

Det er selvfølgelig en drastig beslutning, men vi har ikke fortrudt, hun har
nu fået et kvalitets misseliv og jeg behøver bare at kigge på den
storspindende pelsknude som ligger her på skrivebordet og driller mig, mens
jeg skriver :)

Faktisk kan du købe lysin af Lene Houe fra Felismir katteklinik.
www.felismir.dk
Det skulle eftersigende hjælpe på milde angreb af tandkødsbetændelse, vær at
prøve :)

Så held og lykke med missen :)
Hilsen
Britt

Fra : Jane Bjørnlund

Dato : 31-07-03 11:42

Hej Nina

Hvad med at tale med dyrlægen om det, hvis du ikke allerede har været
der. Hvis katten har tandsten kan det være årsgen, men det kan fjernes
og dermed hjælpe tandkødets tilstand. Det kan også være, at kattens
immunforsver bare ikke kan holde det væk, som det er tilfældet med vores
ene mainecoon der også lider af tandkødsbetændelse. I samråd med lægen
er han nu på kur med binyrebarkhormon, som faktisk hjælper. Efterhånden
skal dosis sættes ned, og så skal han måske blive ved at få det i de små
doser for at holde det nede. Personligt stejlede jeg næsten, da dyrlægen
sagde, ham måske skulle blive ved at få det, men som han også
pointerede, så ville bivirkningerne ved det være mindre end den smerte
tandkødsbetændelse altid er. Det er min opfattelse at mainecoons har
tendens til tandkødsbetændelse, og i nogle tilfælde bliver det virkelig
slemt, så katten fx. kan udvikle en regulær spiseforstyrrelse.

Med venlig hilsen
Jane Bjørnlund
- Tøm kattebakken ved privat svar