Lidt forskellige spørgsmål.
Fra : Kim Jensen

Dato : 01-08-03 15:52

Hej Gruppe.
Vi er to som for første gang vil på telttur. Vi tager til det sydlige
Tyskland eller Østrig. Og har nogle spørgsmål i den forbindelse.

Strøm. Vi vil gerne hva en køletaske med køler med. Kan vi komme til at
trække strøm til omformeren til den?
Hvis ja hvilken type ledning skal vi så have med? Og hvilke stik skal den
have
Kan jeg bruge det forlænger kabel som jeg bruger til hækklipperen og en
stikdåse med f.eks 6 stik?
Eller er der nogle regler for hvilken tykkelse kablet skal have? Skal den
være med stik til jord?

Eller er det ikke muligt at får strøm til sit telt?

Er der mulighed for at få frosset sine fryseelementer ned?

Kim og Mona

Fra : Jens

Dato : 01-08-03 22:06

"Kim Jensen" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
>
> Eller er det ikke muligt at får strøm til sit telt?
>
> Er der mulighed for at få frosset sine fryseelementer ned?

Jeg har aldrig været på en Østrisk eller Tysk campingplads hvor der ikke var
tilslutning til 220V. Som regel anvendes Schuko stik (den type der sidder på
enhver kaffemaskine m.v. med jordforbindelsen som to skinner på siderne af
stikket) Man kan også komme ud for CEE stik (det runde blå stik med tre
ben).
De fleste campingpladser kræver at jordforbindelsen er forbundet, men til en
kølebox i et telt er der jo ingen jord forbundet (det er der i en
Campingvogn) så...
Hvis du vil anvende el-kedel bør kablet være 3 x 1.5 kvt mm (er faktisk et
krav til Campingvogne på en Dansk campingplads), men hvis det kun er en
kølebox + en enkelt lampe er 3 x 0.75 kvt mm rigeligt. 25 meter kabel plejer
at række. Husk at anbringe eventuelle stikdåser således at de ikke
oversvømmes ved kraftig regn!

De fleste campingpladser har også en kummefryser til køleelementer, men hvis
du campere i 30 graders varme er en pasiv køleboks med køleelementer ikke
særlig effektiv. De billige køletasker til 12V er heller ikke tilstrækkelige
til at holde mad ordentlig kold (mælken bliver sur o.s.v.). de kan nedsætte
temperaturen med en 15-20 grader. Mankan få kølebokse til teltbrug der
virker efter samme princip som de køleskabe der er indbygget i en
campingvogn (fordamper-skabe) og de duer fint, men koster fra et par tusinde
og op efter.

Håber dette er brugbar info.

Mvh

Jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-08-03 21:48

"Jens" <lumombaNOSPAM@webspeed.dk> wrote in message
**Klip**
> [...]
plejer
> at række. Husk at anbringe eventuelle stikdåser således at de ikke

Æhh - her gik jeg og troede at kravet var 3 x 2,5 kvt mm - bl.a. fordi du
ikke kan købe andet som færdige ledninger hos cv-forhandlerne.
Men vent lidt - man må da ku' finde det på nettet....

Jo - se her:
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=
36

Ikke for at være et kedeligt dryp, der altid ska' ha' ret (og det har jeg
ikke...) men følgerne af et eventuelt uheld, der kan tilskrives forkerte
materialer i forbindelse med 220 volt kan vist være ret kedeligt. Ikke blot
mht dine egne muligheder for erstatning men også - og måske især - pga det
mulige erstatnings-ansvar, du kan pådrage dig.
Og netop strømmen har vist fået særligt opmærksomhed de sidste par år. Og
ikke helt uden grund; en historie som f.eks. denne er vel noget vi alle
gerne vil slippe for: en campist manglede åbenbart et langt kabel, da han
sku' tilslutte sin cv'er. I stedet havde han brugt to forlængerledninger med
forskellige stik, og for at binde dem sammen havde han taget kappen af
stikkene og blot brugt de uisolerede ben som elmuffer. Hele denne fornuftige
samling lå for øvrigt frit på jorden bag hans cv !
Men der er også vist to løsninger til telbrug på dette link. For en amatør
som mig ser de ret ideelle ud - omend prisen nok ikke er det.

