Camp-let og "våde" madrasser
Fra : Hans Schroeder

Dato : 06-08-03 07:00

Så blev ferien afsluttet - første tur med nyindkøbt Camp-let, iøvrigt et
prægtigt køretøj/ferieform.

Efter at have talt med flere Camp-let ejere, kan jeg forstå at det er helt
almindeligt, at de i nattens løb opstår kondensvand under madrasserne. Det
er jo ligefør det er en hel svømmepøl (!)

Men har nogen fundet en løsning på dette forhold. Det mest almindelige er
naturligvis dagligt at løfte madrasserne, klodse dem op og lade dem udlufte
lidt - evt. ved hjælp af en ventilatorblæser.

Jeg har overvejet at ligge én lamelrulle under madrassen for at skabe luft,
men da glasfiberkarossen ikke er lige, dur det nok ikke.

Camp-let sælger isoleringsmåtter - de markedsføres vist mest til brug for en
"varmere seng", men spørgsmålet er om en sådan isoleringsmåtte vil flytte
kondenseringen til uden på vognen, så madrasserne bliver betydelige mindre
våde.

Har nogle erfaringer med isoleringsmåtter og/eller en god ide til reducering
af kondensproblemet?

--
Hans Schroeder
e-mail: Hans.Schroeder@nejtakpost2.tele.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-08-03 07:57

"Hans Schroeder" skrev
> Har nogle erfaringer med isoleringsmåtter og/eller en god ide til
reducering
> af kondensproblemet?

Jeg købte nogle meter "net" hos een der handler
med tilbehør til havebassiner. Det er den slags krøllet,
ca. 2 cm tyk, sort nylonmåtte, der vist oprindeligt er beregnet
til at holde på stenene i et kunstigt vandløb.
Det løfter madrassen lidt når den ikke er belastet.
Hynderne ligger dog ikke helt så godt fast når man
har dette væv under.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Eva

Dato : 06-08-03 12:06

> Har nogle erfaringer med isoleringsmåtter og/eller en god ide til
reducering
> af kondensproblemet?

Hej Hans

Vi har snakket med en Camp-let-ejer der havde isoleringsmåtter under
madrasserne. Deres erfaring var at det mindskede kondens væsentligt.

Venlig hilsen
Eva

Fra : Søren Johansen

Dato : 06-08-03 12:38

Hans Schroeder wrote:
> [...]
> almindelige er naturligvis dagligt at løfte madrasserne, klodse dem
> op og lade dem udlufte lidt - evt. ved hjælp af en ventilatorblæser.

Da vi havde Camp-Let købte jeg et par billige liggeunderlag, skar dem
til så de passede i bunden under madrasserne og satte dem fast med lidt
dobbeltklæbende tape.
Det løste problemet for os.
Jeg vil dog anbefale at man alligevel stiller madrasserne på "højkant"
en gang i mellem for at få dem luftet/tørret.

Mvh
Søren

Fra : Hans Schroeder

Dato : 06-08-03 12:50

"Søren Johansen" <soren@SLETducati.dk> skrev i en meddelelse

> Da vi havde Camp-Let købte jeg et par billige liggeunderlag, skar dem
> til så de passede i bunden under madrasserne og satte dem fast med lidt
> dobbeltklæbende tape.
Lidt nysgerrig:
Sådan nogle standard ca 5mm liggeunderlag - eller termomodel - der fås nogle
i alulook, som vistnok har bedre termoeffekt?

Jeg har ikke set Camp-lets originale - men i brochuren ligner det blot noget
i stil med liggeunderlag. Ca 800 kr. er mange penge for at få dem
tilskåret - sammenlignet med din løsning. Måske er de originale noget
tykkere

I princippet er det vel ikke nødvendig med tapen - hvis de er tilskåret. Jeg
formoder det er for at de ikke skal glide rundt i kassen - opstår der mon
kondens under liggeunderlaget?

> Det løste problemet for os.
> Jeg vil dog anbefale at man alligevel stiller madrasserne på "højkant"
> en gang i mellem for at få dem luftet/tørret.

Jeg er enig i, at der stadig skal luftes ud periodisk.

Fra : Søren Johansen

Dato : 06-08-03 14:07

Hans Schroeder wrote:
> Sådan nogle standard ca 5mm liggeunderlag - eller termomodel - der
> fås nogle i alulook, som vistnok har bedre termoeffekt?

Da det var et forsøg, brugte vi de billigste vi lige kunne finde. Da det
viste sig at virke fint, fandt vi naturligvis ingen grund til at skifte
dem ud med en "finere" model...

> I princippet er det vel ikke nødvendig med tapen - hvis de er
> tilskåret. Jeg formoder det er for at de ikke skal glide rundt i
> kassen - opstår der mon kondens under liggeunderlaget?

