Egen mailserver med Pro@ccess
Fra : Lasse B. Jørgensen

Dato : 04-04-01 13:01

Hej
Jeg har netop bestilt Pro@ccess ADSL med 1 fast IP adresse til firmaet. Vi
er 3 personer og har et Windows NT 4.0 netværk.
Er der nogen der har erfaringer med at opsætte sin mailserver ?
Hvilket program skal man bruge ?
Kan man godt have både en mailserver og en webserver kørende samtidig ?

MVH
Lasse

Fra : Buck

Dato : 04-04-01 15:04

Jeg kører fint på en 256 kb Pro@ccess med både web- og mail-server.

> Hvilket program skal man bruge ?

Tjae, der er vel nok frit valg på alle hylder...
Jeg selv bruger MDaemon fra Deerfield. (se www.deerfield.com)
Den har jeg brugt lige fra dengang de første 4 personer i firmaet fik
e-mail. Idag kører den med ca. 90 brugere uden problemer på en 200MHz
NT-maskine.
Det er et kommercielt produkt, men til rimelige priser.

> Kan man godt have både en mailserver og en webserver kørende samtidig ?

sagtens...

/Buck

Fra : Hans Pedersen

Dato : 10-04-01 14:40

On Wed, 4 Apr 2001 15:03:44 +0100, "Buck" <buck@sol.dk> wrote:

>Jeg selv bruger MDaemon fra Deerfield. (se www.deerfield.com)

Det gør jeg også. Et billigt og yderst let tilgængeligt produkt, med
mange muligheder.

Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ#: 9178476

Fra : Henrik Lidsmoes

Dato : 04-04-01 16:56

Hej Lasse

Du skal huske at dit NetKort skal tildeles mere end en IP adresse hvis du
både ønsker www og mail på den samme server....

Henrik Lidsmoes

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 04-04-01 21:59

"Henrik Lidsmoes" <henrik.lidsmoes@webhiker.dk> writes:

> Du skal huske at dit NetKort skal tildeles mere end en IP adresse hvis du
> både ønsker www og mail på den samme server....

Det er da en værre gang vrøvl!
Jeg kører webserver (med 10-15 vhosts), mailserver, DNS-server og en masse
andet på en enkelt maskine med kun 1 offentlig IP-adresse (maskinen bruges
også til at køre lidt NAT, så den har også en RFC1918 adresse på et andet
netkort).

--
Jacob
On the Internet, no one knows you're using Windows NT.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 05-04-01 05:27

On 04 Apr 2001 22:58:46 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>Det er da en værre gang vrøvl!

I subjektlinien henvises der til Pro@ccess, og i den sammenhæng er
Henriks bemærkning fuldkommen korrekt.

Standard konceptet i Pro@ccess ADSL bygger på een offentlig IP
adresse, der med NAT i routeren mappes til en række private IP
adresser på LAN.

Med standard konfigurationen mappes Mail server til 192.168.1.2
Webserver mappes til 192.168.1.3, FTP og DNS server mappes til
192.168.1.4

Hvis man derfor vil køre flere eller alle disse applikationer på den
samme fysiske server, er man simpelthen nødt til at tildele netkortet
mere end een IP adresse.

Hvis man fx vil køre Mailserver, Webserver, FTP og DNS server på den
samme computer, skal netkortet altså tildeles alle de tre nævnte IP
adresser. Og det er der iøvrigt heller ingen problemer i.

Den faste offentlige IP adresse skal ikke indtastes i denne
forbindelse.

mvh
Arne

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-04-01 12:49

Arne Eckmann <arne@eckmann.dk> writes:

> I subjektlinien henvises der til Pro@ccess, og i den sammenhæng er
> Henriks bemærkning fuldkommen korrekt.

Aha, jeg kender ikke standardkonfigurationene på den router der leveres
med en Pro@ccess forbindelse, så du har sikkert ret ...

> Med standard konfigurationen mappes Mail server til 192.168.1.2
> Webserver mappes til 192.168.1.3, FTP og DNS server mappes til
> 192.168.1.4

Det lyder da besværligt. Det må man da kunne få ændret? Jeg mener
bestemt at have læst at man kan betale sig fra at få den slags ændret
eller at man selv kan købe sin egen router.

--
Jacob
Computers are like air-conditioners: both stop working, if you open

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-04-01 13:26

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> Det lyder da besværligt. Det må man da kunne få ændret? Jeg mener
> bestemt at have læst at man kan betale sig fra at få den slags ændret
> eller at man selv kan købe sin egen router.

Det kan man ganske rigtigt betale sig fra...
Men det er unægteligt billigere at tildele maskinen flere (de nødvendige) IP
adresser

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://vvv.fischer.as

Fra : rrn@rrn.mine.nu

Dato : 05-04-01 06:50

On Wed, 4 Apr 2001 14:01:14 +0200, "Lasse B. Jørgensen"
<lasse@erasmus.dk> wrote:

> [...]
>er 3 personer og har et Windows NT 4.0 netværk.
>Er der nogen der har erfaringer med at opsætte sin mailserver ?

Ja , det er ikke noget problem , det kan du også finde , men jeg skal
gerne hæjlpe

>Hvilket program skal man bruge ?

det er op til dig , men jeg har mange løsnings modeller

>Kan man godt have både en mailserver og en webserver kørende samtidig ?
ja

Kontakt mig , så skal jeg hjælpe dig , du kan se min løsning på
http://rrn.mine.nu, alt hvad jeg har kørende på et ipnummer og der
finder du også mit tlf. nummer

Med venlig hilsen

René