B/E-kørekort ved kørsel i udlandet
Fra : Gitte Sørensen

Dato : 07-08-03 16:46

Det var da ellers noget af en artikel, der stod at læse i det nye
Camping-Fritid !!
Det handler om, at man ved kørsel i bl.a Tyskland og Sverige, skal
være i besiddelse af et B/E kørekort, når man køer med en campingvogn
over 750 k - ellers vanker der bøder.
Man bør nok overveje seriøst at spare sammen til sådan et kørekort
under alle omstændigheder (også for at lære noget trailer-kørsels-
teknik) - blot er det noget af en udskrivning, når vi er to, der
skiftes til at være chauffør !!

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside (hobby, kunst, camping): http://gydda.dk

Fra : Karsten Madsen

Dato : 07-08-03 17:30

"Gitte Sørensen" <gitte@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det handler om, at man ved kørsel i bl.a Tyskland og Sverige, skal
> være i besiddelse af et B/E kørekort, når man køer med en campingvogn

Nope, de enkelte lande i EU skal respektere gældende regler i hjemlandet når
det gælder kørekort og regler vedrørende vægt.

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-08-03 18:30

Karsten Madsen wrote:

> Nope, de enkelte lande i EU skal respektere gældende regler i
> hjemlandet når det gælder kørekort og regler vedrørende vægt.

Du har næsten ret - det er ikke bare et EU foretagende men på højere niveau.
Jeg mener at det hedder

For alle lande der har ratificeret aftalen gælder det at man i de andre
tilsluttede lande må føre køretøj efter hjemlandets regelsæt. Altså hvis du
har dansk førerbevis gælder der samme (danske) regler for dig i alle
tilsluttede lande.

Hvad er det konkret at DCU skriver? Er det igen en fejlagtig oplysning de
giver medlemmerne eller foreligger der en misforståelse?

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 07-08-03 18:53

Thu, 7 Aug 2003 19:30:08 +0200, skrev "Carsten Stage"
<stage_nospam@fabel.dk> :

>Hvad er det konkret at DCU skriver?

Historien udspringer af en konkret sag, hvor et medlem engang sidste
år har fået en bøde på 400 euro fordi kørekortet ikke var i orden.
De skriver, at bilister har pligt til at sætte sig ind i færdselsloven
i de lande, man besøger. Det gælder hastighedsgrænser og diverse
regler om f.eks. kørsel med campingvogn.

De har fået reglen bekræftet hos hhv. Deb tyske Ambassade i København
og hos det tyske Verkehrsministerium, og så skriver de endvidere "der
er således ingen tvivl om, at flertallet af danske campister kører
ulovligt i Tyskland".

> Er det igen en fejlagtig oplysning de
>giver medlemmerne eller foreligger der en misforståelse?

Det kan man jo så håbe !! Jeg kiggede i første omgang på kalenderen,
og konstaterede at det _ikke_ var 1. april i dag

Overskriften er i øvrigt: "Skandale - Dannske campister står til
KÆMPEBØDER" (det sidste ord skrevet med fede, røde blokbogstaver).

Indtil videre fraråder de tilsyneladende, at rejse til eksempelvis
Tyskland og Sverige, hvis ikke kørekortet er i orden !!

Fra : Carsten Stage

Dato : 07-08-03 21:23

Gitte Sørensen wrote:

> [...]
> i de lande, man besøger. Det gælder hastighedsgrænser og diverse
> regler om f.eks. kørsel med campingvogn.

OK - så langt, så godt. Tak for det.

Selvfølgelig skal man overholde lokale færdselsregler som f.eks.
hastighedsgrænser.

> [...]
> og hos det tyske Verkehrsministerium, og så skriver de endvidere "der
> er således ingen tvivl om, at flertallet af danske campister kører

Det virker som om der er en misforståelse et eller andet sted...

Alle EU-lande er omfattet af et direktiv der omhandler førerbevis samt
gyldighedsområde for de forskellige typer - det kan ses her:

http://www.eu-oplysningen.dk/folketinget/europaudvalget/euu_bilag/2000_2001/20001754/

Nu har jeg endnu ikke nærlæst det - men umiddelbart ser det ikke ud til at
de danske regler der omhandler muligheden for at trække mere end bilens
egenvægt +50 kg er omfattet...

Jeg undersøger og vender tilbage...

