adskildte brugere på router
Fra : Sørensen

Dato : 08-08-03 00:51

Hej.

Kan man få en router til en overkommelig pris(max. ca. 2000kr), hvor
brugerne er adskilte, hvis man feks vil dele en
ADSL til 4 lejere uden at De kan se hinandens computere.

vh.
Sørensen

Fra : Søren Blom

Dato : 08-08-03 14:31

"Sørensen" <no@i.dont> skrev
> Kan man få en router til en overkommelig pris(max. ca. 2000kr), hvor
> brugerne er adskilte, hvis man feks vil dele en
> ADSL til 4 lejere uden at De kan se hinandens computere.

Ja sagtens, det har ikke noget med routeren af gøre. Det er i computerne man
skal sætte fildeling op, hvis brugerne på den samme router skal kunne se
hinanden, så hvis I ikke sætte fildeling op på de forskellige maskiner, så
kan de heller ikke se hinanden.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-08-03 15:34

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote:

> [...]
>hinanden, så hvis I ikke sætte fildeling op på de forskellige maskiner, så

Søren har ret, men for at supplere:

Bredbåndsrouteren beskytter effektivt jeres netværk mod farer ude fra
nettet, men gi'r ingen beskyttelse på intranettet.

Med gode naboer og en fornuftig opsætning i computerne kan det godt
fungere uden store problemer.

Men er du paranoid og vil være 100% sikker køber du en extra
bredbåndsrouter til 450,- og sætter imellem jeres lokalnet og dit eget
intranet.

<mlr>

Fra : Sørensen

Dato : 08-08-03 20:42

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i

> [...]
>
> Men er du paranoid og vil være 100% sikker køber du en extra
> bredbåndsrouter til 450,- og sætter imellem jeres lokalnet og dit eget

Ja det var da egentlig en god ide, tak for tippet.

vh.
Sørensen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 09-08-03 00:54

Søren Blom wrote:

> [...]
> hinanden, så hvis I ikke sætte fildeling op på de forskellige maskiner, så

Dette er ikke helt rigtigt. Alle brugere vil stadig være på samme
netværk og vil stadig have næsten lige så stor adgang til hinandens
computere som før.
I større setups vil man nok dele dem op vha. VLAN's så ingen trafik kan
nå mellem computerne. Dette er imidlertid ud over hvad man får for 2000 kr.
Det vil imidlertid være noget billigere at tage en gammel computer smide
5 netkort og linux i den, og sætte den op til at være router og evt.
levere andre relevante funktionaliteter.

Men spørg i første omgang dig selv om det er så vigtigt... Hvis det bare
er 4 naboer kan man nok finde en ordning hvor ingen generer hinanden.
Ydermere vil alle forsøg på at sikre dem "mod hinanden" genere deres
ikke-destruktive indbyrdes kommunikation som f.eks. netværksspil og
filudveksling.
Jeg bor selv på et kollegie koblet på et netværk med 2600 andre brugere
som jeg alle sammen kan "se". (Se betyder ikke at de dukker op i
"Netværkssteder", men at jeg kommunikere med dem uden nogle hindringer)
Her er der praktisk taget ingen problemer med brugere der generer
hinanden og har uretmæssig adgang til hinandens maskiner.

MVH
Mads