Startskudquiz 2
Fra : Peter Lind

Dato : 11-08-03 13:05

Hejsa alle

Jeg har lavet endnu en startskudquiz, da den forrige viste sig at være en
ret stor succes.

Det drejer sig igen om at gætte 'establishing shots', altså man bliver
præsenteret for et billede, der er det allerførste billede fra en film, og
man skal gætte filmen.

Billederne er her:
http://www.peterlind.dk/film/quiz/startskud2.jsp
(siden redirecter til en ny side, men det er DETTE link som skal benyttes og
bookmarkes)

Og sværhedsgraderne (samt en smule hints) er her:

1: Svær - kameraet følger fyldepennen, der bliver brugt til at skrive et
brev.

2: Middel

3: Svær - kameraet flyver over vandet (hvor man ser fuldmånen spejle sig) og
ind til byen og tivoliet.

4: Meget nem

5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.

6: Middel

7: Nem - kameraet kører uendeligt langsomt tættere og tættere på parret i
sengen.

8: Meget nem - efter et rødt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede.

9: Middel - kameraet flyver hen over vandet, kigger op og ser disse bjerge.

10: Middel - kameraet følger fjeren dale fra himlen.

11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette billede.

12: Meget svær - kameraet flyver igennem disse skyer.

13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette billede.

14: Svær - kameraet flyver igennem disse skyer.

15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?

16: Middel

17: Nem - efter et blåt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede

18: Middel - efter en titelsekvens, tiltes fra spejlet i loftet ned til
sengen.

19: Svær - kameraet kigger op i himlen, og tilter ned fra klipperne.

20: Svær - vi ser kun lyset igennem dette klæde i lang tid.

-

Jeg tror at de er lidt sværere end sidst, selv om det ikke er tilsigtet.
Filmene er måske lidt mere kendte, men til gengæld lidt sværere at skelne
fra hinanden.
Men jeg håber at alle vil gå i med ildhu, og gætte løs her i gruppen.

Sidste uges quiz ligger iøvrigt på
http://www.peterlind.dk/film/quiz/startskud1.jsp med mulighed for at gætte
online, og få sine svar evalueret med det samme.

Peter Lind

Fra : Snole

Dato : 11-08-03 15:18

> 2: Middel

Back to the Future part 3

> 4: Meget nem

Alien

> 5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.

When Harry met Sally

> 8: Meget nem - efter et rødt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette
billede.

Moulin Rouge!

> 9: Middel - kameraet flyver hen over vandet, kigger op og ser disse
bjerge.

Le Grand Bleu?

> 10: Middel - kameraet følger fjeren dale fra himlen.

Forrest Gump

> 11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette
billede.

Fellowship of the Ring

> 13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette
billede.

2001

> 15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?

Back to the Future part 2

> 18: Middel - efter en titelsekvens, tiltes fra spejlet i loftet ned til
> sengen.

Basic Instinct

Snole

Fra : Johnny Jakobsen

Dato : 11-08-03 16:31

> 1: Svær - kameraet følger fyldepennen, der bliver brugt til at skrive et
> brev.

Quills

> 2: Middel
>
> 3: Svær - kameraet flyver over vandet (hvor man ser fuldmånen spejle sig)
og
> ind til byen og tivoliet.

The Lost Boys

> 4: Meget nem

Alien 3

> 5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.

Ser nu altså også meget bekendt ud

> 6: Middel

Bjergkøbing Granprix

> [...]

bjerge.

> 10: Middel - kameraet følger fjeren dale fra himlen.

Forrest Gumb

> 11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette
billede.

Lord of The Rings

> [...]

2001

> 14: Svær - kameraet flyver igennem disse skyer.
>
> 15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?

Back To Future Part 2

> 16: Middel
>
> 17: Nem - efter et blåt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede
>
> 18: Middel - efter en titelsekvens, tiltes fra spejlet i loftet ned til
> sengen.

Eye Wide Shot

> 19: Svær - kameraet kigger op i himlen, og tilter ned fra klipperne.

Braindead

Fra : Michael Skov

Dato : 12-08-03 05:28

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skriver:

>4: Meget nem
Alien 3

>5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.

Hemmeligheder og løgne (tror jeg nok)

>7: Nem - kameraet kører uendeligt langsomt tættere og tættere på parret i
>sengen.

Betty blue

>8: Meget nem - efter et rødt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette
>billede.

