Print i landskabsformat
Fra : Lars Ridder

Dato : 11-08-03 18:17

Kort spørgsmål:
Kan man definere at der skal udskrives i landskabsformat og sort/hvid i
nedenstående?
onClick="window.print();"

mvh,
Lars Ridder

Fra : Trigger_One

Dato : 11-08-03 18:28

Lars Ridder wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Kort spørgsmål:
> Kan man definere at der skal udskrives i landskabsformat og sort/hvid i
> nedenstående?
> onClick="window.print();"

Ved jeg ikke, men prøv lige at læse det her:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html#page-size-prop
~TriggerOne

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Ridder

Dato : 11-08-03 18:49

"Trigger_One" <fru_trigger_one@hotmail.com> wrote in message

> Ved jeg ikke, men prøv lige at læse det her:
> http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/page.html#page-size-prop
> ~TriggerOne

Ser interessant ud!
Jeg har prøvet at sætte

@page {
size:landscape;
}

ind i mit media="print" -stylesheet, men det har ingen effekt.
Har det nogen betydning, at det er CSS2, og mit stylesheet kun er CSS1?
Mvh,
Lars Ridder

Fra : Trigger_One

Dato : 11-08-03 19:57

> [...]
>
> ind i mit media="print" -stylesheet, men det har ingen effekt.
> Har det nogen betydning, at det er CSS2, og mit stylesheet kun er CSS1?
Jooo, det har det vel! Ikke sikker, men CSS1 kender da @page{size:.......}
så hvis du angav @page med angivelse af 'landscape' størrelse, så må du vel få
samme resultat, som med size:landscape! Eller

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 12-08-03 00:44

Trigger_One <fru_trigger_one@hotmail.com> skrev :

>Jooo, det har det vel! Ikke sikker, men CSS1 kender da @page{size:.......}
>så hvis du angav @page med angivelse af 'landscape' størrelse, så må du vel få
>samme resultat, som med size:landscape! Eller

Der findes mig bekendt ingen browsere, der understøtter print i
landscape.

I hvert fald ikke de gængse til Windows.
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-08-03 11:47

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Der findes mig bekendt ingen browsere, der understøtter print i
> landscape.

Nej, ikke som noget, der kan skrives ind i et html-dokument.

Dog har jeg set det demonstreret ved at definere skriveretningen for en

Ellers må det generelt siges at være noget, brugeren selv skal definere i
sin browser under:

Filer/Sideopsætning (File/Page Setup) - IE, Mozilla, Netscape
Filer/Printeropsætning - Opera

I Opera kan man i øvrigt under Filer/Sideopsætning skalere udprintet, så man
får hele sidebredden med i højformatudskrift. (portræt)

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Lars Ridder

Dato : 13-08-03 09:18

Ok, Tak for svarene.
Jeg må vel skrive i dokumentet, at brugerne skal vælge landskabsformat, når
de vil udskrive den aktuelle side...
Lars Ridder

Fra : Trigger_One

Dato : 13-08-03 12:49

> [...]
> Ok, Tak for svarene.
> Jeg må vel skrive i dokumentet, at brugerne skal vælge landskabsformat, når

Jaa, jeg ved godt at der findes andre browser en IE, men måske kan de 'andre'
forstå det, hvis man gør det således.
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?URL=/library/en-us/dnscrpt/html/
dhtmlprint.asp

Måske nok mere arbejde, men....