Forresten ku' man da i "gamle" dage altid få byttet sine fryse-elementer til
iskolde elementer på campingpladser herhjemme - men om det stadig er brugt
herhjemme og/eller i udlandet må andre svare på.

Det ville altså ha' været lettere, hvis i havde valgt en teltvogn eller en
cv'er Måske næste år ?

Ha' nu en god tur når i får det hele på plads.
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....
Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Jens

Dato : 03-08-03 22:22

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> wrote in message

***klip klip***

> Ikke for at være et kedeligt dryp, der altid ska' ha' ret (og det har jeg
> ikke...)

Korrekt - jeg skrev forkert - kravet er 3 x 2.5 kvt mm. Beklager

Jens

Fra : sogs

Dato : 04-08-03 08:12

Jens wrote:
> "Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> wrote in message
>>
> ***klip klip***

> Korrekt - jeg skrev forkert - kravet er 3 x 2.5 kvt mm. Beklager
>
> Jens

Når nu det går - Ud i detaljer Kan trække 2 komfurer - mit 20
m.kabel vejer 5-6 kg
gummi er tungest, men til gengæld stadig blødt i kulde.

Og der er sikkert en regel for Campister et eller andet sted -
pladsrelementet affødt af et elrelementet fra ....

men elektrikeren fortalte mig engang da han så mine 3 kabler efter -
at kravet til issolationens tykkelse var 0,7 mm om lederne, og
tilsvarende til kappe omkring det hele når kablet skal ligge på
jorden osv. Det almindeligste er bare 0.5 mm.
Og så kommer det..... hvis standerne har 16 A sikringer skal det være
2.5 kvadrat - 1.5 hvis der er 13 A - ved ikke hvad de efterhånden
standard 10 A skal ha - men altså kun 2.5 hvis man udsættes for 16 A
sikringer.
Ret mig hvis det er forkert - ikke. Men 0.7 issolering om lederene fås
måske kun kun omkring 2.5 kvadrat kabler ?

Blanke ledninger på jorden - nåe ja, men det almindeligste er nok at
man glemmer et stik kabelsamling på jorden. og det så begynder at
regne. Oplevede for nylig at en meget erfaren campist beklagede sig
over at lyset forsvandt midt om aftenen fordi det regnede lidt - måtte
være pladsens elendige instalationer - og så om morgnen opdagede at
det var hans egen stiksamling der lå under 10 cm vand. Flere gik rundt
omkring den i bare fødder i vandpytterne, og vi syntes så, at det var
et guds under, at pladsens HF/I relæet havde slået fra til vore
område.
Kvajebajere er næsten ikke nok, vel ?

Men "samlingerne" skal sikres mod vand, og op at hænge, så de ikke
drukner , hvis der kommer skybrud.

Men mit point er også, at at hfi relæet er utrolig vigtigt og man skal
i den forbindelse hæfte sig ved, at nogle kabler fås med en lille" el-
tavle" 3-4 tilslutninger der enten bare indeholder en automatsikring
der kan slas til igen, eller også har rigtigt HF/I beskyttelese. Især
teltkampister er tætte på jorden og kan i dårligt vejr risikere, at
det har dryppet et par steder man ikke er opmærksom på, så fingrene
snurrer ekstra når man bruger apparartet igen.
Med eget HFI tæt på forbrugeren er man sikret bedre beskyttelse til
alle lejlighedder.