Molin Rouge

>11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette
>billede.

LOTR FOTR (som den jo bliver kaldt i dette forum)

>13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette
>billede.

Rumrejsen 2001 ?

>15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?

Jeg skulle mene at det er nummer 2 (Back to the future nummer 2 altså)

>18: Middel - efter en titelsekvens, tiltes fra spejlet i loftet ned til
>sengen.

Basic Instinkt

Det er alt hvad det kan blive til for nu

MU!

Fra : TrustNo1/hk72

Dato : 12-08-03 09:53

On Mon, 11 Aug 2003 14:04:31 +0200, "Peter Lind"
<peterlind@hotmail.com> wrote:

>1: Svær - kameraet følger fyldepennen, der bliver brugt til at skrive et
>brev.
Quills

>2: Middel
Event Horizon?

>3: Svær - kameraet flyver over vandet (hvor man ser fuldmånen spejle sig) og
>ind til byen og tivoliet.
the Lost Boys

>4: Meget nem
Alien 3

>5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.
When Harry Met Sally

>7: Nem - kameraet kører uendeligt langsomt tættere og tættere på parret i
>sengen.
Betty Blue 37 le martin

>8: Meget nem - efter et rødt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede.
Moulin Rouge

>9: Middel - kameraet flyver hen over vandet, kigger op og ser disse bjerge.
Jurassic Park III?

>10: Middel - kameraet følger fjeren dale fra himlen.
Forest Gump

>11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette billede.
Lord of the Rings: Fellowship of the Ring

>12: Meget svær - kameraet flyver igennem disse skyer.
Never Ending Story?

>13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette billede.
2001 A Space Odyssey?

>15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?
Back To The Future II

>17: Nem - efter et blåt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede
Being John Malkovich

>18: Middel - efter en titelsekvens, tiltes fra spejlet i loftet ned til
>sengen.
Unbearable Lightness of Beeing?

Ja det var så mine bud,

Henrik

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-08-03 13:57

Peter Lind wrote:

> 1: Svær - kameraet følger fyldepennen, der bliver brugt til at skrive et
> brev.

Beloved/Amadeus - i hvert fald sikkert en af de Mozart-film.

> 2: Middel

Der slår et lyn direkte ind i tårnet, ikke? Jeg kan bare ikke huske
titlen.

> 4: Meget nem

Alien 3.

> 5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.

En komedie, en af dem med Ben Stiller eller Affleck eller noget.
Muligvis Woody Allen. Det er i hvert fald en film

> 8: Meget nem - efter et rødt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede.

Moulin Rouge.

> 9: Middel - kameraet flyver hen over vandet, kigger op og ser disse bjerge.

Jurrasic Park - The Lost World.

> 10: Middel - kameraet følger fjeren dale fra himlen.

Forrest Gump.

> 11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette billede.

The Lord of The Rings - Fellowship of The Ring.

> 12: Meget svær - kameraet flyver igennem disse skyer.

The Right Stuff.

> 13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette billede.

2001, A Space Odyssey.

> 15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?

Back to The Future 3.

> 16: Middel

En Rambo-film.

> 17: Nem - efter et blåt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede

Being John Malkovich.

> 20: Svær - vi ser kun lyset igennem dette klæde i lang tid.

The Insider. Al Pacino har bind for øjnene.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Peter Lind

Dato : 12-08-03 15:37

Christian Andersen wrote:

> Der slår et lyn direkte ind i tårnet, ikke? Jeg kan bare ikke huske
> titlen.

Jo, det gør der - og hvilken film er det nu hvor lynet slår ned i et tårn?
Og hvormange jigowatt er der i sådan et lyn?

Alt for meget hjælp...

Mvh
Peter Lind
-der bliver mere og mere imponeret over så meget folk kan genkende.

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-08-03 19:26

Peter Lind wrote:

> Jo, det gør der - og hvilken film er det nu hvor lynet slår ned i et tårn?
> Og hvormange jigowatt er der i sådan et lyn?
>
> Alt for meget hjælp...

Jah, men tak alligevel Det der snød, var at scenen jo forekommer til
sidst i filmen før, men den bliver jo (selvfølgelig) gentaget i den næste
film (denne). Så deeet ...

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Henrik 'Egern' Jense~

Dato : 13-08-03 13:05

Christian Andersen skrev i en meddelelse ...
> Jah, men tak alligevel Det der snød, var at scenen jo forekommer til
> sidst i filmen før, men den bliver jo (selvfølgelig) gentaget i den næste
> film (denne). Så deeet ...

