Johnny Horn wrote:
> Har lige oplevet eksakt samme problem med min Peugeot 406 1.8 , med
> en hobby 530 på nakken , så snart der var udsigt til en stigning i
> Tyskland eller Østrig , steg temp. øjeblikkeligt.
> Min mistanke er også termostaten som på en eller anden måde hænger i
> bremsen.
Hænger termostaten i næsten lukket er der selvfølgelig ikke meget at
gøre, men her er et par nød forslag til ude på turen.
1. Løft motorhjælmen så den står lidt åben
for et "skovle" mere luft ind over motoren- duer kun hvis hjælmen er
hængslet op af forruden Find en klods 5-10 cm (en af konens træsko)
og læg den under åbningen - og bind derefter hjælmen fast med en stump
tørresnor eller andet betryggende ned til en vange eller kofangeren så
den ikke kan åbne sig yderligere. Har man en stram bagageelastik til
hjælp rasler det ikke. Det er selvfølgelig farligt hvis hjælmen kan gå
op, så spejderen i familien skal i forreste række her.. Man kan binde
diskret fra bøjlen på lukketøjet og ned gennem området foran bag
køleren til en tværgående vange.
Kan selvfølgelig lukkes straks efter en tur med fare for hedeslag.
2. afmonter de plastikskærme der sidder i nederst i motorrummet ned
mod vejen fra henne fra fronten af bunden . De beskytter mod snavs og
vand, og lukker også af for en masse køling.. Man risikerer altså i
nogle tilfælde med nogle biler, at vognen går i stå hvis man passerer
en solid vandpyt - men det er vist ikke lige det vejr her.
Det var 30 -35 gr. på vores Norgestur og en ledsager i T Carina 2,
uden slæb men fuld lastet - fik nok på grund af en lidt mølædt køler
eller termostat problemer når vi skulle op af de mange pas og
hårnålesving med op til 10 % over flere gange 5 -7 -10 -12 km. -
Giranger, Jotumheimen osv.
Problemet opstod når han måtte ned i fart og i 2 gear, mange
omdrejninger, når der var en langsom autocamper foran. - 3´gear
50-70 km/t ku bedre klares.
Vi gloede så mistroisk på carinaens manifold og forreste del at
udstødningen der vender ganske tæt op af køleren, og ved langsom
kørsel kan nå at stråle en masse varme.
Da vi havde et lille topnøglesæt i bagagen, fjernede vi de 2 skjolde i
bunden på 5 min, og fik lukket hjælmen op for tilgang af luften på ca.
samme tid - mens en frokost blev rigget til.
(familiehygge)
5 let tilgængelige skruer på hver . Genmontering lige så hurtigt.
Tiltagene havde fin virkning.
Vores gamle camry klarede det hele i overfin stil 3- 4500 rpm i 2´
eller 3´ - 650 kg CC - 4 personer en hund og massiv bagage. Op som
ned.
Vi har også air-kondition - slået fra - men de 2 ventilatorer er
koblet så begge går i gang på signal fra kølevandet. Men de stoppede
altid straks efter vi holdt med bilen i tomgang og så må man gå ud
fra, at der er styr på vandet.
mvh sten