Hvad koster CD'r pt. ?
Fra : RANielsen.

Dato : 04-04-01 17:10

Hej Gruppe,

Det er efterhånden lang tid siden jeg har købt musik i en Dansk plade
forretning, så jeg ville gerne vide, hvor meget de nye ikke top 50 CD'r
koster rundt omkring i landet ?

Fx. Daft Punk's nye album Dicovery.

--
Venlig hilsen: Rasmus.

Fra : John K

Dato : 04-04-01 17:31

> Det er efterhånden lang tid siden jeg har købt musik i en Dansk plade
> forretning, så jeg ville gerne vide, hvor meget de nye ikke top 50 CD'r
> koster rundt omkring i landet ?
>
> Fx. Daft Punk's nye album Dicovery.

Typisk mellem 130 og 150 kroner - afhængig af forretning og af hvilket album
der er tale om.

Mvh

John K

Fra : Andrew

Dato : 04-04-01 18:41

Det er FULDSTÆNDIG vanvittige priser!

Jeg tror virkelig at pladeselskaberne skyder dem selv i foden, hvis de
solgte cd´er til den halve pris, er jeg sikker på at de ville sælge meget
mere!

And

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 04-04-01 21:25

In <9afmda$2p94$1@news.cybercity.dk> "Andrew" <gylp@kvalme.dk> writes:

>Det er FULDSTÆNDIG vanvittige priser!

>Jeg tror virkelig at pladeselskaberne skyder dem selv i foden, hvis de
>solgte cd´er til den halve pris, er jeg sikker på at de ville sælge meget
>mere!

Og endnu flere, hvis de foraerede dem vaek

Jeg er sikker paa at pladeselskaberne har nogle gode oekonomer ansat, der forstaar
at saette prisen, saa selskaberne tjener flest penge.

/Martin

Fra : Rasmus Boeriths Vest~

Dato : 04-04-01 21:38

Selvføllig!!! Bageren ville også sælge MEGET mere hvis den solgte
rundstykker for 25 øre stk....!!

Men ville de tjene på det?

Fra : Robert Eriksen

Dato : 05-04-01 11:45

Rasmus Boeriths Vestergaard wrote:

> Selvføllig!!! Bageren ville også sælge MEGET mere hvis den solgte
> rundstykker for 25 øre stk....!!
>
> Men ville de tjene på det?

I betragtning af priserne nu ligger på samme niveau (om ikke højere) end FØR
den "forbrugsbegrænsende" afgift blev fjernet så kan man vel ikke tro så meget
andet end der ryger 20-30kr pr. solgt CD direkte ned i lommerne på en eller
anden.
Iøvrigt er en CD billigere at producere end de nu, stort set, afdøde LP'er. Det
blev der gjort et ganske stort nummer ud af i sin tid da CD'erne for alvor slog
igennem.
Og så meget inflation har vi vel heller ikke haft.

Robert

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-04-01 13:34

In an article of 5 Apr 2001 Robert Eriksen wrote:

> [...]
> igennem.
> Og så meget inflation har vi vel heller ikke haft.

Måske nok er CD'ere billligere at producere end LP'ere, men når først
produktionsapparturet var oppe og havde stabiliseret sig, hvilket det
vel har været i mange, mange år efterhånden, så falder produktionsprisen
jo ikke. Tværtimod stiger den på grund af stigende lønninger til
medarbejdere, kunstnere og deslige. Personligt tror jeg ikke, at det er
meget billigere at producere en CD i dag end for 10 år siden.

Og selvfølgelig har der været noget inflation. Et hurtigt kig viser f.eks.
at mine Jumbobøger kostede 25 kr. i 1990 og i dag koster 35. Er disse
priser sammenlignelige med CD'ere, og ser vi lige bort fra, at der er
blevet fjernet en afgift, så burde de CD'ere, der i 1990 kostede 150 kr.
i dag koste 210 kr. Det gør de heldigvis ikke.

Vi kan nok konkludere, at Jumbobøger er for dyre...

--
Uffe Holst

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-04-01 15:36

Uffe Holst wrote:

> Personligt tror jeg ikke, at det er
> meget billigere at producere en CD i dag end for 10 år siden.

Pengene bruges i hvert fald ikke til at gøre kvaliteten bedre. Den gang CD'en
kom frem var der meget snak om at man kunne smøre leverpostej på den
og alligevel høre den. I dag skal man bare nyse i et tilstødende lokale og hele
samlingen er ødelagt.

Måske var det også sådan tidligere, men det er i hvert fald min oplevelse i dag
at LP'en er meget mere stabil - man skal simpelthen knække den, før den ikke
kan høres. Man kan endda udjævne en ridse manuelt og den bliver ikke så god
som ny, men i det mindste hørbar. Når CD'en får en skramme, ryger det hele
eller i hvert fald meget mere end skrammen 'fylder' rent fysisk.

Jeg kan stadig høre New Gold Dream som min bror gav mig tilbage omkring
1984 fordi man havde 'ødelagt' den med en pladerenser.

Og YES! Den nye Autechre kommer også som LP

Ulrik Magnusson

--
"our hope's with you
rider in the blue"

Fra : Uffe Holst

Dato : 04-04-01 22:41

In an article of 4 Apr 2001 Andrew wrote:

> Det er FULDSTÆNDIG vanvittige priser!
>
> Jeg tror virkelig at pladeselskaberne skyder dem selv i foden, hvis de
> solgte cd´er til den halve pris, er jeg sikker på at de ville sælge meget
> mere!

Tjah... men vi er jo ikke det eneste sted, hvor de koster en formue. Priserne
i England er jo noget lignende. Jeg var for nylig i Norge og en tur igennem
en pladebutik. Nye CD'ere kostede her 190 NOK, svarende til omkring 170 danske.