Ja, og det der under mig, er at I (folk) ikke kan gætte det, da scenen er
ret central........

-- HEJ
...................3? Hvor kom det fra?..................

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 13-08-03 13:53

On Wed, 13 Aug 2003 14:05:08 +0200, "Henrik 'Egern' Jensen"
<cj_egern@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Ja, og det der under mig, er at I (folk) ikke kan gætte det, da scenen er
>ret central........
>
>-- HEJ
>..................3? Hvor kom det fra?..................

Jeg ved jeg har set det, men kan simpelthen ikke komme på det!?

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Claus Sørensen

Dato : 16-08-03 08:52

Peter Lind wrote:

> Og hvormange jigowatt er der i sådan et lyn?

Åh nej - du læste også underteksterne i biografen (er det de samme på video
og DVD?).

Det er tale om "gigawatt". Altså en milliard watt.

Giga udtale med blødt g på det første g på engelsk - ligesom i "giant".

De herligste hilsner

Fra : Peter Lind

Dato : 16-08-03 11:22

Claus Sørensen wrote:

> Åh nej - du læste også underteksterne i biografen (er det de samme på
> video og DVD?).

Nej, på DVD'en er de ændret så der står "giga", men de siger stadigvæk
"jigo", og det er efter sigende også det der står i manuskriptet.

> Det er tale om "gigawatt". Altså en milliard watt.

Det er der faktisk lidt delte meninger om.

> Giga udtale med blødt g på det første g på engelsk - ligesom i
> "giant".

Sådan udtaler man jo ikke giga, og selv hvis man gjorde, så ville det lyde
som jiga, og ikke jigo.

Men under alle omstændigheder, så siger doc Brown "jigowatts". Nogle mener
at det er fordi det skal være et fantasital, andre mener at manusforfatterne
ikke havde forstand på mega, giga og alt det der, og andre mener at det er
en inside joke til et ellerandet. Imdb skriver i deres trivia-sektion at
Bob&Bob (Zemeckis og Gale) havde været til et eller andet foredrag hvor
taleren havde udtalt det på den måde. http://us.imdb.com/Trivia?0088763

Men det er en debat der dukker op med jævne mellemrum. Selv har jeg det
rimelig fint med at Doc selv har opfundet en angivelse der passer til hans
flux-kapacitator.

Mvh
Peter Lind

Fra : Max

Dato : 12-08-03 15:07

> [...]
>
>2: Middel
>
>3: Svær - kameraet flyver over vandet (hvor man ser fuldmånen spejle sig) og
the lost boys

>4: Meget nem
alien3

>5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.
>
>6: Middel
>
>7: Nem - kameraet kører uendeligt langsomt tættere og tættere på parret i
>sengen.
the lover

>8: Meget nem - efter et rødt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede.
>
>9: Middel - kameraet flyver hen over vandet, kigger op og ser disse bjerge.
jp3

>10: Middel - kameraet følger fjeren dale fra himlen.
du hjælper alt for meget ,forrest gump
> [...]
>
>13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette billede.
>
>14: Svær - kameraet flyver igennem disse skyer.
forever young

> [...]

>17: Nem - efter et blåt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede
>
>18: Middel - efter en titelsekvens, tiltes fra spejlet i loftet ned til
Basic Instinct !?

>19: Svær - kameraet kigger op i himlen, og tilter ned fra klipperne.
>
>20: Svær - vi ser kun lyset igennem dette klæde i lang tid.

fed quiz,flere af dem
mvh
max

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 12-08-03 23:21

1: Svær - kameraet følger fyldepennen, der bliver brugt til at skrive
et
brev.
The Pillow book

2: Middel
Damn den er væk!!

3: Svær - kameraet flyver over vandet (hvor man ser fuldmånen spejle
sig) og
ind til byen og tivoliet.
Synes altså mange film er startet sådan(

4: Meget nem
Alien, slutningen af 2'eren eller starten af 3'eren? Jeg tager 2'eren

5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.
When Harry met Sally

6: Middel
Bjergkøbing Grand Prix

7: Nem - kameraet kører uendeligt langsomt tættere og tættere på
parret i
sengen.
Betty Blue (kunne være Elskeren meeenn)

[...]