Nej, jeg tror heller ikke at tapen er nødvendig. Vi havde dog to drenge
på 8 og 12 på det tidspunkt, så det gik ind imellem lidt hårdt for sig
, også i sovekabinerne.

Vi oplevede ikke nævneværdig kondens mellem underlag og kassen.

Mvh
Søren

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 06-08-03 21:54

"Hans Schroeder" <Hans.Schroeder@nejtakpost2.tele.dk> wrote in message
**Klip**

> [...]
Jeg
> formoder det er for at de ikke skal glide rundt i kassen - opstår der mon

Hej igen (ska' prøve at holde det kort denne gang)

Principielt bør det limes fast med kontaktlim over hele fladen !
Kondens dannes på den kolde side -> hvis liggeunderlaget f.eks. ligger og
buer op fra bunden vil der dannes kondens på undersiden af liggeunderlaget.
Altså burde dobbeltklæbende være en dårlig ide -> kondens-mulighed + ingen
mulighed for at udtage og lufte dem.

Mulig anden løsning: find et liggeunderlag, der er syet ind i nylon. Tegn
den endelige form op på det/dem. Sy det i kanten på en gammel træde-maskine
(en elektrisk do syer de mest utrolige ting for mig - har testet i dette
materiale i andet sammenhæng). Igen til båd-manden og køb et passende antal
kaleche-knapper. Slå den ene del i underlagene og skru den anden del i
vognbunden.
Nylon-overtrækket ser pænere ud og gør at i ikke river kaleche-knapperne
igenne underlaget, når i skal afmontere det for luftning/rengøring.

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Hans Schroeder

Dato : 06-08-03 22:55

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Nylon-overtrækket ser pænere ud og gør at i ikke river kaleche-knapperne
> igenne underlaget, når i skal afmontere det for luftning/rengøring.

Uha - det lyder lidt voldsomt for mig.
Mon ikke bedste resultat bliver noget med at klippe et
"spejderliggeunderlag" til, købe en dåse lim, og så lime til overalt.
Jeg er så ikke nok "kølemand" til at regne ud, om kondenseringen herved
flyttes til ydersiden af vognen (altså væk fra madrasserne på den anden side
af dette lag).

Gad vide om originale isoleringsmåtter er løse?
Mvh
Hans

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 06-08-03 20:43

Hans Schroeder wrote:
> [...]
> våde.
>
> Har nogle erfaringer med isoleringsmåtter og/eller en god ide til reducering

Hej Hans
Vi har isoleringsmåtter i vores, men fra vi købte den, så jeg ved ikke
om problemet ville være større uden. Men man undgår ikke at skulle lufte
ud, dog ikke nødvendigvis _hver_ dag.
Selve materialet er det samme som liggeunderlag, så hvis du selv skærer
sådan nogle til vil de garanteret opfylde formålet lige så godt.

Mvh Lars Sch-M

Fra : Hans Schroeder

Dato : 06-08-03 22:48

Hej Lars
Lige et tillægsspørgsmål til de originale isoleringsmåtter.
Hvordan har de løst isolering ved sofaen. På vores er sofaskelettet vistnok
boltet fast i vognen - her hvor madrassen er i mindre størrelser.
Er det hele "skruet af", således at det der i standardvogn er den hvide
vognbund hos dig er isoleringsmåtten?

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 07-08-03 07:02

Lad være at lime underlaget fast - det bliver alligevel fugtigt - men i
væsentligt mindre grad - med liggeunderlag.
Men ved at lime - har man frataget sig selv den mulighed at luftre
ordentligt ud. Og gøre rent efter en ferie.

Mine forældre havde en Camplet - som bragte dem rundt i verden - til stor
fornøjelse.

Men efter ferien hjalp jeg med rengøring og "udluftning" - Vi er så
heldige at have plads til at kunne lufte madrasserne
og der er faktisk meget fugt i disse - især efter en ferie på fra 3 til 5
uger - med skiftende vejr og temperatur.

Til tider meget sved fra kroppen - til tider kondens p.g.a.
temperatursvingninger, og endelig høj luftfugtighed p.g.a. regn.

Og jeg var glad for at liggeunderlagene kunne tages ud af vognen.

Venlig hilsen
Carsten

Fra : Lars Schaumburg-Müll~

Dato : 07-08-03 19:40

Hans Schroeder wrote:
> [...]
> boltet fast i vognen - her hvor madrassen er i mindre størrelser.
> Er det hele "skruet af", således at det der i standardvogn er den hvide

De blev leveret løst, så jeg har selv skruet ryglænet af, lavet huller i
måtten og skruet det fast med boltene gennem hullerne.

Mvh Lars Sch-M