VNC - Listen på modem, ikke LAN
Fra : BJ.DK

Dato : 11-08-03 14:08

Jeg forsøger at få VNC til i "listen mode" at besvare opkald via modem,
selvom min PC er tilsluttet internet via LAN. Så vidt jeg kan se på
modemlinien kommer der aktivitet på modemlinien, når det indgående opkald
kommer, men VNC starter bare ikke.

Nogen, der kan regne ud hvorfor, og hvad jeg deraf kan gøre ved det?

Børgesen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 11-08-03 15:56

"BJ.DK" <news@klog.dk> wrote:

> [...]
>selvom min PC er tilsluttet internet via LAN. Så vidt jeg kan se på
>modemlinien kommer der aktivitet på modemlinien, når det indgående opkald

Det ville hjælpe hvis vi vidste hvilket OS / Windows version du kører

Men den bliver vanskelig, det er li'som den bagvendte måde at gøre
tingene på.

Hvorfor ikke bare åbne VNC's port(e) ud mod nettet og køre det den
vej, det gør jeg selv uden større problemer.

<mlr>

Fra : BJ.DK

Dato : 18-08-03 08:00

> "BJ.DK" <news@klog.dk> wrote:
>
> Hvorfor ikke bare åbne VNC's port(e) ud mod nettet og køre det den
> vej, det gør jeg selv uden større problemer.

Jow, det ville jeg også gerne, men administrator af netværket ønsker ikke at
åbne for noget... - Derfor er løsningen p.t. at jeg ved siden af min
stationære henter en bærbar, som jeg kobler op via modem. - Det ville i
sagens natur gøre opgaven lettere, hvis jeg kunne koble op med modem fra den
stationære...

Børgesen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-08-03 11:12

"BJ.DK" <news@klog.dk> wrote:

>"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

>Jow, det ville jeg også gerne, men administrator af netværket ønsker ikke at
>åbne for noget... -

Lyder betænkeligt som om det er din computer på arbejdet du vil i
kontakt med

Løsningen med modem burde være mulig: Det må være et spørgsmål om at
give modemet / opkaldskortet en fast ip-adresse og derefter route
trafikken til/fra port 59xx til denne ip-adresse - Lige præcis hvordan
du gør, afhænger af windows versionen.

- - -

En alternativ mulighed kunne være at vende trafikken - Når
administrator ikke vil lukke dig 'ind udefra' går du i stedet 'ud
indefra'

Opsæt computeren derhjemme som ssh-server og lad den stå tændt. Fra
arbejdtet bruger du så ssh til at connecte til hjemmet. Med passende
opsætning kan du nu køre VNC:

http://www.uk.research.att.com/vnc/sshvnc.html

<mlr>

Fra : BJ.DK

Dato : 19-08-03 10:15

> "BJ.DK" <news@klog.dk> wrote:
>
> Lyder betænkeligt som om det er din computer på arbejdet du vil i
> kontakt med

Næhhh...faktisk ikke. Det er simpelt hen fordi jeg skal yde hjælp til en
række andre kontorer, hvor arbejdsstationerne hver især står bag routere.
Det er ikke realistisk at ændre i router-opsætningen på alle disse små
virksomheder og min egen administrator har en ideoloisk ide om, at jeg ikke
kan bruge VNC til noget. Praksis viser imidlertid noget andet.

Derfor sætter jeg VNC viewer i listner-mode op, således at de udefrakommende
kontorer kan anmode min maskine om at kigge dem over skulderen, og
rutningsproblemet i deres ende er dermed løst. Nu mangler jeg kun
modemroutningen i min ende...

> [...]
> give modemet / opkaldskortet en fast ip-adresse og derefter route
> trafikken til/fra port 59xx til denne ip-adresse - Lige præcis hvordan

Hmm...Ja. Jeg bruger W98. Jeg kan godt finde modemets IP-adresse (står under
VNC-Server), men blot besvarer listener ikke det indgående opkald... Så
vidt jeg kan bedømme på modemets dioder _kommer_ der kommunikation via
modemet, men VNC reagerer tilsyneladende ikke.