Jurassic Park The lost world

10: Middel - kameraet følger fjeren dale fra himlen.
Forrest gump

11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette
billede.
FOTR

12: Meget svær - kameraet flyver igennem disse skyer.
Mænd af den rette støbning

13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette
billede.
2001

14: Svær - kameraet flyver igennem disse skyer.
Forever young?

15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?
Tilbage til fremtiden 2
16: Middel
Helt blank!?

[...]

Øøhhh?

20: Svær - vi ser kun lyset igennem dette klæde i lang tid.
The Insider

Morten
morten@bowman.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 13-08-03 15:58

4: Alien?

8: Moulin Rouge!

10: Forrest Gump

11: LOTR: Fellowship of the ring

15: Back to the future, mener det er den første, der hvor han finder bilen.
Også pga af BMWen i baggrunden

Det var jo ikke meget.

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Mads TJ

Dato : 13-08-03 19:56

> 1: Svær - kameraet følger fyldepennen, der bliver brugt til at skrive et
> brev.
jeg tænker umiddelbart på den engelske patient, men dér er det vist en
pensel...

> 2: Middel
ligner en tegnefilm af en art? Skatteplaneten?

> 3: Svær - kameraet flyver over vandet (hvor man ser fuldmånen spejle sig)
og
> ind til byen og tivoliet.
åååh... ligner også én, man har set før.... damnit...

> 4: Meget nem
det er én af alienfilmene...

> 5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.
åhh... endnu én, man har set før....

> 6: Middel
hmm...

> 7: Nem - kameraet kører uendeligt langsomt tættere og tættere på parret i
> sengen.
aner det ikke...

> [...]
billede.
Moulin Rouge

> 9: Middel - kameraet flyver hen over vandet, kigger op og ser disse
kunne ligne Jurassic Park 2 eller 3

> [...]

billede.
Lord of the Rings

> 12: Meget svær - kameraet flyver igennem disse skyer.
Harry Potter

> 13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette
billede.
Space Odessy 2001

> 14: Svær - kameraet flyver igennem disse skyer.
Top Gun...haha

> 15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?
Back to the Future 2, vil jeg tro

> 16: Middel
hmm... aner det virkelig ikke... the fog?

> 20: Svær - vi ser kun lyset igennem dette klæde i lang tid.
Look who's talking?

MVH Mads TJ

Fra : Martin Moeller

Dato : 14-08-03 21:45

Peter Lind skrev:

> 2: Middel

Back to the Future 3

> 3: Svær - kameraet flyver over vandet (hvor man ser fuldmånen spejle sig)
og
> ind til byen og tivoliet.

En af de sidste Dirty Harry-film, tror jeg.

> 4: Meget nem

Alien 3

> 5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.

Uha, billedet siger mig et eller andet, men jeg kan ikke putte titel på.

> [...]

Forrest Gump

> 11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette

Fellowship of th Ring?

> 13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette
billede.

2001: A Space Odyssey

> 15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?

Etteren.

> 18: Middel - efter en titelsekvens, tiltes fra spejlet i loftet ned til
> sengen.

Basic Instinct

> 20: Svær - vi ser kun lyset igennem dette klæde i lang tid.

The Insider, tror jeg.

Anyway, igen en særdeles udfordrende quiz. Nice work, dér.

--
Martin Møller
"What is this? Bizarroworld?"

Fra : Peter Lind

Dato : 15-08-03 13:13

Hej igen

Det tog lidt længere tid før svarene myldrede ind, så jeg har ventet helt
til nu med at give de rigtige.
Jeg troede egentlig at den ville være lidt sværere denne gang, men folk er
dælme gode til at huske den slags billeder.

> 1: Svær - kameraet følger fyldepennen, der bliver brugt til at skrive
> et brev.

Thirtheenth Floor - Det var der ikke en eneste der gættede. Men det er jo
heller ikke ligefrem den scene man husker bedst fra filmen (hvis man da har
set den).

> 2: Middel

Tilbage til Fremtiden 3 (Back to the Future - part III) - den var svær, men
et par stykker fik den alligevel. Det er tårnet hvor lynet slår ned tilbage
i 1955, den eneste scene der går igen i alle tre film.

> 3: Svær - kameraet flyver over vandet (hvor man ser fuldmånen spejle
> sig) og ind til byen og tivoliet.

The Lost Boys - imponerende at så mange kan genkende et vilkårligt tivoli om
natten.

