Chow-chow ikke stambogsførte hvalpe.
Fra : hald

Dato : 11-08-03 17:08

Hej jeg skriver for at høre andres meninger, så alle er velkomne til at
svare men overfus mig ikke da jeg ikke helt selv er klar over mine egne
holdninger til spørgsmålet.

Jeg har en raceren stambogsført Chow-cwow tæve, men hun er ikke blevet
bedømt på en udstilling og er derfor ikke avlsgodkendt. Udstilling er ikke
min kop te og derfor heller ikke hundens.
Nu er der bare det at det ville være sjovt og hyggeligt med et kuld hvalpe,
de kan jo så bare ikke blive stambogsført eller hvad? Er der mon nogen der
vil lægge Chow-chow han til? Kan man få afsat hvalpene? Er det alt for
anarkistisk? Jeg vil helst have hvalpe af chow forældre, er det egoistisk?

Ja det var vist det for nu, nåh nej ikke helt, er det nemmest a komme af med
hvalpe om vinteren eller sommeren?

På forhånd tak for svarene. Nina Hald.

Fra : Mari

Dato : 11-08-03 19:37

"hald" <ninahald@(NOSPAM)privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> svare men overfus mig ikke da jeg ikke helt selv er klar over mine

Jamen, så vil jeg starte med at spørge dig, om du ikke ville synes at
den opdrætter der sælger hvalpe til dig - at vedkommende sikrer
bedst muligt at det er racetypiske sunde hvalpe??

Det vil med garanti blive forventet af dig - hvis du vælger at blive
opdrætter.
(Et kuld - og du er opdrætter)
Det "koster" dig så lidt at tage på en eneste udstilling og få en
2.præmie på
din hund. Dernæst går du til dyrlægen og får lavet en øjenlysning, en
HD/AA fotografering - og når disse undersøgelser falder ud til hundens
fordel,
så vil udbudet af hanhunde spænde fra de bedste til de dårligste. Så
hvorfor
ikke stile højt - når du alligevel skal stile efter at få nogle gode
hvalpe.

/Mari

Fra : mathilde

Dato : 12-08-03 06:04

Om kuldet kan blive stambogsført handler om hvilke avlsrestriktioner der
findes for chow chow, ikke alle racer kræver en udstillingsplacering.
Hvis det kræves, kunne det jo være at opdrætteren var vild i varmen for
at få lov til at udstille hende. Og ellers kan du jo få en handler til
det. Med den rette person, plejer de fleste hunde nok at syns det er
sjovt.

Generelt er det nok nemmere at få afsat hvalpene hvis de er med stambog.

Jeg undrer mig da tit over at læse følgende: Ægte uden stambog. Så
tænker jeg da umiddelbart, hvad er der da galt med forældredyrene siden
ejerne ikke har valgt at få stambogsførte hvalpe...

Når du nu elsker chow chow´en må det vel også være rart at vide om man
bidrager til racens fornyelse og forskønnelse, måske man ved det bedre
hvis man med sikkerhed ved at tæven er en god repræsentant for racen?

Mathilde.

http://www.kandu.dk/