> [...]
>
> Opsæt computeren derhjemme som ssh-server og lad den stå tændt. Fra
> arbejdtet bruger du så ssh til at connecte til hjemmet. Med passende

Ja. Det er som nævnt desværre ikke hjemme-PC'en, der er problemet

Tak for input.
Børgesen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-08-03 17:04

"BJ.DK" <news@klog.dk> wrote in message news:<3f41ea2c$0$5160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> vidt jeg kan bedømme på modemets dioder _kommer_ der kommunikation via
> modemet, men VNC reagerer tilsyneladende ikke.

Jeg tror ikke du ka' lave det nummer i W98 uden at installere en form
for serversoftware i form af SLIP eller PPP !!!

Har du det ??

<mlr>

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 18-08-03 11:32

On Mon, 18 Aug 2003 08:59:54 +0200, "BJ.DK" <news@klog.dk> wrote:

> Jow, det ville jeg også gerne, men administrator af netværket
> ønsker ikke at åbne for noget...

Det har han sikkert en god grund til, fx. noget relateret til
sikkerhed.

I stedet for at bede om at få åbnet specifikke porte, så forklar
ham, hvad det er for en opgave, du skal have løst, og hvilken
løsningsmodel, han så vil foreslå.

Hvis han ikke kan tilbyde noget, der løser opgaven, så må du jo
blot konstatere, at det kan man så ikke på det netværk...

-A

Fra : BJ.DK

Dato : 19-08-03 10:22

> [...]
>
> I stedet for at bede om at få åbnet specifikke porte, så forklar
> ham, hvad det er for en opgave, du skal have løst, og hvilken

Jeg tror desværre, jeg er havnet i en ideoloisk diskusion med administrator.
Bl.a. har han for en del år siden (ca. 4) forsøgt noget lignende og måtte
dengang opgive. Jeg tror simpelthen ikke at han _ønsker_ at det skal lykkes
for mig, hvad der ikke lykkedes for ham .

Hans argumentation er, at kunderne vil misbruge det. At jeg modargumenter
om, at det vel er mit problem mere end hans prejler af....

Nå - den diskussion hører vist slet ikke hjemme her i gruppen. Det var blot
forklaringen på mit ønske om at sætte modem op istedet for at route LAN'et.
EOD

> Hvis han ikke kan tilbyde noget, der løser opgaven, så må du jo
> blot konstatere, at det kan man så ikke på det netværk...

Når jeg kan få det til at virke på en bærbar arbejdsstation, der ikke er
koplet på LAN, må og skal det også kunne lade sig gøre fra min
arbejdsstation. Hvis jeg bare vidste hvordan...

Børgesen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 19-08-03 11:11

On Tue, 19 Aug 2003 11:21:52 +0200, "BJ.DK" <news@klog.dk> wrote:

> Jeg tror desværre, jeg er havnet i en ideoloisk diskusion med
> administrator.

Så få din chef til at kontakte hans chef og få ham til at
forklare, at du ikke kan udføre dit arbejde med de betingelser
der gives.

Det er en *meget* almindelig politik, at der ikke må være dial-
in adgang til udstyr på det interne netværk, og at al remote
access skal vi et kontrolleret miljø som en dial-in access server
eller en VPN-koncentrator.

Der er udmærkede, sikre løsninger til at implementere remote
access, så måske hjælper du dem ligefrem med argumentationen til
at skaffe pengene til en investering.

Jeg synes, det er en rigtig skidt idé, at forsøge omgå implemen-
terede policies. I værste fald læner man sig op af en afskedigel-
se.

Men det må du jo om.

-A

Fra : BJ.DK

Dato : 19-08-03 13:21

> [...]
>
> Jeg synes, det er en rigtig skidt idé, at forsøge omgå implemen-
> terede policies. I værste fald læner man sig op af en afskedigel-

Ja, som sagt lander vi på en ideologisk diskussion. Men jeg tror ikke, jeg
behøver bekymre mig så meget - organisationen er ikke større end to
edb-medarbejdere, hvoraf jeg er den ene...

Men tak for input under alle omstændigheder.

Børgesen