Problemer med Kioskmode i opera 6 !!!
Fra : Jakob

Dato : 10-08-03 22:14

Jeg har lavet en hjemmeside der skal bruges som del af en udstilling.
Den skal vises i fuld skærm og der skal navigeres rundt på siden med en
mus. Det er vigtigt at brugeren ikke kan hoppe væk fra siden, eller
komme ud på skrivebordet og derfor har jeg valgt at bruge opera 6 i
"kiosk mode" efter råd her i gruppen.

Jeg kan dog ikke få opera til at starte op som jeg ønsker. Som
specificeret på deres hjemmeside starter jeg op i kommandolinien med c:
\programmer\opera\opera.exe /K

Jeg forventede at browseren derefter ville starte op i fuld skærm uden
menuer/scrollbjælker af nogen slags men dette sker ikke. Noget sker der
dog da det ikke er muligt at lukke browseren på almindelig vis.

Da jeg ikke kan finde ud af hvor det går galt vil jeg gerne have noget
input på hvad der skal skrives i kommandolinien, og hvad der skal
skrives i opera6.ini filen.

Mine ønsker er følgende:

At sitet åbnes i fuld skærm uden synlig browserelementer overhovedet

At siden returnerer til startsiden efter x antal sekunders inaktivitet

at brugeren kun kan bevæge sig på udvalgte sider

Håber nogen kan hjælpe

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-08-03 02:26

Jakob <ingen@mail.dk> posting:

http://www.opera.com/support/mastering/kiosk/

>At sitet åbnes i fuld skærm uden synlig browserelementer overhovedet

Filer / Indstillinger
- Start og afslutning: Vis min startside
- Vinduer: ej Vis bladningsfelter
- Vinduer: ej Vis adressefelt

start med
/KioskMode /NoContextMenu /NoMenu /NoHotlist

Det kan godt være, du vil vælge nogle flere til for at gøre det mere
sikkert.

>At siden returnerer til startsiden efter x antal sekunders inaktivitet
Opera6.ini:
[special]
Out=x

>at brugeren kun kan bevæge sig på udvalgte sider

URL-filtering

--
What is life, except excuse for death,
or death, but an escape from life.

Fra : Jakob

Dato : 11-08-03 07:03

> start med
> /KioskMode /NoContextMenu /NoMenu /NoHotlist

Tak for svaret, men arghh jeg kan sgu ikke få det til at virke.

Det er opera 6.06 jeg bruger og jeg starter op i kommandolinien under
"kør" med

c:\programmer\opera\opera.exe /KioskMode /NoContextMenu /NoMenu
/NoHotlist

Det fører dog ikke til fuldskærm, men et almindeligt browservindue

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad der er galt, virker det hos dig
???

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 11-08-03 08:26

"Jakob" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret, men arghh jeg kan sgu ikke få det til at virke.

Har du betalt for Opera?
Ellers virker kiosk mode ikke

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Søren´s super Mac

Dato : 11-08-03 14:35

> Har du betalt for Opera?
> Ellers virker kiosk mode ikke

Jeg har lånt en registreringskode, og den opfører sig som registreret,
jeg vil ikke købe det medmindre jeg kan få det til at funge, da det
specifikt er det formål jeg vil købe det til.

Men hvis det kan bringes til at virke er det genialt, men jeg kan
simpelthen ikke gennemskue hvad der er galt.

Gør du noget ved "fullscreen" delen af ini filen, eller står den som
default ???

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 11-08-03 16:10

"Søren´s super Mac" <ingenmail@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Gør du noget ved "fullscreen" delen af ini filen, eller står den som
> default ???

Jeg har ikke prøvet det, men så bare at kiosk mode kun virker i version 6.x
og kun hvis den er registreret.

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-08-03 08:38

Jakob <ingen@mail.dk> posting:

>Det fører dog ikke til fuldskærm, men et almindeligt browservindue
>Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvad der er galt, virker det hos dig

Ja, jeg afprøvede det i testversion af 6.05.

Fra : Søren´s super Mac

Dato : 11-08-03 14:35

r det hos dig

> Ja, jeg afprøvede det i testversion af 6.05.

Så vil jeg prøve at hente den istedet for 6.06. Jeg finder det meget
mærkeligt, har prøvet på et xp, win2k og win98 system uden held. Noget
sker der dog, da browservinduet ikke opfører sig helt normalt, men
fullscreen er der ikke tale om.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 12-08-03 08:51

ingenmail@mail.dk (Søren´s super Mac) posting:

>sker der dog, da browservinduet ikke opfører sig helt normalt, men
>fullscreen er der ikke tale om.

Du har sat Opera op med de Filer/Indstillinger, der står angivet

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 11-08-03 22:27

On Sun, 10 Aug 2003 23:13:54 +0200, Jakob <ingen@mail.dk> wrote:

> Mine ønsker er følgende:
>
> At sitet åbnes i fuld skærm uden synlig browserelementer overhovedet

Det kan styres med diverse switche på din komandoline - kig i
hjælpefilen.

> At siden returnerer til startsiden efter x antal sekunders inaktivitet

Det er du nød til at lave på med enten meta-refresh tags på samtlige
sider eller et med et java-script.

Der blev engang sendt et screen-saver-script (vistnok på
dk.edb.internet.webdesign.clientside) som vist skal klare det. Jeg har
vistnok leget lidt med det dengang, men er ikke kommet videre i mit
tilsvarende projekt.

Prøv at søg på google om du kan finde det.

> at brugeren kun kan bevæge sig på udvalgte sider

Ved at du ikke linker til andre sider?

> Håber nogen kan hjælpe

Kig på det, og meld gerne tilbag4e med resultatet, da jeg også godt
kunne bruge en lignende opsætning

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Jakob

Dato : 12-08-03 19:03

> Ved at du ikke linker til andre sider?

Problemet er at jeg viser inhold fra en anden side jeg ikke har kontrol
over

> Kig på det, og meld gerne tilbag4e med resultatet, da jeg også godt
> kunne bruge en lignende opsætning

Det skal jeg nok hvis jeg får det til at funge

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 16-08-03 00:18

On Tue, 12 Aug 2003 20:02:47 +0200, Jakob <ingen@mail.dk> wrote:

> Problemet er at jeg viser inhold fra en anden side jeg ikke har kontrol
> over

Kunne en løsning være at lave en proxy som indsatte et meta-refresh
tag eller screen-saver-javascript på siderne, inden de blev sendt til
browseren?

Lidt tricky, men det burde være muligt.

Fra : Jakob

Dato : 16-08-03 18:06

> Kunne en løsning være at lave en proxy som indsatte et meta-refresh
> tag eller screen-saver-javascript på siderne, inden de blev sendt til
> browseren?
>
> Lidt tricky, men det burde være muligt.

Det ville jeg ikke ane hvordan jeg skulle gribe an, det virker som om at
løsningen med opera ville være helt ideel, problemet er blot at det ikke
virker hos mig, og jeg kan bare ikke finde ud af hvorfor, i princippet
skulle det jo være ganske enkelt.

MVH

Jakob

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 17-08-03 00:03

On Sat, 16 Aug 2003 19:05:36 +0200, Jakob <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> løsningen med opera ville være helt ideel, problemet er blot at det ikke
> virker hos mig, og jeg kan bare ikke finde ud af hvorfor, i princippet

Det har nu intet med opera at gøre

Tricket er at sende browsers requests gennem en proxy (ligesom fx
webwasher der fjerne popups og reklamer) som indsætter de ekstra koder
på alle sider, der får browseren til at hoppe tilbage til den rigtige
startside når maskinen ikke bruges.