Kan bakstagene undværes på en Larsen 28 ??~
Fra : Lars

Dato : 11-08-03 07:33

Hej Larsen28 eksperter.

Jeg har en Larsen 28, som jeg er meget glad for, men jeg bruger den altså
kun til tursejlads, og er lidt træt af de der bakstag. Er der nogle der ved
med sikkerhed om jeg uden problemer kan pille dem af; også selvom vejret
måske bli'r lidt hårdt ? (Går dog aldrig ud i over 10-12 m/s, men bliver jeg
overrasket af friskere vind, skal hækstaget jo kunne holde masten!!!)

Mvh og på forhånd mange tak
Lars

Fra : Spiff

Dato : 11-08-03 09:08

> [...]
ved
> med sikkerhed om jeg uden problemer kan pille dem af; også selvom vejret

Hej Lars

Jeg vil råde dig til at kontakte en ekspert på området. f.eks producenten af
masten og spørge om det er forsvarligt og om der evt skal fortages nogle
ændringer på din mast. Dernæst skal du ckecke om dit forsikringsselskab vil
godkende denne ændring på riggen (kasko forsikring). De forlager sikkert at
ændringen er fortaget af fagfolk med tilhørende dokumentation.
Tænk også på hvad sådan en ændring betyder for dig i en evt. salgssituation.
Som køber vil jeg under ingen omstændigheder acceptere
gør-det-selv-fiflerrier på riggen.
Tænk også på at du midster nogle trimfunktioner.

Det skal siges at jeg har mødt folk der med succes har afmonteret bakstage
på deres rig, men det var en kraftig rig og ikke en spinkel 7/8 ræser rig.

MVH
Jesper

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-08-03 09:14