Rust i Vanger
Fra : Mogens Dammand

Dato : 30-07-03 08:13

Jeg var lige under vognen og kigge, og så til min bekymring at der var
kommet rust på de langsgående vanger.

Kan man få noget til at smøre på så det stopper inden det bliver rigtig
slemt, eller skal det slibes ned og behandles ? Det er en Wilk Apollo.

Mogens

Fra : sogs

Dato : 01-08-03 07:19

Mogens Dammand wrote:
> [...]
>
> Kan man få noget til at smøre på så det stopper inden det bliver
> rigtig slemt, eller skal det slibes ned og behandles ? Det er en

Hej Mogens

Ja da - men svært at sige når man ikke har set tilfældet.

Er det rød rust, eller bare galvanizringen der har fået en gråhvid
pulveroverflade. Det stopper når hele overfladen er dækket - og er
harmløs.

Er det rød rust ? Hvor længe skal vognen holde ? Går ud fra at
vangerne er galvaniserede, og at de er nogle solide børger der er
meget længe om at ruste så de svækkes. Skyl for skidt og salt, lad det
tørre godt, og gi noget bundbeskyttelse til biler.

Eller hvis det skal være helt avanceret.kan du sandblæse slibe,
male - og derefter gi bundbeskyttelsen..
Men der skal ideelt renses totalt, (sandblæsning) da rust indeholder
fugt - og derefter igen forsegles med midler der lukker overfladen -
rusten er en kemisk elektrisk proces der kører ved fugt, ilt og
salte. Rustmidlerne lukker dels for fugt og ilt, men indeholder også
metaller der kortslutter de små elektriske processer der kører på
overfladen.

Eller du kan prøve at lukke rusten inde, så den dør af mangel på ilt
og fugt - ved først at fjerne det værste rust - vaske stedet for fedt,
skidt og salt - lade det tørre og gi det noget "monky-shine" håbe
på, at der ikke er bare en mikroskopisk læk i beskyttelsen, - og
afvente at den smittede afgår ved døden af andre årsager inden rusten
titter frem igen.

Der skal til rustmalingerne som regel gis en afsluttende
overflademaling, lak der forsegler bedre mod fugt og ilt, mens nogle
midler, f.eks. Hamerrite klare det hele af en gang, og et par gode lag
holder i årevis.

Almindelig maling hæfter ikke på Galvaniserede overflader. De kræver
både en særlig rustmaling, primer og færdigmaling og du bør tjekke
bøtterne med farvehandleren inden du køber. Endelig findes der også
galvanisering på bøtte, og man følger så anvisningerne der. Man alfa
og omega - afrensning.

Sandblæsning lyder for de fleste som en kæmpe opgave, men har man
trykluft, fås der f.eks. i Biltema eller Harald Nyborg små smarte
"luftpistoler" der med en lille pose sand vedhængende og inde i en
gummidysse renses afgrænsede rustpletter uden at sandet nødvendigvis
flyver rundt i hele verden - idet der kan recirkuleres til posen
Kræver selvfølgelig at området er tilgængeligt.

God fornøjelse
sten