Fra : Peter 2970

Dato : 09-08-03 10:40

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse
..dk...>> KLIP
> Nu har jeg endnu ikke nærlæst det - men umiddelbart ser det ikke ud til at
> de danske regler der omhandler muligheden for at trække mere end bilens
> egenvægt +50 kg er omfattet...
KLIP

Det er faktisk samme regler som herhjemme.
At vi har de underlige regler med "egenvægten +50 kg" skyldes
udelukkende at myndighederne Danmark anvender andre regler for beregning af
egenvægten end de gør i Tyskland og resten af Europa

Eksempelvis vejer vores Citroen i følge de danske papirer 1225 kg,
hvor den i Tyskland har en egenvægt på 1320 kg.

I Danmark vil jeg altså få problemer med en 1300 kg's Campingvogn
(totalvægt) men ikke i Tyskland.

Et faktum som enhver med en lille smule viden om reglerne kunne have
fortalt fru Mette Våbengård, så hun og DCU ville have sluppet for at skabe
utryghed blandt mange campister.

MVH Pernille Friis

begin 666 spacer.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``````````"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Karsten Madsen

Dato : 07-08-03 18:54

> Du har næsten ret - det er ikke bare et EU foretagende men på højere
niveau.

Æv, jeg troede ellers at EU for en gangs skyld havde lavet noget fornuftigt
Men når man tænker over det er det vist nok alle de lande som er med i
samarbejdet om det internationale kørekort (eksisterer det egentligt endnu
?)

/karsten

Fra : HR

Dato : 08-08-03 20:48

Hej Carsten
Den faktuelle lovtekst er her: http://www.solifer.dk/tyskkort.htm

Mvh Hans

Fra : Hans Jørgen

Dato : 09-08-03 10:17

Hej grp
Tja jeg ved ikke. EU har indført flere direktiver bl.a. denne
"Harmonisering af betingelserne for udstedelse af nationale kørekort med
henblik på gensidig anerkendelse, således at det er lettere for mennesker at
bevæge sig frit rundt i Fællesskabet eller at slå sig ned i en anden
medlemsstat, end den, hvor de bestået køreprøven."
http://europa.eu.int/scadplus/leg/da/lvb/l24141.htm

Her klager EU over danmark for manglende anerkendelse og overtrædelse af
direktiv vedrørende en svensker hvis kørekort danmark ikke ville acceptere.
Et sådan direktiv eksisterer vel også i tyskland, og igen - dcu burde have
boret i dette.
http://www.folketinget.dk/Samling/20001/udvbilag/EUU/Almdel_bilag683.htm

vh
hans Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-08-03 21:24

HR wrote:

> Den faktuelle lovtekst er her: http://www.solifer.dk/tyskkort.htm

Det er rigtigt Hans - men det er den tyske lovgivning.

Det der gælder for EU-borgere er en EU-beslutning der for eksempel gjorde
det lovligt for andre EU-borgere at køre med 2,50 meter brede vogne i
Danmark før det var tilladt for danskere. Ligeledes var det lovligt for
andre EU-borgere at køre motorcykel med anhænger før det blev lovligt for
danskere.

Den EU-beslutning jeg har kunnet finde peger på at hvis vogntogets samlede
vægt overstiger 3500 kg eller hvis trailerens tilladte totalvægt overstiger
bilens tjenestevægt (cirka egenvægt +50 kg) ikke er lovligt.

Altså er de danske særregler der blev vedtaget for cirka 10 år siden ikke
omfattet! Jeg har forespurgt i Justitsministeriet for at få et korrekt svar.

Det er altså hverken dansk eller tysk lovgivning vi skal have fat i...

Som skrevet før så vender jeg tilbage når jeg har ministeriets svar.

Fra : Hans Jørgen

Dato : 12-08-03 14:01

Carsten Stage wrote:

> Det er altså hverken dansk eller tysk lovgivning vi skal have fat i...
>
> Som skrevet før så vender jeg tilbage når jeg har ministeriets svar.

Nja det er nu ikke helt sikkert CS.
jeg har talt med Folketingets EU oplysning og fået følgende
..- Kære Hans J.

Et dansk kørekort anerkendes i de øvrige EU-lande. Læs mere her:
http://www.europa.eu.int/comm/transport/home/drivinglicence/faq/002_da.htm

For så vidt angår dit andet spørgsmål vil jeg henvise til Bekendtgørelse om
Kørekort (nr. 100 af 22. feb. 2002). Du kan finde bekendtgørelsen på
www.retsinfo.dk .

For nærmere fortolkning af denne bekendtgørelse bedes du kontakte
Rigspolitiets færdselsafdeling,.