--
Uffe Holst

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-04-01 09:55

"Uffe Holst"
[...]

Har de ikke også for nylig (i Danmark) talt om at sætte priserne op?
Jeg synes også, niveauet burde ligge omkring 125-130 kr. I øje-
blikket synes jeg, de fleste koster 150 kr.

--
Peter Brandt Nielsen brandt@etklikherfra.dk
http://w1.1537.telia.com/~u153700010

Fra : Ken Madsen

Dato : 05-04-01 07:47

I hvert fald hvis de graduerede priserne efter udbud og efterspørgsel, så
ville mange flere købe albums, som der ikke bliver solgt specielt mange af.

Det er jo et begreb som man kender fra andre bransher.

Er der forresten nogen der ved om det er lovligt, at pladeselskaberne bruger
de samme priser, stort set. Der er jo så meget snak om kartel dannelse o.s.v.

Ken

Fra : KASPER

Dato : 05-04-01 09:56

Ken Madsen <kenhvm@dataknowhow.dk> wrote in
<3ACC14E4.ABADFF9@dataknowhow.dk>:

> [...]
>
>Er der forresten nogen der ved om det er lovligt, at pladeselskaberne
>bruger de samme priser, stort set. Der er jo så meget snak om kartel

Karteldannelse er der næppe tale om! (Det er et yderst misbrugt begreb efter
'Rapporten' gjorde det til et kendt begreb...). Der er nok mere tale om, at
pladeselskaberne fastsætter en 'vejledende udsalgspris', som ikke er så
vejledende endda (læs: butikker tvinges til at tage denne pris).

Ovenstående tror jeg dog ikke helt på, priserne varierer jo lidt fra butik
til butik. At der ikke er en større prisforskel skyldes sikkert, at markedet
stabiliserer sig omkring det 'naturlige' prisleje (= det folk gider betale).

--
KASPER

Fra : Robert Eriksen

Dato : 05-04-01 11:47

KASPER wrote:

> [...]
> stabiliserer sig omkring det 'naturlige' prisleje (= det folk gider betale).

Eller det folk kan blive nød til at betale.
Hvis du vil have den nye Prince/Michael Jackson/Madonna/Whatever CD er der jo
kun et label at henvende dig til.

/Robert

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 05-04-01 17:40

"KASPER"
> [...]
> stabiliserer sig omkring det 'naturlige' prisleje (= det folk gider betale).

Jeg er måske ikke helt enig i, at cd'erne bare har fundet et naturligt leje.
Det er udgiverne, der har valgt det 'naturlige' leje. På den anden side tror
jeg da heller ikke, at der er tale om ulovlig tvang fra selskabernes side.
De fleste forretninger vælger nok bare den vejledende pris at sælge efter
på de nye cd'er. Man kunne overveje at forbyde vejledende priser. Spørgs-
målet er, om det er realistisk, og om det nødvendigvis ville betyde lavere priser.

Én ting er nye pladers priser. Noget andet er, at selv 10 år gamle cd'er nemt
kan koste 140-150 kr. i f.eks. Fona, hvis de blot er med nogle kendte kunst-
nere. Det er ret kedeligt, synes jeg.

Fra : RANielsen.

Dato : 06-04-01 15:00

Tak for debatten, jeg er nu helt sikker på, at der ikke findes en 'low
price' plade forretning i lille Danmark, jeg vil derfor handle alle mine
CD'r i Canada for fremtiden, her koster de ikke mere end 100,- incl.
porto.

--
Rasmus.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 06-04-01 15:19

"RANielsen." wrote:

> [...]
> price' plade forretning i lille Danmark, jeg vil derfor handle alle mine
> CD'r i Canada for fremtiden, her koster de ikke mere end 100,- incl.

+ moms

Ulrik Magnusson

Fra : Uffe Holst

Dato : 06-04-01 15:55

In an article of 6 Apr 2001 RANielsen. wrote:

> [...]
> price' plade forretning i lille Danmark, jeg vil derfor handle alle mine
> CD'r i Canada for fremtiden, her koster de ikke mere end 100,- incl.

Plus told og plus moms, hvis den bliver snuppet, når den når til Danmark.

Hvor handler du i Canada?

--
Uffe Holst

Fra : RANielsen.

Dato : 06-04-01 21:35

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> ...

> Plus told og plus moms, hvis den bliver>
> snuppet, når den når til Danmark.

Det sviger lidt, det er ikke altid den samme bix har det hele.
www.absound.ca er blandt mine favoriter.

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Ken Madsen

Dato : 10-04-01 07:43

> [...]
> stabiliserer sig omkring det 'naturlige' prisleje (= det folk gider betale).

Hej Kasper. Du har ret, men jeg er da meget mere tilbøjelig til at købe dansk
rock, som ikke har udgivet før, hvis jeg f.eks. slap med kr. 70,- til 90,- for
et album. indtil de havde fået opbygget et "brand" og indtil jeg er sikker på at
de laver musik jeg har lyst til at sætte på spilleren igen og igen. Jeg
acceptere fuldt ud at give 130,- for et nyt album med f.eks. DAD eller Big Fat
Snake.

Ken.

Fra : Staalanden

Dato : 10-04-01 16:06

On Tue, 10 Apr 2001 08:42:38 +0200, Ken Madsen <kenhvm@dataknowhow.dk>
wrote:

> [...]
>acceptere fuldt ud at give 130,- for et nyt album med f.eks. DAD eller Big Fat
Joo men normalprisne er faktisk på 149,- nu - og det mener jeg er i
overkanten.
Og så er de forargede over at folk kopiere cd'er???
Men de vil selvfølgelig sife at det netop er derfor på trods af at salget er
steget. De skulle lige gribe i egen barm