Mener at biltema på et tidspunkt solgte fikse stikbaserede udendørs
Jordfejlsrelæer HFI for godt 400 kr. Fyldet ikke mere end et par
CEEstik Ideel til teltkampister.Har ikke set lige den herhjemme, men
det må da findes her også.

mvh sten

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-08-03 10:41

Hej.
Læser jeg disse svar rigtigt når jeg får det til at en alm forlænger ledning
ikke er nok? Der skal kraftigere sager til.
Og at der ikke er noget standart stik på an camping plads og der for er det
godt at have en adapter med?

Kim

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 04-08-03 16:39

> [...]
> ikke er nok? Der skal kraftigere sager til.
> Og at der ikke er noget standart stik på an camping plads og der for er

http://www.biltema.se kan du under Verktyg ~ El ~ Elinstallation ~
Installation utomhus (over billederne !) finde en Jordfelsbrytare til 498
SEK.
Kan ikke finde den på deres danske side - deres Semko-godkendelse er måske
ikke lige så god som vor Demko !?
Bemærk dog at den ikke har jord.

Og - ja, måske skal du have adaptorer med til udlandet. Herhjemme har det
nye, 3-benede CEE-stik været standard de sidste par år - men mange
campingpladser herhjemme brugte stadig de gamle 2-ben-og-jord sidste sommer.
Vi ku' dog låne adapter på de pladser, vi kom til.
Men om tyskerne (f.eks.) følger deres officielle standard på alle pladser
ved jeg ikke

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-08-03 21:02

Kim Jensen wrote:

> [...]
> ledning ikke er nok? Der skal kraftigere sager til.
> Og at der ikke er noget standart stik på an camping plads og der for

Det er helt rigtigt.

Du kan eventuelt læse mere om det (og meget andet) på:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=36

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-08-03 22:50

Kim Jensen wrote:
> [...]
> ledning ikke er nok? Der skal kraftigere sager til.
> Og at der ikke er noget standart stik på an camping plads og der for

Du kan læse mere om kravene på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

kap 708
708.3 for campingpladser
708.4 for campingvogne

/carsteb

Fra : Jens

Dato : 05-08-03 15:01

> Du kan læse mere om kravene på
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

Interessant!

Det kan undre mig at kablet fra standeren på campingpladsen til
campingvognen SKAL være 25 meter!!!!!

Der står ligeledes at den interne 220V's kabling i campingvognens
installation skal være minimum 1,5 kvt mm - det er den ikke ved alle lamper
og lign. i min nye Hobby !!! - Kan jeg forlange dette bragt i orden af
forhandleren?

Mvh

Jens

Fra : sogs

Dato : 04-08-03 12:02

sogs wrote:

> Med eget HFI tæt på forbrugeren er man sikret bedre beskyttelse til
> alle lejlighedder.

Forskellen på automatsikringen og HF/I relæudgaven er at hfi relæet
indeholder et par afbalancerede "tiphængte" spoler der omgående kobler
stømmen fra hvis belastningen fra en berøring af en ledning giver uens
belastning i de to ledninger til apparartet. Grænsen er så lille at
selv inkontinensplagede overlever -

Og det sker altså lynhurtigt, inden man bliver ristet eller ikke kan
slippe igen på grund af kramper. Har prøvet.

Det almindelige forbrug gennem ledningerne er altid nøjagtig lige
kraftigt på de to ledere og tåles selvfølgelig fint.

Automatsikrigen er som regel på 10 A og kan koge dig på rekordtid.
Selvfølelig praktisk hvis man kobler op på kæmpesikringer, og modsat
de behov man almindelivis ønsker dækket idet der selvfølgelig er
sikringer i Elstanderen.

Dette for at opfordre til at man køber den lidt dyere udgave med Hf/i
relæet.

mvh sten

Fra : Jan Chr. Jensen

Dato : 02-08-03 12:43

For at være helgarderet skal du købe en adaptor, hvor du kan sætte dit

normale forlængerstik i den ene ende, og som i den anden ende har eu-stik.

En sådan adaptor koster ca. 179 kr. i campingforretninger.

venlig hilsen

Jan