MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Skjulte partitioner
Fra : Kurt Stromph

Dato : 01-08-03 02:14

Hej
Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har en Compaq Presario
7FR606 købt hos TDC sidste år, med Windows XP home Edition, preinstalleret.
Jeg har nu forsøgt nogle gange at lave en dual boot med Windows 2000, men
det virker ikke. Så har jeg et eller andet sted læst at det kan skyldes de
installations filer, som Compaq ligger i en skjult partition på harddisken.
Min harddisk er på 80 GB, og jeg har derudover sat en 40 gb harddisk i. Jeg
kunne godt tænke mig at fjerne den skjulte partition, og trække win xp
installationsfilerne ud af den over på en cd. Jeg har forsøgt flere ting for
at få denne skjulte partition frem, men indtil nu er der ikke noget der har
virket.

Er der nogen der har en idé?

Fra : peter42

Dato : 31-07-03 20:04

On Fri, 1 Aug 2003 03:13:39 +0200, "Kurt Stromph" <ks@kissle.se>
wrote:

> [...]
>at få denne skjulte partition frem, men indtil nu er der ikke noget der har

Hej Kurt. Det er ikke lige til at lave den slags, på en maskine med
windows præinstalleret. Der er ingen mulighed, hvilket program der er
blevet brugt til at skjule denne partition med. Det professionelle
program til den slags opgaver er Powerquest Partition Magic. Det
koster omkring 1000 kroner for en licens. Kender du negen der har
dette program, kan du forsøge dig med det og se om det lykkes.
Ellers er der kun den hårde måde tilbage, nemlig at Low Level
Formatere harddisken, så fjernes alle partitioner fea drevet, og man
kan så gå i gang med at installere forfra.
Hilsen
Peter42

Fra : Edmund

Dato : 31-07-03 22:39

Kurt Stromph skrev:

> [...]
> læst at det kan skyldes de installations filer, som Compaq ligger i
> en skjult partition på harddisken. Min harddisk er på 80 GB, og jeg

Den skjulte partition kan jeg ikke hjælpe med, men hvad er det der ikke
virker ved dual boot.

Normalt skal man vist tage en kopi af ntldr og ntdetect.com som ligger i
roden af c-drevet inden man installerer Win2000, og så kopiere dem
tilbage efter installationen.

Har du prøvet at installere Win2000 på 40gb harddisken

--
Mvh Edmund

Fra : Kurt Stromph

Dato : 01-08-03 08:32

Når jeg har installeret winXP home Edition via Systemgendannelses halløjet
fra Compaq, og så derefter installerer Win 2000 på min 40GB hd. Så vil den
ikke starte op i hverken WinXP eller Win2000. Hvis jeg prøver i Win2000,
står den bare stille ved "Starter Windows 2000" skærmbilledet. Hvis jeg så
prøver med XP'en, er der bare sort skærm.

Så jeg ved ikke om jeg kan kopiere de filer du nævner og sætte dem ind igen.

Kan det have noget at gøre med de XP installations filer der ligger på den
skjulte partition?

Mvh. Kurt

Fra : Edmund

Dato : 01-08-03 09:30

Kurt Stromph skrev:

> [...]
> skærmbilledet. Hvis jeg så prøver med XP'en, er der bare sort skærm.
>
> Så jeg ved ikke om jeg kan kopiere de filer du nævner og sætte dem

Dem skulle du jo have kopieret inden du installerede W2000, men når
W2000 ikke vil starte så hjælper det ikke at kopiere dem.

Men du kan måske få liv i din XP ved at kopiere dem, hvis du da ikke
vælger at gendanne systemet.
Jeg kan da sende dig en kopi af mine ntldr og ntdetect.com, hvis du ikke
har en XP CD.

> Kan det have noget at gøre med de XP installations filer der ligger
> på den skjulte partition?

Ved du om du også har bios til at ligge på harddisken som Hardy Laursen
nævner. Jeg kender ikke Compaq, men det var måske en god ide at finde ud
af hvordan du gendanner denne bios, inden du roder for meget, ellers
står du bare lige pludselig med en død pc.

--
Mvh Edmund

Fra : Kurt Stromph

Dato : 01-08-03 16:36

Mht. om jeg har bios liggende på harddisken. Så tror jeg det ikke. På mit
bundkort ligger der en bios chip (Amibios). Men om der også skulle ligge
noget på harddisken er jeg ikke klar over. Er der nogen måde hvorpå man kan
finde ud af det?

Fra : BOH

Dato : 01-08-03 21:19

Kurt Stromph wrote:
> [...]
> mit bundkort ligger der en bios chip (Amibios). Men om der også
> skulle ligge noget på harddisken er jeg ikke klar over. Er der nogen

Korrekt, det var for år tilbage.
Jeg har tidligere fået tilsendt CD'er u.b. (kontakt Compaq Care), hvor
partitionen på en Presario var blevet slettet, jeg mener at jeg fik 2 stk.
til kunden.
Det er et komplet Restore CD Kit.
Du burde kunne se _alle_ partitioner i diskhåndtering (i computer
administration)

--
Mvh Morten

Fra : Hardy Laursen

Dato : 31-07-03 22:40

Hej Kurt !

Der er nogle Compag maskiner der har bios til at ligge på harddisken i et
bootspor det kan du ikke gøre noget ved, den skal være der for at du kan
starte maskinen, det må man leve med når man har en Compaq

Mvh.
Hardy Laursen