Wake on LAN og VPN
Fra : John Doe

Dato : 08-08-03 09:46

Jeg har tidligere forespurgt lidt a'la dette her, men det var i Windows
gruppen og jeg fik ikke noget svar, så jeg prøver her, da spørgsmålet som
sådan er lige så relevant her

Vi har nogle maskiner som har WOL enablet og det virker fint, når vi vækker
dem op via det interne netværk, men vi kan ikke gøre det, når vi sidder
hjemmefra via VPN. Vi benytter Magic Packet fra AMD.

Min teori er, at det program ikke benytter "IP laget" til at sende på, da
den ellers burde blive sendt igennem vores VPN boks og at vi derfor ikke kan
bruge programmet via VPN. Jeg har tidligere set, at man kunne køre WOL fra
en WEB side og jeg er meget interesseret i, at have en intern WEB side på
vores lokale netværk som man kan kalde og skrive MAC adresse ind på og så
gør den arbejdet - så sidder begge maskiner i hvert fald på det samme
interne netværk.

Men er der ellers nogle andre programmer som burde virke via VPN? Jeg har
forsøgt lidt af hvert synes jeg.

John

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 08-08-03 10:00

On Fri, 8 Aug 2003 10:45:59 +0200, "John Doe" <john@doe.com>
wrote:

> Vi har nogle maskiner som har WOL enablet og det virker fint, når vi vækker
> dem op via det interne netværk, men vi kan ikke gøre det, når vi sidder
> hjemmefra via VPN. Vi benytter Magic Packet fra AMD.

Det mest sandsynlige er, at dit magic packet-program benytter
broadcasts, og så vil det ikke virke over VPN.

Teknisk set er der ikke noget i vejen for, at man kunne sende den
som et unicast eller multicast, men det jeg ved ikke, om der er
WOL-programmer, der faktisk gør det.

Man har i øvrigt samme problem, hvis man segmenteret sit net, og
det er ualmindelig skod-agtigt, at (nogle af?) leverandørerne kun
kan finde ud af at lave WOL som broadcast.

-A

Fra : Mads Bahrt

Dato : 08-08-03 12:55

Asbjorn Hojmark wrote:
> Teknisk set er der ikke noget i vejen for, at man kunne sende den
> som et unicast eller multicast, men det jeg ved ikke, om der er
> WOL-programmer, der faktisk gør det.

Jeg fandt på et tidspunkt dette unicast WOL program en anden havde været
i gang med, og gjorde de færdigt. Jeg har imidlertid aldrig fået testet
det ordentligt af, men det er i velkomne til at gøre.
http://www.warwickcompsoc.co.uk/~michael/code/LAN.java

Jeg har desuden brygget på at tilføje en option der i stedet sender
magic payload i en ICMP-pakke (ping).

MVH
Mads

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-08-03 00:35

Asbjorn Hojmark wrote:
> Teknisk set er der ikke noget i vejen for, at man kunne sende den
> som et unicast eller multicast, men det jeg ved ikke, om der er
> WOL-programmer, der faktisk gør det.

Der er i øvrigt også multicast baserede programmer:

http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-multicast.asp

MVH
Mads

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 09-08-03 09:02

On Sat, 09 Aug 2003 01:35:14 +0200, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> Der er i øvrigt også multicast baserede programmer:
> http://www.depicus.com/wake-on-lan/wake-on-lan-multicast.asp

Mjo, men i et multicast routetnet, skal der jo være nogen, der
har join'et den multicast-gruppe, for at pakken overhovedet kom-
mer hen til det på gældende broadcast-domæne, og hvis man bruger
IGMP snooping (eller CGMP), skal det faktisk have været fra den
pågældende port, for at switchen skal forwarden til den.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/