RJ-45 / cat. 5/6
Fra : Kim Jensen

Dato : 08-08-03 14:56

Hvilke krav ( tekniske specifikationer ) stilles der til
en RJ-45 konnektor til brug for cat. 5 patch-kabel ?

Er der andre / yderligere krav, når der er tale om
patch-kabel cat. 5e henholdsvis cat. 6 ?

--
Kim

Fra : testpersonen

Dato : 08-08-03 19:04

"Kim Jensen" <kj@hd.dk> wrote in message

> Hvilke krav ( tekniske specifikationer ) stilles der til
> en RJ-45 konnektor til brug for cat. 5 patch-kabel ?

At alle ledninger er forbundet... :)

> Er der andre / yderligere krav, når der er tale om
> patch-kabel cat. 5e henholdsvis cat. 6 ?

At alle ledninger er forbundet med det rigtige tryk og ikke har buk der er
støre en 10x kablets diameter, mener jeg det er...

Testpersonen

Fra : Arne Keller

Dato : 08-08-03 22:04

On Fri, 8 Aug 2003 20:03:49 +0200, "testpersonen"
<testpersonen@get2net.dk> wrote:

>"Kim Jensen" <kj@hd.dk> wrote in message

>At alle ledninger er forbundet... :)

Det krav har intet med konnektoren at gøre men med installationen.

Der findes en hel stribe elektriske og mekaniske krav for at en
konnektor overholder Cat5 standarden.

>At alle ledninger er forbundet med det rigtige tryk og ikke har buk der er
>støre en 10x kablets diameter, mener jeg det er...

Det er igen installation.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Arne Keller

Dato : 08-08-03 22:01

On Fri, 08 Aug 2003 15:56:26 +0200, Kim Jensen <kj@hd.dk> wrote:

>Hvilke krav ( tekniske specifikationer ) stilles der til
>en RJ-45 konnektor til brug for cat. 5 patch-kabel ?

Køb konnektorstandarden som snart er færdig

>Er der andre / yderligere krav, når der er tale om
>patch-kabel cat. 5e henholdsvis cat. 6 ?

Ja der er flere og skrappere krav til Cat5E og endnu skrappere ved
Cat6.

Hvad er det mere specifikt du vil vide ?
Det er ikke muligt her at liste alle krav.

Fra : Kim Jensen

Dato : 11-08-03 09:26

On Fri, 08 Aug 2003 21:01:04 GMT, arne@kellernet.org (Arne Keller)
wrote:

>Ja der er flere og skrappere krav til Cat5E
>og endnu skrappere ved Cat6.

>Hvad er det mere specifikt du vil vide ?

Om der er forskel på / stilles andre krav til
RJ-45 konnektorer til brug for henv. cat. 5, 5e & 6.

--
Kim

Fra : Arne Keller

Dato : 11-08-03 21:26

On Mon, 11 Aug 2003 10:26:11 +0200, Kim Jensen <kj@hd.dk> wrote:

>Om der er forskel på / stilles andre krav til
>RJ-45 konnektorer til brug for henv. cat. 5, 5e & 6.

Ja, der er forskel.

Konnektoren er jo en del af den channel som i sideste ende skal
overholde de samlede krav til Cat5, Cat5E eller Cat6.

Klip fra ISO/IEC 11801, 2ed. Afsnit 10.2 "Connecting hardware for
balanced cabling" hvor krav specificeres of henvisning til relevante
konponentstandarder findes:

"At the time of publication IEC 60603-7-2 (Connectors for electronic
equipment Part 7-2: Detail specification for 8-way, unshielded, free
and fixed connectors, for data transmissions with frequencies up to
100 MHz) was not available. Until this specification is available
compliance to requirements that refer to IEC 60603-7-2 may be attained
by full compliance with IEC 60603-7, combined with all applicable
requirements of Clause 10 of this standard.

At the time of publication IEC 60603-7-3 (Connectors for electronic
equipment Part 7-3: Detail specification for 8-way, shielded, free and
fixed connectors, for data transmissions with frequencies up to 100
MHz) was not available. Until this specification is available
ompliance to requirements that refer to IEC 60603-7-3 may be attained
by full compliance with IEC 60603-7-1, combined with all applicable
equirements of Clause 10 of this standard.

At the time of publication IEC 60603-7-4 (Connectors for electronic
equipment Part 7-4: Detail specification for 8-way, unshielded, free
and fixed connectors, for data transmissions with frequencies up to
250 MHz) was not available. Until this specification is available
compliance to requirements that refer to IEC 60603-7-4 may be attained
by full compliance with IEC 60603-7, combined with all applicable
requirements of Clause 10 of this standard"

Som det ses findes komponent standarderne ikke endnu, men de er næsten
færdige det er grunden til at alle kravene er listet i 11801.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-08-03 22:06

Kim Jensen wrote:
> Hvilke krav ( tekniske specifikationer ) stilles der til
> en RJ-45 konnektor til brug for cat. 5 patch-kabel ?
>
> Er der andre / yderligere krav, når der er tale om
> patch-kabel cat. 5e henholdsvis cat. 6 ?

Ja, der er faktisk ret skrappe krav:

F.eks. er Category 5e en standard, der er specificeret helt op til 350
MHz. Kabler med denne standard koster i dag (2002) næsten det samme som
Category 5. "e"'et i Category 5e står for Enhanced. Se i tabel 2:
http://www.siemon.com/white_papers/99-12-17-demystifying.asp

-

Den færdigmonterede forbindelse med TP-stik og TP-kabel skal opfylde
f.eks. Category 5, 5e, 6 og det kan testes med en speciel kabeltester.
Til professionelle installationer anbefales det, at få et firma til at
installere TP-forbindelserne:

http://directory.google.com/Top/Computers/Hardware/Cables/FAQs,_Help,_and_Tutorials/Category_5_Information/

netværk, kabellængde:
http://cph.ing.dk/konf/root/pcit/sub/teknik/html/0929.all.html

Installation af patch kabler i ejendom:
http://cph.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/5814.all.html

mvh/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 08-08-03 22:11

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> MHz. Kabler med denne standard koster i dag (2002) næsten det samme som
> Category 5. "e"'et i Category 5e står for Enhanced. Se i tabel 2:

Der burde have stået - se i tabel 2's øverste tabel linie:

F.eks. er Category 5e en standard, der er specificeret helt op til 100
MHz (Category 6 til 250 MHz). Kabler med denne standard koster i dag