Det gav ikke noget, så jeg ringer så til rigspolitiets færdels afdeling - og
der fortæller de at det ER de tyske! regler der skal regnes med.

Nå - jeg ringede så til den tyske ambassade og de var naturligvis bekendt
med situationen, og sender noget materiale til mig med posten, og så vil jeg
lige skrive igen når jeg ser hvad det er.

Venlig hilsen - Hans Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 12-08-03 18:46

Hans Jørgen wrote:

> Det gav ikke noget, så jeg ringer så til rigspolitiets færdels
> afdeling - og der fortæller de at det ER de tyske! regler der skal
> regnes med.

Hmmm, det harmonerer ikke med at der i eu-bestemmelsen bruges de samme tal!
Det virker som om at det er de danske mulighedr for opvejning af trækvægten
(12% - 8% reglen) der ikke er taget højde for.

> Nå - jeg ringede så til den tyske ambassade og de var naturligvis
> bekendt med situationen, og sender noget materiale til mig med
> posten, og så vil jeg lige skrive igen når jeg ser hvad det er.

Det ser jeg frem til - ligesom at jeg afventer justitsministeriets
fortolkning.

Uanset havd så er mit vogntog udenfor farezonen...

Fra : Åsa W

Dato : 07-08-03 20:34

"Gitte Sørensen" <gitte@superbruger.dk> skrev i meddelandet
> [...]
Sverige, skal
> være i besiddelse af et B/E kørekort, når man køer med en

Det har jag svårt att tro (och jag ser att många har svarat
att det är fel också!) eftersom vi svenskar inte behöver
annat än B-kort om inte vagnens totalvikt överstiger bilens
tjänstevikt (eller något sådant, kan inte exakt, men det
står i varje bils papper hos oss) eller vagntågets vikt
överstiger 3500 kg.

Mycket bra tanke!!

Åsa

Fra : T. Hartung

Dato : 08-08-03 17:27

"Åsa W" <asawi@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tjänstevikt (eller något sådant, kan inte exakt, men det
> står i varje bils papper hos oss) eller vagntågets vikt

....... Og det er også reglen i Tyskland - men her i DK må man køre med
bilens egenvægt + 50 kg og så vejer CV mere en bilen - også i vores
indregistreringspapirer og det er vist det der går galt.

mvh
T. Hartung

Fra : Kim Olsen

Dato : 07-08-03 21:09

> Man bør nok overveje seriøst at spare sammen til sådan et kørekort

Er det nogen det ved hvad sådan et trailerkort kan fås for?

Ikke fordi jeg tror at det kan passe at vi skal indrette os efter tyske
vægtregler, hvis vi overholder vores egne love.

Forøvrigt kunne det jo blive et kæmpeprojekt at sætte sig ind i alle regler
i samtlige lande man kører igennem på en sommerferie.

Hvis det virkelig passer, så kan jeg da se at næste års sommerferie går
gennem gennem Polen til Tjekkiet i stedet for tyskland..............hmmm Så
kan man jo overveje om der måske er en polsk regel der kræver buskørekort
hvis man er mere end 2 i bilen........

Kim

Fra : Steen Larsen

Dato : 08-08-03 03:41

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Er det nogen det ved hvad sådan et trailerkort kan fås for?

Hej Kim

Jeg har selv lige taget det i år jeg gav 3900 til kørelæren + 160 til
staten grunden var at jeg har købt en ny bil så totalvægten sniger sig
over 3500 kg.

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 08-08-03 07:17

Der er stor prisforskel på BE Kørekort
En hurtig rundringning til et par kørelærer i Kolding, Fredericia Og Horsens
gav en besparelse på
næsten kr. 2000 fra dyreste til billigste.
Jeg tog mit kørekort for et par år siden i Juelsminde - (Jeg bor i Kolding)

Køreturen og benzinprisen - blev så rigeligt betalt.
Jeg var til køreprøve i Horsens -

Bestod første gang - Og har virkelig haft stor glæde af den undervisning
jeg fik
Jeg troede jeg var dygtig til at køre bil - men uha uha - der er kommet
mange nye regler - Teorien var gavnlig at få opfrisket.
Dette blot til venlig orientering

Carsten Laursen

Fra : René Roager

Dato : 08-08-03 15:22

On Fri, 8 Aug 2003 08:16:40 +0200, "Carsten Bo Laursen"
<cabola@post7.tele.dk> wrote:

>Jeg troede jeg var dygtig til at køre bil - men uha uha - der er kommet
>mange nye regler - Teorien var gavnlig at få opfrisket.
>Dette blot til venlig orientering
>
>Carsten Laursen

Hej Carsten!