> 4: Meget nem

Alien3 - der var et par gæt på 1 og 2, men de var jo begge i sidste uges
quiz!

> 5: Nem - efter en lang titelsekvens kommer dette billede.

Da Harry mødte Sally (When Harry met Sally) - Har man set den, så husker man
tydeligt det lidt sære par, der fortæller om første gang de mødtes.

> 6: Middel

Bjergkøbing Grandprix - filmen starter med dette billede af blomsterkassen
på kameramandens 'dolly'.

> 7: Nem - kameraet kører uendeligt langsomt tættere og tættere på
> parret i sengen.

Betty Blue - 37.2 le matin. Der går evigheder med at skulle se på det
kopulerende par. Noget de fleste husker.

> 8: Meget nem - efter et rødt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette
> billede.

Moulin Rouge - den var meget nem, alle gættede den rigtigt.

> 9: Middel - kameraet flyver hen over vandet, kigger op og ser disse
> bjerge.

Le Grand Bleu - den var der kun en enkelt der havde, ellers var der en masse
gæt på Jurassic Park 2 og 3, som starter på næsten samme måde. Men bemærk at
billedet er i sorthvid her!

> 10: Middel - kameraet følger fjeren dale fra himlen.

Forrest Gump - alt for nem, jeg skulle vist ikke have skrevet det med
fjeren. Alle gættede den rigtigt.

> 11: Meget nem - efter en sort skærm med voice-over tale vises dette
> billede.

Ringenes Herre - Eventyret om Ringen (Lord of the Rings - Fellowship of the
Ring)
Ja, har man set den, så er det nok nemt at huske. Alle gættede ihvertfald
rigtigt.

> 12: Meget svær - kameraet flyver igennem disse skyer.

Mænd af den rette støbning (The Right Stuff) - jeg er imponeret, jeg troede
det ville være umuligt at gætte, men to fandt den rigtige film.

> 13: Meget nem - efter en lang overture til sort skærm, vises dette
> billede.

Rumrejsen 2001 (2001 - A Space Odessey) - Den havde alle også gættet
rigtigt, det er et ret unikt billede med solen der stiger op over jorden,
der stiger op over månen.

> 14: Svær - kameraet flyver igennem disse skyer.

Brazil - den var der ikke en eneste der kunne...

> 15: Meget nem - men hvilken film i serien er det?

Tilbage til Fremtiden 2 (Back to the Future part II) - den var selvfølgelig
nem for dem der havde gættet spørgsmål2 rigtigt. Det er scenen hvor Marty er
kommet tilbage til 1985, hans forældre er blevet lidt mere cool, og han har
en stor fed bil i garagen. Kæresten kommer forbi, og doc ankommer i
DeLorean'en, og fortæller at de skal tilbage til fremtiden. I'eren slutter
med den scene, og II'eren starter med samme scene.

> 16: Middel

Nærkontakt af tredje grad (Close Encounters of the third kind) - Den var der
overhovedet ingen der kunne, hvilket egentlig er meget sjovt, fordi så mange
gættede på den i sidste uges spørgsmål om Wargames... Men det er
selvfølgelig ikke sikkert at det er de samme.

> 17: Nem - efter et blåt tæppe trækkes fra skærmen, vises dette billede

Being John Malkovich - ja, den er jo nem hvis man har set den. Og det havde
et par stykker.

> 18: Middel - efter en titelsekvens, tiltes fra spejlet i loftet ned
> til sengen.

Basic instinct - den kunne langt de fleste huske.

> 19: Svær - kameraet kigger op i himlen, og tilter ned fra klipperne.

Braindead - en eneste kunne huske denne lidt sære start på Peter Jacksons
ret sære splatterfilm.

> 20: Svær - vi ser kun lyset igennem dette klæde i lang tid.

The Insider - de første par scener ser vi fra Al Pacinos synspunkt, og han
har bind for øjnene.

---

Det var det for denne gang - men jeg vil da gladeligt fortsætte og lave en
ny quiz i næste uge.
Denne uges quiz forbliver liggende på
www.peterlind.dk/film/quiz/startskud2.jsp - hvor man også kan indtaste
svarene, og få resultatet at vide med det samme.

Mvh
Peter Lind

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 15-08-03 22:16

On Fri, 15 Aug 2003 14:13:14 +0200, "Peter Lind"

Dooohh!!
Hvordan kunne jeg overse den!!
Én af mine absolutte undlingsfilm

Morten