Hurra for Jespers sejlerråd - sørme om ikke det virker på Camp-letten.
Jeg gik dog ikke til bådmanden, men i den lokale Biltema (
www.biltema.dk)
Jeg fik - på ret let vis - renset Camp-letten, og efterfølgende
voksbehandlet den.
I forventning om, at andre kan bruge min erfaring, her kort en gennemgang af
anvendte midler:
Biltema har en "Bådrens", varenr. 36-2114 til kr. 37.
I beskrivelsen står, at den renser effektivt uden at ødelægge gelcoat.
Produktet virker fint - og ligner lakrens til biler i form/funktion.
Det viste sig, at Biltema har et specialprodukt til at fjerne sorte streger
på glasfiber, lakker etc.
Den hedder "Black Streak Remover", varenr. 36-861 til kr. 47.
Det er en pumpespray - spray på lad sidde i 30 sekunder og tør over.
Denne var for mit vedkommende udmærket til at tage de sorte mærker, jeg
døjede med.
Bådrens er et form for slibemiddel, og går mere i dybden - et par pletter,
som sprayen ikke lige kunne tage, kunne tages med bådrens og lidt knofedt.
Efter at Camp-letten så var renset, og hvid og pæn som da jeg fik den -
skulle den naturligvis forsegles - vokses.
Her ville jeg - hvis ikke Jesper havde inspireret mig - anvendt min
sædvanlige lakforsegler til bilen - tyk og cremet konsistens.
Men jeg kan godt følge ideen - at glasfiberkarossen kan sammenlignes med
både, hvorfor bådvoks må være bedre.
Så jeg anvendte Biltema Bådvoks, varenr. 36-2116 til kr. 37.
Jeg blev overrasket da jeg åbnede den - for alt jeg har brugt af autovoks
har været cremet - men denne var flydende tynd som vand. Smøres på,
indtørrer og efterpoleres.
Resultatet ser fint ud - spørgsmålet er så holdbarheden. På min lakforsegler
til bilen står 12 mdrs. holdbarhed - på Bådvoks 5-6 måneder. Men dette er
måske på en båd konstant liggende i vandet, så den reelle holdbarhed på en
Camp-let måske er længere.
Nu pakkes Camp-let ned for vinteren - så jeg kan da så overveje at give den
bådvoks til foråret inden den skal ud og rulle - det tager jo ikke lang
tid - det er rengøringen der tager længst.
"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> skrev i en meddelelse
news:3f316820$0$13167$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> "Hans Schroeder" <Hans.Schroeder@nejtakpost2.tele.dk> wrote in message
> news:Fn6Ya.2372$Mk4.676@news.get2net.dk...
> > Efter første ferietur med Camp-let (fabriksny) kan jeg konstatere at den
> > hvide lak på vognen er yderst sart.
> >
> > Eksempelvis har jeg sorte slidmærker, der hvor kørekappens elastikker
har
> > "gnavet".
> >
> > Det er naturligvis kun kosmetisk, for glasfiber ruster jo ikke. Men jeg
> kan
> > ikke undlade at spekulere på, om jeg har fået en vogn, der er lakeret
for
> > dårligt, og derfor bør reklamere.
> >
> > Har andre samme problem - eller holder glasfiberen sig bare hvid.
> >
> >
> > --
> > Hans Schroeder
> > e-mail: Hans.Schroeder@nejtakpost2.tele.dk
> > Fjern "nejtak" i e-mail
> >
> >
> Når du nu skriver "glasfiber" så er det jeg tar' sejler-kasketten på og
> kommer ind
> Glasfiber er normalt ikke lakeret, men det første lag, der sprøjtes i
formen
> er ikke glasfiber men Gelcoat. Gelcoat er ikke så hårdt som lak, men har
den
> fordel at den er flydende og derfor kan lægge sig perfekt på indersiden af
> formen. Det kan glasfiber jo ikke, og derfor ville der blive et ret stort
> spartle, slibe, spartle igen, slibe og så engang maling af glasfiberens
> overflade. Hverken grove måtter, vævede måtter eller de kortere sutmper,
man
> bruger til at sprøjte i formen er i stand til at komme ordentligt ud i
> hjørner og skarpere kanter. Og dette medfører det store spartle og
> slibearbejde.
> Men tilbage til overfladen - det er jo den i slås med. Gelcoaten bliver -
> ligesom lak - nedslidt af brug, sol, vind og vejr, og bliver så mat og
porøs
> i overfladen. Dette får naturligvis alt skidt til at sidde fast.
> Derfor skal Gelcoat altid have en voks-overflade til at beskytte sig.
> Jeres sorte pletter er ret lette at slippe af med; far til den lokale
> båd-mand og køb en flaske Gelcoat-rens. Stærkt alkalisk og kræver handsker
> (hør nu efter - jag HAR prøvet uden = MEGET løs hud på hænderne og det
svier
> en del :o/ ) og koster 80-100 kr for en liter. Men den liter holder flere
år
> til jeres brug.
> Brug en forstøver-flaske til at sprøjte det på pletterne og en blød børste
> til at vaske med. Og lad det sidde 5-10 min med jævnlige "vask" med
børsten
> (som også vædes med rensen). Skyl efter med meget frisk vand (altså mange
> liter
) . I kan straks se om det har taget det hele - ellers prøv et
par
> gange mere.
> Hvis pletter og skjolder på/i Gelcoaten sidder for fast (dybt) kan det
blive
> nødvendigt at polere det væk med noget let-slibende - Slipol el. lign.
> Er dette heller ikke nok må man igang med vandslibepapir. Dette sker dog
> først ad åre - eller ved meget slemme pletter. Enkelte ting kan brænde sig
> ind i Gelcoaten. Prøv at gå en tur på den lokale havn og find en båd eller
> jolle, hvor ejeren har været dum nok til at bruge galvaniserede
bolte/skruer
> og se så om han nogensinde kommer af med rust-striberne. Det gælder jo
> forresten også jeres vogn - ALT andet metal end rustfrit er bandlyst !!!
> (Til udvendig brug - bevares).
> I en båd kommer ruststriberne på få måneder og skal males over for at
> forsvinde !
>
> Alt i alt er det både lettere og billigere at forebygge - som altid. Prøv
> f.eks. at få fat i nogle hvide elastikker til at holde køresejlet fast
med -
> og vær forberedt på at også kanten af køresejlet kan lave slidmærker !
Selv
> på et surf-brædt har jeg altid haft slidmærker efter de remme, jeg spændte
> den fast på taget med. De sad forresten også og samlede vand og skidt, så
> der altid var sorte mærker efter remmene.
>
> Mht. til afsmitning - som nævnt i andet indlæg - sku' Gelcoat-rensen også
> kunne tage det. Eller det meste af det - afsmitning har tit den grimme
> detalje at det, der smitter af, egentligt gør det af kemiske årsager. Det
> betyder tit at afsmitningen går meget dybt i Gelcoat'en - og kan altså i
> værste fald være umulig at slippe helt af med uden dyb afslibning med
> efterfølgende opfyldning. Ikke nogen umulig gds-opgave men hvis man nu ku'
> undgå det...
>
> Overvej for resten at bruge voks og polermidler beregnet til både -
Gelcoat
> er anderledes end billak.
>
> Uha - lang smøre om den tyndeste del af jeres vogn - håber i får glæde af
> den længe.
>
> --
> -----------------------------
> Mvh
> Jesper
>
> GS500E når vejret spiller -
> Volvo når det spilder.....
>
>