Helt enig - har også lige taget B/E (tog kørekort i 1975), så der var
lige lidt om vigepligter m.m. men sundt nok.

Til Carsten Stage: Det er muligt der findes regler om det er
hjemlandets kørekortsregler der gælder i EU, men det er svært at
forklare en tysk betjent der står og vil have 400 Euro kl 3 om natten
på en tysk autobahn. Og hvor ikke engang en opringning til dansk
politi hjælper. (og efterfølgende bliver bakker op af diverse tyske
myndigheder).

mvh
René

Fra : K. Larsen

Dato : 09-08-03 10:18

> [...]
> på en tysk autobahn. Og hvor ikke engang en opringning til dansk
> politi hjælper. (og efterfølgende bliver bakker op af diverse tyske

FDM anbefaler at man i sådanne tvister betaler og ser glad ud indtil man
kommer hjem. Hjemme igen kontakter man de danske myndigheder eller FDM
som så ordner sagen. Det skulle Ifølge FDM føre til at man får sine
penge tilbage, hvis man har retten på sin side.

Hilsen

Kåre

Fra : Gismo

Dato : 09-08-03 20:28

K. Larsen wrote:

> [...]
> eller FDM som så ordner sagen. Det skulle Ifølge FDM føre til at man
> får sine penge tilbage, hvis man har retten på sin side.

Det var nok den måde DCU skulle have grebet sagen an, nu ser det
ud til at DCU må give kveje bajer til 170.000 medlemmer. surt.

Gismo.

Fra : Hans Jørgen

Dato : 10-08-03 18:54

Jeg ka ik la vær!

Hvis man læser DCU debatten i tråden "Campingvognvægt og kørekort"
fremkommer deres moderator med en anmodning om at la` være med at kalde
artiklen en skandale! uden ordet fremkommer i et! indlæg før moderators
egen - senere skriver samme moderator gudhjælpemig (undskyld) at han ikke
har læst artiklen da han ikke er hjemme - det afholder ham altså ikke fra at
kommentere noget han ikke har nogen viden om.
Det er altså niveauet hosDCU - at kommentere noget man ikke aner noget om!
Ja jeg ka altså ikke la være med at more mig lidt.

vh
Hans J

Fra : KTH

Dato : 10-08-03 21:16

"Hans Jørgen" <hjh@(slet)campingstuff.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er altså niveauet hosDCU - at kommentere noget man ikke aner noget om!
> Ja jeg ka altså ikke la være med at more mig lidt.

Jamen er det ikke bare typisk amatør-DCU. Det er ikke første gang de har
brændt næsen ved at være uvidende.
Og de kalder sig en forbrugerorganisation for campister !
En flok indspiste amatører kalder jeg dem.

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-08-03 21:26

K. Larsen wrote:

> [...]
> eller FDM som så ordner sagen. Det skulle Ifølge FDM føre til at man
> får sine penge tilbage, hvis man har retten på sin side.

Rigtigt - det er sådan man kommer lettest over det. Specielt hvis man har
FDM's jurister i baghånden.

Fra : T. Hartung

Dato : 13-08-03 16:11

> Rigtigt - det er sådan man kommer lettest over det. Specielt hvis man har
> FDM's jurister i baghånden.

ja de har da også bare at være rigtig gode i denne sag - de har mig bekendt
heller ikke advaret nogen om denne lille fælde - så også slag til FDM !!.

Jeg er mangeårig medlem af begge organisationer for altid at være helt
fremme i skoene - men her klemmer de godt nok noget!

mvh.
T. Hartung

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 10-08-03 22:32

roager@oncable.dk (René Roager) skrev:

> [...]
>hjemlandets kørekortsregler der gælder i EU, men det er svært at
>forklare en tysk betjent der står og vil have 400 Euro kl 3 om natten

Hvad jeg ikke fatter, er, at betjenten opkræver en bøde og så lader
manden køre videre med et angiveligt ulovligt vogntog. Det logiske
ville vel være, at politiet bad ham koble campingvognen fra. Ellers
ville man vel også teoretisk kunne blive stoppet af 500 politifolk på
sin vej gennem Tyskland og blive afkrævet en bøde hver gang.

Jeg synes overhovedet ikke, at den historie hænger sammen.
--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere