Data protokoller til søs...
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-08-03 12:38

Hej

Der findes jo mange dataprotokoller til søs, Seastalk, B&G osv osv, og over
dem alle står NMEA som den samlende protokol.

Jeg har selv DANA instrumenter, og har konstateret at de Danskere der lavede
disse instrumenter var forud for deres tid, idet deres interne dataprotokol
er NMEA, så man kan reelt sætte ethver NMEA repeater på en af deres
"givere/transducere" - f.eks. deres ekkolod.

Nu er spørgsmålet:
Er news gruppen her bekendt med om der er andre fabrikanter af
"givere/transducere" har tilsvarende feauture. Mit ønske er kun at købe
"givere/transducere" og opsamle data på en enkelt repeater i henholdvis
cockpit og ved navigationsbordet.

mvh
/Børge

PS: jeg har konstateret at det ikke er alle NMEA "givere/transducere" der
vil levere data til COM porten til en PC. Det er selvfølgeligt fordi NMEA og
RS242 ikke er helt samme protokol, kan man for enkle midler ændre dette?

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 11-08-03 14:54

NMAE og RS232 protokoler er begge to standarder. så har man en software der
kan kommunikere med NMAE over den serielle port RS232... burde det være
ligegyldigt hvilken enhed man sætter til serielporten...

Problemet vil givetvis opstå i den driver softwaren anvender... til at
kommunikere med det enkelte fabrikat... Garmin og hvad der nu findes...
Jan Rasmussen

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-08-03 22:16

Jan Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Problemet vil givetvis opstå i den driver softwaren anvender... til at
> kommunikere med det enkelte fabrikat... Garmin og hvad der nu

Nej, NMEA er to ting, dels et format for data, og dels en elektrisk
specifikation for interfacet. NMEA er et balanceret ( to leder, A& B eller +
& -)
den ligner mere RS482/422 end RS232, så det går kun godt fordi at nogle
RS232 modtagere acceptere signaler der er uden for spec. .
Så du kan ikke være sikker på at det går godt når du forbinder en NMEA
udgang direkte til en RS232 indgang. Der findes protokolkonvertere der gør
det _ordentligt_ , ( ellers kan de ret simpelt bygges) og nogle instrumenter
kan sættes op til at sende NMEA data, men på en RS232 port ( visse Furono
GPS modtagere).
Dit problem er således ikke software, det er _hardware_

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-08-03 05:56

> [...]
> er NMEA, så man kan reelt sætte ethver NMEA repeater på en af deres
> "givere/transducere" - f.eks. deres ekkolod.

Du skal være opmærksom på, at selv om de enkelte stumper tilsyneladende
bruge NMEA, så er det i nogle tilfælde blot, fordi producenterne har
brugt en NMEA chip, og det er ikke ensbetydende med, at de de har
implementeret hele NMEA standarden og at instrumentet dermed er et
fuldgyldigt NMEA instrument.

I "gamle" dage brugte man ofte en del af en NMEA chip, fordi der jo
ikke var nogen grund til at genopfinde den dybetallerken...

Men det er vel en saga blot, det er vel begrænset, hvor mange af de
gamle instrumenter, der er tilbage...

Claus