langhår x korthår parringer!
Fra : Freedom

Dato : 29-07-03 10:23

Hej jeg vil gerne høre om det Kan lade sig gøre hvis man parre en exotic
shorthair (ren exotic) med en perser kan det så lade sig gøre at der aldrig
vil komme langhårede killinger?
Er korthår dominant og langhår resersive ?

Jeg har fået fortalt at man kan lave en parring mellem langhår og en
korthår og aldrig få langhårrt killinger, det syntes jeg lyder utroligt at
det skulle
kunne lade sig gøre!

Er der nogle som ved noget om dette?

Iben

Fra : Pia J

Dato : 29-07-03 10:26

Jeg ved ikke noget om persere, men det kan sagtens lade sig gøre at få en
kuld fra en langhåret og en korthåret kat og kun få korthårede killinger -
mine 2 er fra sådan et kuld.

Men man kan ikke GARANTERE, at de alle bliver korthårede.

:Pia

Fra : Freedom

Dato : 29-07-03 10:33

;)) Tak, Jeg ved godt det sagtens kan lade sig gøre, men spørgsmålet går på
om man genetisk kan komme frem til en kombination hvor det er umuligt at få
en langhåret ved en parring med en korthåret?

Fra : Pernille Scharff

Dato : 29-07-03 10:46

Hej Iben,

hvis den korthårede kat er homozygot for korthår, dvs. ikke bærer genet for
langhår (og det kan du ikke se på katten, men måske regne sandsynligheden ud
ved hjælp af stamtavlen), vil alle killingerne blive korthår, men også
allesammen bære gen for langhår (fra den langhårede forælder). Korthår er
dominant, langhår er recessiv.

/Pernille

Fra : Freedom

Dato : 29-07-03 10:51

Tak Pernille, Hvordan regner men det ud?

Iben

Fra : Pernille Scharff

Dato : 29-07-03 12:00

Hej Iben,

> Tak Pernille, Hvordan regner men det ud?

rigtig godt spørgsmål.....

Eftersom langhårsgenet er recessivt, kan det ligge og gemme sig i mange
generationer før det dukker op, så 100% sikker kan man aldrig være. Men hvis
der er flere generationer på stamtavlen uden langhår (altså i dit tilfælde
ren EXO), er sandsynligheden ret stor for at der ikke er noget langhårsgen.
Hvis du har mulighed for at undersøge, om kattene i stamtavlen tidligere har
lavet langhårskillinger (og altså bærer langhårsgen) kan du måske kortlægge
det lidt nærmere. Den sikreste måde at kontrollere, om en kat bærer et
bestemt recessivt gen, er jo altid at parre med en kat der er homozygot for
det recessive gen. Men eftersom katte ikke er underlagt statistikkens regler
(LOL) kan man jo stadig ikke vide sig sikker. Jeg skulle f.eks. have haft
50% røde killinger i mit kuld, men fik ikke en eneste

Spørg endelig igen, hvis du vil vide mere...

/Pernille

Fra : Freedom

Dato : 29-07-03 12:50

Pernille, tak for den gode forklaring;) Jeg forstår nu meget bedre;) Syntes
det lød fjollet at man ved at parre to langhåret at man kan risikere at man
ikke får bare en langhåret;)) Men jeg forstår nu;)

Fra : TM

Dato : 29-07-03 12:09

"Freedom" <whoknows@onca.dk> wrote in message
> Tak Pernille, Hvordan regner men det ud?

> [...]

Og lige en lille tilføjelse - du kan sagtens se en parring mellem to exo'er,
der giver exo'er + persere )))

MVH

Tina

Fra : Pernille Scharff

Dato : 29-07-03 12:56

> Og lige en lille tilføjelse - du kan sagtens se en parring mellem to
exo'er,
> der giver exo'er + persere )))

Jeps, nemlig....og en parring mellem to sorte katte der giver blå
killinger...også kattens at misserne ikke kommer med et skilt hvor der står
deres farvekode *LOL*

/Pernille

Fra : Freedom

Dato : 29-07-03 12:54